Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:09
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXCplmLxSlecQLR_ed6Zfa7exIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MOxPYbwQd8zPpkp7RbfjHRuQ.png?f=user_large

Dak van bitumen met een hellingsgraad van ongeveer 11 graden
Oost/West opstelling
Schaduw
Ja van één schoorsteen
Jaarverbruik
1500kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel 1 fase, wordt binnenkort 3 fase
Doel
Opvangen eigen gebruik, de (mogelijke) komst van een WP.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Reeds verkregen offertes
We hebben twee offertes momenteel die nog geldig zijn, een lokaal bedrijf en een wat grotere partij.

Offerte 1
SolarEdge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pASHOG4Qy1SJ_Mc_mQWlEKcaNj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2Iom8IEPuJQfXncTTyq8MLw.png?f=fotoalbum_large

11x 400 Wp DMEGC panelen DM400M10-54HBB/-V
1x SolarEdge omvormer SE4000H
11x SolarEdge optimizers S440
Totaal watt piek 4.400 Wp

Incl installatie:
Subtotaal € 7.653,97
Btw € 1.607,33
Totaal incl. btw € 9.261,30

Offerte 2
SolarEdge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-HPD2mkZ_59xHqJV1egYTCKh1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QGXUKt5Ka5dgsOuANdvawhCr.png?f=fotoalbum_large

Type plaatsing schuin
Oriëntatie dak meerdere richtingen
Graden, helling 11
Plaatsing panelen landscape
Te realiseren vermogen (Wp) 4.300
Elektriciteitsproductie in het eerste jaar (kWh) 3.828
Huidig elektriciteitstarief, per kWh € 0,28
Gemiddelde prijsstijging (inflatie) 1 %
te leveren Omschrijving Aantal

Hyundai PERC Shingled HiE-S430HG Full Black (1899x1096)
10 SolarEdge SE3680H HD-Wave 1-fase
1 SolarEdge Power Optimizer S440
10 Clickfit Evo montagesysteem
1 Verticaal transport, Ladderlift (maximaal 18 meter)
1 SolarEdge WiFi and ZigBee Antenna single (SetAPP )
1 Basis installatie tarief (1-fase)
1 Zonnepanelen bevestigen met montageankers (3 per paneel) 10

Totaal excl. BTW: € 6.630,42
BTW 21%: € 1.392,39
Totaal incl. BTW: € 8.022,81

Ik neig meer naar offerte twee, zoals het legplan er nu uit ziet passen er nog wel paar panellen bij, er moet dan wel een zwaardere omvormer bij komen. Verder heb ik geen idee of dit goede offertes zijn, beide partijen verwachten in maart te kunnen installeren.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Hoeveel budget heb je? Hoeveel gaat je warmtepomp gebruiken (lees wat is je gasverbruik?)

Zo te zien kun je naar 2x9, ik raad je aan dat stevig te overwegen ;)

Solaredge oogt niet als noodzaak, mede daardoor wel iets duurder. Bitumen ankers is lastiger wel wat veel installateurs niet kunnen/willen… misschien is het okay qua prijs… lastig oordelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rinkh
Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:27:
Hoeveel budget heb je? Hoeveel gaat je warmtepomp gebruiken (lees wat is je gasverbruik?)

Zo te zien kun je naar 2x9, ik raad je aan dat stevig te overwegen ;)

Solaredge oogt niet als noodzaak, mede daardoor wel iets duurder. Bitumen ankers is lastiger wel wat veel installateurs niet kunnen/willen… misschien is het okay qua prijs… lastig oordelen.
Maakt SolarEdge nog iets uit als Oost uit de zon is en West in de zon zit, ik neem aan dat het kleine beetje aan schaduw van de schoorsteen inderdaad niet dramatisch is.

We wonen er nog niet, ik heb nog geen overzicht van het jaarverbruik, de buurman verbruikt 800m3 maar ik schat het verbruik ergens rond de 1000m3. We zijn dus ook nog bezig met een warmteverlies berekening voor de WP maar ik schat het verbruik daarvan zo rond 3500kWh. Kwa budget, hoe lager hoe beter, dan blijft er meer over voor een WP.

