Geld niet volledig terug bij defect product binnen garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 14:14
Deze maand een (denk ik) opmerkelijke ervaring bij *knip* Webwinkel.

Binnen 2 jaar gaat een lamp kapot, de lamp flikkert en verandert van kleurtemperatuur. Heel irritant en echt onbruikbaar. Helaas niet zelf te repareren want de lamp zit echt in de armatuur.

*knip* Webwinkel gemaild en het product zit gewoon binnen de 2 jaar garantie. Als ik de ACM Wettelijke Garantie goed lees begrijp ik dat een webwinkel in zo'n geval het product moet repareren, vervangen of kosteloos retour nemen en het aankoopbedrag terugbetalen. Het product is immers niet goed genoeg.

*knip* Webwinkel geeft aan niet te willen repareren of te vervangen en bied mij: het aankoopbedrag minus afschrijving, die zij zelf (samen met de fabrikant / leverancier) vaststellen op 10%. Het feit dat ze "afschrijving" rekenen is blijkbaar iets wat ook in hun voorwaarden staat, maar het percentage (10%) dus niet. Dus zij kunnen welk percentage dan ook rekenen en de consument moet dat maar slikken? 8)7

Daarnaast staan in mijn optiek de regels van de ACM boven een of andere voorwaarden van een webwinkel zelf.

Na mijn poot stijf te houden krijg ik uiteindelijk het aankoopbedrag terug, maar ik krijg wel te horen dat het uit 'coulantie' is.

Ben ik nou gek of doet *knip* Webwinkel gewoon iets wat niet mag volgens de regels?

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 24-10-2022 19:40 . Reden: Naam winkel weggehaald volgens beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Laatst online: 03-10 21:44
Heb je toevallig ergens vastliggen dat je 2 jaar garantie hebt? Want dat maakt de discussie erg makkelijk. Zij moeten dan gewoon gratis repareren.
Kan dat echt niet, dan vervangen voor gelijkwaardig product of volledige oorspronkelijke bedrag terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
rolandmegens schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:21:
Heb je toevallig ergens vastliggen dat je 2 jaar garantie hebt? Want dat maakt de discussie erg makkelijk. Zij moeten dan gewoon gratis repareren.
Kan dat echt niet, dan vervangen voor gelijkwaardig product of volledige oorspronkelijke bedrag terug betalen.
Ja exact, dat is vrij duidelijk vastgelegd en geeft de winkel ook toe. Maar toch geven ze aan niet te willen repareren en in eerste instantie dus echt alleen minus afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Aankoopbedrag opeisen indien webshop niet wil repareren of vervangen.

Leuk dat ze je willen afschepen met 'afschrijving', maar dat is niet zoals het hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
GioStyle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:29:
Aankoopbedrag opeisen indien webshop niet wil repareren of vervangen.

Leuk dat ze je willen afschepen met 'afschrijving', maar dat is niet zoals het hoort...
Ja bizar he! Dit is overigens een van de grotere webwinkels in Nederland. Ik denk dat heel veel mensen deze zelfbedachte voorwaarden gewoon slikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
vLoon schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Ja bizar he! Dit is overigens een van de grotere webwinkels in Nederland. Ik denk dat heel veel mensen deze zelfbedachte voorwaarden gewoon slikken.
Ja, dat geloof ik best en ik denk dat veel klanten ook denken: "Oh, wat netjes, ze vergoeden een groot deel van het aankoopbedrag." Elke klant die hiermee instemt is natuurlijk winst voor het bedrijf en die paar enkele klanten die net iets meer eisen geven ze 'coulance' en het aankoopbedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

vLoon schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:18:
Webwinkel geeft aan niet te willen repareren of te vervangen
Geeft de webwinkel daarvoor een reden?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
fopjurist schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Geeft de webwinkel daarvoor een reden?
Nee. Ik kan alleen speculeren maar ik gok dat ze voor kleinere bedragen niet de moeite nemen om het te laten repareren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
vLoon schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:18:
Na mijn poot stijf te houden krijg ik uiteindelijk het aankoopbedrag terug
Even voor de helderheid: je hebt nu al je geld terug? Of niet?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
Real schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Even voor de helderheid: je hebt nu al je geld terug? Of niet?
Op dit moment nog niet, ze wilde dat ik het product terugstuurde en dan zou ik het aankoopbedrag terug krijgen. Afgelopen maandag verstuurd en nu in afwachting daarvan.
Pagina: 1