Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik mijn oude smartphone vervangen voor Google Pixel 6a. 'tis even wennen, maar lijkt tot dus ver een fijn apparaat. Vandaag begon ie te trillen en een onheilspellend geluid te maken en kwam er een melding in beeld dat er ergens in Schiedam een brand is (zelf woon ik in Den Haag). Een paar uur later maakte de telefoon weer kabaal en kwam de melding dat het gevaar geweken was.

Even googlen leerde mij dat deze berichten van NL Alert komen. Ik wil geen discussie starten over het nut van deze app, ik zit er zelf niet op te wachten en zou hem graag willen verwijderen van mijn telefoon, of als dat niet kan, de app uitschakelen.

Ik heb de app 'noodmeldingen' gevonden op mijn telefoon. Deze lijkt qua uiterlijk precies op de berichten die ik tot nu toe heb ontvangen. Helaas kan ik de app niet verwijderen, zoals bij andere wel mogelijk is. Ook kan ik veel opties niet wijzigen. Diverse sliders zoals 'meldingen tonen' of de instellingen voor trillen en geluid zijn niet te wijzigen.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Beste antwoord (via Baardhaas op 24-10-2022 02:19)

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:58
App of instelling? Zie de uitleg hier: https://crisis.nl/nl-aler...-telefoon/google-android/
Deze opties zou je gewoon moeten kunnen uitschakelen.

Mogelijk is er een andere app of instelling in het spel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
Ik heb zelf geen Android maar misschien helpt deze site:
https://www.androidplanet.nl/apps/nl-alert-android/

Theoretisch zou hij alleen de waarschuwingen moeten geven als je daar in de buurt bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05

M2M

medicijnman

Sorry, maar 2 seconden googlen op turn off NL alert laat je precies zien waar je moet zijn om de meldingen uit te schakelen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
M2M schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:20:
Sorry, maar 2 seconden googlen op turn off NL alert laat je precies zien waar je moet zijn om de meldingen uit te schakelen.
Heb ik uiteraard gedaan, maar het is me niet gelukt. Daarom heb ik dit topic geopend.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:58
App of instelling? Zie de uitleg hier: https://crisis.nl/nl-aler...-telefoon/google-android/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baardhaas
BlackMonkey schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 02:00:

Thanks, dit stuurde me de goede kant op.

Voor het geval ooit iemand hetzelfde heeft op een Google telefoon met android 12:
Instellingen > veiligheid en noodgevallen > noodmeldingen
Hier zit een slider om NL-alert uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Pendora schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:03:

Theoretisch zou hij alleen de waarschuwingen moeten geven als je daar in de buurt bent.
Eens. Al kan een incident ook jou kant op komen. In de vorm van een rookwolk bijvoorbeeld

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De bepaling of een NL-alert wordt verstuurd en naar welk gebied wordt gedaan tijdens een incident. In het geval van een grote brand zijn er meeteenheden die de rookwolken in de gaten houden en wordt er aan de hand van de wind geplot waar deze naar toe gaan. Aangezien rook altijd gevaarlijk (en giftig) is, is het een weloverwogen keuze om dit middel in te zetten (dat wordt zeker niet zomaar gedaan).

Ik zou je persoonlijk dan ook echt willen aanraden om deze meldingen aan te laten, zodat je in het geval van een calamiteit op de hoogte bent en je handelingsperspectief duidelijk is.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
Dennis1812 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 05:07:
[...]

Eens. Al kan een incident ook jou kant op komen. In de vorm van een rookwolk bijvoorbeeld
Eens. Een rookwolk kan prima in dit geval over Den Haag gaan. Ik zelf zou het ook nooit uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08

Wailing_Banshee

You're Next

Houd er ook rekening mee dat dit een internationaal systeem is. Dus als je in het buitenland bent, kun je deze meldingen ook krijgen als er een incident in de omgeving is van waar jij bent (ze heten dan nog steeds NL-Alert, ook al worden ze door dat andere land uitgestuurd :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-06 19:24
De melding van gisteren is bewust in een groter gebied verspreid dan normaal door NL Alert.
Zie https://crisis.nl/nl-aler...f6-4f63-9ae9-05cf6354cb00

Normaal is het inderdaad zo dat alleen een mogelijk getroffen gebied deze melding krijgt.
Mijn advies voor wat het waard is: zet het niet uit. Je weet nooit welke problemen je werkelijk kunnen treffen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De brand was in Delft op de Schieweg, niet in Schiedam. Dat scheelt nogal als je in Den Haag woont.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 05:07:
[...]

