Ventilatie probleem badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-12-2023
Goedemorgen,

Ik heb recent een nieuw, oud, huis gekocht. De badkamer was erg mooi wit maar nu begint er vrij snel schimmel te ontstaan.

De mechanische ventilatie was erg vies en deze is zo goed mogelijk schoon gemaakt. Echter als ik mijn hand er bij houd voel ik nog steeds vrij weinig echter weet ik ook niet hoe een goed werkende ventilatie aanvoelt.

Ik wilde het type opzoeken om te kijken of ik deze ook harder kan zetten maar helaas zie ik geen naam of type nummer staan.

Op de twee foto’s zie ik wel een schroef om de ventilator langer aan te laten, wat ik met die andere schroef(plat) kan doen is mij niet helemaal duidelijk.

De aanvoer van lucht is goed, groot rooster in de deur. De badkamer heeft geen ramen

Mijn vraag is eigenlijk wat al mijn mogelijkheden zijn..

-kan deze toch harder maar kijk ik eroverheen?
-kan de buis vies zijn en hoeveel maakt dit uit?
-moet ik gewoon een nieuwe aanschaffen?
-herkent iemand het type?
-moet ik hem langer laten draaien en is de kracht dan minder belangrijk?

Alvast bedank!

Groet LoukAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geabxv7ck3OGXvmvqjvyr6K-pZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jys4cuRcuBv6wS15fdKhEKNl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPivkt8OVSm-k7wOD2YTM67127k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfHnRBH4iGwK4EAIrPOVZdtO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 17:58
Volgens mij schakelt hij mee met het licht. Met de schroef kan je de tijd instellen 2 min tot 30 min. Misschien die eens wat langer zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
lsnoeren schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:57:
Op de twee foto’s zie ik wel een schroef om de ventilator langer aan te laten, wat ik met die andere schroef(plat) kan doen is mij niet helemaal duidelijk.
Ik zie maar één stelschroef en die is voor de nalooptijd.
-kan deze toch harder maar kijk ik eroverheen?
Kan niet harder
-kan de buis vies zijn en hoeveel maakt dit uit?
Je zei zelf al dat de ventilator vies was, dan zal de buis niet veel beter zijn. En die kan natuurlijk ook volledig geblokkeerd zijn. Bijvoorbeeld een verstopt rooster naar buiten etc. Zou dus het hele pas eens bekijken of in ieder geval wat je kunt zien/inspecteren.
-moet ik gewoon een nieuwe aanschaffen?
Als de fan draait en je hebt hem weer schoon gekregen zie ik daar geen probleem in.
-moet ik hem langer laten draaien en is de kracht dan minder belangrijk?
"Kracht" (als in combi statische druk en debiet) is natuurlijk niet onbelangrijk maar dat is bij een fan als deze een vast gegeven. Meeste zitten volgens mij rond dezelfde waarde. Een krachtigere fan zal ook makkelijker luidruchtiger zijn. Maar nalooptijd is zeker van belang. Immers is het totaal verplaatste volume gelijk aan de tijd maal debiet. Zou deze ook eens langer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:05

BTS

Is het een ventilatieprobleem of doe je na het douchen de wanden en vloer niet droogmaken met de trekker?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
lothar schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:03:
Volgens mij schakelt hij mee met het licht. Met de schroef kan je de tijd instellen 2 min tot 30 min. Misschien die eens wat langer zetten?
Hij zit op een losse schakelaar die we altijd uitdoen wanneer we uit de badkamer gaan. Hij gaat dan ongeveer 5 minuten door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
Septillion schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Ik zie maar één stelschroef en die is voor de nalooptijd.

[...]

Kan niet harder

[...]

Je zei zelf al dat de ventilator vies was, dan zal de buis niet veel beter zijn. En die kan natuurlijk ook volledig geblokkeerd zijn. Bijvoorbeeld een verstopt rooster naar buiten etc. Zou dus het hele pas eens bekijken of in ieder geval wat je kunt zien/inspecteren.

[...]

Als de fan draait en je hebt hem weer schoon gekregen zie ik daar geen probleem in.

[...]

"Kracht" (als in combi statische druk en debiet) is natuurlijk niet onbelangrijk maar dat is bij een fan als deze een vast gegeven. Meeste zitten volgens mij rond dezelfde waarde. Een krachtigere fan zal ook makkelijker luidruchtiger zijn. Maar nalooptijd is zeker van belang. Immers is het totaal verplaatste volume gelijk aan de tijd maal debiet. Zou deze ook eens langer zetten.
Dank voor alle antwoorden! Ik zal kijk of ik de buis kan beoordelen en zal hem sowieso langer laten draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lsnoeren
BTS schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:38:
Is het een ventilatieprobleem of doe je na het douchen de wanden en vloer niet droogmaken met de trekker?
Met een trekker doen we de douche (in bad) cabine helemaal. Niet daar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:22
lsnoeren schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Hij zit op een losse schakelaar die we altijd uitdoen wanneer we uit de badkamer gaan. Hij gaat dan ongeveer 5 minuten door.
Dat is veel te kort, ik zou de ventilator niet aan een losse schakelaar koppelen en gebruik maken van de stelschroef op maximum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Heb je een lucht vochtigheidsmeter in je badkamer?
Na douchen mag ie best hoog zijn, maar zo'n ventilatie zou binnen 30 min (oid) de waarde weer enigszins op normale waarde (40-60%) moeten hebben.
Als dat goed gaat, kan het best zijn dat de schimmel van "extern" komt, zoals lekkage....
Tenminste, dat zou mijn aanname zijn...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:51
lsnoeren schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Hi, wij hebben een afzuiging die ongeveer 20 minuten doorgaat met zijn afzuigcyclus (zo'n stelschroef is niet exact af te stellen) en 50 m3 per uur afzuigt, de badkamer is ongeveer de helft.
Na douchen maken wij de muren en douchevloer droog met een trekker.
Na deze tijd is de badkamer niet meer merkbaar vochtig, hoe zit dat bij die van jou?
Ik kan niet uit jouw post halen of je een badkamer formaat kledingkast of juist balzaal hebt.
Is het vocht na zo'n korte tijd alweer verdwenen? Nee -> Langer laten nadraaien.

