Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Boiler voor cv plaatsen icm met zonneschakelaar..

Pagina: 1
Acties:

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-11 16:33
Tweakers,

Onze situatie:
4500KW per jaar opbrengt met zonnenpanelen.
Verbruik hele huis 2400KW per jaar.
Verwacht verbruik verwarming Airco 1200KW per jaar op 19 graden.
Overschot verwacht 900KW.

Onderstaande situatie wil ik uitgaan van een situatie waarbij we elke dag maximaal profiteren van het overschot en gas enkel bijspringt als we in bad gaan of een keer extra langs willen douchen. Dit zijn echter vrij uitzonderlijkje situaties waar ik liever geen water warm voor wil houden.

Het idee rondom een wamtepomp begrijp ik heel goed. Daarom verwarmen we ook met een airco. Maar ik zoek een betaaldbare middenweg die minder ruimte inneemt. Tot 2030 bestaat het salderen en is het sowieso minder interessant voor ons. Zie ook kosten investering.

We douchen over het algemeen best wel kort. Mijn vriendin rond de 7 minuten en ik rond de 5. Zo nu en dan gaan we in bad. Deze is wel extra lang maar gaat niet heel vol.

We hebben een een vrij nieuw gasfornuis en oven in één. Deze is 90CM breed (4 jaar oud). Hier hebben we veel plezier van en zal voorlopig nog wel blijven. Ook onze CV- ketel is pas 7 jaar oud. De gasaansluiting hoeft niet weg. We blijven ruim onder de 500M2 dus onze netbeheer kosten zullen hierdoor dalen.

Een plannetje welk ik graag met jullie wil delen:
De boiler uitgang plaatsen op de koudwater ingang van de CV.
Bijvoorbeeld een 50/80 liter en deze schakelen met een Homewizard socket. Dus als de zon schijnt wil ik het overschot opslaan in de boiler (Semi accu). Dus bij een zonnige dag heb ik gratis water. Zeker met het idee dat salderen gaat verdwijnen.
Wij hebben een bad dus hebben nog wel de CV nodig.

Eventueel een 2e hands boiler van 2 jaar oud om hiermee de kosten te drukken.

Wat heb ik nodig:
Een boiler, aansluitset en een homewizard socket en natuurlijk de 2ehands boiler. Geschatte investering 195 incl leidingwerk.

[ Voor 68% gewijzigd door StormRider op 24-10-2022 22:05 . Reden: Obv feedback van medetweakers. ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zonnestroom is niet gratis.

Niet terugleveren is gewoon inkomsten derving.

Heb je het wel echt correct doorgerekend ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Is er ruimte voor een groter boiler? 20 of 30 liter is toch zo leeg bij een douchebeurt, ook al wordt water naverwarmd door je ketel en voorverwarmd door je eigen panelen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke, dit heb ik dus al gedaan. ;)
heb alleen niet geprobeerd om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
(penny wise, pond foolisch zeggen de Britten wel eens. ;) )

heb gewoon een 200l boiler gekocht.
1 met 2 verwarming elementen, 1x boven in, deze staat ingesteld op 55 graden.
1 beneden in en deze staat op 65 graden gestuurd door de zonnepanelen.
(en ik had al een 50l warmtepompboilertje dus het systeem word gehotfild met 55 graden)
hier mee heb ik gewoon 365dagen per jaar warm water.
en eigenlijk heb ik het hele jaar door wel 200l warm water.
(december/januari is het wat lastig, temperatuur zakt tot ongeveer 60 graden, maar dus ruim voldoende.)

dus ik kan met gemak 3x een bad vullen.
200l@65 is ruim 400l@38 je gaat niet in gloeiend heet water in bad zitten. ;)

als je gasketel een na verwarmer kan zijn voor een zonneboiler dan kan je plan wel.
maar eigenlijk is dit allemaal zonde van je tijd, doe het gewoon goed. ;)
(warmtepompboiler kan ook b.v.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• StormRider
50liter zou ook wel moeten lukken idd. De kleinere modellen hebben 1200watt. Dus bij minder zon kan hij dan al 'aanspringen'?