Of een wat extremer voorbeeld, een wolk gevuld met ammoniak?

https://den-bosch.nieuws....onden-na-ammoniaklekkage/

Ik kan er niet bij dat iemand dit perse uit wilt zetten - je hebt veel meer informatie van het bericht in tegenstelling tot die "oude" luchtalarmen waar je geen idee hebt waarom je naar binnen moet met ramen en deuren dicht. (nogal lastig als je in het park loopt bijvoorbeeld..)

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:20
Pendora schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:42:
[...]

Eens. Een rookwolk kan prima in dit geval over Den Haag gaan. Ik zelf zou het ook nooit uitzetten.
Laat de natuurlijke selectie nou gewoon z'n werk eens doen :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:20
Ik kreeg de melding ook (rand van Den Haag tegen Zoetermeer aan), schrok mij ook kapot. Maar dat is ook min of meer de bedoeling van dit soort meldingen ;) Dit soort dingen wil je ook niet uit zetten.
Op de testen na, krijg je sowieso heel weinig van deze meldingen, alleen als er echt str*nt aan de knikker is in het gebied waar je je bevindt.

[ Voor 4% gewijzigd door Stimpy68 op 24-10-2022 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoccoPolanski
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-04 15:35
Ik heb het uitgezet. In principe is het een mooi systeem maar dan moet het wel werken. Afgelopen week was hier in de omgeving een zeer grote brand. Het NL alert werd pas 75 minuten nadat de vlammen en gitzwarte rookwolken tientallen meters uit het dak sloegen verstuurd. Toen zaten er dus dorpen al meer dan een uur in die rook.
Dan beter vertrouwen op de sirenes die brandweer auto’s hebben. Daarvan werd ik 90 minuten eerder wakker en kon mooi met de wind in de rug naar de brand gaan kijken.
Verder wil ik de hele indringere/opdringerige alarmering ook niet ontvangen als ik auto rijd. Veel te afleidend.
Persoonlijk ben ik niet vergroeid met m’n smartphone, de 12 mini haalt regelmatig 3 dagen op een lading, maar toch weet nieuws over potentieel gevaar mij vaak snel genoeg te vinden via de vele andere kanalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-06 21:59
Baardhaas schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:57:
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik mijn oude smartphone vervangen voor Google Pixel 6a. 'tis even wennen, maar lijkt tot dus ver een fijn apparaat. Vandaag begon ie te trillen en een onheilspellend geluid te maken en kwam er een melding in beeld dat er ergens in Schiedam een brand is (zelf woon ik in Den Haag). Een paar uur later maakte de telefoon weer kabaal en kwam de melding dat het gevaar geweken was.

Even googlen leerde mij dat deze berichten van NL Alert komen. Ik wil geen discussie starten over het nut van deze app, ik zit er zelf niet op te wachten en zou hem graag willen verwijderen van mijn telefoon, of als dat niet kan, de app uitschakelen.

Ik heb de app 'noodmeldingen' gevonden op mijn telefoon. Deze lijkt qua uiterlijk precies op de berichten die ik tot nu toe heb ontvangen. Helaas kan ik de app niet verwijderen, zoals bij andere wel mogelijk is. Ook kan ik veel opties niet wijzigen. Diverse sliders zoals 'meldingen tonen' of de instellingen voor trillen en geluid zijn niet te wijzigen.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Jij bent zeker ook zo'n iemand die die vervelende rookmelder thuis weghaalt vanwege het geluid?
Ik schrok gisteren mij ook het ongeluk door dezelfde melding. De brand was hemelsbreed 400m van mijn huis maar had nog niks gemerkt want de wind stond gunstig.
Die ging namelijk richting Den Haag :+

Wees verstandig en laat die meldingen gewoon lekker aan staan.
Een rookmelder en CO-melder zijn af en toe ook irritant maar ook erg nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spelbreker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 21:00
Stimpy68 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:07:
Ik kreeg de melding ook (rand van Den Haag tegen Zoetermeer aan), schrok mij ook kapot. Maar dat is ook min of meer de bedoeling van dit soort meldingen ;) Dit soort dingen wil je ook niet uit zetten.
Op de testen na, krijg je sowieso heel weinig van deze meldingen, alleen als er echt str*nt aan de knikker is in het gebied waar je je bevindt.
ik was in zuid Zoetermeer gisteren middag. Ik heb de melding ook ontvangen toen ik al weer rond Alphen aan den Rijn zat. zelfs thuis nog de melding gekregen dat het het weer veilig was ik was ruim 50 km van dat gebied verwijderd dan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
chrisborst schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:43:
[...]