Jouw model is zo te zien uit 2010 maar veel meer informatie kan ik er ook niet af halen qua specificaties.
Hoe groter de capaciteit hoe meer geluid ze kunnen maken.

Ik zou eerst het afzuigtraject onderzoeken, waar eventueel een blokkade zit, stof, haren etc kunnen het afzuigtraject blokkeren op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
yes-n schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Hi, wij hebben een afzuiging die ongeveer 20 minuten doorgaat met zijn afzuigcyclus (zo'n stelschroef is niet exact af te stellen) en 50 m3 per uur afzuigt, de badkamer is ongeveer de helft.
Na douchen maken wij de muren en douchevloer droog met een trekker.
Na deze tijd is de badkamer niet meer merkbaar vochtig, hoe zit dat bij die van jou?

Ik kan niet uit jouw post halen of je een badkamer formaat kledingkast of juist balzaal hebt.
Is het vocht na zo'n korte tijd alweer verdwenen? Nee -> Langer laten nadraaien.

Jouw model is zo te zien uit 2010 maar veel meer informatie kan ik er ook niet af halen qua specificaties.
Hoe groter de capaciteit hoe meer geluid ze kunnen maken.

Ik zou eerst het afzuigtraject onderzoeken, waar eventueel een blokkade zit, stof, haren etc kunnen het afzuigtraject blokkeren op den duur.
Dank voor je reactie. Wij hebben een badkamer van 2,5 bij 2,5 ongeveer.

Als wij klaar zijn in de badkamer is de spiegel nog steeds beslagen maar ik heb sinds net een vochtigheidsmeter neergezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
GarBaGe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:23:
Na douchen mag ie best hoog zijn, maar zo'n ventilatie zou binnen 30 min (oid) de waarde weer enigszins op normale waarde (40-60%) moeten hebben.
Als dat goed gaat, kan het best zijn dat de schimmel van "extern" komt, zoals lekkage....
Net neergezet! Ga het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
Hoe krachtig moet het aanvoelen? Ik houd een papiertje onder de ventilator en bij ongeveer 1/1.5cm trekt hij die naar boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
lsnoeren schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:44:
Hoe krachtig moet het aanvoelen? Ik houd een papiertje onder de ventilator en bij ongeveer 1/1.5cm trekt hij die naar boven
Mijn badkamer doet 91,2 m3/uur wat ruim boven de limiet is die ze hiervoor stellen.
Dit is recent door een bedrijf gemeten, na het reinigen van de kanalen van mijn MV.
Over het algemeen moet de luchtvochtigheid na 15-30 min weer terug zijn op "normaal" niveau.
In mijn badkamer moet ik eigenlijk wel het raam opzetten voor frisse lucht om snel te ontvochtigen.
Doe ik dit niet, dan is de luchtvochtigheid na 30 min nog steeds zeer hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
GarBaGe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:23:
5 uur na douche is het 76%…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Nu online
Ik weet niet hoe handig je bent.
Ik ben niet zo heel handig.
Maar ik zou een bedrijf inschakelen om je gehele MV na te kijken, inclusief reinigen van de kanalen en meten van de capaciteit. (eventueel bijstellen van de ventielen op je MV systeem)
Want 76% na 5 uur is absoluut niet okee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Niet zo raar toch in deze tijd van het jaar waar de luchtvochtigheid buiten ook rond die waarden ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfYPX7Nt_G9tNrEthz9SY7Nnj_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hz5gixgAvqQA890fxkrMirCT.png?f=user_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:04
5 minuten is erg kort. Probeer eens 30 minuten?

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 25-10-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ongetwijfeld al bedacht, maar je zou kunnen overwegen een nieuwe afzuigbox te installeren. Die zijn meestal een stukje zuiniger en kunnen worden uitgebreid met afstandsbedieningen en vochtsensoren. Bij mij kwam dat twee jaar geleden op ongeveer € 500 excl. sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42

-tom-562

Oliesjeik

coazter schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:46:
Ongetwijfeld al bedacht, maar je zou kunnen overwegen een nieuwe afzuigbox te installeren. Die zijn meestal een stukje zuiniger en kunnen worden uitgebreid met afstandsbedieningen en vochtsensoren. Bij mij kwam dat twee jaar geleden op ongeveer € 500 excl. sensoren.
Zo te zien kan de TS er zelf makkelijk bij, als je weet hoe een schroevendraaier werkt kan je het ook zelf doen. Dan ben je voor 250 euro klaar:
https://www.warmteservice...ening-375-m3-h/p/85150275

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

LordSinclair schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:25:
Niet zo raar toch in deze tijd van het jaar waar de luchtvochtigheid buiten ook rond die waarden ligt?

[Afbeelding]
Jawel. Bij mij komt de lucht naar binnen door de badkamerdeur, uit de gang. Daar is het ~18 graden, terwijl het buiten 's ochtends veel kouder is. Lucht opwarmen zonder vocht toe te voegen verlaagt de luchtvochtigheid, dus je moet je badkamer tot een lagere vochtigheid dan buiten geventileerd kunnen worden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Pagina: 1