Elektrische (mini) CV, enkel voor vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfox13
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-04-2023
We hebben net een jaar geleden een huis gekocht en verbouwd. Nieuwe CV, vloerverwarming etc. En toen begon alle ellende. Dure gasprijzen dus het liefst willen we de CV niet meer gebruiken voor de vloerverwarming.

Inmiddels hebben we zonnepanelen (5000 Wp) en een airco. Echter is verwarmen via de lucht niet zo comfortabel als via de vloerverwarming.

De wens is dan ook om de vloerverwarming elektrisch te gaan verwarmen middels een elektrische (mini) CV. Echter in mijn zoektocht kom ik schrikbaren de prijzen tegen van het verbruik van de Elektrische CV's. Een andere oplossing als een elektrische CV mag uiteraard ook.

De unit voor de vloerverwarming hoeft maar te verwarmen tot max 35 graden. Dan denk ik: er zal toch wel een soort elektrisch CV keteltje zijn als oplossing. Ik kan 'm niet vinden.

Heeft iemand een oplossing voor ons probleem? Dus een apparaat voor lage temperaturen en die niet mega veel stroom verbruikt?

PS: We zijn op zoek naar een goedkoop alternatief. Een warmtepompsysteem van vele duizenden euro's is geen optie.

PS2: Het gaat dus om het verwarmen van de vloerverwarming in december, januari en februari met een aanvoerstemperatuur van zo'n 35 graden. En niet voor het tapwater en douchewater.

[ Voor 18% gewijzigd door dutchfox13 op 24-10-2022 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24
L/W warmtepomp dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:20
Ja, hoewel misschien moeilijk te verkrijgen, een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfox13
We zoeken puur en alleen een goedkoop alternatief voor de vloerverwarming. Een mega duur warmtepomp systeem is een absolute no-go. Geen geld voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
Maar wat is het probleem dan precies?

Een goedkoper alternatief dan een elektrische CV voor vloerverwarming heb je al: namelijk de CV-ketel. Is ongeveer de helft goedkoper.

Goedkoper in verbruik maar wel elektrisch betekent een vorm van warmtepomp. Met een monoblock L/W-pomp en twee rechterhanden zou dat wellicht nog relatief betaalbaar te houden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dus je hebt een nieuwe CV en vloerverwarming? Maar die nieuwe ketel zit nu niet aangesloten op je vloerverwarming? Ik snap de vraag niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
Buiten het feit dat ik de elektrische-cv ten stelligste wil afraden heb ik geen goed idee voor een alternatief. Zonder geld helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchfox13
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:04:
Dus je hebt een nieuwe CV en vloerverwarming? Maar die nieuwe ketel zit nu niet aangesloten op je vloerverwarming? Ik snap de vraag niet helemaal.
Ik was niet helemaal duidelijk. Met alle ellende bedoelde ik de gasprijzen. De CV willen we niet meer gebruiken voor de vloerverwarming. Ook niet met het nieuwe energieplafond.

Eigenlijk zoeken we een soort elektrische CV, maar dan eentje met alleen lage temperaturen en zonder veel verbruik. Als het al bestaat. Of een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfox13
Raymond19792 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:13:
Buiten het feit dat ik de elektrische-cv ten stelligste wil afraden heb ik geen goed idee voor een alternatief. Zonder geld helemaal niet.
Ik heb niet gezegd dat er geen geld is. Dat maak jij ervan.

Er is geen duizenden euro's aan budget voor een warmtepompsysteem.

Ik zoek een soort tussenoplossing waarvan ik het bestaan (nog) niet weet. :)

[ Voor 9% gewijzigd door dutchfox13 op 24-10-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Laatst online: 06:33
Een lucht / waterpomp. Pak een klein model. Van vaillant ofzo

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
Dan kun je beter gas blijven stoken of die airco gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36
dutchfox13 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk. Met alle ellende bedoelde ik de gasprijzen. De CV willen we niet meer gebruiken voor de vloerverwarming. Ook niet met het nieuwe energieplafond.

Eigenlijk zoeken we een soort elektrische CV, maar dan eentje met alleen lage temperaturen en zonder veel verbruik. Als het al bestaat. Of een alternatief.
Lees je even in ajb. Want je hebt duidelijk weinig kennis. Dat is niet erg, maar je bent nu gas aan het verafschuwen, terwijl het prima werkt in je ketel.

