Ventilatierooster laten of vervangen bij vervanging glas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnio
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 13:14
Beste Tweakers,

Binnenkort wordt mijn dubbel glas vervangen voor HR++ glas. Aan de achterzijde van mijn huis heb ik twee ventilatieroosters. Het dubbel glas dateert uit 1995, dus wellicht de roosters ook?

Het vervangen van de roosters kost ca. €300 per stuk. Ik vraag mij af of ik met mijn huidige roosters nog een tijd door kunnen en ik deze kan laten zitten of dat het vervangen van de roosters aan te raden en het geld waard is. De nieuwe roosters zullen de DucoTon 10 STD zijn. Zie voor de huidige roosters de foto's hieronder. Ik heb al e.e.a. opgezocht op het forum, maar die onderwerpen gaan vaak over oudere (schuif)roosters.

De glaszetter heeft aangegeven dat hij de huidige roosters kan laten zitten met het nieuwe glas.

Hoor graag jullie advies of deze roosters nog prima meekunnen of dat vervangen verstandig is.

Groet Martijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3CLrDVb7ySbgJSl808E_MVylpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8cSPLGkjJUoMh4twqDbHZt9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWz0RjcdGdEcDX8UZgzZIkerzuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwHyV9LdfGLF8kA2qbT61XuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKhmMbq9L0NofKXzzObVTTY93ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGtZm7PkrzIGL3OnuOAIUQKn.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tijnio op 28-10-2022 15:22)

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:19
Wij hebben ook dezelfde roosters zoals TS ze heeft en vind het ook echt ondingen. Huis is uit 1995 en van één rooster zijn aan beide kanten de palletjes al afgebroken. Op zolder ontstaat er in de winter condens op het rooster aan de binnenkant waar vervolgens de druppels over het raam naar beneden lopen. En de andere roosters gaan maar moeilijk open en dicht en ze zien er inmiddels echt niet meer uit (kan ze ook niet meer goed schoon krijgen).

Ik zou echt voor nieuwe gaan, ze hebben er nu 27 jaar ingezeten samen met je ramen, van je nieuwe ramen mag je wel verwachten dat ze nog minstens 27 jaar meegaan, maar denk je dat je huidige roosters een levensduur van 54 jaar hebben? Die dingen slijten bij gebruik, je wilt niet over 5, 10 of 15 jaar die roosters moeten vervangen want dan moet je hele raam er weer uit en mag je ook weer gaan schilderen.

Overigens als tweaker ben ik zelf aan het kijken om die roosters automatisch te laten openen/sluiten a.d.h.v. de luchtkwaliteit en/of wind buiten. Deze oude roosters hebben teveel weerstand om dat goed en efficient met een motortje te doen, nieuwe roosters hebben veel minder weerstand waardoor dat daar dus wel heel goed kan. Slimme roosters zullen er vast ook zijn.

edit: en als je ventilatie belangrijk vind moet je eigenlijk sowieso wat anders verzinnen want op een windstille dag heb je nauwelijks ventilatie. Een decentrale WTW zou dan misschien zelfs een betere optie zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Soepstengel op 27-10-2022 13:56 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:07
Weet je dat zeker? Normaal gesproken bestel je een glasgoot bij de roosters afgestemd op de dikte van het glas. Ik zou verwachten dat het nieuwe glas dikker is.

Overigens, kijk ook goed of het huidige rooster een ZR (zelf regulerende) is. Die gaan automatisch wat dichter bij verhoogde winddruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09 09:01
Tsja.
Het zijn hele kleine ruitjes dus alleen mogelijk als je meteen ook een paar andere grote ramen laat vervangen.
Maar vervang je het rooster nu dan kan dat in 1 moeite door. Is een stuk duurder dan als je dat over een jaar of 5 moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb anderhalf jaar geleden die roosters laten plaatsen voor 80 euro per strekkende meter (of was het per deur?) door al niet de goedkoopste glasboer. Misschien inflatie, misschien word je een beetje genaaid.
jichem schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:16:
Overigens, kijk ook goed of het huidige rooster een ZR (zelf regulerende) is. Die gaan automatisch wat dichter bij verhoogde winddruk.
"Zelfregulerend" :') Een laf strookje plastic in het rooster dat, als de wind er goed op staat zoals vandaag, gaat lopen klepperen.

[ Voor 51% gewijzigd door CodeCaster op 24-10-2022 10:33 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:07
CodeCaster schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:19:
Ik heb anderhalf jaar geleden die roosters laten plaatsen voor 80 euro per strekkende meter (of was het per deur?) door al niet de goedkoopste glasboer. Misschien inflatie, misschien word je een beetje genaaid.

[...]