• migjes
StormRider schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:41:
50liter zou ook wel moeten lukken idd. De kleinere modellen hebben 1200watt. Dus bij minder zon kan hij dan al 'aanspringen'?
pak dan een 100l@65, dat geeft al 200l@38 ;)
dat is vaak al voldoende voor een aardig bad.

als je een 3fase 1kW verwarring element gebruikt, kun je die vaak ook aansluiten op 1 fase.
en heb je eigenlijk 3x333W die je kan mee schakelen met je zonnepanelen. ;)
dan hoef je maar 1x333W te gebruiken (is meer als genoeg) om die 100l warm te krijgen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Een elektrische boiler springt aan als de watertemperatuur lager is dan de instelling. En daarbij maakt het niet uit hoeveel inhoud de boiler heeft of wat het vermogen is om te verwarmen.

• migjes
@StormRider
reken/meet eerst eens hoeveel warm water je echt nodig hebt.
(realistisch niet onder of over drijven.)
en geef dat aan als 100l@65, dus boiler met 100liter op 65 graden.
en 9l/m@38 dus een douche kop die 9 liter per minuut doet met een temperatuur van 38 graden.

doe je dit niet dan blijf je maar een beetje dommig gokken.
gokken is brokken. ;)

en geef aan of het een huur of koop huis is, en voor hoeveel mensen het is gebouwd.
(ik heb zelf dus voor 200l gekozen omdat mijn huis voor 4 personen is gebouwd.
als ik het wil verkopen is de installatie dus ook voor de volgende bewoner iets waard.
we zijn eigenlijk maar met 2 mensen, dus hebben wel veel overkill. ;) )

• StormRider
migjes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:41:
oke, dit heb ik dus al gedaan. ;)
heb alleen niet geprobeerd om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
(penny wise, pond foolisch zeggen de Britten wel eens. ;) )

heb gewoon een 200l boiler gekocht.
1 met 2 verwarming elementen, 1x boven in, deze staat ingesteld op 55 graden.
1 beneden in en deze staat op 65 graden gestuurd door de zonnepanelen.
(en ik had al een 50l warmtepompboilertje dus het systeem word gehotfild met 55 graden)
hier mee heb ik gewoon 365dagen per jaar warm water.
en eigenlijk heb ik het hele jaar door wel 200l warm water.
(december/januari is het wat lastig, temperatuur zakt tot ongeveer 60 graden, maar dus ruim voldoende.)

dus ik kan met gemak 3x een bad vullen.
200l@65 is ruim 400l@38 je gaat niet in gloeiend heet water in bad zitten. ;)

als je gasketel een na verwarmer kan zijn voor een zonneboiler dan kan je plan wel.
maar eigenlijk is dit allemaal zonde van je tijd, doe het gewoon goed. ;)
(warmtepompboiler kan ook b.v.)
We gaan eigenlijk maar 1 keer per 2 weken in bad. In de winter wat vaker. Om dan 200 liter warm te houden, is dat niet heel inefficiënt? Een Quooker gebruikt ivm het kleine reservoir ook toch heel weinig stroom?