Een elektrische CV is VEEL duurder dan een gas cv. Dus haal data uit je hoofd. Per kilowatt is gas goedkoper dan stroom. Dus je huidige cv is goedkoper dan een elektrische CV.

Dus tenzij je of een airco wil om te verwarmen of een lucht/water warmtepomp, heb je geen keuze.

Aanvulling:
1. Als je een jaar geleden een huis koopt, is het een label A. Dus supergoed geïsoleerd. Laat het verbruik eens 1000 kuub zijn. Dan heb je het over €120 euro per maand aan gas met het energieplafond. Als je dan niet kan betalen, heb je een financieel probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door t14wo op 24-10-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

dutchfox13 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Ok, ik denk zelf dat je er goed aan doet om voor de korte termijn op gas te blijven. Gasprijzen kunnen ook ineens weer omlaag (de handelsprijzen zijn dat al) en dan zit je met je dure setup om snel wat te besparen.
Je uitdaging gaat er wel in zitten om de vloer constant te houden terwijl je waarschijnlijk ook met de airco in dezelfde ruimte wilt verwarmen, dat ontregelt je thermostaat voor de vloer. Met meerdere regelsystemen is dat echt gekloot.
Misschien de vloer op 18/19 zetten en als je het dan even 20/21 in je kamer wilt hebben even de airco laten loeien? Best of both worlds dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchfox13
t14wo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Lees je even in ajb.

Dus tenzij je of een airco wil om te verwarmen of een lucht/water warmtepomp, heb je geen keuze.
Stellig! Echter is dat laatste onjuist. Er is wel degelijk een oplossing kijkend naar de verdeler, maar in die hoek wens ik het niet zoeken.

Ter info: Ik zit hier omdat ik inderdaad niet overal een antwoord op heb. En een opmerking 'lees je in ajb' draagt ook weinig bij aangezien je niet weet wat ik al wel en niet heb opgezocht. Ik stel een vraag in de hoop dat er een oplossing is die ik niet voorbij heb zien komen, maar een goed alternatief kan zijn. Dus niet al te snel conclusies trekken aub.

Verder wel dank dat je de moeite hebt genomen om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfox13
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Ok, ik denk zelf dat je er goed aan doet om voor de korte termijn op gas te blijven. Gasprijzen kunnen ook ineens weer omlaag (de handelsprijzen zijn dat al) en dan zit je met je dure setup om snel wat te besparen.
Je uitdaging gaat er wel in zitten om de vloer constant te houden terwijl je waarschijnlijk ook met de airco in dezelfde ruimte wilt verwarmen, dat ontregelt je thermostaat voor de vloer. Met meerdere regelsystemen is dat echt gekloot.
Misschien de vloer op 18/19 zetten en als je het dan even 20/21 in je kamer wilt hebben even de airco laten loeien? Best of both worlds dan?
De bedoeling was om op warmte te verwarmen, maar echt aangenaam is dat niet. Voelt ook een beetje als 30 jaar terug in de tijd. Vroeger hadden we thuis ook een verwarmingsysteem waarbij hete lucht uit de vloer kwam. En we hadden een dikke boiler voor het warm water. Die komt geloof ik ook helemaal terug.

Aangezien we overcapaciteit hebben op de panelen dacht ik dat er wellicht een goed alternatief zou zijn om van het gas af te gaan. Beetje extra aan elektra bijbetalen is natuurlijk ook niet heel problematisch.

Om het helemaal compleet te maken denken we aan een warmtepompboiler 150 liter, en zoeken daarnaast nog een elektrische oplossing voor de vloerverwarming. Liefst gooi ik de CV op gas er helemaal uit. Dat is het einddoel. Echter helaas geen boom met geld in de tuin dus daarom op zoek naar alternatieven. met name voor de vloerverwarming.

En ja, inmiddels heb ik zoveel gelezen dat ik het vermoeden heb dat ik wat verdwaald ben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

lytjepole

Schier?

Koop een elektrische boiler en sluit die met een pomp aan op je vloerverwarming?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:44
@dutchfox13 Je stelt een vraag die suggereert dat er een elektrische verwarmingsmethode moet zijn die zuiniger is dan een warmtepomp en minder kost dan een cv ketel. Die oplossing bestaat helaas niet. Je 5000 kWh zal in een elektrische cv ketel ca. 500 kuub vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfox13
PVPaneel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:44:
@dutchfox13 Je stelt een vraag die suggereert dat er een elektrische verwarmingsmethode moet zijn die zuiniger is dan een warmtepomp en minder kost dan een cv ketel. Die oplossing bestaat helaas niet. Je 5000 kWh zal in een elektrische cv ketel ca. 500 kuub vervangen.
Ook als deze alleen wordt gebruikt in december, januari en februari voor de vloerverwarming op zeg een aanvoertemperatuur van 35 graden? En verder niet voor tap en douchewater?

