Lamp wil niet dimmen

Pagina: 1
Acties:

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Ik heb een mooie lamp gekocht, de Foscarini Spokes 3.

Volgens de specs zou hij dimbaar moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMXiths3RAfwaNkcxai-3WgH6og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FTXIMMxX5Nm330iw0Q6DQZVa.png?f=fotoalbum_large

Echter, hij wil niet dimmen. Hij knippert alleen maar. Als ik de dimmer echter op ¾ zet dan brandt ie wel. Ik gebruik deze inbouwdimmer van Busch & Jäger. Ja, die is geschikt voor LED. Er zit een stelschroefje op, ik heb al geprobeerd hiermee te spelen maar dit heeft geen effect.

Een aantal vragen

1. De handleiding van de lamp is voor mij op een aantal punten onduidelijk. Op pagina 3 zie je een plaatje van zoals de mijne er ook uitziet. Een kroonsteenje met drie aansluitingen N, aarde, L. Echter op pagina 4 en 5 zie je totaal andere aansluitingen. Het verschil is mij totaal onduidelijk.
2. Zou het kunnen liggen aan het merk dimmer?
3. Andere ideeën?

P.S.

Ik heb de fabrikant ook gemaild maar nog geen antwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 24-10-2022 17:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37

Barrycade

Through the...

Dimmen en led is niet een universele standaard. Beetje hit of miss soms.

Dus als je de lamp wil houden zal je een andere dimmer moeten gaan proberen.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-12 14:13
DALI dimbaar is volgens mij weer een speciaal protocol. Geen idee hoe/wat, maar er zijn specifieke dali dimmers beschikbaar.

Kleine disclaimer, ik ben niet bekend met dali, dus ik kan het mis hebben.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:51
Wat is het aansluitschema?
On-off lijkt te insinueren dat het werkt als die Philips scèneswitch, kort uit en weer aan om een andere dimstand te kiezen.
Push lijkt te insinueren dat je er een drukknop aan kan hangen.
En DALI is een specifiek protocol, heeft 2 draden nodig (los van de voeding).
RTFM dus...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
De opties van deze lamp zijn:
• On/Off: Je kunt de lamp aan en uit schakelen met een conventionele schakelaar
• Push: Je kunt de lamp dimmen met een pulsdrukker
• DALI: Je kunt de lamp dimmen met een DALI-dimmer.

Je kunt de lamp niet dimmen met een conventionele (LED) dimmer. Probeer dit ook niet te veel als je het graag heel houdt.
havana schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:29:
Ik heb een mooie lamp gekocht, de [url=https://www.foscarini.com/en/products/spokOp pagina 3 zie je een plaatje van zoals de mijne er ook uitziet. Een kroonsteenje met drie aansluitingen N, aarde, L. Echter op pagina 4 en 5 zie je totaal andere aansluitingen. Het verschil is mij totaal onduidelijk.
Als het goed is heb je dus nog een 2e kroonsteentje met 2 contacten om een pulsdrukker of DALI-dimmer aan te sluiten. Dat staat ook op pagina 3.

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 24-10-2022 19:37 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Heel erg maar toen wij onze keuken halogeen spots omgooiden naar LED werden de dimmers ook niet blij. Ik kad nog een cheap@ss aliexpress fan dimmer liggen, testen en hop werkte, wel "andersom" want een fan heeft een bepaalde start stroom nodig om aan te gaan dus ze dimmen van hoog naar laag.
Fijn, klik uit is echt uit en na drie keer gebruiken had iedereen door dat ze bij aanzetten eerst fel gaan en even doordraaien de dimming activeerde. Heb er nog 3 besteld (had er nog 1 nodig en heb er nu 2 reserve maar al 7 jaar niet nodig gehad. Die vier kostte minder dan een halve goede dimmer bij een lokale dhz winkel

• havana
Xander schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:44:
De opties van deze lamp zijn:
• On/Off: Je kunt de lamp aan en uit schakelen met een conventionele schakelaar
• Push: Je kunt de lamp dimmen met een pulsdrukker
• DALI: Je kunt de lamp dimmen met een DALI-dimmer.

