Ik heb momenteel een gasketel condensatieketel hangen voor de verwarming. Ik heb zoneverwarming waarbij ik per ruimte de temperatuur en de bijhorende ventielen kan sturen. Ik heb momenteel 18 aparte circuits allemaal vloerverwarming. Ik heb hier zelf een sturing voor gemaakt met een beckhoff PLC. Dit werkt al 7 jaar heel goed. Ik heb nu echter een warmtpomp besteld.
Om niet te veel start/stops van de unit te hebben wil ik graag de software aanpassen. Ik las hier op het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic volgende:
Om niet te veel start/stops van de unit te hebben wil ik graag de software aanpassen. Ik las hier op het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic volgende:
Is het niet beter om een grotere hysterese te hebben? Bij een kleine hysterese zoals hierboven beschreven lijkt het mij dat de warmtepomp vaker gaat starten en stoppen?Als toch een zoneregeling gaat (laten) installeren, let dan op het volgende:
Het is extreem belangrijk om een regeling te kiezen die de temperatuur aan/uit regelt met een kleine hysterese (dus aan bij bijvoorbeeld 20.9 graden en weer uit bij 21.1 graden). Systemen met PWM-regelingen (vooral die van Honeywell zijn berucht) laten de warmtepomp veel te korte runs maken, met lage rendementen als gevolg. Positieve ervaringen hier op Tweakers zijn er met de systemen van Danfoss (CF+ en Icon).