CV ketel aansturen met OpenTherm ivm warmtepompboiler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 21:34
Sinds enige tijd heb ik een grote warmtepompboiler draaien en zijn we voor onze warmwatervoorziening helemaal van het gas af.
De warmtepompboiler is nog wel via een diverterventiel aangesloten op de cv ketel, dus mocht de hele familie achter elkaar besluiten om in bad te willen, dan zit er niemand in de kou omdat de ketel de WW voorziening zal overnemen. Tot nog toe werkt dit perfect!

Probleem wat ik heb is dat de ketel iedere keer even een paar seconden aanslaat wanneer er warm water wordt gevraagd. Het diverter ventiel, welke zo dichtmogelijk bij de boiler is geplaatst, en een stukje leiding bevatten nog wat koud water en daar slaat de ketel op aan. Na enkele seconden gaat het diverter ventiel dicht en gaat de ketel ook weer uit. Per keer gebruik de ketel dan 0,01 of minder gas... maar ik vermoed dat het vele korte opstarten niet gunstig is voor de levensduur van de ketel.

Mijn vorige zonneboiler had een ingebouwde schakeling die via OpenTherm een signaal aan de ketel gaf wanneer er voldoende warm water beschikbaar was. De warmwatervoorziening werd dan gewoon uitgeschakeld. De nieuwe warmtepompboiler heeft dit helaas niet en daarom mijn vraag hier... Wie weet of er een OpenTherm module beschikbaar is welke ik tussen de ketel en de thermostaat kan plaatsen. Ik wil dan een temperatuurvoeler (NTC) in de boiler plaatsen en zolang de temperatuur van de boiler >50°C moet de WW voorziening van de ketel worden uitgeschakeld. Ik las ergens iets over een Opentherm interface maar weet niet of die hiervoor gebruikt kan worden.

Ik ga er van uit dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat er vast een oplossing bestaat 😃

Thanks!