Je kunt de lamp niet dimmen met een conventionele (LED) dimmer. Probeer dit ook niet te veel als je het graag heel houdt.

[...]

Als het goed is heb je dus nog een 2e kroonsteentje met 2 contacten om een pulsdrukker of DALI-dimmer aan te sluiten. Dat staat ook op pagina 3.
Super dank. _/-\o_

DIT IS MIJN WEBSITE

• Xander
Hm, dit deel van mijn reactie klopt niet:
Xander schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:44:
Dat 2e kroonsteentje is namelijk de uitgang van de driver, waar je de lichtbron dus op aansluit.

Het lijkt er op dat er 2 versies van de lamp zijn? En niet-dimbare en een dimbare (middels pulsdrukker of DALI)? De niet-dimbare variant heeft een 3-voudige kroonsteen, de dimbare variant een 4-voudige en losse klem voor de aarde.

Niet dimbaar: https://www.flinders.nl/foscarini-spokes-3-hanglamp-led
Dimbaar: https://www.flinders.nl/f...es-3-hanglamp-led-dimbaar

Heb je niet de verkeerde lamp?

edit:
Er zijn zelfs 3 varianten, ook nog de "MyLight" variant: https://www.flinders.nl/f...amp-led-dimbaar-bluetooth

Pagina 3, 4 en 5 zijn voor verschillende uitvoeringen van de lamp.

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 24-10-2022 19:46 ]

• havana
Dat was het antwoord dat ik eigenlijk niet had willen horen, maar waar ik wel bang voor was :o

Edit

Er is ook goed nieuws. Ik heb deze lamp via een interieuradviseur besteld. Even nagezocht en ik heb wel degelijk de dimbare variant besteld. Dus hopelijk kan ik m omruilen!

[ Voor 49% gewijzigd door havana op 24-10-2022 21:05 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• havana
Inmiddels is het lek boven. Ik heb inderdaad de verkeerde lamp gekregen, of beter gezegd de verkeerde basis.

Ik krijg nu een andere toegestuurd. Ik zal ook een andere dimmer moeten nemen. Raden jullie PUSH aan of DALI?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Xander
Ik zou een pulsdrukker gebruiken. Die kun je waarschijnlijk aansluiten met de bestaande bedrading, aangenomen dat er bij het lichtpunt ook een fasedraad beschikbaar is. Voor een DALI-dimmer zul je nieuwe bedrading van de dimknop naar de lamp moeten trekken. Een pulsdrukker is natuurlijk ook verreweg de goedkoopste optie.

Tenzij je graag aan een knop draait, dan zal het de DALI-dimmer moeten worden.

• havana
Even terugkoppelen.

Afgelopen weekend past de nieuwe basis gekregen. Die opgehangen. Pushdimmer erop en gaan. Alles werkt perfect.

Dank!

DIT IS MIJN WEBSITE

• Domotrosh
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-11-2023
Hey Havana,

Ik loop tegen eenzelfde soort probleem aan. Ik probeer de Foscarini Spokes 3 (dimbare versie) te installeren. Volgens de installatie tekening in de handleiding (op pagina 4, aan de linkerkant - PUSH) zou er een extra draad moeten zijn die ik aan kan sluiten op de D.A. P.L. ingang. Ik heb echter alleen een bruine en een zwarte draad.

Daarnaast lijkt het er op dat er ook een draad moet komen van de normale N aansluiting naar de D.A. N aansluiten (kan je uberhaupt twee draden op een aansluiting zetten?).

Hoe heb jij dit gedaan?

