Ik ga (eindelijk weer!) een pc bouwen, na jaren met laptops gedaan te hebben omdat dat praktischer was. ik deel hem met mijn vriendin (er zijn nog een paar zware laptops in huis die in principe voldoen, maar niet over houden), ik game wanneer ik daar aan toe kom en we gebruiken beide intensive software (creative cloud, R). Ik wil met deze investering voorlopig klaar zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming waaronder nieuwe games op hoge resolutie, mogelijk in de toekomst VR zonder het systeem veel te moeten upgraden. Creative cloud, R.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik mik op 2k, mag max 2200 worden
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, beeldscherm (LG 27UL550), microfoon (Yeti Nano), webcam (Razer Kyo)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie onder, mogelijk later een nieuwe monitor, is meer dan 60hz echt merkbaar?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, licht Intel/NVIDIA, maar dat is nergens op gebaseerd eigenlijk
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en energiezuinig zou fijn zijn, maar ik zie ook dat een 3080 daar niet volledig mee verenigbaar is
ik wil liever geen rgb, iets van sfeer verlichting vind ik mooi achter de glasplaat.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een paar vragen, verder is mijn laatste zelf bouw 15 jaar geleden, dus elke kritische opmerking wordt zeer gewaardeerd:
Ik twijfel of ik het juiste ram heb, ik lees iets over dat sommige ram niet presteert je als je niet gaat overklokken
Ik twijfel over het moederboard, het lijkt mij goedkoop, mis ik iets nu?
De behuizing heb ik uitgezocht op de filters, en glasplaat (vind ik mooi), past het wel? kan dit beter?
De gpu is er in veel varianten, is dit een beetje acceptabele keuze?
Ik kom onder budget uit, geen probleem natuurlijk, maar waar kan ik eventueel nog in investeren? (De processor?)
De cpu komt met koeling, is die het upgraden waard?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming waaronder nieuwe games op hoge resolutie, mogelijk in de toekomst VR zonder het systeem veel te moeten upgraden. Creative cloud, R.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik mik op 2k, mag max 2200 worden
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, beeldscherm (LG 27UL550), microfoon (Yeti Nano), webcam (Razer Kyo)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie onder, mogelijk later een nieuwe monitor, is meer dan 60hz echt merkbaar?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, licht Intel/NVIDIA, maar dat is nergens op gebaseerd eigenlijk
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en energiezuinig zou fijn zijn, maar ik zie ook dat een 3080 daar niet volledig mee verenigbaar is
ik wil liever geen rgb, iets van sfeer verlichting vind ik mooi achter de glasplaat.
Ga je overklokken?
Nope
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een paar vragen, verder is mijn laatste zelf bouw 15 jaar geleden, dus elke kritische opmerking wordt zeer gewaardeerd:
Ik twijfel of ik het juiste ram heb, ik lees iets over dat sommige ram niet presteert je als je niet gaat overklokken
Ik twijfel over het moederboard, het lijkt mij goedkoop, mis ik iets nu?
De behuizing heb ik uitgezocht op de filters, en glasplaat (vind ik mooi), past het wel? kan dit beter?
De gpu is er in veel varianten, is dit een beetje acceptabele keuze?
Ik kom onder budget uit, geen probleem natuurlijk, maar waar kan ik eventueel nog in investeren? (De processor?)
De cpu komt met koeling, is die het upgraden waard?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12400 Boxed | € 231,98 | € 231,98 |
| 1 | Moederborden | ASUS Prime B660M-A WiFi D4 | € 149,14 | € 149,14 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC LHR | € 859,- | € 859,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 109,31 | € 109,31 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 133,46 | € 133,46 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB | € 119,90 | € 119,90 |
| Totaal | € 1.727,69 | |||