Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• J-Pee
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-11-2022
Hoi ik heb een vraag over het samen voegen van 2 groepen achter de zelfde ALS tot een kookgroep.
Sinds kort hangt er bij ons een nieuwe groepenkast en deze is aangepast voor een 3 fase aan sluiting , dit komen ze in december uitvoeren.
Over de groepen indeling , 3 ALS
- groep 1&2 bezet 3&4 vrij
- groep 5&6 bezet 7&8 vrij , 9 (omvormer zonnepanelen)
- groep 10 , 11, 12 bezet & 13 vrij .
Nu komt mijn vraag , is het mogelijk of is het toegestaan om bijvoorbeeld groep 3&4 samen te voegen, dus zo een beugel / klem over de schakelaar te klemmen / schuiven zodat ze 1 worden .
Heb een 5 aderige YMVK kabel liggen in een pvc buis , dus dan op iedere groep een fase en een nul en deze naar een perilex stopcontact.
Of moet er een extra aardlek en een apparte kookgroep worden bij geplaatst worden .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjFskLosETx8WvQZXHZtu66oIeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVdBg4kvedrTqcR94drlBzQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENi7qpjVg9qP8p1qLTt4Jhfqpec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWIX7dvlhKUts8kcCh1qFr72.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TU-Uj-sYf0dAw1JVo3iU8pYlG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yreCUHAQ9oojcPHOSPM3IKgr.jpg?f=fotoalbum_large

Reden voor dit is een zeer slechte gas leiding die opzwelt , aan het roesten is en moet spoedig vervangen worden en daarom gaan we over op inductie .
We willen gaan voor een inductie van Etna KIF670DS
Nu heb ik nog meerdere extra leidingen getrokken , nog een extra naar de keuken voor misschien in de toekomst een keuken boiler of zo .
En nog 3 naar de kachel ruimte boven , 2 aparte leidingen met 3x2,5 en nog 1leiding met 5x2,5 .
Nu alles op bepaalde plekken open ligt dacht ik misschien voor de toekomst .
De extra leiding naar de keuken kan ik ook alvast aansluiten en de 2 naar de kachel ruimte ook , op 1 er van komen extra zonnepanelen / omvormer op en de 5 aderige laat ik voorlopig zo liggen .
Dan zullen alle groepen bezet zijn , mits het op deze manier kan .
Hoor graag advies .

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 19:48
Ik zou zeggen, waarom freubelen als de officiele oplossing goed 30 euro kost en dezelfde ruimte in de kast neemt:
https://www.sandervunderi...-fornuisgroep-2x230v.html

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 24-10-2022 20:59 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met 3 fase in je meter kast zou ik gaan voor een alamat kracht groep en dan op 3 fase koken. Je hebt de ruimte als je wat ongebruikte groepen verwijderd..

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:42
Die 5 draden in 1 buis is hopelijk een 19mm buis. In een 16mm mag dat niet liggen.
Verder zie ik op de foto een grijze draad aan de aardklem zitten. Deze codering ken ik niet en ik vrees dat je die grijze draad voor een groen/gele moet vervangen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zo te zien is er in de "2de" kast nog prima ruimte voor een 3 fasen alamat? :)
HansMij schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:14:
Die 5 draden in 1 buis is hopelijk een 19mm buis. In een 16mm mag dat niet liggen.
Verder zie ik op de foto een grijze draad aan de aardklem zitten. Deze codering ken ik niet en ik vrees dat je die grijze draad voor een groen/gele moet vervangen.
uit die leiding komt ook nog een mooie Rode en Groene draad.. oude draadkleurtjes...

dus tja als de grijze er uit moete.. moet de rode en groene ook :+

[ Voor 80% gewijzigd door SMSfreakie op 24-10-2022 21:16 ]

404 Signature not found

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 19:48
Vorkie schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:03:
Met 3 fase in je meter kast zou ik gaan voor een alamat kracht groep en dan op 3 fase koken. Je hebt de ruimte als je wat ongebruikte groepen verwijderd..
Oh, dat sowieso ook - had ik even gemist. Zo'n 3P+N B16 alamat is wel een stuk duurder trouwens, en is breder: https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

Technisch wel de betere oplossing.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 09:28

BrZ

HansMij schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:14:
Oude draadkleuren (zie ook de groene/rode draad van dezelfde groep). Mag blijven zitten, maar wel een beetje jammer dat dat niet meteen vervangen is bij het vervangen van de groepenkast.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57
Een 3P+N aardlekautomaat is inderdaad de beste oplossing bij 3 fasen, niet gaan prutsen met kookgroepen.

