Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-03 11:43
Mijn vraag
Is mijn moederbord dood?

Relevante software en hardware die ik gebruik
PSU / Mobo / CPU / RAM /

Hola,

ik heb een moederbord wat maar niet aangaat.
De machine heeft een redelijk lange tijd, ongeveer een jaar, uitgestaan.
Maar deze stond verder hoog en droog, geen gekke dingen mee gebeurd.

Ik heb de PSU gecheckt met een papercliptest, die gaat wel aan.

Maar zodra ik de kabels in het mobo zet, en de pc start, gebeurt er helemaal niets.

Ook niet als ik met een schroevendraaier de power SW 'jump'.

Verder processor, ram eruit gehaald, alles schoongemaakt (met 96% alcohol) en weer terug gestopt, met en zonder GPU geprobeerd.

CMOS batterij een dag uit het bord gehaald en weet nu even niet wat ik verder kan proberen.

Iemand tips?

Ik kan via mn zwager wel een multimeter lenen, kan ik daar nog wat mee?

Groet!

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is een misvatting dat de paperclip test betekent dat je voeding nog goed is.

Je moet dan ook apparatuur aansluiten om de rails te belasten (harde schijven bijv. trekken best wat bij het opspinnen) en ook dat is niet perfect.

Zonder onderdelen uit te wisselen met een “known good” systeem ga je niet exact kunnen bepalen waar het mis gaat.

Eerste stap is nieuwe CMOS batterij, die zal leeg zijn nu. Daarna andere voeding, dan andere cpu, dan ander bord, zou ik zeggen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
Morning @nelizmastr,

bedankt voor het antwoorden.

Ik heb de paperclip test gedaan omdat de PSU aangesloten op het moederbord, niets deed, maar wel met de paperclip. Ik heb een tweede pc staan. Ik zal daarmee de componenten omwisselen om te testen of links of rechts dingen het wel of niet doen.

THnx!

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
Je zou de voeding kunnen omwisselen om te zien of het board/voeding dan wel wil starten als je de PWR jumper/switch gebruikt.
Maar als dat ook niet werkt kan je niet veel meer doen.
Voor de de rest onderdelen gaan wisselen heeft geen zin en geeft risico dat er wat stuk gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 25-10-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
Hoi, @The_Doman , als een werkend 2de PSU het zelfde resultaat geeft dan is mobo dood? Een leeg cmos batterij maakt verder niet meer uit?

Grt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-05 15:05
Het is een bijna 10 jaar oud moederbord.
Je kan nog checken voor lekkende condensator / bolstaande condensator.
Maar anders wellicht tijd voor een upgrade?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
soto schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:12:
Hoi, @The_Doman , als een werkend 2de PSU het zelfde resultaat geeft dan is mobo dood? Een leeg cmos batterij maakt verder niet meer uit?
Nee, normaal gesproken moet een board aan gaan/de voeding activeren bij gebruik van de power SW jumper.
Ook zelfs zonder CPU/RAM , alleen dan gebeurt er dus verder niets of krijg je beep error codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soto
Thnx @The_Doman, ik zal checken, heb inmiddels ook een multimeter kunnen lenen.

@GarBaGe, ik heb een 10400+6800xt in mn woonkamer als gaming/htpc, en mn oude xeon 1231+gtx970 staat boven in de studiekamer (kan ik ook oudere games spelen als mijn vrouw tv wil kijken ;)

Of als mn dochter Roblox wil spelen.. als t bord dood is kan ik evt. een 2de handse kopen (al lijken de prijzen best hoog, zelfs voor oud spul :) )

Ik zal een update geven na mn tests.

Greetz!

Pagina: 1