PC is ontzettend luid met prijzige Be Quiet! fans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04-2024
Het probleem is ondertussen opgelost. Ik heb de koelpasta van de GPU vervangen waardoor de GPU temperatuur met zo'n 20 graden is gedaald. Daardoor hoeven te ventilatoren ook niet meer zo hard de draaien.

Mijn PC maakt geluid ongeveer vergelijkbaar met een föhn als ik spellen speel als: Prey 2017 en Cyberpunk 2077. Ik heb kort geleden 5 nieuwe Be Quiet! Silent Wing fans gekocht omdat deze super stil zouden moeten zijn, echter zijn ze dat helemaal niet als ik een spel speel dat een beetje mooi is. Nu vraag ik mij af waar het probleem ligt. GPU temp tijdens Prey 2017 is 80 / 84 graden en CPU temp is 64 / 65 graden. De fans waren nogal prijzig en voor het geluid dat ze produceren vind ik het zeker niet waard, daarom vraag ik me af of ik zelf misschien iets verkeerd doe.

Is het normaal voor deze fans om zo luid te zijn? Kan ik bepaalde instellingen aanpassen om de PC stiller te krijgen?

Fan profiel in de BIOS is "Silent mode".

Mijn PC:
https://tweakers.net/gall...nventaris/?inv_id=2480386

Fans:
5x https://tweakers.net/pric...nt-wings-3-pwm-140mm.html
2x https://tweakers.net/pric...silent-wings-3-120mm.html

Fan setup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wr9NSRHwmyjqTCzaVgqqGKvYfBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wMoeVGTmd00RO3R4QbYqUL85.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1Jkm5sm0eVxL34HOS9BMjna5sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLrLCVuQqfQkpzQJF6CB7byD.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 39% gewijzigd door Tasty01 op 19-11-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58

Marc H

- - Is wakker - -

Begin eens met foto's te plaatsen van de kast open, en aan te geven wat de richting van de fans is.

Hoe zijn ze aangesloten met welk profiel?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-05 17:31

Louw Post

Cerenas

Kan aan het fan profiel liggen wat geselecteerd staat in de bios en de instelling waar casefans aan gelinkt zijn (vaak is dat CPU temperatuur of chipset temperatuur zover ik weet).

Wat je kunt doen is de software van je moederbord installeren en daar zelf de fan profielen instellen naar wens. Dat is wel een beetje tunen met snelheid en daarnaast de temperaturen in de gaten houden, maar dan heb je wel het beste resultaat voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:23

TommyGun

Stik er maar in!

Is het niet de GPU fan die je hoort?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
Ik heb foto's bijgevoegd in de post en het fan profiel in de BIOS is "silent mode".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:04
Je zult moeten weten hoe snel ze draaien, dus op zoek naar een uitlees programma voor fans.
Irfanview, was dat vroeger niet een ding? Of was dat voor plaatjes.
Anyways, je moet weten hoe snel wat draait, dan kan je dat aanpassen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
TommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:16:
Is het niet de GPU fan die je hoort?
Nee het is duidelijk de hele PC. Ik probeerde audio op te nemen met mijn mobiel maar dan klinkt alles super luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou die drie bovenste gewoon eens om te testen uitzetten, qua airflow zijn die niet echt nodig/handig.

En wat de anderen hieronder ook al zeggen, de fans zijn verkeerd om gemonteerd.

* Marc H had dat ook moeten zien 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Marc H op 24-10-2022 16:35 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij heb je zo ongeveer alle fans nu precies omgekeerd gemonteerd ten opzichte van het plan in je startpost.

Tenzij de fans andersom werken, is de 'open' kant de zijde die lucht aanzuigt. Zie ook de pijlen die op de zijkant van de fans staan.

Wat dit precies met de geluidsniveaus doet durf ik niet te zeggen. Fans die elkaar tegen werken zorgen iig voor turbulentie en dus herrie.

edit: deze post was van voordat TS de fans omdraaide en de foto vervangen heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 24-10-2022 18:58 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 16:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik begrijp geen hol van je airflow patroon om eerlijk te zijn. Warme lucht stijgt op. Wat normaal gezien wordt gedaan is 2-3 intake fans aan de voorzijde, en dan achterzijde een fan exhaust en 1 of 2 achteraan bovenin als exhaust. Nu forceer je koele lucht tegen de warme richting in.

