Die directory is van de root gebruiker, de systeem administrator.
Jij als gewone gebruiker hebt, en hoort daar, geen schrijfrechten te hebben.
Stop met opdrachten als "chmod 777" op files. Dat heft alle beperkingen op en geeft alles en iedereen schrijftoegang. Ik wil zelfs zo ver gaat dat als je een tutorial ziet met een "chmod 777" er in dat je 9 van 10 keer de tab kunt dicht donderen, want dan is dat geen robuuste/nette oplossing voor hetgeen je wilt bereiken.
Het is simpel: je hebt geen rechten om die file te schrijven daar.
Wat kun je doen? Zorgen dat je die rechten krijgt, ipv plaats van de tent gaan verbouwen.
Hoe doe je dat? Wordt voor taken waarvoor je dergelijke rechten nodig hebt de gebruiker (root) met die rechten.
Dan voer je uit wat je wilt doen en vervolgens laat je die extra rechten weer gaan/los.
Het gebruik van "sudo" voor het uit te voeren commando is dikwijls een nette oplossing. Alles achter de "sudo" wordt dan uitgevoerd alsof een andere gebruiker die opdracht gegeven heeft. En de gebruiker welke standaard door "sudo" wordt gebruikt is de "root" gebruiker.
Stel je wilt meerdere opdrachten als root gaan uitvoeren dan kan het typen van "sudo" voor elk commando wat onhandig worden. Met commando "sudo -i" kun je de gedaante van de root gebruiker direct aannemen. Je ziet dan ook je shell veranderen van <gebruikersnaam>@<machine> naar root@<machine>. En een # als promptteken versus een $ als prompt-teken. Doe vervolgens wat je wilt bereiken. Wanneer je uit de huid van root wilt stappen kan dat met een "exit" commando.
Pas wel op want elk commando dat je als root (of via sudo) ingeeft zal zonder tegenspraak worden uitgevoerd. Zoals mijn voormalige baas ooit zei: "Unix is niet je kindermeisje. Als jij beveelt 'doe dit', dan wordt 'dit' het zonder pardon uitgevoerd. Met alle gevolgen van dien." Dus wees gewaarschuwd dat je met "sudo" of als root zijnde ook de boel kunt slopen. Zorg dat je begrijpt wat je commando doet voordat je op Enter drukt wanneer er een sudo in het spel is of wanneer je als root werkt.
Ik moet zeggen dat een vraag als deze toch best als basic wordt beschouwd. Niet om je te dissen, maar ik wil er ook niet omheen draaien. Ik denk dat het bekijken van blogs/videos/trainingen over basaal Unix/Linux beheer je goed van pas kunnen komen. Er is op YouTube en de rest van het internet heel veel te vinden.

Het beetje tijd wat je daarin investeert verdien je vanzelf terug wanneer je vaker met Linux gebaseerde systemen aan de gang gaat.
[
Voor 27% gewijzigd door
Ultraman op 24-10-2022 14:19
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.