Alvast dank!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-12 12:56
Domotrosh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:27:
Hey Havana,

Ik loop tegen eenzelfde soort probleem aan. Ik probeer de Foscarini Spokes 3 (dimbare versie) te installeren. Volgens de installatie tekening in de handleiding (op pagina 4, aan de linkerkant - PUSH) zou er een extra draad moeten zijn die ik aan kan sluiten op de D.A. P.L. ingang. Ik heb echter alleen een bruine en een zwarte draad.

Daarnaast lijkt het er op dat er ook een draad moet komen van de normale N aansluiting naar de D.A. N aansluiten (kan je uberhaupt twee draden op een aansluiting zetten?).

Hoe heb jij dit gedaan?

Alvast dank!
Een foto van alle inwendige aansluitingen zou handig zijn, wie weet heb jij ook een verkeerde uitvoering.
Sluit niets op de 'D. A' aansluiting aan, die is voor een speciale Dali dimmer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Domotrosh
Of course! Dit is hoe 'ie nu aangesloten is. Op deze manier doet gaat 'ie normaal aan en uit maar kan ik niet dimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D01gMNEhemDRnq4AnJFGFb5dF4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jnPGQjRZhLcCpgLMOgkamQoW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0Oas4T0W1CrLp3ur4YFermfwzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MRziT8vQhbwFrsCRR83wrF11.png?f=fotoalbum_large

Goed om er bij te vermelden: het gaat om twee dezelfde lampen die aan elkaar gekoppeld zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Domotrosh op 20-10-2023 10:03 ]

• Xander
Je zult dus behalve de (geschakelde) fasedraad en nuldraad ook nog een niet geschakelde fasedraad nodig hebben.

Die snoeren dus vervangen voor snoer met tenminste een bruine, zwarte en blauwe ader. Waar zijn die snoeren op aangesloten? Hopen dat je daar alles beschikbaar hebt.

• natural colour
@Xander @Domotrosh
Ik heb deze lamp niet, maar ik vraag mij waarvoor je die niet geschakelde fasedraad moet gebruiken en wáár je die zou moeten aansluiten :?
En moet je deze lamp dimmen met een Dali dimmer en/ of een puls-schakelaar met pulsdimmer module zoals hier beschreven: https://info.elektroshop....kelaar-aansluiten-dimmer/

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 20-10-2023 19:03 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Xander
natural colour schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:02:
@Xander @Domotrosh
Ik heb deze lamp niet, maar ik vraag mij waarvoor je die niet geschakelde fasedraad moet gebruiken en wáár je die zou moeten aansluiten :?
Die gebruik je om de lamp te voeden en sluit je aan op L.
En moet je deze lamp dimmen met een Dali dimmer en/ of een puls-schakelaar met pulsdimmer module zoals hier beschreven: https://info.elektroshop....kelaar-aansluiten-dimmer/
Gewoon een pulsschakelaar is genoeg, de dimmer is in het armatuur ingebouwd. Aansluiten zoals in de handleiding is beschreven.

• Domotrosh
Dank voor je antwoord @Xander. Dit is wat een elektricien me ook vertelde. Hij zei dat het waarschijnlijk makkelijker (en goedkoper is) om de driver te vervangen voor een dimbare led driver. Ik denk dat ik ga vragen of hij dat voor me wil doen, want zelf draden trekken lijkt me nog een aardig karwei...

• Xander
Domotrosh schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:23:
Dank voor je antwoord @Xander. Dit is wat een elektricien me ook vertelde. Hij zei dat het waarschijnlijk makkelijker (en goedkoper is) om de driver te vervangen voor een dimbare led driver. Ik denk dat ik ga vragen of hij dat voor me wil doen, want zelf draden trekken lijkt me nog een aardig karwei...
2 stukken snoer vervangen gaat toch wel lukken zeker? Kabelgootje open klikken, snoer eruit, snoer erin? :?

• Domotrosh
Het probleem is dat er alleen een bruine en een zwarte draad uit het plafond komen. Ik zou dan dus een extra draad moeten (laten) trekken van de meterkast (?) naar het elektra punt

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
@Domotrosh ja, maar dat is niet zo spannend. Je hebt namelijk al een zwarte trekdraad.

