Game pc in elkaar laten zetten (onderdelen al binnen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-02 23:54
Bij voorbaat excuses als deze topic in de verkeerde categorie staat of dit soort serviceverzoeken niet zijn toegestaan op tweakers.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
de pc zal voornamelijk gebruikt worden voor high end gaming (1440p en 4k op max settings) en eventuele video en fotobewerking met programma’s zoals photoshop

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe zijn alle onderdelen al besteld en is de pc al werkend, een nieuwe atx3.0 power supply is eventueel een optie als het niet anders kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
specificaties van de pc:
Cpu: ryzen 9 7900x
Psu: corsair ax1000i
Gpu: msi suprim x rtx4090
Case: lian li pc-o11 dynamic evo
Cooler: corsair h150i elite lcd
Fans: 6x lian li sl120-inf
Mb: aorus b650e master
Ssd: 1tb 980pro (microsoft al geinstalleerd)
1tb 970evo
Ram: 2x16gb 6000mhz ddr5 gskill neo ram

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals al aangegeven mogelijk een nieuwe power supply (atx3.0) of corsairs nieuwe 16pin 600watt kabel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.v.t.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
gewoon een goed werkende pc waarmee ik het maximale uit mijn games kan halen

Ga je overklokken?
huidige psu kwam maar met 3 pcie kabels (voor zover ik las is dit prima voor de rtx4090 maar kan het tdp niet verhogen naar boven de 450watt

Wat verwacht je van ons?[i]
*knip* dit is niet toegestaan op het forum. We kunnen je helpen met troubleshooting. (Betaalde) hulp onsite kan je in V&A plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door br00ky op 23-10-2022 21:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54

BCC

Doe jezelf een lol en bestel de volgende keer een geassembleerd systeem bij bijvoorbeeld azerty - heb je ook geen gedoe met garantie / rma :) - ik zou maandag ff de locate pc winkel ff bellen en m door hun laten fixen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Vorige tip is zeker niet slecht, maar ik ben ooit ook gewoon begonnen zonder enige ervaring.

Waar twijfel je aan?

Wat zijn je temps bij idle en onder belasting?

Werkt een benchmark zonder issues?

Draaien alle fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
SVMartin schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:11:
Vorige tip is zeker niet slecht, maar ik ben ooit ook gewoon begonnen zonder enige ervaring.

Waar twijfel je aan?

Draaien alle fans?
Of het gebruik van 3 pcie kabels voor de 4090 ipv 4 (4 als ik er 1 daisy chain zoals ik momenteel doe) op lange termijn problemen kan leveren

Temperaturen leken gisteren prima, rond de 30 idle met af en toe spikes richting de 50 tijdens downloads en het gebruik van bijvoorbeeld de lian li software, gamen nog niet echt geprobeerd aangezien ik geprobeerd heb het systeem samen met mijn broer in elkaar te zetten.

Benchmark tool zal ik later vanavond even proberen.

Alle fans draaien inderdaad, psu fan stopt tijdens idle (maar voor zover ik las hoort dat bij deze psu)

Mijn voornaamste zorg is momenteel gewoon dat de panelen door alle kabels niet eens op de kast passen en mijn kabel management skills gewoon te beperkt zijn om dit te fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Die PCIe kabels kan iemand anders je vast bij helpen, dat weet ik zo niet.

Kabelmanagement kun je best zelf, maar het kost je een avondje puzzelen. Gebruik tiewraps om ze te bundelen, let er ook op dat ze niet tegen een fanblad (zodat die stil gaat staan) of koelblok aan kunnen zitten. Het hoeft ook niet perfect te zijn, maar voor een goede airflow moet je kast wel dicht :)

Temps laten zien of je de koelpasta goed hebt gebruikt. Dat gaat overigens al snel goed, als je maar niet veel te weinig gebruikt (en niet veel te veel).

Post anders eens wat foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
SVMartin schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:24:
Die PCIe kabels kan iemand anders je vast bij helpen, dat weet ik zo niet.

Kabelmanagement kun je best zelf, maar het kost je een avondje puzzelen. Gebruik tiewraps om ze te bundelen, let er ook op dat ze niet tegen een fanblad (zodat die stil gaat staan) of koelblok aan kunnen zitten. Het hoeft ook niet perfect te zijn, maar voor een goede airflow moet je kast wel dicht :)

Temps laten zien of je de koelpasta goed hebt gebruikt. Dat gaat overigens al snel goed, als je maar niet veel te weinig gebruikt (en niet veel te veel).

