FritzBox 7590 NAS-schijf met meerdere partities

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Ik wil mijn oude 12 jaar oude NAS uitfaseren. Uit een topic een tijdje terug kwam al naar voren dat 1 van de schijven op punt van overlijden staat.
En deze wordt eigenlijk als extra opslag cq extra backup gebruikt.

Dacht daarom maar een externe schijf te hangen aan mijn NAS. Nou staat bij AVM dat je schijf maximaal 4 partities kan bevatten tot een max van 4T per partitie. De schijf is 5T (effectief zo'n 4,5T) en dat gaat zonder problemen. Dacht, ik wil net als in mijn huidige situatie, 2 aparte partities hebben met hun eigen groottes en daarom een pakweg 400GB opgesoupeerd aan een 2e partitie. Beide als schijf te koppelen in Windows en mounten op mijn Raspberry Pi's. Gaat ook prima. Het enige onhebbelijke is dat ie bij beide netwerkshares zegt dat ze dus pakweg 4,5T groot zijn en zo'n 600GB vrije ruimte hebben, terwijl 1 dus 4,1T is en de ander pakweg 0,4T. Het lijkt erop dat op d'1 of andere manier de totalen worden doorgegeven. Idem zo op mijn Pi. 2 verschillende mounts, maar een df -h geeft voor beide 4,5T en 600Gb vrij. Wat zie ik over het hoofd? Of is dit een onhebbelijkheid van de Fritz NAS?

aka pluim003

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Helaas geen reactie maar naast bovengenoemde onhebbelijkheid ook het volgende: als er bestanden worden verwijderd via een sync door FreeFileSync om de inhoud gelijk te krijgen aan mijn interne schijf (of mijn externe harde schijf) dan neemt de beschikbare vrije ruimte niet toe. Helaas zie ik ook geen recente recyclebin of iets dergelijks waar de bestanden in terecht zouden kunnen zijn gekomen. Gevolg is dat ipv de pakweg 600-700GB die ik verwachtte vrij te hebben nu nog maar 300GB vrij heb in de partitie met alle media.

Overigens heeft de Fritzbox als optie om de index bij te laten werken. Dacht, probeerde dat ff door dat niet te doen, maar op d'1 of andere manier is ie nog steeds de index aan het bijwerken.

Als de vrije ruimte niet gaat groeien zie ik me straks genoodzaakt de schijf los te koppelen van de Fritzbox en aan te sluiten op de laptop om vervolgens opnieuw een kopieslag te gaan doen van de andere externe schijf.

Wat zie ik over het hoofd of wat mis ik?

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:18
Dus, je gebruikt je router (Fritzbox) als NAS, door hier een externe harde schijf aan te koppelen?
Ik zou een dedicated NAS gebruiken voor NAS functionaliteit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Dat klopt. Heb er een USB-schijf aangehangen. Ik voel niet meer de behoefte aan een 'echt' NAS. En deze netwerkschijf is zo ook mooi te benaderen door de anderen. Maar blijft dus vreemd dat de vrije ruimte alleen maar blijft afnemen en zie geen hidden files oid.

aka pluim003