Ik heb nog een verlopen offerte van een string systeem, dat bestond uit:

12x 415 Wp Jinko Solar Tiger Neo N-type 54HL4-B
Solis 1-fase 5K omvormer S6-GR1P(2.5-6)K
Complete installatie inclusief montagematerialen en connectoren

€ 6.189,46
Excl. € 1.299,79 BTW

[ Voor 12% gewijzigd door rinkh op 24-10-2022 21:41 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• Ronald
1000m3 gas vervang je bij een goed werkend warmtepomp systeem door 2000-2500 kWh stroom. En volgens de koevlaas2 vuistregel is dat 1000*8/1650 5kW aan warmtepomp ;)

Verder: nee solaredge maakt van schaduw geen zon. Een goedkoper serieel systeem levert met 1 a 2 panelen extra meer op, maar van het prijsverschil kun je meestal meer extra leggen.

Het voordeel van meer leggen neemt toe met warmtepomp en na afbouw salderen. Je verhoogd met beide je direct eigen verbruik: dit wordt niet door de meter berekend, dus besparing op lever tarief. Bijvoorbeeld solaredge designer kan dat simuleren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rinkh
Als ik mail naar de zonnepanelen leveranciers krijg ik te horen dat ze voor ons dakplan geen string aanbieden vanwege verschillende dak oriëntaties, wat zijn jullie gedachtes daarover?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:34
Volgens mij kun je dan een omvormer toepassen met 2 strings op 2 MPPT ingangen. Zolang de panelen binnen 1 string maar dezelfde oriëntatie hebben gaat dit volgens mij prima werken.

De wijzen komen uit het Oosten!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-11 02:05
Ronald schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:44:
1000m3 gas vervang je bij een goed werkend warmtepomp systeem door 2000-2500 kWh stroom. En volgens de koevlaas2 vuistregel is dat 1000*8/1650 5kW aan warmtepomp ;)

Verder: nee solaredge maakt van schaduw geen zon. Een goedkoper serieel systeem levert met 1 a 2 panelen extra meer op, maar van het prijsverschil kun je meestal meer extra leggen.

Het voordeel van meer leggen neemt toe met warmtepomp en na afbouw salderen. Je verhoogd met beide je direct eigen verbruik: dit wordt niet door de meter berekend, dus besparing op lever tarief. Bijvoorbeeld solaredge designer kan dat simuleren
Toch neigt mijn broer naar solar edge of zelfs micro inverter voor oost-west omdat hij graag elk paneels functie wil zien.. ! En met micro-inverter nu niet vast zit kwa vermogen voor de toekomst.. tenminste.. dat zit anders ook niet.. maar dan kun je gewoon doorleggen op de kapschuur.. !/

• Ronald
Micro’s gebruiken om uitbreiding mogelijk te maken is echt de achterdeur uit, zeker in een oost west systeem betaal je daar veel extra voor. Bij een centrale omvormer kun je vermogen hergebruiken voor de 2e piek.

Micro’s kan dat niet en je betaald er sowieso al veel meer voor.

De gemiddelde installateur weigert aan een bestaand systeem te werken. Zelfs een micro systeem.
En zelfs als ze dat willen, betaal je de “voorrijkosten “ opnieuw… een goede 1000 euro.

Ofwel als je meer wil ben je veel beter af door nu even te slikken. Eventueel via energie bespaar lening.

Solaredge voor de paneel details mag: maar je bent er rustig 1000 euro aan kwijt.

• rinkh
Ik zal het verhaal van 2 strings op 2 MMPT ingangen nog eens opbrengen bij de installateurs vandaag, kijken wat de reacties zijn

• rinkh
Ik kwam dit nog tegen op internet wat wel goed is om rekening mee te houden.
4 Keuze omvormer bij oost-west opstelling

Bij een oost-west opstelling is de keuze van de omvormer enorm belangrijk. Niet elke omvormer is geschikt. Er dient namelijk gekozen te worden voor een omvormer met minimaal 2 zogenaamde trackers (zie omvormers vergelijken). De tracker optimaliseert de installatie. Omdat de oost- en westzijde afzonderlijke karakteristieken hebben, dient elke zijde aangesloten te worden op een aparte tracker. Daarnaast dient in de meeste gevallen minimaal 6 zonnepanelen (ca. 1500 WP) op een tracker aangesloten te worden, anders wordt er niet voldoende opstartspanning gehaald om de omvormer überhaupt te laten werken.
Heb je op één zijde te maken met schaduw, dan is het te overwegen om een omvormer met 3 trackers aan te schaffen. Ook dan geldt dat er minimaal 6 zonnepanelen per tracker aanwezig moeten zijn.
Ik heb de lokale partij gevraagd naar Oost en West opstelling in string opstelling, echter in het huidige plan willen zij de panelen naar het zuiden richten, dan behalen we het doel van minimaal 6 panelen niet. Ik geloof dat ze nu wel bezig gaan met het kijken naar Oost/West in string

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:34
Dat bedoelde ik met 2 MPPT ingangen, de afkorting staat voor maximum power point tracker en deze bepaalt het optimale punt qua spanning/amperage waarop de string het meeste vermogen levert.

