[ViberQ, Delta, Ziggo] Keuze advies provider

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11-2023
Binnenkort hebben we hier:
- de coax van Ziggo
- de glasvezel van ViberQ
- de glasvezel van Delta
Binnen deze context moet ik een provider kiezen.

De directe aanleding is de vervanging van het UBEE modem van Ziggo door de SmartBox (zwarte doos). Met geen mogelijkheid krijg ik de poorten werkend. Ik ben nu zo ver dat ik van provider wil wisselen.

Wat doe ik o.a. met het internet:
- poort 22, een ssh vanuit de Lap-Top op een externe locatie op het thuis netwerk
- poort 80, een kleine webserver voor eigen gebruik
- poort 22, een web tunnel met ssh voor het mounten van harde schijven op het thuis netwerk, in feite een VPN via tunnelling
- poort 8083, besturing van de centrale verwarming met "fhem"
- vaste telefonie met VOIP via een provider

Wie kan mij een advies geven welke provider de beste service verleent. Belangrijke punten hierbij zijn servers toegestaan, port forwarding, vast IP adres en telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zou voor een provider kiezen waar je zonder tussenkomst van provider apparatuur een eigen router kunt aansluiten óf het modem in bridge kunt plaatsen.

Bij Ziggo kan dit zonder problemen. Bij de overige 2 weet ik de huidige stand van zaken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:08
Timmert schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:41:
Ik zou voor een provider kiezen waar je zonder tussenkomst van provider apparatuur een eigen router kunt aansluiten óf het modem in bridge kunt plaatsen.

Bij Ziggo kan dit zonder problemen. Bij de overige 2 weet ik de huidige stand van zaken niet.
De tussenstand is dat iedere provider verplicht is daaraan mee te werken. Dit is nu wettelijk zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Jeffrey87 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

De tussenstand is dat iedere provider verplicht is daaraan mee te werken. Dit is nu wettelijk zo geregeld.
Dat weet ik, maar ik weet ook dat Delta/Caiway daarin absoluut niet voorop lopen. Zoals KPN en Ziggo wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Moddemeijer Wat lukt jou niet met port forwarding (of bedoel je dat niet met "poorten") ?
Ik heb zo'n zwart nieuw modem en mijn vpn server doet het.

@FreeTweak Ik heb dus ziggo, met het modem dat @Moddemeijer gaat krijgen. Dus bij Ziggo is portforwarding ook geen issue.

[ Voor 30% gewijzigd door W1ck1e op 25-10-2022 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeTweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 15:13
Op ViberQ (en Delta) is Freedom actief, daar is de port-forwarding geen issue. Tevens vast ipv4 en ipv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
@FreeTweek Helaas, op Delta zijn in Noord-Groningen alleen Delta, Caiway, Helden van.nu en Online.nl actief. Freedom is wel op ViberQ beschikbaar.

Ik was vandaag bij de PC-boer, en hij adviseerde één van de aanbieders op het ViberQ netwerk omdat ze allemaal met de FritzBox werken. Er zijn twee glasvezel aanbieders tegelijk aan het aanleggen. Het lijkt er op dat ViberQ eerder operationeel is dan Delta.

@W1ck1e Ik bedoel port forwarding. Op dit moment zit ik nog op de Ziggo coax kabel in het voormalige Ziggo gebied (niet UPC). Op het net zijn veel berichten van mensen die port forwarding voor elkaar gekregen hebben met (uitsluitend) IPv4 software op het modem. Echter Ziggo laadt geen IPv4 meer op de modems. Ik ben nog aan het klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Moddemeijer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:53:...
@W1ck1e Ik bedoel port forwarding. ... Echter Ziggo laadt geen IPv4 meer op de modems. Ik ben nog aan het klooien.
Ik heb zo'n modem. Hoe kan ik zien of ik geen IPv4 meer heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
@W1ck1e Ik moet nauwkeuriger formuleren.

