Gedram van Enexis slimme meters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-05 00:18
Hoi Tweakers

Sinds juni dit jaar heb ik zonnepanelen liggen (huurhuis dus via de woningbouw). Sindsdien blijf ik dood gegooid worden met info en verzoeken om een slimme meter te laten plaatsen. Mijn terugdraaimeter werkt perfect dus ik wil geen slimme meter zoalng het niet verplicht is. De kosten indien wel verplicht neem ik dan wel zelf voor rekening. De afgelopen 2 weken weer 3 keer post gehad en in de laatste brief een afspraak gekregen om zowel de electriciteitsmeter maar ook nog de gasmeter te vervangen. Dus er wordt me ook nog eens een "slimme" gasmeter door de strot geduwd. Ik wist niet eens van het bestaan. Toevallig is de afgelopen week voor de zoveelste keer in het nieuws geweest dat de meters vaak wel 3 keer zo hoog verbruik aangeven. Ik wil die dingen niet. Hoe zijn anderen hier mee omgegaan? Stel ik weiger allebei, heb ik dan 2 keer de kosten indien werkelijk verplicht? Ik word echt zo ziek van dat gedram elke keer. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Bedankt alvast.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:19

de Peer

under peer review

Madeliefxxx schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:37:
Toevallig is de afgelopen week voor de zoveelste keer in het nieuws geweest dat de meters vaak wel 3 keer zo hoog verbruik aangeven.
In zeer zeldzame gevallen is een betere omschrijving.
een kleine afwijking komt wel vaker voor.

dat soort berichten moet je altijd met een korrel zout nemen. We leven in het fake news tijdperk he..

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 24-10-2022 10:47 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-05 00:18
Als het zo zeldzaam zou zijn zou het vast niet zo vaak in het nieuws zijn en bij consumentenprogramma's aan bod komen. En ik wil ook liever niet bij de zeldzame gevallen horen. Daarbij vind ik een gebruik van wel 3 keer zo hoog geen kleine afwijking.

[ Voor 18% gewijzigd door Madeliefxxx op 24-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Madeliefxxx schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:41:
Als het zo zeldzaam zou zijn zou het vast niet zo vaak in het nieuws zijn en bij consumentemprogramma's aan bod komen.
Dat is geen juiste conclusie. Zogenaamd 'nieuws' ontstaat juist door dit soort valse claims, die helemaal niet onderbouwd kunnen worden.

drama/paniek scoort goed.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-10-2022 10:44 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:30
Je mag altijd blijven weigeren, maar op een gegeven moment zullen ze er toch komen.
Ik zou dus zeker kijken naar de te verwachten kosten als je blijft weigeren en je mogelijk straks zal moeten betalen als ze verplicht worden.

Haal je dat prijsverschil er op termijn uit, dan lekker blijven weigeren als dat je voorkeur heeft. Ga je dat prijsverschil echter niet terug verdienen zou ik toch heroverwegen als die kosten belangrijk voor je zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
Tja.. "vaak" is natuurlijk relatief. Als je het ziet op het totaal aantal dan is het helemaal niet vaak.. Maarja, wij mensen zijn goed in zeuren. Als het werkt hoor je niemand, maar als er iets niet werkt dan staat men meteen te zeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zou hem gewoon accepteren en dan eventueel uitzetten dat ze hem regelmatig mogen uitlezen.

ik denk overigens dat het gratis zal blijven, ook als je later alsnog overstapt op de slimme meter

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 24-10-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:37
Als het zo zeldzaam zou zijn zou het vast niet zo vaak in het nieuws zijn en bij consumentemprogramma's aan bod komen. En ik wil ook liever niet bij de zeldzame gevallen horen.😉
het hangt er van af wat er in die brieven staat en waarom Enexis hier zo op aandringt bij jou. het is vaak zo dat oude meters op een gegeven moment afgekeurd worden en dan worden ze gewoon vervangen door de netbeheerder. Daar kun je niet tegenin gaan of bezwaar maken want de meter moet goed zijn en dus gaat er een nieuwe meter komen. Mogelijk is dit bij jou ook de reden maar dat weten we nog niet, kun je wat meer info uit de brief delen?

je kunt bij het plaatsen van een nieuwe digitale meter wel kiezen voor een "slimme" of "niet-slimme" variant, die kan dan niet op afstand uitgelezen worden.