Dat is denk ik mijn grootste vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
@dutchfox13 als je het leiding werk voor een boiler voor elkaar krijgt, krijg je vast het leiding werk voor een monoblock voor elkaar.

Zonder kosten installateur zijn die dingen lang zo erg niet wat betreft kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:44
@dutchfox13 Puur elektrisch verwarmen (geen WP) is op zijn zuinigst heel simpel; 1 kW stroom inwisselen voor 1 kW warmte.

Dus ook als die ketel maar 35 graden water maakt.. Dat doet je nieuwe cv ketel trouwens ook, in zijn maximale condensatie gebied, met een beetje mazzel met 9,3 kWh per kuub..

Als je een gigantisch overschot hebt zou je het kunnen overwegen, maar efficiënter dan max 1 op 1 overzetten gaat het zonder niet worden

[ Voor 56% gewijzigd door PVPaneel op 24-10-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
Ook als deze alleen wordt gebruikt in december, januari en februari voor de vloerverwarming op zeg een aanvoertemperatuur van 35 graden? En verder niet voor tap en douchewater?

Dan zou dat, in deze tijd, met chocolade letters in de krant staan.

Waar jij naar op zoek bent bestaat niet.
Jammergenoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
dutchfox13 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Stellig! Echter is dat laatste onjuist. Er is wel degelijk een oplossing kijkend naar de verdeler, maar in die hoek wens ik het niet zoeken.

Ter info: Ik zit hier omdat ik inderdaad niet overal een antwoord op heb. En een opmerking 'lees je in ajb' draagt ook weinig bij aangezien je niet weet wat ik al wel en niet heb opgezocht. Ik stel een vraag in de hoop dat er een oplossing is die ik niet voorbij heb zien komen, maar een goed alternatief kan zijn. Dus niet al te snel conclusies trekken aub.

Verder wel dank dat je de moeite hebt genomen om te reageren.
Je moet de keuze ook vooral zelf maken. En met lees je even in bedoel ik vooral op het feit dat je uberhaupt een elektrische CV overweegt. Dat duidt op geen kennis van A. Hoeveel een kilowatt stroom of gas kost en B. hoe (in)efficiënt een elektrische CV is. Dat is ook niet erg. Maar je bent nogal stellig:

- Warmtepomp (lucht/water) vind je te duur
- Airco (lucht/lucht warmtepomp) vind je ouderwets

Als dit je conclusie is, dan kunnen we niet anders zeggen dan dat je gas CV nu het voordeligste (minst duur) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
dutchfox13 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Vertel trouwens eens wat een verdeler is en wat je hiermee bedoelt als vervanger voor je gas CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchfox13
t14wo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Je moet de keuze ook vooral zelf maken. En met lees je even in bedoel ik vooral op het feit dat je uberhaupt een elektrische CV overweegt. Dat duidt op geen kennis van A. Hoeveel een kilowatt stroom of gas kost en B. hoe (in)efficiënt een elektrische CV is. Dat is ook niet erg. Maar je bent nogal stelling:
Weer een onjuiste aanname. Maakt niet uit, maar ik denk dat ik met jou verder niet de discussie wens aan te gaan. Je wil me blijkbaar niet helemaal begrijpen. Niet erg. Even goede 'vrienden'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
dutchfox13 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:55:
[...]

Weer een onjuiste aanname. Maakt niet uit, maar ik denk dat ik met jou verder niet de discussie wens aan te gaan. Je wil me blijkbaar niet helemaal begrijpen. Niet erg. Even goede 'vrienden'.
Ik ben stellig omdat ik weer waar ik over praat.
Wat mij betreft hoeft dit ook geen vijandige discussie te worden. Denk dat iedereen hier vrij behulpzaam is ingesteld. Dus laat ik het even omdraaien:

Kan je aangeven welke opties jij ziet en wat de voors en tegens zijn? Dat helpt makkelijk denk ik. :)

Er zijn echt mogelijkheden, maar het gaat je sowieso (flink) geld kosten. Misschien is CV tuning een optie? Hoe heet staat je CV water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchfox13
Raymond19792 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Dan zou dat, in deze tijd, met chocolade letters in de krant staan.

