Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• joopdroid
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-10 18:45
Sinds kort gebruik ik de Home wizzard P1 meter om mijn actuele verbruik te monitoren. Heel interessant om te zien welk effect een schakelaar omzetten kan hebben.
Nu is ook de mogelijkheid om een betaald account te hebben met meer mogelijkheden maar wat kan je daarmee?
Ondertussen heb ik drie apps met data : Solaredge voor m'n PV, mijn app van de energieleverancier en deze P1.
Wie heeft er interessante toepassingen voor deze data stromen waar je echt wat aan hebt of echt wat mee kan besparen?
Ik ken Umeter maar liever zoek ik iets in eigen beheer.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 16:16
Vooral in de toekomst is dit handig als salderen eruit gaat.

Zodra je daadwerkelijk gaat terugleveren zou je dan de boiler z'n legionella cyclus kunnen laten doen. (of gewoon extra hard kunnen opstoken om de nacht door te kunnen komen met warm water).

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 14:24
Voor een 10tje heb je een P1 lezer van AliExpress (gewoon een Serial to USB adapter met een RJ11 stekker er aan). Daarmee kan je je meter uitlezen en die data kan je dan gebruiken binnen allerlei tools.

Zelf laad ik die data in binnen Home Assistant (is een kant en klare integratie voor, zie hier). Wat ik er mee doe is niet heel erg spannend, ik monitor er mijn gas en energieverbruik en standen mee en kan zien hoeveel kWh ik op ieder moment van de dag gebruik.

Ik ben nog van plan om al mijn groepen individueel te gaan monitoren om op groep niveau het verbruik te kunnen zien, dit door middel van Shelly 1 PM Pro DIN modules. Dit als toevoeging op "in-wall" sensoren van Shelly (Shelly 1PM en Shelly 2.5) die ik bij een aantal apparaten heb.

Uiteindelijk vind ik de beste toepassing hiervoor de bewustwording van het verbruik en kijken waar je eventueel kan verbeteren. Voor de rest zijn er niet echt spannende dingen die je ermee kan doen.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-11 17:12
T word pas interessant met veel panelen + accu + hitte opslag + dynamische tarieven...

dan kan je accu laden/ontladen adhv huidige stroomprijzen / boiler opwarmen bij overschot etc.

Zolang we kunnen salderen is dat niet de moeite...

android since G1.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik het eigenlijk vooral omdat het capaciteitstarief al een paar keer aangekondigd en uitgesteld is in Belgie. Maar als het start (volgend jaar denk ik) gebruiken ze data van de afgelopen 12 maanden, dus beter nu al rekening mee houden. Dan is het handig dat je het live kunt zien. Ook met zonnepanelen lijkt het me interesant.

Voor al de rest is eigenlijk de website van de energieleverancier en netbeheerder ook voldoende.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.