Als ik je tekening zo zie heb je je fans verkeerd om, ben je je daar van bewust? Je tekening is namelijk redelijk hoe ik het zou verwachten, alleen kun je die fan die vooraan bovenin zit weglaten, die doet helemaal niks.

Het kan overigens aan mij liggen maar hoe je CPU koeler geconfigureerd is begrijp ik ook niet. Het lijkt alsof ik 1 fan zie? Maar die heeft een heel raar formaat. Zit die toevallig ook verkeerd om?

[ Voor 16% gewijzigd door Kuusj op 24-10-2022 16:30 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 14:29
Je hebt letterlijk al je fans verkeerd om zitten.

En die fan voor bovenin kun je er beter uitslopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roTkkr0uefJbZGNuLd2vm95sgoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJANFCGzk7OOJ6EgnbwiUvdY.jpg?f=fotoalbum_large

Waar de spaken zitten; die kant gaat de lucht op.

[ Voor 70% gewijzigd door spokje op 24-10-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:00
Ik weet niet of dat altijd zo is, maar op mijn fans staat geloof ik een pijltje, zodat je weet welke kant 'ie op blaast, misschien moet je hier nog eens naar kijken :) Edit: @spokje legt het al (beter) uit :)

[ Voor 10% gewijzigd door juiced01 op 24-10-2022 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:08

HugoBoss1985

Xenotech

@spone @spokje Hebben het goed gezien en helemaal gelijk.

Je hebt op dit moment waardeloze/contra productieve airflow.

Warmte lucht stijgt van nature.

De fan rechts bovenin op je foto kun je net zo goed weglaten.
De 3 front fans rechts op je foto draai je om zodat ze als intake werken.
De 2 fans bovenin en de 1 fan achterin, links op je foto, draai je om zodat ze als outtake werken.

En zorg dan dat je cpu koeler fans naar achteren blazen (dat is naar links op je foto).
Want ik ga er nu vanuit dat daar ook niets van klopt...

Je Geforce videokaart blaast overigens ook naar boven toe... niet naar beneden zoals op je tekening (dus de videokaart heeft ook profijt als je alles bevestigd zoals aangegeven).

Et voila.

Het is (klinkt) niet leuk maar ik verbaas me hierover :P

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-10-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
HugoBoss1985 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:36:

Je hebt op dit moment waardeloze/contra productieve airflow.

De fan rechtsbovenin (op je foto) kun je net zo goed weglaten.
De 3 front fans (rechts op je foto) draai je om zodat ze als intake werken.
De 2 fans bovenin en de 1 fan achterin draai je om zodat ze als outtake werken.

Et voila.
Ik denk dat je die rechtsboven beter helemaal weg kan halen. De koude lucht komt er rechts in en gaat er direct weer uit, ik zou 1 van de 2 daar weghalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is (klinkt) niet leuk maar ik verbaas me erover :P
Op zich is dit relatief makkelijk en zonder schade/kosten op te lossen, dus niks aan de hand zou ik zeggen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-05 18:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

dat blijft maar opduiken :P
Warme Lucht stijgt op zolang er geen andere factoren invloed uitoefenen op die lucht.
1 fan doet dat proces eigenlijk al te niet, op het moment dat jij 8 fans +gpu fans in een 30l kast hebt hangen, doen die paar graden temperatuurverschil van lucht echt niks.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

heuveltje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

[...]

Warme Lucht stijgt op zolang er geen andere factoren invloed uitoefenen op die lucht.
1 fan doet dat proces eigenlijk al te niet, op het moment dat jij 8 fans +gpu fans in een 30l kast hebt hangen, doen die paar graden temperatuurverschil van lucht echt niks.
Wat is je punt nou eigenlijk en wat/hoe wil je hier mee bijdragen aan het probleem van de TS?

Kijk eens naar deze behuizing en wat CoolerMaster daarover op hun site schrijft.

https://www.coolermaster....ase-sl600m-black-edition/

VERTICAL LAYOUT & CHIMNEY EFFECT
Fresh, cool air is taken from the bottom of the case, assisting the natural rise of hot air out of the top of the case for proficient thermal performance.

Zolang de intake goed/op de goede plek/goed georiënteerd is verdwijnt de warme lucht vanzelf uit de case. Zelfs zonder enige casefan gaat de lucht in dit geval naar boven toe en voor wellicht een groter deel naar achteren, mits de cpu heatsink fans goed geörienteerd zijn.
@Tasty01 Dat is dan ook afhankelijk van het top panel wat de TS gebruikt heeft... ik hoop in zijn huidge oriëntering niet de dichte want dan ben je helemaal fout bezig.
Extra (outtake) fans helpen alleen maar voor nog lagere temperaturen en dus minder herrie.
Omdat die warme lucht sneller uit de case gehaald wordt (de algemene luchstroom in de behuizing is sneller).
In dit geval dus met een outtake fan aan de bovenkant van de case/aan de achterkant van de case.