Waar jij naar op zoek bent bestaat niet.
Jammergenoeg.
Ik was er al een beetje bang voor. Echter als je niet vraagt, weet je ook niet of er stiekem ergens toch een onbekend alternatief is. Ik denk dat ik gewoon 30 jaar terug in de tijd ga en het bij verwarmen met warme lucht ga houden. Iig voor komende winter. ;)

Mocht je ergens toch iets tegenkomen, tag me gerust. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:25
Als je het perse wil zijn elektrische cv-ketels.
O.a Bosch / Nefit /Vaillant maken ze of deze van de thermogroup.
https://www.thermogroup.n...r2u2JufzOKixoCX60QAvD_BwE

Het elektrische verbruik (kWh) is wel heel hoog houdt daar rekening mee.

Als de vloerverwarming 4kW nodig heeft om de ruimte warm te houden dan verbruikt een dergelijk apparaat 4kWh aan stroom per uur dat het aan staat.
Een willekeurige warmte pomp of airco zal daar dan grofweg 1 tot 1,5 kWh aan stroom voor gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 24-10-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Als gas te duur stookt (wat ik me kan voorstellen) is het enige (per kWh ingebrachte energie) goedkopere alternatief een warmtepomp. Elektrische ketels of boilers met pompen hebben allemaal COP 1, dus 1 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Niet interessant dus.

Verder heb je het over een mega-duur warmtepomp systeem. Waarom niet een goedkope warmtepomp? Monoblockje van 5kw (LG/Panasonic) en knallen maar. Ben je voor nu en voor de toekomst klaar.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Het goedkopere alternatief is er wel: een 100W (ofzo) elektrisch warmtedekentje voor op de bank.

Leg je het op de vloer, dan krijg je warme voeten.

Zeer lokaal verwarmen is goedkoper en kan effectief zijn.

Kan ook in combinatie met airco als verwarming uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@dutchfox13 Bereken in ieder geval ook even wat je kwijt bent met vloerverwarming op gas, want ik denk dat je dat nu op dit moment niet precies weet. Dat vergelijkt wat prettiger.

Als het puur om comfort gaat, dan zou je nog een infrarood plafondpaneel kunnen overwegen. Maar das dan ook puur voor comfort momenten, bijv. in de avond. Ik weet niet of dit goedkoper is dan je huidige vloerverwarming aan te zetten, maar dat valt te berekenen.

Wij verwarmen alleen met airco en inderdaad het is een andere warmte. Wij hebben dan ook wat mooie nette pantoffels aangeschaft, zodat koude voeten geen probleem is.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

dutchfox13 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Ik was er al een beetje bang voor. Echter als je niet vraagt, weet je ook niet of er stiekem ergens toch een onbekend alternatief is. Ik denk dat ik gewoon 30 jaar terug in de tijd ga en het bij verwarmen met warme lucht ga houden. Iig voor komende winter. ;)

Mocht je ergens toch iets tegenkomen, tag me gerust. :)
Realiseer je je dat een lucht/luchtairco ook aardig prijzig wordt als het echt koud wordt? Die dingen worden dan een stuk minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

dutchfox13 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:47:
[...]

Ook als deze alleen wordt gebruikt in december, januari en februari voor de vloerverwarming op zeg een aanvoertemperatuur van 35 graden?
Wanneer je je m3's gas gebruikt is niet relevant. Je weet zelf denk ik je eigen verbruik het beste (want je wilt er nu vanaf, dus ik ga ervanuit dat je je verbruiksgetallen wel een beetje kent).

Als je dat weet, kan je gewoon rekenen. Voor elke m3 gas die je niet gebruikt, ga je 10kWh aan elektra verbuiken. Dus je saldeert vrij hard door je 5MWh heen EN als je ervoor moet betalen, is dat pas nuttig als 1kWh minder dan 10% van een M3 gas kost.