• StormRider
migjes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:51:
@StormRider
reken/meet eerst eens hoeveel warm water je echt nodig hebt.
(realistisch niet onder of over drijven.)
en geef dat aan als 100l@65, dus boiler met 100liter op 65 graden.
en 9l/m@38 dus een douche kop die 9 liter per minuut doet met een temperatuur van 38 graden.

doe je dit niet dan blijf je maar een beetje dommig gokken.
gokken is brokken. ;)

en geef aan of het een huur of koop huis is, en voor hoeveel mensen het is gebouwd.
(ik heb zelf dus voor 200l gekozen omdat mijn huis voor 4 personen is gebouwd.
als ik het wil verkopen is de installatie dus ook voor de volgende bewoner iets waard.
we zijn eigenlijk maar met 2 mensen, dus hebben wel veel overkill. ;) )
Ga ik doen!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:37
je hebt pas vanaf ~2027 of later "gratis" warm water, tot die tijd is het gewoon salderen. Je geeft wat weinig info over je setup en de belangrijkste vraag:

waarom?

wil je geld besparen of vindt je het technisch gewoon leuk?

indien geld:
wat is je jaarverbruik, heb je zonnepanelen, is er overschot, hoeveel dan, gaan er dingen komen zoals elektrische autos die dit plaatje weer veranderen, hoeveel verbruik heb je ...?

indien technisch:
gewoon lekker verder met plan van migjes

• migjes
StormRider schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

We gaan eigenlijk maar 1 keer per 2 weken in bad. In de winter wat vaker. Om dan 200 liter warm te houden, is dat niet heel inefficiënt? Een Quooker gebruikt ivm het kleine reservoir ook toch heel weinig stroom?
het is hier 1x per +/-maand (vrouwen ding zal ik maar zeggen, helpt tegen de krampjes. ;) )

ik gebruikt +/- 350kWh in onderste element, en +/-4kWh in bovenste element per jaar.
(maar er is voor verwarming met de warmtepomp alleen dan word hij wat moeilijk vertellen.
reken ik terug van uit de zomer maanden naar een jaar dan kom ik uit op +/-400kWh.
alleen dan zit daar de ventilatie unit ook nog bij, mijn warmtepomp doet ook de ventilatie in huis.
en dat zit ook ik die 400kWh, dus gok maar wat je wil. ;) )

de groter je opslag, de groter het oppervlak van het vat, dus ook de meer verlies je hebt.
maar hoe groter het vat, de kleiner de oppervlak is per liter, dus het loopt niet lineair mee omhoog.
het boeit eigenlijk allemaal niet zo veel dat stilstand verlies, blijft wat klein geld. ;)

een quooker gebruik je ook heel anders, daar tap je een paar liter uit per dag, vul je een bad dan is het al snel 100l, al gouw een factor 50x meer. ;)

maar kom maar met cijfers, dan is er te rekenen.
anders word het gokken, en gokken is brokken. ;)

ik hoor het wel.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:21
Fr33z schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:10:
je hebt pas vanaf ~2027 of later "gratis" warm water, tot die tijd is het gewoon salderen. Je geeft wat weinig info over je setup en de belangrijkste vraag:

waarom?

wil je geld besparen of vindt je het technisch gewoon leuk?

indien geld:
wat is je jaarverbruik, heb je zonnepanelen, is er overschot, hoeveel dan, gaan er dingen komen zoals elektrische autos die dit plaatje weer veranderen, hoeveel verbruik heb je ...?

indien technisch:
gewoon lekker verder met plan van migjes
Bij teveel aan overschot kan het rendabel worden, aantal energieleveranciers leveren amper nog 5 cent per kw en als je dan ook nog uurtarief hebt op stroom en op die momenten de boiler vult wordt het interessant.

Maar idd ivm saldering nu nog niet interessant, evenals een thuisaccu waar mensen mee bezig zijn.
In de toekomst zit ik hier ook aan te denken door een 50 liter boiler te nemen, net voldoende om mee te douchen met een zuinige douchekop en zo hoef je niet dagelijks een plomp water naar 60 graden te brengen wat je toch niet opmaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2022 18:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• StormRider
Eerste post aangevuld obv jullie feedback. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

[ Voor 41% gewijzigd door StormRider op 24-10-2022 20:30 ]

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@StormRider, ik heb je plannetje 3 weken geleden geïnstalleerd. Ik gebruik een Close-up boiler toegepast van 15 liter in combinatie met een WTW op de douche (koud water wat naar de douche gaat) en een waterbesparende douchekop. Een volle boiler zou genoeg moeten zijn voor 1 ruime douchebeurt.