• Xander
Domotrosh schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:42:
Het probleem is dat er alleen een bruine en een zwarte draad uit het plafond komen. Ik zou dan dus een extra draad moeten (laten) trekken van de meterkast (?) naar het elektra punt
Bruin en zwart is sowieso al bijzonder, zeker weten dat het geen zwart en blauw is? Of zwart en rood?

Hoe ziet die aansluiting in het plafond eruit? Zit daar niet gewoon een centraaldoos boven? Is het in Nederland? Hoe oud is de woning en wat voor een vloer / plafond gaat het over?

Nieuwe draad vanuit de meterkast is sowieso niet nodig, er loopt toch tenminste een fasedraad naar de schakelaar toe, ergens tussen het lichtpunt en de schakelaar zal een centraaldoos of lasdoos zitten waar je alle benodigde draden kunt aansluiten.

• Domotrosh
Excuus - uit het plafond komt bruin en blauw (zie de foto die ik eerder geupload heb).

De aansluiting is een normaal elektrapunt. Het gaat om een nieuwbouwhuis in Nederland dat vorig jaar zomer opgeleverd is. Het zit in een betonnen plafond.

Voor wat betreft de centraaldoos; die zit dan waarschijnlijk ergens achter de muur/plafond en dat moet dan open gebroken worden om een extra draad toe te voegen, klopt dat? @Xander

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-12 08:33
Domotrosh schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:59:
Excuus - uit het plafond komt bruin en blauw (zie de foto die ik eerder geupload heb).

De aansluiting is een normaal elektrapunt. Het gaat om een nieuwbouwhuis in Nederland dat vorig jaar zomer opgeleverd is. Het zit in een betonnen plafond.

Voor wat betreft de centraaldoos; die zit dan waarschijnlijk ergens achter de muur/plafond en dat moet dan open gebroken worden om een extra draad toe te voegen, klopt dat? @Xander
Centraaldozen zijn (als het goed) is niet weggestop of ingestort. Zit er echt niet zo'n rond wit plastic plaatje op je plafond? Of is die andere lamp er overeen gemonteerd?

• Xander
Domotrosh schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:59:

Een "normaal elektrapunt" in een nieuwbouwhuis in Nederland is een centraaldoos.

Waarschijnlijk kijk je naar zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gMPe84zIaVp8HlvZU1AZHelyRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz6IiBM1AL584H2zD5woQe44.jpg?f=fotoalbum_large

Schroef dat kapje open en je kunt behalve de zwarte en blauwe draad ook de bruine aansluiten. 2 stukjes nieuw snoer en een pulsdrukker en je hebt binnen een kwartier je lampen dimbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 25-10-2023 16:40 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je dan toch dat snoer gaat vervangen neem dan meteen een vervangend exemplaar waar ook aarding bij in zit. Is slechts voor je eigen veiligheid maar ik zou het niet zonder gaan doen.

• Domotrosh
Dank voor de uitleg. Ik heb inderdaad zo'n rond wit plastic plaatje :)

Ik ga proberen daar een extra snoer aan te sluiten.

Dan nog een vraag; in de handleiding van de lamp staat dit plaatje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJMP5f2X5L7iCMjA-0kdHhOVFSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mXwRtJeeVYxMlsP1xTyG9Ftz.png?f=user_large

Het lijkt er op dat er nog een extra draad tussen N en D.A. N moet. Kan ik gewoon een extra stuk "N" draad afknippen en deze samen met een andere draad in de N aansluiting stoppen (2 draden in 1 aansluiting dus)?

• natural colour
Ik bespeur onzekerheid, is het niet beter om er een elektromonteur bij te halen? die kan gelijk een pulsdrukker van het juiste merk en serie meenemen, deze lamp is duur genoeg, mocht de lamp/ omvormer dan toch kapot gaan dan is hij de sjaak en jij niet...