Gas is gewoon in jouw geval de goedkoopste oplossing. Stook uiteraard wel zuinig en help je CV zoveel mogelijk met je airco zodat je en het comfort hebt, maar ook de power van de airco gebruikt om bijvoorbeeld van 17 naar 19 graden op te warmen ofzo.
Yucon schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Realiseer je je dat een lucht/luchtairco ook aardig prijzig wordt als het echt koud wordt? Die dingen worden dan een stuk minder efficiënt.
Nog steeds COP2,5, scheelt 2,5x zou ik zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 24-10-2022 20:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Falcon schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:27:
@dutchfox13 Als het puur om comfort gaat, dan zou je nog een infrarood plafondpaneel kunnen overwegen.
Dat is ook COP=1 verwarming dus net zo 'erg' als elektrische CV, en bovendien alsnog geen warme vloer/voeten. Dus dat zou ik net zo sterk afraden. Zo'n paneeltje in de badkamer, sure, maar als serieuze verwarming moet je het niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

JvS schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:57:
[...]

Nog steeds COP2,5, scheelt 2,5x zou ik zeggen.
Lucht/lucht? Bij -10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Geen idee, maar dat is voor Nederland ook een vrij zinloze temperatuur om je druk over te maken als het je om kosten gaat. In Nederland heb je uberhaupt gemiddeld maar 8 ijsdagen per jaar en dan is het terwijl je je verwaming aan zet niet eens -10C°.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Wel als maandgemiddelde in de koudste maanden van het jaar. Extremen zijn niet interessant. Al zou ie bij -10 een COP van 1 hebben, dan is dat nog steeds op die ene extreme dag niets duurder dan een electrische CV het jaar rond opvreet. Alles boven de 1 is winst.

[ Voor 26% gewijzigd door hesselbeertje op 24-10-2022 21:35 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 28-04 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wilke schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Dat is ook COP=1 verwarming dus net zo 'erg' als elektrische CV, en bovendien alsnog geen warme vloer/voeten. Dus dat zou ik net zo sterk afraden. Zo'n paneeltje in de badkamer, sure, maar als serieuze verwarming moet je het niet willen.
Volgens mij geef ik dat toch duidelijk aan met "comfort" :S

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
dutchfox13 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:47:
[...]

Okay, er zijn genoeg mensen die hier aan voorbij gegaan zijn.

Dat een vloerverwarming systeem heel koel water gebruikt zegt niets over het benodigde vermogen.

Gedurende een uur 500 liter water door een CV laten stromen en het daarbij van 50 naar 70 graden opstoken is exact evenveel kWh (de hoeveelheid energie die het water ingegaan is) als 2000 liter van 30 naar 35 opstoken.

Ik heb de indruk dat je dacht dat het 35-30 verhaal minder energie kost, maar dat klopt helaas niet en een elektrische CV gaat geen minder dure oplossing zijn.

Wat is het exact waarom je niet voldoende comfort ervaart bij verwarming met de airco?
Als je dat duidelijk kan maken is er misschien iemand die een suggestie heeft om het te verbeteren.

Als verbetering van comfort met de airco voor jouw niet mogelijk blijkt, dan is de enige optie die lagere verbruikskosten heeft dan gas een water gedragen warmtepomp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Zoals al gezegd is een simpele waterheater (van het principe waterkoker) gewoon hopeloos efficient.

Die airco die je hebt hangen "maakt" van 1 kwh elektrische energie meerdere kWh's warmte in huis. Een simpele heater doet altijd 1:1. Daarmee vergeleken is verwarmen op gas makkelijk goedkoper.

De enige uitzondering is dingen als een elektrische deken of infraroodverwarming. Die zijn nog steeds maar 1:1 efficiënt (of eigenlijk inefficiënt), maar je gebruikt ze enkel lokaal en niet om de hele ruimte op te warmen. Daarmee is het netto verbruik alsnog laag.

Als je het hele huis behaaglijk wil maken heb je een stuk meer energie nodig. En gaat een €/warmtehoeveelheid berekening hard meetellen.

Zoals al gezegd, de oplossing is dan toch echt een warmtepomp (maar dan met een water aansluiting). Net als je airco en koelkast.

Alleen zul je dan eerst moeten bepalen wat voor vermogen je nodig hebt. Dat maakt alles uit op kostengebied.
Een 4kW monobloc (geen installateur nodig, mag je zelf neerzetten) is al te vinden voor 3845 euro. En daar kun je nog 2400 euro subsidie voor krijgen (maar dan moet je hem volgens mij wel laten plaatsen).

Maar het is afhankelijk van allerlei zaken wat voor warmtepomp dan passend is voor jouw situatie.
Pagina: 1