Om ook ons bad te vullen heb ik de Intergas boiler als naverwarmer geconfigureerd (1 sensor ontbreekt nog - wacht op levering). De boiler wordt met zonnestroom overschot verwarmd. Nog een beetje testen. Na m'n 1 november jaarrekening kan hij eigenlijk altijd aan zodra de zonnepanelen iets opleveren om zoveel mogelijk direct zelf te gebruiken.

Installatie boiler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n78Jy0Ycr61TpDAqPQ9OcmD-gIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VocVTdttG9OrvF9ueZ2fu5EZ.jpg?f=fotoalbum_large

Automatisering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LZVElfNLw9vUUKhxcauaNIrssg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oBCeSLTp6ozVFOk5eGdCiFs2.png?f=fotoalbum_large

Overzichtje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnIS3dB8Jz4YnIIDe6c63pCzQCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cgzgH905nUSQHZGXstimLtSM.png?f=fotoalbum_large

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
twixx schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:33:
@StormRider, ik heb je plannetje 3 weken geleden geïnstalleerd. Ik gebruik een Close-up boiler toegepast van 15 liter in combinatie met een WTW op de douche (koud water wat naar de douche gaat) en een waterbesparende douchekop. Een volle boiler zou genoeg moeten zijn voor 1 ruime douchebeurt.

Om ook ons bad te vullen heb ik de Intergas boiler als naverwarmer geconfigureerd (1 sensor ontbreekt nog - wacht op levering). De boiler wordt met zonnestroom overschot verwarmd. Nog een beetje testen. Na m'n 1 november jaarrekening kan hij eigenlijk altijd aan zodra de zonnepanelen iets opleveren om zoveel mogelijk direct zelf te gebruiken.

Installatie boiler
[Afbeelding]

Automatisering
[Afbeelding]

Overzichtje
[Afbeelding]
Geinig, waarmee schakel je de boiler? Shelly ofzo met HA om die aan te sturen? Maakt die boiler dat allemaal niks uit verder? Als in, heeft die ook niet wat electronica er in zitten, of is dat echt dom met iets als een bimetaal en een hitte-element?

Een regelbaar hitte-element van 3 kW: https://www.econo.nl/aton...eat-pv-boiler-oplossing-2 - maar die was grappiger toen de prijs 200 euro (ofzo) was. Bovendien niet leverbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 24-10-2022 22:58 ]

• twixx
  • Niet online
Het is een klikaanklikuit stekker nog. Heb er een Homewizard voor een backorder staan omdat die verbruik kan meten.

Vooraf met de producent contact gehad of de boiler de instellingen onthoud bij 230v verlies en dat is het geval.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:37
@ts, de aanvullingen zijn heel nuttig in je OP, maar wat is nou je reden om dit te doen? is denk ik financieel? Indien ja, dan wordt dit ongeveer het sommetje:

per dag zo'n 10-15 minuten heet water nodig voor douchen. Dat zal je met elektrisch verwarmen zo'n 2 a 3 kWh kosten of met gas zo'n 0,3 m3 aardgas. Jij wilt alleen opladen als je een overschot hebt op dagbasis bedoel je toch? Of wil je die hele 900 kWh overschot na salderen opstoken in de boiler?

indien overschot op jaarbasis wegwerken:
elke dag 2 a 3 kWh verbruiken --> 700 tot 1000 kWh elektriciteit. Daarmee vervang je ~ 110-130 m3 aardgas ofzo. Vooralsnog is overschot in stroom jarenlang ~ 10 cent/kWh waard geweest, dus laten we daar mee rekenen. dat kost je dus 70 tot 110 euro per jaar. Je bespaard hiermee ~ 200 tot 300 euro aan aardgas. is het het waard? mwah

