HD activiteit onder gamen

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 14:16
Lo,

Als ik een tijdje heb zitten spelen, zeg 1,5 a 2 uur, dan beginnen mijn HDŽs allerlei nutteloze activiteit te vertonen.

Hierdoor wordt in het algemeen het spelen van dat spel onmogelijk (framerate zakt, spel hapert) en moet ik herstarten.

Bij mijn vorige computer had ik dat ook al, en tot nu toe weet ik niet wat dat nou is. Nu bedenk ik me dat dat misschien iets met mijn swapfile te maken heeft?

Dat staat nu op automatisch. Laatst las ik ergens dat een swap van 256mb voor voornamelijk gamen perfect is.

Ik heb 2 harde schijven. De eerste is opgedeeld in een windowspartitie van 3Gb met 2Gb vrij en wat andere partities.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoeveel geheugen heb je?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Stefke
net in mijn sig gezet: 256Mb

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 21:15

MetalStef

gietijzer

Het gamen gaat pas fijn als je helemaal geen swap-file nodig hebt. Zorg dat je voldoende fysiek geheugen hebt zodat Windows helemaal niet hoeft te swappen. Denk aan 256MB, dat kost je tegenwoordig ook niet meer de hoofdprijs.

Daarnaast wil Windows wel graag dat er toch nog een swap-file aanwezig is. De vuistregel is 1,5 tot twee keer je fysiek geheugen, maar bij grote hoeveelheden RAM mag je ook minder gebruiken.

Ik heb zelf 320MB intern en daarnaast een aparte kleine D-partitie van 550 MB, waarop ik alleen maar mijn swap-file heb staan. De grootte daarvan is ingesteld op minimaal 256MB en ik heb hem er nog nooit bovenuit zien komen.

Als je twee fysieke HD's hebt, heb je Windows op de eerste staan. Zet je swap-file op de tweede harde schijf en geef deze een minimale grootte mee, liefst op een eigen partitie. Dan neemt Windows die ruimte namelijk direct in bij het opstarten en raakt je swap-file niet gefragmenteerd, dat scheelt zoektijd. Laat tijdens het gamen een keer de systeem-monitor meedraaien. Dat kost wel wat performance (niet veel), maar tijdens die sessie kun je zien hoe groot je swap-file wordt en hoeveel daar daadwerkelijk van gebruikt wordt. Hieruit kun je je minimale swap-file grootte concluderen. Je kunt ook de hoeveelheid lees- en schrijfbewerkingen zien die gedaan worden op je HD.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Stefke
ke, tnx, zal eens proberen :)

Verwijderd

Aanvulling : als je eerste harde schijf sneller is dan je tweede plaats dan je swap file op de eerste het liefst in c:\ oftewel de root.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Probeer de HD waar je spel opstaat en de HD waar je swapfile op staat es te defraggen. Ook kan het zijn, als je bv. Win Me hebt dat ie dan automatisch updates gaat downloaden. Kan ook met een of ander progje zijn natuurlijk

• Stefke
Heb m nu op min 256, max 500 mb gezet, in mijn C:\

Eens kijken of dat wat helpt
Pagina: 1