Je zorgen over "3 keer te hoog verbruik" en "als het nooit voorkwam was het niet in het nieuws" zijn wel deels begrijpelijk want zo komt die meuk in de media inderdaad. De kans dat dit bij jou ook echt gebeurt is echter verwaarloosbaar klein dus geen enkele reden om te proberen dit te blokkeren (wat je ook niet lukt, want de meter is niet van jou maar van enexis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 10:44
Beetje vreemde redenering: Als het aan bod komt bij consumentenprogramma's moet er wel wat aan de hand zijn.
Nee, het is anders: Vaak leest men niet verder dan de kop van een artikel en gaat daarmee aan de haal.
Gelukkig heeft iemand daadwerkelijk uitgezocht wat er aan de hand is. Zie de video:
YouTube: Slimme meters verre van feilloos?? Onbetrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:39
Je kunt/mag ook een digitale meter aanvragen, in plaats van een slimme meter: https://www.enexis.nl/meter/andere-meters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-05 11:34
Als ik het goed had gelezen, faalt de slimme meter alleen in uiterste gevallen om het correcte verbruik te registreren. Je kunt je slimme meter ook laten testen, zodat je zeker weet dat je geen falende geïnstalleerd hebt gekregen.

Het lijkt me sowieso goed om in gesprek te gaan met je netbeheerder, zodat het duidelijk wordt waarom ze zo aandringen bij je om de meter te vervangen. Mochten ze geen goede reden hebben, moet het bij hen duidelijk worden dat je de meter weigert. Je hebt namelijk het recht om te weigeren.

Ik voorspel dat de komende jaren de slimme meters nog gewoon gratis geplaatst worden en dat het dreigen met kosten als je nu weigert een beetje bangmakerij is, maar je kan het natuurlijk nooit weten en het is zeker goed om hier navraag over te doen bij je netbeheerder.

Je hebt m.i. een aantal opties:

- Slimme meter laten plaatsen en administratief uit laten zetten. Dan kunnen je gegevens niet meer uitgelezen worden en dien je nog steeds zelf je meterstanden door te geven.

- Digitale niet-slimme meter laten plaatsen door je netbeheerder om van de brieven af te zijn. Dit kost overigens volgens mij wel wat.

- In gesprek gaan met je netbeheerder en de slimme meter weigeren. Je hebt dan dus inderdaad wel de kans dat de slimme meters op een gegeven moment verplicht worden en je zelf voor de kosten moet opdraaien.

Overigens zitten er veel voordelen aan de slimme meter. M.i. wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Immers hoef je geen meterstanden meer door te geven, kun je 'live' meekijken met je energieverbruik door een P1 meter te registreren en kun je (weer) gebruik maken van dubbeltarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:30
Overigens, niet alleen met een klein percentage digitale meters zijn problemen, er zijn ook draaischijfmeters die niet kloppen qua verbruik, je kan dus ook maar zo teveel betalen, of te weinig terugkrijgen omdat je draaischijfmeter na al die jaren niet 100% meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 14:16
Als het zo zeldzaam zou zijn zou het vast niet zo vaak in het nieuws zijn en bij consumentenprogramma's aan bod komen. En ik wil ook liever niet bij de zeldzame gevallen horen. Daarbij vind ik een gebruik van wel 3 keer zo hoog geen kleine afwijking.
In consumentenprogramma's prijzen ze ook waterontharders aan op basis van magneten.... dit zegt voldoende over de betrouwbaarheid van de geboden informatie denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Madeliefxxx schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:37:
Hoi Tweakers

Sinds juni dit jaar heb ik zonnepanelen liggen (huurhuis dus via de woningbouw). Sindsdien blijf ik dood gegooid worden met info en verzoeken om een slimme meter te laten plaatsen. Mijn terugdraaimeter werkt perfect dus ik wil geen slimme meter zoalng het niet verplicht is. De kosten indien wel verplicht neem ik dan wel zelf voor rekening. De afgelopen 2 weken weer 3 keer post gehad en in de laatste brief een afspraak gekregen om zowel de electriciteitsmeter maar ook nog de gasmeter te vervangen. Dus er wordt me ook nog eens een "slimme" gasmeter door de strot geduwd. Ik wist niet eens van het bestaan. Toevallig is de afgelopen week voor de zoveelste keer in het nieuws geweest dat de meters vaak wel 3 keer zo hoog verbruik aangeven. Ik wil die dingen niet. Hoe zijn anderen hier mee omgegaan? Stel ik weiger allebei, heb ik dan 2 keer de kosten indien werkelijk verplicht? Ik word echt zo ziek van dat gedram elke keer. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Bedankt alvast.
Ik snap je helemaal, maar zonder emotie even je mogelijkheden / situatie:

1. De beheer wil hun meter niet per se vervangen met een slimme meter, ze moeten naar een meter met dubbel telwerk (hoog/laag + opgenomen/teruggeleverd), het slimme gedeelte is een service richting jou dat je ook kan weigeren.

2. De meter is NIET van jou, maar eigendom van de maatschappij en je dient mee te werken deze te vervangen op straffe van (ten minste) afsluiting (zie je contracten). Zolang het nog "vrijwillig" is, kan je natuurlijk weigeren (zoals je dat nu doet), maar dat word wel vermoeiend en is nutteloos omdat het straks verplicht word.

3. Het dubbele telwerk word verplicht zodra salderen word afgebouwd, de energiebeheerders willen lange wachttijden voorkomen als het daadwerkelijk zover is. Vandaar dat men je nu zoveel mogelijk probeert te benaderen.

4. Je energieleverancier gaat je mogelijk benadelen in tarieven als je geen dubbel telwerk hebt. Ga niet huilen als de netbeheerder dan de eerste 6 maanden geen tijd voor je heeft.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kantineboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-08-2024
Ook ik heb vandaag een brief ontvangen om mijn huidige terugdraaimeter te vervangen naar een digitale of slimme meter.
Waarschijnlijk kom je er vandaag de dag niet meer onderuit.
Enexis geeft duidelijk aan dat de huidige terugdraai meter afgekeurd is, Ik zie het als een verkapte manier om alle terugdraai meters te gaan vervangen.
Maar om dat we hier toch waarschijnlijk niet onderuit komen even de volgende vraag.
Wat is verstandiger met mijn huidige zonnepanelen een digitale of slimme meter te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:30
kantineboy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:11:
Ook ik heb vandaag een brief ontvangen om mijn huidige terugdraaimeter te vervangen naar een digitale of slimme meter.
Waarschijnlijk kom je er vandaag de dag niet meer onderuit.
Enexis geeft duidelijk aan dat de huidige terugdraai meter afgekeurd is, Ik zie het als een verkapte manier om alle terugdraai meters te gaan vervangen.
Maar om dat we hier toch waarschijnlijk niet onderuit komen even de volgende vraag.
Wat is verstandiger met mijn huidige zonnepanelen een digitale of slimme meter te nemen?
Beide meten afgenomen en teruggeleverde stroom toch op een apart digitaal telwerk.

Dan zou ik lekker de slimme nemen, P1 dongle erin en je kan live op je telefoon zien wat je energieverbruik is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
FRANQ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Beide meten afgenomen en teruggeleverde stroom toch op een apart digitaal telwerk.

Dan zou ik lekker de slimme nemen, P1 dongle erin en je kan live op je telefoon zien wat je energieverbruik is. :)
Huh?!?
Het verschil tussen een domme en slimme meter is toch dat de slimme meter continue je verbruik terugstuurt.
Zeg maar, de Big Brother is Watching you?
De domme meter heeft ook gewoon een P1 poort (is immers fysiek dezelfde meter), waarmee je ook continue het verbruik kan monitoren.
Ideaal, met bijvoorbeeld een P1 meter van HomeWizard...

Edit: Ik zit bij Stedin. Maar heb nog geen bericht gehad over mijn (nog niet) afgekeurde draaischijfmeter.
Laat maar lekker zitten, die meter.

[ Voor 9% gewijzigd door GarBaGe op 30-08-2023 15:26 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:30
GarBaGe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Huh?!?
Het verschil tussen een domme en slimme meter is toch dat de slimme meter continue je verbruik terugstuurt.
De domme meter heeft ook gewoon een P1 poort (is immers fysiek dezelfde meter), waarmee je ook continue het verbruik kan monitoren.

Edit: Ik zit bij Stedin. Maar heb nog geen bericht gehad over mijn (nog niet) afgekeurde draaischijfmeter.
Mijn digitale domme meter had geen poorten.
Zou best kunnen dat de nieuwe dat wel hebben.
Heb nu al jaren naar tevredenheid een slimme meter.