Zie ik trouwens goed dat je zonnepanelen niet achter een aardlek zitten? Dat mag alleen in specifieke omstandigheden.
Ook zien die twee nuldraden bovenin de hoofdschakelaar er een beetje verdacht uit; Ze zitten zo te zien niet in een huls, tenzij het een ongeïsoleerde huls is, dan heb ik niks gezegd. Het valt alleen op omdat de twee zwarte draden in de derde klem wel netjes in een dubbele huls zitten.
De draden in de rechter aardlekschakelaar doen m'n ocd ook een beetje opkomen :X

• SMSfreakie
  • Niet online
jordje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:12:
Een 3P+N aardlekautomaat is inderdaad de beste oplossing bij 3 fasen, niet gaan prutsen met kookgroepen.

Zie ik trouwens goed dat je zonnepanelen niet achter een aardlek zitten? Dat mag alleen in specifieke omstandigheden.
Ook zien die twee nuldraden bovenin de hoofdschakelaar er een beetje verdacht uit; Ze zitten zo te zien niet in een huls, tenzij het een ongeïsoleerde huls is, dan heb ik niks gezegd. Het valt alleen op omdat de twee zwarte draden in de derde klem wel netjes in een dubbele huls zitten.
De draden in de rechter aardlekschakelaar doen m'n ocd ook een beetje opkomen :X
mijn ocd triggerde er ook op..

404 Signature not found

• J-Pee
Ok het is dus beter om een extra aardlek te plaatsen met een apparte kookgroep .
Ik had het idee omdat ik dus groep 3 en 4 vrij had en achter de zelfde aardlek zit om daar de kookgroep van te maken maar dan laten we dit achterwegen .
Deze nieuwe groepenkast is pas / recent aangelegd door een officiële firma omdat ik nog extra zonnepanelen neem en dit zit bij in de offerte .
Als het goed is zitten mijn reeds aan gesloten zonnepanelen wel achter de aardlek waar groep 4 t/m 8 opzit , dat begreep ik toch van de installateur.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee dat is het advies niet.

3P+N aardlekautomaat Is het advies.

• J-Pee
Ok , nu mijn vraag waarom .
Als we voor een 2 fase kookplaat gaan waarom een 3 fase + N aardlek en waarom geen extra aardlek en een extra kook groep.
Graag uitleg aub .
Moet er dan een extra kast komen of kan deze 3 fase + N aardlek in de bestaande kast er naast

• J-Pee
jordje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:12:

Ik heb zo juist nog eens gekeken en je heb gelijk , bestaande zonnepanelen/ omvormer zitten niet achter de aardlek.

• SMSfreakie
  • Niet online
een kookgroep is geen 2 fasen..

weet niet hoeveel Ampere je aansluiting is.. maar met 3x 25A.. kan je per fase (tov nul) maar 5.7KW trekken..
dus een beetje kookplaat trekt op vol gas meer dan 25A op een enkele fase :)

404 Signature not found

• J-Pee
SMSfreakie schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:19:
een kookgroep is geen 2 fasen..

weet niet hoeveel Ampere je aansluiting is.. maar met 3x 25A.. kan je per fase (tov nul) maar 5.7KW trekken..
dus een beetje kookplaat trekt op vol gas meer dan 25A op een enkele fase :)
Sorry maar ik volg het even niet meer , bijvoorbeeld het onderstaande

https://etna.nl/keukenapparatuur/kif672zt/

Je kan deze op 1 fase gebruiken dus een normale stekker of 2 fase met een perilex stekker , dus als ik dan een van de onderstaande zou bestellen zou dit toch moeten werken of in orde moeten zijn .
https://www.superflink.nl...-2x-1f-n-16a-b-4-5ka.html

https://www.elektramat.nl...2-nul-16a-b-kar-85003000/

Weet een aantal mensen die een inductie hebben en dit op een gewoon stop contact doen , mij leek het dus beter op zo een kook / fornuisgroep .