• migjes
StormRider schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:21:
Eerste post aangevuld obv jullie feedback. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
oke een 900kWh over, daar kun je vast iets leuks mee.
(schrijf wel graag kWh en geen KW of kW, dat is wel de zelfde hoek maar het betekend echt heel iets anders. >:) )
maar 900kWh over dat is niet waar, als je die in zet voor m3 vermijding dan heb je ook nog grofweg 2,5x m3 kosten over waar je weer kWh voor kunt kopen.
of te wel kijk niet te veel naar dat getal zie dat als leuk en ondersteunend, niet meer als dat. ;)

mooiste is als je een warmtepomp boiler van +/-190l@55 kunt plaatsen.
daar dat de warmtepomp een cop heeft van 3 (richtlijn kan veel beter uitvallen) gebruikt die ook 3x zo weinig kWh.
helemaal gaaf als dit met snoepsidie kan ook. :P
dan is het al goedkoper als je nu doet met gas, en hoef je nergens meer naar te kijken.
geen sturing met wel of geen zon meer nodig.
dit is de beste oplossing. ;)
(alleen de maat bepalen dat kan ik niet met je cijfers moet dit een 190 of een 260l zijn of misschien lukt het al met een 100l, geen idee niet de juiste gegevens voor.)

zo als @twixx je al een oplossing geeft, je zo simpel kan het ook zijn.
en is zeker ook leuk, maar dit blijft een beetje houtje-toutje oplossing.
en eigenlijk is dit niet nodig, dit kan gewoon ook helemaal goed gedaan worden.

maar ook zo als @Fr33z het zegt, je gas gebruik zal ongeveer 200-300m3 gas per jaar zijn voor warm water.
(in de lage range als ik het zo lees. lastig schatten.)
heel veel besparen doe je er niet mee, het blijft maar een gedeelte van je rekening.

(het is dat ik alles al aardig heb, waardoor ik nu een +/- 0 - 500kWh per jaar gebruik en een 125-150m3 gas.
nog +/-100m3 gas voor verwarmen als het echt koud is buiten, en een +/-50m3 voor koken (ja ik kook veel).
en dan een 6000kWh opwekking per jaar uit de zonnepanelen. >:)
ik ga die 100m3 gas voor verwarmen vast nog wel een keer aan pakken, maar ik zelf heb geen haast.
ik betaal nu al maar 30€ per jaar aan energie, en heb alles al terug verdiend, komt nog wel eens als ik iets leuks tegen kom.)

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 15:49

V-8

migjes schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

mooiste is als je een warmtepompboiler kunt plaatsen.
daar dat de warmtepomp een cop heeft van 3 (richtlijn kan veel beter uitvallen) gebruikt die ook 3x zo weinig kWh.
Idd, verwarmen met COP=1 (bv. elektrisch element zoals hierboven geschetst) kan echt niet uit.

Als je overschot hebt, zoek een leverancier die wel leuk geld voor je kWh's geeft! Ik krijg 46 cent/kWh. Dus ook met zonnepanelen loont het om zuinig te zijn met stroom om zoveel mogelijk terug te leveren.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• twixx
  • Niet online
Klopt @migjes m'n warmwater gasverbruik is zo'n 290 m3. Ik verwacht er zo'n 250 m3 mee te besparen (=362 euro momenteel op basis van 1,45 euro per m3). Als kosten verwacht ik 3 kWh/dag = 1.000 kWh. Als je dat zou inkopen zou dat ongeveer evenveel zijn (gas of elektra).

Stroom komt uit 4 panelen welke van het dak komen (na 10 jaar) maar eigenlijk nog prima mee kunnen. Dus heb ze met een paar micro's weer opgehangen op een andere plek.

Doel/test voor nu is om zoveel mogelijk opwek zelf te gebruiken in voorbereiding op afbouw salderingsregeling.

Pagina: 1