"Zelfregulerend" :') Een laf strookje plastic in het rooster dat, als de wind er goed op staat zoals vandaag, gaat lopen klepperen.
Dat laffe strookje platic zorgt bij ons voor aanzienlijk minder tocht als het buiten goed tekeer gaat.
Maar ieder zn voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 12:10
Wij hebben dezelfde roosters, en bij het monteren van de dikkere HR++ ramen is het rooster gewoon hergebruikt.
Aan de buitenkant hadden wij ook zo'n dikke kitrand zitten aan de onderkant bij het rooster.
De kitrand wordt dan iets dunner en het rooster sluit dan iets mooier aan.

Of we het overigens nog een keer zo zouden doen weet ik niet, tegenwoordig zijn er zoveel mooiere roosters te koop dan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:35
Twee roosters in de woning maar? Is er nog een andere vorm van ventilatie aanwezig?

Indien er bijv. balansventilatie is dan kun je deze roosters prima weghalen. Indien er mechanische ventilatie is waarvoor deze roosters nodig zijn dan kun je ze prima hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03

ericplan

5180 Wp PV

Het lijkt op een oud openslaand raam wat vastgezet is. Dus een kozijn in een kozijn. Weet niet hoe licht je woning is, maar bij mij zou het oude openslaande raam eruit gaan. En dan met een nieuw rooster uiteraard.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-08-2023
ik heb vorige week ook 16 ramen vervangen waarbij overal de roosters opnieuw gebruikt waren. Gaat prima. Moet wel passen in het nieuwe glas. Mijn oude glas was 12mm nieuwe glas 13mm en was geen probleem 15mm zou wel een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Wij hebben dezelfde roosters en het huis is uit 1994. Wat ik in de loop der jaren ervaren heb is dat de roosters steeds lastiger van open naar dicht en andersom gaan. Bij twee roosters is in ieder geval al een van de twee plastic 'palletjes' afgebroken, combinatie van stroef/zwaar gaan en kennelijk verouderen van het plastic. Op dit moment zijn we aan het kijken naar kunststof en vraag me af of moderne roosters beter in elkaar zitten en daardoor langer meegaan of dat we ze gewoon volledig achterwege laten en meer gaan luchten door ramen open te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:42:
Wij hebben dezelfde roosters en het huis is uit 1994. Wat ik in de loop der jaren ervaren heb is dat de roosters steeds lastiger van open naar dicht en andersom gaan. Bij twee roosters is in ieder geval al een van de twee plastic 'palletjes' afgebroken, combinatie van stroef/zwaar gaan en kennelijk verouderen van het plastic. Op dit moment zijn we aan het kijken naar kunststof en vraag me af of moderne roosters beter in elkaar zitten en daardoor langer meegaan of dat we ze gewoon volledig achterwege laten en meer gaan luchten door ramen open te zetten.
Ik heb beide, zowel die oude dingen die TS heeft als de nieuwere.
- nieuwe roosters sluiten wel af bij dichtzetten, oude niet 100%
- nieuwe roosters zijn van kunststof, oude alu -> minder grote koudebrug
- nieuwe roosters openen en sluiten in 3 standen (open, middel, dicht)
- brede roosters werken met 2 afzonderlijke delen links/rechts, los te bedienen, dus 6 standen
- windklep, alhoewel dat maar matig werkt

Moeite met bedienen heb ik nog niet. Nieuwe roosters hebben zeker wel voordelen tov de oude.

Mocht je voor kunststof kozijnen gaan met draaikiep ramen, kijk of je PADK beslag kunt krijgen. Een raam dat je vast kunt zetten op een kiertje is wat mij betreft superieur aan een rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Wil je wel roosters houden? Je kunt nu ok besluiten om ze helemaal weg t laten. Mits je op een andere manier kan/gaat ventileren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Staan de roosters altijd open? Dan zou ik deze ramen misschien überhaupt niet vervangen, je gaat de investering nooit terugverdienen met zo'n tochtgat boven die kleine ramen. Dan zou ik de investering in je zak houden en sparen voor een heel nieuw kozijn en (de)centrale WTW bijvoorbeeld.

Op de tweede foto zie ik ook iets als een deur met een middensluiting? Hoe zit dit? En hoe isolerend en tochtdicht is deze deur? Dit lijkt een deur vanuit een hal naar een buitensituatie te zijn, is deze ruimte sterk verwarmd? Allemaal zaken die meespelen of het een zinvolle investering is om dit postzegeltje te vervangen of door te sparen tot een echte oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door frennek op 25-10-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb ze zelf ook :+

Die rotdingen zou ik sowieso vervangen:
- deze hebben een koudebrug
- deze zijn niet geluidsisolerend: je hoort alles op straat en op straat horen ze jou
- kies eerst het beste isolerende glas en daarna een bijpassend rooster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
nokiaan958GB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:52:
Ik heb ze zelf ook :+

Die rotdingen zou ik sowieso vervangen:
- deze hebben een koudebrug
- deze zijn niet geluidsisolerend: je hoort alles op straat en op straat horen ze jou
- kies eerst het beste isolerende glas en daarna een bijpassend rooster
Openstaande roosters zijn sowieso een permanente koudebrug, of ze nou isolerend zijn of niet. En huis moet altijd luchten en als deze roosters noodzakelijk zijn in deze beluchting en praktisch permanent open staan, is er weinig te behalen met een isolerend rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
frennek schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:21:
[...]