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57
Het werkt ja, maar je kan een van je hoofdzekeringen overbelasten als je hem een beetje flink aanzet. Helemaal als er meer apparatuur op die zelfde fase aan staat.
Perilex is niet per definitie 2 fasen. Hoe jij het wilt aansluiten zit de hele plaat op 1 fase, ongeacht wat voor stekker je eraan klust.
J-Pee schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:05:
Ok , nu mijn vraag waarom .
... of kan deze 3 fase + N aardlek in de bestaande kast er naast
Ja, dit is de beste oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door jordje op 25-10-2022 21:17 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit hoort in >> DEI :)

Tweakers Discord

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Aansluitwaarde van de door jou genoemde kookplaat is 7,4 kW, 32 ampere. Je gaf aan dat je 3 fase aansluiting hebt, ik neem aan 3x25A. Aansluiten op 1 fase gaat niet lukken met een kookgroep. Dat is bedoeld voor 1 fasige groepenkast met een 35A hoofdzekering.
Gewoon een perilex 3 fase aansluiting maken bij je kookplaat, met de al genoemde 3p + n aarlekautomaat in je groepenkast. Kookplaat zal daar 2 fasen van gebruiken.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:11
J-Pee schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Sorry maar ik volg het even niet meer , bijvoorbeeld het onderstaande

https://etna.nl/keukenapparatuur/kif672zt/

Je kan deze op 1 fase gebruiken dus een normale stekker of 2 fase met een perilex stekker , dus als ik dan een van de onderstaande zou bestellen zou dit toch moeten werken of in orde moeten zijn .
https://www.superflink.nl...-2x-1f-n-16a-b-4-5ka.html

https://www.elektramat.nl...2-nul-16a-b-kar-85003000/

Weet een aantal mensen die een inductie hebben en dit op een gewoon stop contact doen , mij leek het dus beter op zo een kook / fornuisgroep .
Een kookgroep combineert twee groepen van 16A zodat je 32A kookplaat die kan gebruiken. Maar die 2x16 zitten normaal wel op dezelfde fase en dezelfde aardlek. Nu is je 3fasen huisaansluiting 25A per fase dus een 32A apparaat op een 25A (hoofd)zekering is niet zoals het heurt. Nu kun je die 2x16A ook op verschillende fases zetten zodat je niet over die 25A gaat, maar met 2 verschillende fases heb je in een normale groepenkast ook 2 verschillende aardlekschakelaars en dát is ook niet OK in geval 1 apparaat. Dus dan moet je al een 3fase aardlekschakelaar gaan plaatsen zodat alle fases tegelijk in de beveiliging schieten bij een issue met je kookplaat en dan kun je net zo goed daar gelijk een 3 fase aardlekautomaat voor gebruiken.

TL;DR: 1 fase: kookgroep, 3 fase: krachtgroep.

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-11 20:01
De aansluitwaarde van je gelinkte kookplaat is 7400 W, omgerekend ongeveer 32A

Je hoofdzekering is met 3 fases in de meeste gevallen 3x25A (tenzij je extra betaald voor meer)

Een kookgroep (1-fase) is 2x16A (=32A) maar je hebt maar 25A, dat zou betekenen dat je hoofdzekering zou kunnen klappen.

Een krachtgroep (3-fase) is 3x16A en door maar meerdere fases te gebruiken kun je dus je 32A lading (kookplaat) spreiden over meerdere fases zodat je hoofdzekering er niet uit klapt.

• J-Pee
Ok , dan ga ik eens iemand zoeken en informeren welke aardlekautomaat 3P+N is voor in mijn kast en dat hij deze netjes kan aansluiten .
En dan eventueel ook verder kan aansluiten richting mijn stopcontact.
Pagina: 1