De wijzen komen uit het Oosten!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-11 02:05
Ronald schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:29:
Micro’s gebruiken om uitbreiding mogelijk te maken is echt de achterdeur uit, zeker in een oost west systeem betaal je daar veel extra voor. Bij een centrale omvormer kun je vermogen hergebruiken voor de 2e piek.

Micro’s kan dat niet en je betaald er sowieso al veel meer voor.

De gemiddelde installateur weigert aan een bestaand systeem te werken. Zelfs een micro systeem.
En zelfs als ze dat willen, betaal je de “voorrijkosten “ opnieuw… een goede 1000 euro.

Ofwel als je meer wil ben je veel beter af door nu even te slikken. Eventueel via energie bespaar lening.

Solaredge voor de paneel details mag: maar je bent er rustig 1000 euro aan kwijt.
okay, hergebruik vermogen,. je bedoelt dat totaalvermogen piek lager is(omvromer kan kleiener) maar vermogen meer verdeeld.
Waarom zou dezelfde installateur later niet een aantal panelen bij willen leggen/aansluiten ? Ja, dat is duurder dan meteen bijleggen.. En als dat dan daarom geen micro's zijn maar zonder,.. goedkoper.
Ik denk dat de controle over de panelenproduktie of inzicht wel (erg) aantrekt ! zeker in het begin om systeem te checken.. ?

• Ronald
Ze willen geen discussie wie het probleem veroorzaakt heeft als er iets niet werkt na aanpassen van bestaand systeem.

Panelen zijn de meest betrouwbare delen van de PV installatie ;)

• rinkh
Oké, string verhaal lijk ik toch niet echt verder mee te komen, wat ik nu heb liggen is een nieuwe offerte met micro omvormers en een solar edge offerte met meer panelen en een 3 fase omvormer. Ik weet even niet of je met 12 panelen al naar een 3 fase omvormer gaat, maar de 3 fase omvormer werd mij aangeraden omdat met een 1 fase omvormer je alleen stroom levert over de fase waar de omvormer is op aangesloten en niet aan de overige twee fases. Volgens mij klopt hier vrij weinig van, maar graag jullie advies hierover!

Offerte met micro-omvormers:
12x Jinko 415Wp | All Black
1x AP Systems micro omvormer Basis set
6x AP Systems Micro omvormer DS3
- Uitgangsvermogen 880W
- voor 2 panelen
- 10 jaar garantie(Verlenging tot 20 jaar mogelijk)
Elektrische installatie 3 fase
Elektra materiaal 3 Fase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjPsdQAYcvwumnf4hkXxl6Ogwls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gxqh9P0N1BCfr1UnTU1j8weE.png?f=fotoalbum_large

ex btw 7667,56

Offerte SolarEdge:
12x Hyundai PERC Shingled HiE-S430HG Full Black (1899x1096))
1x SolarEdge SE4K-RWB 3-fase Korte PV Strings
12x SolarEdge Power Optimizer S440
Basis installatietarief (3-fasen)

ex btw 8361,25

De installateur zegt dat vooral de optimizers van SolarEdge de zwakste schakel zijn en de installateur die SolarEdge installeert vind de 6 micro omvormers weer een groot risico, tja zo kom ik niet echt veel verder haha!

• Ronald
rinkh schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:24:
Oké, string verhaal lijk ik toch niet echt verder mee te komen, wat ik nu heb liggen is een nieuwe offerte met micro omvormers en een solar edge offerte met meer panelen en een 3 fase omvormer.
Wellicht proberen een offerte bij andere installateur te vragen, specifiek voor een string systeem. Veel installateurs willen niet flexibel zijn met wat ze aan willen bieden.
Ik weet even niet of je met 12 panelen al naar een 3 fase omvormer gaat, maar de 3 fase omvormer werd mij aangeraden omdat met een 1 fase omvormer je alleen stroom levert over de fase waar de omvormer is op aangesloten en niet aan de overige twee fases. Volgens mij klopt hier vrij weinig van, maar graag jullie advies hierover!
Ik verwacht eigenlijk dat een 4kW nog veel te zwaar is voor 2x2,4kW. 3 fase omvormer is daarvoor waanzin.