Op het modem kan blijkbaar verschillende firmware gedownload worden. Standaard wordt IPv4 IPv6 Dual Mode firmware geleverd. Deze software kan door Ziggo vervangen worden door IPv4 Only firmware. In het verleden konden klanten met port forwarding problemen kiezen voor IPv4 Only firmware en daarmee hun port forwarding problemen oplossen. Ziggo is met deze praktijk gestopt.

De IPv4 IPv6 Dual Mode firmware geeft op het LAN de gewenste Dual Mode faciliteiten. Het is mij nog niet geheel duidelijk hoe IPv4 gebruikt kan worden in de communicatie met de buitenwereld. Je kan wel een IPv4 adres gebruiken om de buitenwereld te benaderen, maar het is mij nog niet duidelijk of je een IPv4 adres kan gebruiken om van buiten de router/modem te benaderen.

Ik ga een nieuw topic opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Moddemeijer En ik moet beter controleren. Mijn vpn heb ik alleen maar getest via wifi van mijn modem en niet via een mobiele data verbinding, Dat laatste werkt dus NIET.

edit: 17 nov: nu nog een keer getest: vpn werkt nu wel, ook via de mobiele data verbinding. (terwijl ik volgens mij niets gewijzigd heb)

[ Voor 28% gewijzigd door W1ck1e op 17-11-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
Ik ben nog even aan het zoeken geweest. De gemakkelijkste oplossing is een 3-in-1 pakket (internet, telefoon en TV). Echter qua kosten maakt het niet veel uit of 2-in1 (internet en telefoon) en TV apart afgenomen worden.

Vrijwel alle providers nemen een Canal Digitaal pakket af voor de TV. Dit is verkrijgbaar in een 25, 80 of 120 zenders variant. De uitgebreide variant met 120 zenders kost ca. 20,--/pm extra.

Wat TV betreft, willen we graag veel duitse, regionale en locale zenders zenders. De keuze is dan tussen een Canal Digitaal pakket of Ziggo kabel TV à 20,95/pm. Ziggo is in het kerngebied waar ik woon het sterkste in TV. Verder levert Ziggo voor dezelfde prijs internet TV onder de naam Ziggo Go. Hiervoor is slechts een werkende internet aansluiting voldoende.

Verder moet het TV huisnetwerk omgebouwd worden als een glasvezel 3-in-1 pakket gekozen wordt. Afhankelijk van de provider lopen de kosten op per extra TV aansluiting. Het coax netwerk ligt al gebruiks klaar in huis.

Kortom, de beste optie is het scheiden van TV enerzijds en internet en telefoon anderzijds. De TV blijft bij Ziggo en internet en telefoon gaan waarschijnlijk naar Freedom over ViberQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-10 23:08
Moddemeijer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:30:
Vrijwel alle providers nemen een Canal Digitaal pakket af voor de TV.

Verder moet het TV huisnetwerk omgebouwd worden als een glasvezel 3-in-1 pakket gekozen wordt. Afhankelijk van de provider lopen de kosten op per extra TV aansluiting. Het coax netwerk ligt al gebruiks klaar in huis.
TriNed is ook beschikbaar. Deze heeft een eigen TV-aanbod en gebruikt als basisdienst DVB-C, dus televisie in de woning via coax. Dan hoeft je eigen TV-netwerk niet aangepast te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrf68
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-10 20:10
De Next Mini van Ziggo gaat ook niet meer over coax. En deze aansluiten op het netwerk van een andere provider zal waarschijnlijk niet werken.

En men stuurt vrolijk een nieuwe router mee, ondanks dat ik een eigen Fritzbox aktief heb en had aangegeven dat dit niet nodig was. En vervolgens wordt 2 weken later mijn eigen router gedeactiveerd en zit ik ineens zonder verbinding. Ik had ze al 2x gewaarschuwd dat ik hier bang voor was en mij werd verzekerd dat het goed zou gaan, al wilde men mij dit niet via mail bevestigen. Dus eerder deze avond het geheel opnieuw geactiveerd. Dat kan met de app van Ziggo, dat dan weer wel. Moest wel even via 4g.
Pagina: 1