Dat (het principe van warme lucht uit de bovenkant en achterkant blazen/zuigen) is tenminste hoe de airflow van deze behuizing (bedoeld) is.

Met de standaard oriëntering en het aantal fans bij deze behuizing kom je normaal gesproken al een heel eind met een highend systeem.
Eventueel het mesh top gebruiken (daar kan warme lucht dus "natuurlijk" omhoog) en een extra outtake fan linksbovenin plaatsen.
Meer is in dit geval wellicht overkill tenzij je dus méér ventilatoren plaatst met een lager toerental.
Dan kun je dezelfde koeling/temperaturen/airflow bereiken (als met wat de behuizing standaard aan fans heeft) tegen een lager toerental en dat resulteert dus in meer stilte.

Overigens kun je met de standaard airflow in dit soort (Fractal Design) behuizingen (3 fans) ook gewoon nog warmte uit de bovenkant voelen stijgen met een high-end build (mits het mesh top panel)... ;)

Aldus het betoog van iemand die honderden workstations met Fractal Design behuizingen gebouwd heeft ;)

[ Voor 73% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-10-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 16:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

heuveltje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

[...]

Nou, zullen we hem dan speciaal voor jou omdraaien? :+

Warme lucht *zakt* in ieder geval niet. Dus je kunt dat proces gaan tegenwerken door fans er tegenin te laten blazen, maar ik zou echt geen enkel scenario kunnen bedenken waarom je dat zou doen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spokje
TS is straks iig wel fanexpert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 13:20

DataGhost

iPL dev

Naast de inderdaad rare fan-setup en het feit dat alle fans verkeerd om (tov de getekende setup) gemonteerd zijn: komt het geluid wel van de casefans? Volgens mij komt zo'n "föhngeluid" eerder van de stock cooler van je GPU dan van een van de andere fans. Maar als je casefans allemaal voluit blazen omdat ze gekoppeld staan aan GPU/CPU-temperatuur in plaats van case-temperatuur, zal het best kunnen dat ze ook luid zijn ja.

Ik heb deze fans zelf ook (10 stuks) en ze zijn doodstil, bij stevige gamesessies gaan ze uiteindelijk wel "hard" blazen om de watertemperatuur van m'n loop op peil te houden maar dat geluid valt alsnog ontzettend mee vind ik. Ze hoeven in ieder geval niet keihard te draaien om toch flinke airflow te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door DataGhost op 24-10-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nou het topic kan dicht en @Marc H heeft de beste reactie, immers zijn we er snel uit dankzij de foto van de build :P

@Tasty01 Ik zou je nog willen aanraden om de 120mm fans uit de build te laten... 140mm's verplaatsen meer lucht en doen dat (vaak) stiller.
6 fans is al ruim voldoende en daarmee kun je een gebalanceerde airflow realiseren (3 intake, 3 outtake).
Maar ik denk dat 3x 140mm intake (rechts voorin) en 2x 140mm outtake (1 links achterin en 1 links bovenin... gebruik dan het mesh top panel ;)) al prima is.
Méér fans bovenin gaan eigenlijk voornamelijk de frisse lucht van je bovenste intake fan weghalen (oftwel: vrijwel zinloos).

Kortom 3 intake, 2 outtake (5x 140mm) dan heb je mooie overdruk.

[ Voor 72% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-10-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fan op de cpu-koeler zit ook niet goed vast. verder is meer fans meer geluid, en niet altijd koeler

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 24-10-2022 18:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hackus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:13:
Fan op de cpu-koeler zit ook niet goed vast. verder is meer fans meer geluid, en niet altijd koeler
Je kunt meerdere fans langzamer laten draaien en dezelfde koeling realiseren als met minder fans en hoger toerental.
Dan is het stiller.
Dat vind ik het voordeel van meer (dan stock) fans gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-10-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HugoBoss1985 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:15:
[...]

Je kunt meerdere fans langzamer laten draaien en dezelfde koeling realiseren als met minder fans en hoger toerental.
Dan is het stiller.
Dat vind ik het voordeel van meer (dan stock) fans gebruiken.
alles kun je tunen/afstellen. BQ fans hebben sowieso al geen hoge rpm, en zijn profiel staat op silent schrijft ie.