Het verhaal dat je op 1 fase levert en gebruikt op de andere klopt… maar financieel klopt het niet (en dat is wat telt): de meter maakt eerst een som van de fasen voor er naar de registers geschreven wordt.
Offerte met micro-omvormers:
12x Jinko 415Wp | All Black
1x AP Systems micro omvormer Basis set
6x AP Systems Micro omvormer DS3
- Uitgangsvermogen 880W
- voor 2 panelen
- 10 jaar garantie(Verlenging tot 20 jaar mogelijk)
Elektrische installatie 3 fase
Elektra materiaal 3 Fase

[Afbeelding]

ex btw 7667,56

Offerte SolarEdge:
12x Hyundai PERC Shingled HiE-S430HG Full Black (1899x1096))
1x SolarEdge SE4K-RWB 3-fase Korte PV Strings
12x SolarEdge Power Optimizer S440
Basis installatietarief (3-fasen)

ex btw 8361,25

De installateur zegt dat vooral de optimizers van SolarEdge de zwakste schakel zijn en de installateur die SolarEdge installeert vind de 6 micro omvormers weer een groot risico, tja zo kom ik niet echt veel verder haha!
Stelletje smurfen die verkopen door modder gooien in plaats van de kracht van het aangeboden systeem te beschrijven: niet positief. Ik vind de prijzen ook niet erg gunstig.

Of zit daar de meterkast ombouw bij in?

• rinkh
Ronald schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:56:

Wellicht proberen een offerte bij andere installateur te vragen, specifiek voor een string systeem. Veel installateurs willen niet flexibel zijn met wat ze aan willen bieden.
De installateur van het Solaredge systeem wil het wel aanbieden maar vind zelf dat de schoorsteen teveel schaduw over de panalen geeft voor een string systeem.
Het verhaal dat je op 1 fase levert en gebruikt op de andere klopt… maar financieel klopt het niet (en dat is wat telt): de meter maakt eerst een som van de fasen voor er naar de registers geschreven wordt.
Kunnen 12 panelen dus wel op 1 fase omvormer en is dat in ons geval dan ook de beste keuze, ondanks dat onze meterkast wordt verzwaard naar 3 fase?
Stelletje smurfen die verkopen door modder gooien in plaats van de kracht van het aangeboden systeem te beschrijven: niet positief. Ik vind de prijzen ook niet erg gunstig.

Of zit daar de meterkast ombouw bij in?
Ik heb moeite om voor SolarEdge beter prijzen te krijgen, er zijn recent ook weer prijsverhogingen doorgevoerd, ik zou eigenlijk wel snel een keuze willen maken anders liggen de panelen in maart er niet op.

In de Micro omvormer offerte staat omschreven aan installatiekosten:
- Installatie omvormer
- Kabel van de omvormer naar de meterkast brengen
- Nieuwe groep plaatsen in de meterkast en deze aansluiten
- Indien nodig werkschakelaar bij de omvormer plaatsen
- Doormeten van het systeem zowel AC als DC zijdig
- Aansluiten van de omvormer op het lokale internet netwerk
- Aanmelden systeem bij de netbeheerder(samen met klant)
- 6 Jaar garantie op de gedane werkzaamheden

Elektra materiaal 3 Fase
- kabel van omvormers naar meterkast
- 5*2,5mm2 of 4mm2 YMVK kabel tot aan de meterkast
- Werkschakelaar 3 fase
- Aardlekautomaat 16/20A B-CAR
- Installatiebuis inclusief sokken en bochten etc.
- Klein materiaal elektra binnen

Wij hebben onze aannemer opdracht gegeven voor de meterkast ombouw

• Ronald
2x 6 op tegenoverliggende daken gaat amper boven de 3kW komen schat ik in. Ik geef dat stokje even aan @migjes met zijn fabeltastische uitleg.

Optimizers doen bar weinig bij een schoorsteen: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Meer panelen leggen met goedkoper string systeem levert echt meer op.