Dacht dat het willen van de draaischijf vooral om het terugleveren ging.
Als ze mijn stroomverbruik analyseren gaan ze echt niet kunnen zien welk apparaat ik thuis aan zet.

Big brother is watching you, is vooral van toepassing op je smartphone.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 30-08-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt gewoon om een domme meter vragen die teruglevering ondersteunt, geen probleem. Kost niks extra's. Deze over een paar jaar laten vervangen door een slimme meter op jouw eigen initiatief kost dan wel weer geld.

• Ajacied10
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Ik had een oude defecte draaimeter, daardoor was het verbruik extreem laag, was inderdaad wel even slikken toen ik een digitale meter kreeg.

Achteraf gezien registeerde de meter al jaren een onrealistisch laag verbruik.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-05 14:47
Hier nog wat informatie met betrekking tot afgekeurde meters: https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters

Als jouw meter onderdeel is van een reeks die steekproefsgewijs is (af)gekeurd, dan ben je verplicht om mee te werken aan een metervervanging.

Je kunt een slimme meter laten plaatsen en de 'slimme' functionaliteiten van het op afstand uitlezen van de meterstanden uit laten zetten. Wel zal er alsnog communicatie plaats vinden tussen netbeheerder en meter om te bepalen of deze correct functioneert en/of beschikt over de meest recente softwareversies.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-05 20:03
GarBaGe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Huh?!?

Je kan dat gewoon uit laten zetten, dat je verbuik continue word terug gestuurd. https://www.rijksoverheid...0dan%20niet%20automatisch.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gaat het je om de communicatie van meterstanden naar de netbeheerder? Of om het financiële voordeel van een conventionele meter die niet bij houdt wat je teruglevert vanwege de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Roenie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:19:
Gaat het je om de communicatie van meterstanden naar de netbeheerder? Of om het financiële voordeel van een conventionele meter die niet bij houdt wat je teruglevert vanwege de zonnepanelen?
Om hier even op in te haken? Wat gebeurt er straks als salderen (gedeeltelijk) stopt? Krijg je verplicht een slimme meter (al dan niet met telemetrie uitgeschakeld) of gaan ze je verbruik schatten?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-05 15:11
Harrie_ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:51:
Om hier even op in te haken? Wat gebeurt er straks als salderen (gedeeltelijk) stopt? Krijg je verplicht een slimme meter (al dan niet met telemetrie uitgeschakeld) of gaan ze je verbruik schatten?
Even uit mijn hoofd, ik meen dat er bij de nieuwe energiewet, die salderen zou af laten bouwen, ook een wet zit die een (digitale) meter verplicht met aparte telwerken voor afname en opwek (dus inderdaad niet per se een 'slimme' meter).

Wel benieuwd als (als de afbouw van salderen 'n keer door gaat), hoe het dan werkelijk zal gaan. Want als in een keer alle oude meters vervangen moeten worden, is dat nog een hele kluif voor de netbeheerders. Ze schijnen nu al niet genoeg meters te hebben en niet de tijd te hebben om ze tijdig te vervangen. (Meen ik, van horen zeggen, oftewel ergens op Tweakers gelezen.)
Schatten weet ik niet of ze zomaar mogen.
En tja, zolang er dan de ongelijkheid bestaat tussen mensen die 'automatisch' salderen op hun oude meter en mensen die wettelijk niet meer mogen salderen, is er een probleem. Want dat is rechtsongelijkheid en zou dus aangevochten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 13:30
Dat is ook een van de redenen dat je niet altijd nee kan zeggen tegen een metervervanging. Je mag altijd om een digitale domme meter vragen in plaats van een slimme meter. Maar als je weigert dan staat de netbeheerder in principe in zijn recht om daarna kosten in rekening te brengen voor vervangen.

Vaak keuren ze de analoge meter gewoon af omdst hij te oud is en dan ben je verplicht mee te werken.

Let wel op overigens een slimme meter administratief uit laten zetten betekend niet dat de netbeheerder geen contact meer heeft met de meter. Ze kunnen en mogen nogsteeds beheer op afstand doen, enkel mogen ze de meterstanden niet opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:18
Als je de nieuwe meter niet vertrouwd, laat dan een gecertificeerde tussenmeter plaatsen in je groepenkast.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1