Openstaande roosters zijn sowieso een permanente koudebrug, of ze nou isolerend zijn of niet. En huis moet altijd luchten en als deze roosters noodzakelijk zijn in deze beluchting en praktisch permanent open staan, is er weinig te behalen met een isolerend rooster.
De koudebrug ontstaat doordat dit rooster uit 1 stuk aluminium bestaat. Hoeveel roosters en hoever deze open moet staan is afhankelijk van de hoeveel je afzuigt.
Je kunt ook een rooster dichtzetten als daar toevallig de wind op staat en daardoor tocht veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
nokiaan958GB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:33:
[...]

De koudebrug ontstaat doordat dit rooster uit 1 stuk aluminium bestaat. Hoeveel roosters en hoever deze open moet staan is afhankelijk van de hoeveel je afzuigt.
Je kunt ook een rooster dichtzetten als daar toevallig de wind op staat en daardoor tocht veroorzaakt.
Daar ben ik mij van bewust, maar een geïsoleerd rooster wat permanent open staat is ook gewoon een koudebrug. Dan maakt het niet meer uit of het rooster geïsoleerd of ongeïsoleerd is. In sommige woningen met centrale afzuiging is het permanent open hebben van een aantal roosters bijna noodzakelijk. Mogelijk is hier ook sprake van, maar daar moet OP antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Tijnio
In 2016 heb ik nieuw HR++ glas laten installeren incl. identieke roosters dus blijkbaar wordt dit model al een poosje gebruikt. Dus als ze nog goed functioneren en je wil roosters, lekker hergebruiken. Als het rooster eruit is, even goed schoonmaken, draaiende delen met een vetloos middel smeren ( PTFE spray) en klaar.

Maar zoals hierboven al gezegd, geen rooster isoleert het beste (geluid en warmte). Dus als je op een andere manier kan ventileren is dat beter. Voor circa 300 euro kan je ook een decentrale wtw-unit kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijnio
Dank allen voor de (uiteenlopende) antwoorden. Ik heb geen mechanische ventilatie of enige andere vorm van ventilatie, behalve de twee rooster aan de achterzijde van m’n woning. Ze bevinden zich in mijn keuken en slaapkamer, waar ik het wel fijn vind om enige vorm van verse lucht te hebben zonder een raam of deur open te hoeven zetten. Tevens staat de verwarming in deze ruimtes zelden aan, dus dat maakt het qua warmteverlies minder erg.

Ik heb aan de glaszetter gevraagd of hij kan bevestigen of de roosters passen met het nieuwe dikkere glas. Dan laat ik deze roosters waarschijnlijk gewoon zitten (met een schoonmaakbeurt), want ze werken nog prima.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:19
Wij hebben ook dezelfde roosters zoals TS ze heeft en vind het ook echt ondingen. Huis is uit 1995 en van één rooster zijn aan beide kanten de palletjes al afgebroken. Op zolder ontstaat er in de winter condens op het rooster aan de binnenkant waar vervolgens de druppels over het raam naar beneden lopen. En de andere roosters gaan maar moeilijk open en dicht en ze zien er inmiddels echt niet meer uit (kan ze ook niet meer goed schoon krijgen).

Ik zou echt voor nieuwe gaan, ze hebben er nu 27 jaar ingezeten samen met je ramen, van je nieuwe ramen mag je wel verwachten dat ze nog minstens 27 jaar meegaan, maar denk je dat je huidige roosters een levensduur van 54 jaar hebben? Die dingen slijten bij gebruik, je wilt niet over 5, 10 of 15 jaar die roosters moeten vervangen want dan moet je hele raam er weer uit en mag je ook weer gaan schilderen.

Overigens als tweaker ben ik zelf aan het kijken om die roosters automatisch te laten openen/sluiten a.d.h.v. de luchtkwaliteit en/of wind buiten. Deze oude roosters hebben teveel weerstand om dat goed en efficient met een motortje te doen, nieuwe roosters hebben veel minder weerstand waardoor dat daar dus wel heel goed kan. Slimme roosters zullen er vast ook zijn.

edit: en als je ventilatie belangrijk vind moet je eigenlijk sowieso wat anders verzinnen want op een windstille dag heb je nauwelijks ventilatie. Een decentrale WTW zou dan misschien zelfs een betere optie zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Soepstengel op 27-10-2022 13:56 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijnio
Dank voor alle antwoorden en de nuttige informatie. Uiteindelijk nog gebeld met de glaszetter en wat duidelijkheid gekregen over de kosten, dit is uiteindelijk €169 per rooster (incl. montage). Ik heb besloten om, ook met het oog op het feit dat de huidige roosters al 27 jaar oud zijn, voor dit geld de roosters te vervangen voor nieuwe.
Pagina: 1