Goede montage en in de juiste richting is het 1e wat ie moet bekijken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
Ik heb alle fans omgedraaid en de fan rechts boven weg gehaald. Dit lijkt al een beetje geholpen te hebben maar hij word nog steeds erg luid. Ik heb nu ook de fan tuning in de BIOS gebruikt.

(Heb ook de foto in de post vervangen)

[ Voor 11% gewijzigd door Tasty01 op 24-10-2022 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn hele PC hangt vol met alleen Silent Wing fans. Op de volle snelheid zijn ze inderdaad ook niet heel stil. Laat je ze echter rond de 500 toeren draaien, dan zijn ze zeer stil. Je zal ze dus moeten regelen en lekker laag zetten. Als het via de BIOS niet lukt, dan maar op een andere manier. Mijn ervaring met de BIOS is dat het meestal niet bepaald optimaal is. Daarom zitten mijn fans op een Aquaero om ze goed te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij schreef ie bovenste 3, niet 3e of linker. Maar gebruik je rubbertjes bij montage, zodat er geen contact is met de case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Heb je 3 pins of 4 pins aansluitingen op je fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
spokje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:01:
Heb je 3 pins of 4 pins aansluitingen op je fans?
Ze zijn allemaal 4 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Ah oké, wat @PilatuS ook al noemde; verdiep je ff in de fan curve in je bios. Je fans zullen zeer stil zijn op lage toeren. Maar op max zul je ze zeker horen. Dus als je ze max op een laag toerental laat draaien zul je ze nooit horen. Je hebt genoeg fans om toch airflow te houden. Als je je temperatuur in de gaten houdt kun je daar vast een mooie balans in vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Voor de duidelijkheid.

Zitten de ventilatoren (eentje zit achter de afdekplaat van de heatsink?) van de cpu heatsink (cpu koeler) goed georiënteerd?
Die wil je nu dus naar achteren laten blazen, naar links op je foto.
En weet je zeker dat je de casefans als luid ervaart en niet bijvoorbeeld de RTX 3080 videokaart?

Je klaagt hier sinds je nieuwe fans over herrie... maar ik vraag bovenstaande maar even voor de zekerheid.

Als je het met een fancurve lastig/teveel gedoe vind kun je het ook hardware matig doen.
Bijvoorbeeld Noctua verkoopt 4 pins 7v adaptertjes waardoor de casefans ook langzamer draaien.

Ik zou zelf ook nog eens proberen om de bovenste 120mm casefan en de voorste 120mm heatsink fan weg te laten.
120mm's maken vaak meer herrie dan 140/135mm's.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-10-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Je Geforce videokaart blaast overigens ook naar boven toe... niet naar beneden zoals op je tekening (dus de videokaart heeft ook profijt als je alles bevestigd zoals aangegeven).
Volgens mij blaast een videokaart altijd naar beneden in een towercase, je ziet de printplaat ook aan de bovenkant zitten (zoals ik ze ook altijd zie zitten). Door het ontwerp kan het niet anders. Als je geluk hebt blaast hij naar buiten, maar nooit naar boven.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

psy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Volgens mij blaast een videokaart altijd naar beneden in een towercase, je ziet de printplaat ook aan de bovenkant zitten (zoals ik ze ook altijd zie zitten). Door het ontwerp kan het niet anders. Als je geluk hebt blaast hij naar buiten, maar nooit naar boven.
Een videokaart blaast altijd op de heatsink, dus richting de printplaat, nooit daar vandaan (naar "beneden"). Bij veel ontwerpen wordt een deel van die lucht naar buiten afgevoerd en de rest komt gewoon aan de zijkanten de heatsink uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

DataGhost schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Een videokaart blaast altijd op de heatsink, dus richting de printplaat, nooit daar vandaan (naar "beneden"). Bij veel ontwerpen wordt een deel van die lucht naar buiten afgevoerd en de rest komt gewoon aan de zijkanten de heatsink uit zetten.
Akkoord maar hij kan toch echt niet door de printplaat heen blazen. Ik vind de term hij blaast naar boven toe gewoon niet kloppen als we het over caseflow hebben..