Bij onwillige installateurs gewoon verder zoeken. Voor april boeit het zo goed als niks in opbrengst.

• rinkh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMVWCWg3ker_l9tmrPrqSB1YYTA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T6MbLKFbNPkaH3V6Y9S9gEcl.png?f=user_large

Als je de panelen zo neerlegt, heb je volgens mij ook amper schaduw op de panelen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@rinkh
oke oost-west dus.
zie ook een voorbeeld dag(en) van mijn dak:
(ik gebruik even perfecte zonnige dagen)
oude set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
nieuwe set (zie onderschrift):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat de zon niet even recht op de panelen schijnt in de ochtend en de avond.
kun je best wel wat meer Wp op een omvormer hangen.
zo heb ik al 6430Wp op een 4000VA omvormer hangen. ;)

(naast dat je meer panelen op een omvormer kunt hangen met oost-west kun je op zuid ook al 30% meer Wp als W omvormer hebben, met oost-west is dit dus per kant, zonder rekening te houden met oost-west.
alleen gebruik die 30% lekker als marge, voor het gemak.)

dan zie ik 2x7x400Wp en dat zou best goed kunnen gaan met een 16A of +/-3,8kW omvormer.
(en dan heb je geen 20A groep meer nodig en goedkopere omvormer)

waarom eigenlijk solaredge gebruiken?
die schaduw van die schoorsteen is hard, dus dat lossen panelen toch al op (er zitten ook diodes in het paneel), veel extra krijg je er niet uit met solaredge, schaduw blijft schaduw.
(of te wel, laat je niet gek maken door verkopers, die schaduw is in dit geval geen enkel probleem. ;) )

maar zal verder niet te veel schrijven anders ga ik het zelfde schrijven als @Ronald ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
rinkh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Ik heb nog een verlopen offerte van een string systeem, dat bestond uit:

12x 415 Wp Jinko Solar Tiger Neo N-type 54HL4-B
Solis 1-fase 5K omvormer S6-GR1P(2.5-6)K
Complete installatie inclusief montagematerialen en connectoren

€ 6.189,46
Excl. € 1.299,79 BTW
Waarom pak je deze niet gewoon of vraag nieuwe offertes aan met vergelijkbare setup? De omvormer kan waarschijnlijk wel kleiner dan 5kW, want je hebt 'maar' 2400 wattpiek per kant liggen. Dit kan prima op 1 van de 3 fases worden aangesloten.

Duidelijke winnaar tov de andere offertes uit de startpost. Offerte 1 betekent 1600 euro meer betalen en 1 paneel minder. Offerte 2 betekent 600 meer betalen en 2 panelen minder.
En die van gisteren zijn varianten daarop: teveel geld en/of onnodige keuzes (microomvormers of 3 fase SolarEdge bij 2x 6 panelen; ook nog eens S440 optimizers, dat is vragen om problemen!).

• rinkh
Fijn dat jullie zo goed met mij meedenken.

Oké, ik ga morgen opnieuw in conclaaf met de installateurs en ga ik waarschijnlijk drie keer hetzelfde verhaal te horen krijgen over de schaduw van de schoorsteen. Ik ga ze vragen een offerte op te stellen voor 12 panelen, Oost/West opstelling, ieder op apparte strings met 1-fase omvormer en ga kijken of ik van offerte 1 een nieuwe prijs kan krijgen.

Ik laat de aannemer wel de meterkast aanpassen naar 3-fase aangezien we op inductie gaan koken en in de nabij toekomst een warmtepomp willen. Alleen de panelen hoeven dus niet over de 3 fases verdeeld te worden.

• rinkh
Ik heb in mijn proces naar nieuwe string offertes ook nog een scherpe (volgens mij) enphase aanbieding ontvangen, bestaand uit.

12x JA Solar 395Wp
Aantal zonnepanelen: 12 Wp per paneel: 395
Fase aansluiting: 3 Totaal Wp: 4740
Onderconstructie: Solar Stell / Esdec
Omvormer: Enphase IQ7+ 290VA 3 fase

Incl. montage 6375,- ex

De panelen zouden alleen aangepast moeten worden naar 6x oost en 6x west lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FniSqbR3CghNznuo8b5Wpoy668A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MMwJlFWeP7fXSAL0HCQ9Ng6s.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1