• Domotrosh
Even het cirkeltje rond maken voor het geval andere mensen op deze thread terecht komen met hetzelfde probleem als ik had:

In mijn nieuwbouwhuis komt er uit elk elektriciteitspunt een bruine en een blauwe draad. Ik heb het kapje van het elektriciteitspunt afgehaald wat me toegang gaf tot vier verschillende draden (blauw, bruin, zwart en geel/groen). Met lasklemmen (van de praxis) heb ik de bestaande draden verlengd. Hiervoor heb ik blauw, bruin, zwart en groen/geel draad van de praxis gebruikt (let op; je moet draad met een harde kern hebben, anders krijg je ze niet in de lasklemmen).

De volgende stap was het aansluiten van deze verlengde draden op de lamp zelf. Dat heb ik gedaan volgens de installatie tekening. Ik heb ook een extra blauwe draad tussen N en D.A. N gedaan, zoals op de installatietekening staat (ik wist niet dat je twee draden in 1 kroonsteen ingang kon doen, dat blijkt wel te kunnen).

Last but not least heb ik de normale schakelaar vervangen door de pulsdrukker. Dat heb ik gedaan aan de kant van de hotelschakelaar. Hier komen 3 zwarte draden uit de muur. Met een spanningszoeker heb ik gekeken welke van deze draden spanning had. Die heb ik aangesloten op de L ingang van de pulsdrukker. De andere twee draden zitten op de 1 ingang.

Hierna deed de dimmer het!

• Xander
Domotrosh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:34:
(let op; je moet draad met een harde kern hebben, anders krijg je ze niet in de lasklemmen)
Er zijn eventueel ook lasklemmen geschikt voor soepele draad. Sterker nog, op die zie je in gebruik op jouw eerdere foto's.

Maar installatiedraad in een geschikte kunststof koker kan natuurlijk ook.
(ik wist niet dat je twee draden in 1 kroonsteen ingang kon doen, dat blijkt wel te kunnen)
Het uitgangspunt binnen de elektrotechniek is dan ook dat je in iedere klem maar één draad aan mag sluiten, tenzij de fabrikant iets anders voorschrijft. Jouw installatiehandleiding kun je wel als fabrikantvoorschrift zien gok ik. Het is natuurlijk ook maar een lamp, er gaat geen hoge stroom door deze aansluiting. Als je een kookplaat, zonnepanelen of autolaadpunt aansluit is het wijs om wat voorzichtiger te zijn met dit soort zaken.

Ik weet niet of je net zoals op de eerdere foto's in het armatuur ook nog lasklemmen gebruikt, maar eventueel had je natuurlijk ook vanuit de lasklem met 2 stukjes draad naar beide aansluitingen apart kunnen gaan.
Last but not least heb ik de normale schakelaar vervangen door de pulsdrukker. Dat heb ik gedaan aan de kant van de hotelschakelaar. Hier komen 3 zwarte draden uit de muur. Met een spanningszoeker heb ik gekeken welke van deze draden spanning had. Die heb ik aangesloten op de L ingang van de pulsdrukker. De andere twee draden zitten op de 1 ingang.
Je schrijft "aan de kant van de hotelschakelaar", wat zit er dan aan de andere kant? Toch niet ook nog een conventionele dimmer? Daar had je eerder nog niet over geschreven. Een conventionele dimmer zou ik er wel tussenuit halen, deze doen vaak zelfs op 100% toch iets met de sinus en het is maar de vraag hoe blij de elektronica in het armatuur daar mee is.

Als je de lamp op 2 plaatsen wilt bedienen kun je ook 2 pulsdrukkers plaatsen.

• Domotrosh
Thanks voor de toelichting @Xander. Aan de andere kant van de hotelschakelaar zit een normale aan/uit schakelaar. Die wordt echter niet gebruikt.
Pagina: 1