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

psy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Akkoord maar hij kan toch echt niet door de printplaat heen blazen. Ik vind de term hij blaast naar boven toe gewoon niet kloppen als we het over caseflow hebben..
Hij blaast in ieder geval niet naar beneden dus dat mag hoe dan ook uit het plaatje. Effectief blaast 'ie wel "naar boven" aangezien de warme lucht uit de zijkanten nog steeds uit zichzelf opstijgt :+

Je kan het trouwens aan de schoepen van de fans heel makkelijk zien maar ik heb wat pijltjes gekliederd ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuf51y4mGHylW-TMu4HWX7vNT7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFnZJCMIP5GVxmeCZTd8lXOK.png?f=fotoalbum_large

Edit: overigens heeft het PCB van de RTX 3000-series (in ieder geval de 3090) founder's edition een "hap" uit het PCB waar de heatsink en fan assembly nog verder doorgaan dan het PCB, dus daar blaast de lucht wel direct "door de kaart heen" naar boven.

[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 25-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Op zich interessant om dit te bespreken.
Hij blaast inderdaad niet door de printplaat heen.
Wat zou jij dan een betere term vinden?
De warme lucht van de videokaart gaat toch echt omhoog in dit geval.
Iets anders zeggen vind ik vergelijkbaar met zeggen dat de aarde niet rond is :P
Beter zou zijn om te zeggen dat de ventilatoren op de videokaart georiënteerd zijn om richting de bovenkant van de behuizing te blazen (in dit geval).
Met een vertical mount is het dus weer anders; dan blazen de ventilatoren richting het moederbord... maar de warme lucht zal alsnog vanzelf stijgen.
Of korter: de ventilatoren blazen richting de heatsink/het pcb.

Er zijn in het verleden wél grafische kaarten geweest met openingen in het pcb t.b.v. airflow.
GTX 470 en GTX 480 kaarten bijvoorbeeld.
Deze zuigen lucht aan van beneden én voor een kleiner deel van boven (door het pcb heen) en blazen/zuigen richting de achterkant van de behuizing (en/of een klein deel terug de behuizing in) de lucht weg uit de behuizing "blower style koeling".

Moderne kaarten hebben iets vergelijkbaars (maar niet door het pcb heen/geen openingen in het pcb zelf) waarbij de koelers veel groter zijn dan het pcb.
Dan zie je vaak een opening in de backplate waar de lucht dus wél doorheen gaat, in tegenstelling tot een pcb.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-10-2022 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Het blaast niet naar beneden, maar de fans blazen omhoog als je GPU hangt zoals in de kast van TS. warme lucht komt dan langs de printplaat weer in de kast terecht.

Afbeeldingslocatie: https://www.cgdirector.com/wp-content/uploads/media/2020/07/GeForce-Cooling2-768x512.jpg
Nvidia FE
Afbeeldingslocatie: https://www.cgdirector.com/wp-content/uploads/media/2021/05/word-image-1-3.jpg

Blowerstyle
Afbeeldingslocatie: https://www.cgdirector.com/wp-content/uploads/media/2021/05/Blower-style-cooler-Airflow.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hackus schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Het blaast niet naar beneden, maar de fans blazen omhoog als je GPU hangt zoals in de kast van TS. warme lucht komt dan langs de printplaat weer in de kast terecht.

[Afbeelding]
Nvidia FE
[Afbeelding]

Blowerstyle
[Afbeelding]
Kort simpel en duidelijk _/-\o_
Iets anders zeggen/stellen is dus incorrect (maar iedereen mag een mening hebben) :P

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-10-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcnwillemsen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11-2023
hoe snel draaien je fans? kun je eens een hardwareinfo sensor screenshot posten met je temps voltages en corespeeds?

Ik draai hier een coolermaster AIO met 2 noctua industrial erop, 3 fans 1, 1 uit. heb lang geklooid met temps en geluid ook. Voor mij was de truuk uiteindelijk een kleine undervolt, maar denk ik nog belangrijker het verlagen van RPM van de fans op mijn aio en intake. Ik bouwde denk ik dan wel onder dan wel overdruk op waardoor airflow niet 'normaal' door de kast verliep, en door turbulentie de hitte afgifte sub optimaal was en ook nog eens veel kabaal gaf..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF_4_eEc_TzmM5Ur-irdyAOWVRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XNoAAzk1HcY0iV9Bv9FHkCmc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rD6gHzbqX44m3o-XrNsmj_NJb1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3zwmez9FQMtZ1it4FugxffF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasty01
De uiteindelijke oplossing was om de koel pasta van mijn GPU te vervangen. De GPU temperatuur is daardoor met 20 graden gedaald in Cyberpunk waardoor de ventilatoren ook niet meer zo hard hoeven te werken.
Pagina: 1