Jij bent zeker ook zo'n iemand die die vervelende rookmelder thuis weghaalt vanwege het geluid?
Ik schrok gisteren mij ook het ongeluk door dezelfde melding. De brand was hemelsbreed 400m van mijn huis maar had nog niks gemerkt want de wind stond gunstig.
Die ging namelijk richting Den Haag :+

Wees verstandig en laat die meldingen gewoon lekker aan staan.
Een rookmelder en CO-melder zijn af en toe ook irritant maar ook erg nuttig.
Wat een vergelijking.. Dat ding test zichzelf niet elke maand en als die af gaat is er ook daadwerkelijk iets wat mij of mijn familie bedreigt.

Ik doe het al m'n hele leven prima zonder deze NL-Alert en er zijn genoeg andere kanalen die me kunnen bereiken mocht er echt iets zijn.

@jip_86 dat alarm/die sirene hoorde je in een goed geïsoleerd huis ook amper tot niet. Ik heb nog nooit een situatie gehad dat dat ding me ergens voor heeft gewaarschuwd.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas18GT op 24-10-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
Thomas18GT schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Wat een vergelijking.. Dat ding test zichzelf niet elke maand en als die af gaat is er ook daadwerkelijk iets wat mij of mijn familie bedreigt.

Ik doe het al m'n hele leven prima zonder deze NL-Alert en er zijn genoeg andere kanalen die me kunnen bereiken mocht er echt iets zijn.
Vroeger had je daarvoor dus de sirenes, maar die gaan wel verdwijnen. In mijn woonplaats is die al vervroegd weggehaald ivm een nieuwbouwproject en ze wilden dat ding voor die paar jaar niet meer verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Thomas18GT schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

@jip_86 dat alarm/die sirene hoorde je in een goed geïsoleerd huis ook amper tot niet. Ik heb nog nooit een situatie gehad dat dat ding me ergens voor heeft gewaarschuwd.
Want iedere maand doet er zich een gevaarlijke situatie voor bij je in de buurt? ......

Het idee is dat als er daadwerkelijk een keer iets gebeurd waarvoor je gewaarschuwd moet worden, dat dat kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:34
Laten we deze keuze vallen onder de noemer van natuurlijke selectie... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:39

Technomania

Huiskamer verslaafde.

@Baardhaas Top dat je de juiste instelling gevonden hebt.

Offtopic: https://www.nu.nl/tech/62...grote-brand-in-delft.html

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:48:
Houd er ook rekening mee dat dit een internationaal systeem is. Dus als je in het buitenland bent, kun je deze meldingen ook krijgen als er een incident in de omgeving is van waar jij bent (ze heten dan nog steeds NL-Alert, ook al worden ze door dat andere land uitgestuurd :p)
Wij kregen op vakantie zo’n alert (“Noodmelding”) over zeer zware regenval. Blij dat het stond ingeschakeld, want zou niet weten hoe die informatie mij anders zo snel had kunnen bereiken. En nee, zo’n waarschuwing daar is toch net wat anders dan de code geel hier van het KNMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
OverSoft schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Want iedere maand doet er zich een gevaarlijke situatie voor bij je in de buurt? ......

Het idee is dat als er daadwerkelijk een keer iets gebeurd waarvoor je gewaarschuwd moet worden, dat dat kan.
Eh nee, elke maand krijg je voor niks een melding onder het mom van testen, waar ik telkens van schrok zoals TS.

Ik snap het idee :+
Feit is dat ik het nog nooit nodig heb gehad zolang ik leef. Aan de andere kant heb ik nu al weer meer tijd verspild aan dit topic dan dat die meldingen me kosten. Gelukkig is het de baas z'n tijd

Ik zie dat die tests nog maar 2 keer per jaar zijn, misschien zet ik hem dan wel weer aan :D

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas18GT op 24-10-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:09
Thomas18GT schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Eh nee, elke maand krijg je voor niks een melding onder het mom van testen, waar ik telkens van schrok zoals TS.

Ik snap het idee :+
Feit is dat ik het nog nooit nodig heb gehad zolang ik leef. Aan de andere kant heb ik nu al weer meer tijd verspild aan dit topic dan dat die meldingen me kosten. Gelukkig is het de baas z'n tijd :D
NL Alert stuurt niet maandelijks een testmelding hoor, bij niet althans.

En de app doet het wel, want die rookwolk bij Delft kreeg ik gisteren als Hagenaar ook netjes door.

Krijg max. 1x per jaar een alert en dan is er ook echt iets aan de hand, zoals gisteren dus die brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Thomas18GT schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:07:
Eh nee, elke maand krijg je voor niks een melding onder het mom van testen
Twee keer per jaar, juni en december.
Pagina: 1