Vragen
Net als een groot deel van Nederland zijn wij aan het kijken naar zonnepanelen. Nu wilde ik dat via de gemeente doen (Amstelveen) en heb maanden gewacht om überhaupt een offerte te krijgen, maar dat viel mij tegen. Dacht dat de collectieve inkoop zou leiden tot toch nog een beetje scherpe prijzen in de huidige krappe markt. Dat lijkt alleen niet zo te zijn, of ik heb mij gewoon vergist in de prijzen.Annyhow, ik heb nu van 3 bedrijven (Solarprof, Zuidzon en Bongo Solar) offertes voor verschillende installaties, maar de prijzen variëren tussen de EUR 1,70/Wp en EUR 1,90/Wp voor systeem met een Enphase mico-omvormer, EUR 1,63/Wp voor een systeem met een Solis omvormer, en EUR 2,23/Wp bij een systeem met SolarEdge optimizers
Ik heb nu 2 vragen:
1. Heb ik misschien bij de verkeerde bedrijven offertes opgevraagd?
2. Heb ik micro-omvormers nodig?
Foto's
:strip_exif()/f/image/Zg0ABJYgzT6AunCUyDrGvmie.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie
Wij hebben een plat dak (zie boven waar zonnepanelen zijn ingetekend op 1 van de offertes) waar waarschijnlijk 9 panelen op passen. Dan hebben we op dezelfde verdieping nog een stukje schuin dak, waar 3 panelen op passen, en we hebben nog een uitbouw, waar je ook nog wel 3 panelen op kunt plaatsen.Zeker op het dak helemaal boven, valt volgens mij nooit schaduw. Wellicht dat die panelen op schuine stukje dak op bovenste verdieping, als het heel laat is 's avonds, last hebben van een beetje schaduw.
Als wij een gewone omvormer zouden moeten plaatsen, dan zou die denk ik in een kast moeten bij onze kinderen op zolder of in de meterkast op 1e etage (kast onder trap naar boven).
Waarom ik zit te dubben tussen micro-omvormers en een gewone. Een gewone is natuurlijk goedkoper, maar neemt ook wel weer kostbare (schaarse) kastruimte in, en ik ben bang dat ik straks zo'n zoemend geluid hoor als de omvormer moet werken.
Mirco-omvormer heeft die nadelen niet (toch?) maar kost wel weer wat meer.
Budget en doel
We hebben niet een specifiek budget. Doel is electriciteitsrekening drukken. We zien het dus als investering. We zullen hier denk ik alleen niet ons hele leven wonen. Grote kans dat we binnen nu en 5 jaar weg zijn.Wie gaat project uitvoeren?
Ik niet! Ik ben geen klusser, heb er ook geen tijd voor om dat te worden, dus we gaan dit gewoon laten doen.Reeds verkregen offertes
We hebben als gezegd van 3 bedrijven offertes gekregen. Via Solarprof (dat was een gezamenlijk inkoop-porject via gemeente Amstelveen), Zuidzon (die scoren goed op de Google review en zitten in Amstelveen) en Bongo Solar.Dit is wat ze hebben voorgesteld.
Solarprof
12x Soluxtec 400Wp12x Enphase
4800 Wp
EUR 8169,47 ex BTW
EUR 1,70/Wp
Mijn gedachten: zij hebben zonnepanelen ingetekend op onze uitbouw. Dat wil ik niet. Vind ik lelijk. Heb gevraagd of ik een aangepaste offerte kan krijgen: hebben ze pas 5 weken later tijd voor om naar te kijken. Dat geeft dus geen goed gevoel. Bij Zuidzon kreeg ik bv binnen 5 minuten een nieuwe offerte.
Verder: dit is kennelijk via een gezamenlijke inkoop, maar de prijs scheelt nauwelijks van Zuidzon.
Zuidzon
9x 405 WP JA3x 395 WP Ja
12x Enphase
4830 Wp
EUR 8345 ex BTW
EUR 1,73/Wp
9x 405 WP JA
1x Solis
3645 Wp
EUR 5935 ex BTW
EUR 1,63/Wp
9x 405 WP JA
9x Enphase
3645 Wp
EUR 6720 ex BTW
EUR 1,82/Wp
Gedachten: deze mensen scoren goed op Google review en zijn responsive. Lijkt wel duur te zijn als ik lees in regels om topic te openen, waar gesproken wordt over prijzen rond de 1,03/Wp
Bongo Solar
8x 370Wp AEG mono block1x Goodwe 2500-Xs
2960 Wp
EUR 5617,65 ex BTW
EUR 1,90/Wp
8x 370Wp AEG mono block
SolarEdge optimizers
2960 Wp
EUR 6596,57 ex BTW
EUR 2,23/Wp
Mijn gedachten: dit echt heel duur. Valt dus voor mij af.
Ikea
Heb nu ook een aanbieding binnen via Ikea (Svea Solar).8x 405Wp (Trina, Risen of vergelijkbaar)
1x Goodwe GW3000D-NS-1-fase omvormer
3240Wp
EUR 4524 ex BTW
EUR 1,40/Wp
Dit is een stuk goedkoper (en dat komt niet alleen door Enphase).
[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 24-10-2022 15:22 ]