Post anders eens wat foto's?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWLA7quSn0lcITynQjFoxwZxDfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/489dieDVxJ6cwYKq6uP7Mjt7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uSiVR4lMCtBEwAabeJ5GQwrmMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDlD8XTUJWctQPKg7gZ8OxUm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu4b7-yTToWcLJ83ay8f2Mld2qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmFEpJ1ALtn4gCHb7WlNBe42.jpg?f=fotoalbum_large

Naja thermal paste heb ik zelf niet hoeven aanbrengen, zat al vooraf geplaatst op de h150i aio, temperaturen zal ik later vanavond even controleren tijdens de benchmark etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
De Pcie kabels zijn voldoende om de kaart goed te laten werken
wat kabel management betreft even met rust laten en gewoon een paar dagen wachten je hebt nu voor het eerst een pc gebouwd wat is gelukt maar dit zal waarschijnlijk veel stres hebben gegeven
als je volgend weekend de bekabeling doet zie je dat het wel goed gaat
niet alles in 1 weekend willen

en ohja als je weer wat rustiger bent kijkt dan nog eens goed in de voeding doos ik heb zelf hx1000i van corsair daar zitten meerdere PCIe kabels bij dus waarschijnlijk zie je deze nu over het hoofd maar je gaat het verschil niet merken of je er 3 of 4 hebt aangesloten

[ Voor 27% gewijzigd door Steenw op 23-10-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
Steenw schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:32:
De Pcie kabels zijn voldoende om de kaart goed te laten werken
wat kabel management betreft even met rust laten en gewoon een paar dagen wachten je hebt nu voor het eerst een pc gebouwd wat is gelukt maar dit zal waarschijnlijk veel stres hebben gegeven
als je volgend weekend de bekabeling doet zie je dat het wel goed gaat
niet alles in 1 weekend willen

en ohja als je weer wat rustiger bent kijkt dan nog eens goed in de voeding doos ik heb zelf hx1000i van corsair daar zitten meerdere PCIe kabels bij dus waarschijnlijk zie je deze nu over het hoofd maar je gaat het verschil niet merken of je er 3 of 4 hebt aangesloten
Bedankt voor de comment wat betreft de pcie kabels zitten er 3 in de doos, elke is daisy chained (staat ook op de buitenkant van wat er allemaal in zit) de andere 3 kabels zijn 8 pin cpu kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:05
mike96elings schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Bedankt voor de comment wat betreft de pcie kabels zitten er 3 in de doos, elke is daisy chained (staat ook op de buitenkant van wat er allemaal in zit) de andere 3 kabels zijn 8 pin cpu kabels
https://www.corsair.com/e...-Power-Cable/p/CP-8920284 bestellen. Werkt beter dan de nVidia adapter en ziet er netter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
Uszka schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

https://www.corsair.com/e...-Power-Cable/p/CP-8920284 bestellen. Werkt beter dan de nVidia adapter en ziet er netter uit.
Klopt, die had ik inderdaad ook gezien, even aan het wachten tot ze weer op voorraad zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
SVMartin schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:11:

Waar twijfel je aan?

Draaien alle fans?
Zojuist ook cinebench r23 test gedaan met de volgende resultaten:
- 26772 voor multi core
- 1969 voor single core

Unigine 2 gpu benchmark:
- 1080p extreme score van 19756 (geen overclocks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:58
Deze Cinebench scores zijn best aardig (zie hier), ik denk dat je keuze voor een B650 moederbord in combinatie met deze CPU de prestaties iets beperken, als je nog kan en wilt ruilen zou ik een X670 uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
martyw schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:01:
Deze Cinebench scores zijn best aardig (zie hier), ik denk dat je keuze voor een B650 moederbord in combinatie met deze CPU de prestaties iets beperken, als je nog kan en wilt ruilen zou ik een X670 uitzoeken.
Waar baseer je dat op? Het grootste verschil tussen X670 en B650 borden zit hem enerzijds in PCIe 5.0 of 4.0 naar de graphics (niet relevant want de kaart zelf is 4.0), en een extra chipset-chip die meer connectiviteit verzorgt voor USB etc. Mogelijk zou power delivery een ding kunnen zijn, maar een Aorus Master bord zou dat meer dan op orde moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Multi-core is wel een beetje ondermaats, kan je even kijken hoeveel je CPU verbruikt terwijl het R23 draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:58
spone schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:08:
[...]

Waar baseer je dat op? Het grootste verschil tussen X670 en B650 borden zit hem enerzijds in PCIe 5.0 of 4.0 naar de graphics (niet relevant want de kaart zelf is 4.0), en een extra chipset-chip die meer connectiviteit verzorgt voor USB etc. Mogelijk zou power delivery een ding kunnen zijn, maar een Aorus Master bord zou dat meer dan op orde moeten hebben.
Het is inderdaad speculatie bij gebrek aan reviews - maar Cinebench kan betere resultaten neerzetten met deze CPU zoals de link laat zien. Ik verwacht dat de power delivery van een X670 net wat beter is, maar laten we inderdaad wachten op de testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
Thomg schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:15:
Multi-core is wel een beetje ondermaats, kan je even kijken hoeveel je CPU verbruikt terwijl het R23 draait?
96-98% gaf ie aan, las ook dat de resultaten wat lager kunnen zijn omdat ik nog op windows 10 zit, zag dat sommige met windows 11 wat hoger scores kregen. Daarnaast zoals aangegeven ook geen overclocks

[ Voor 28% gewijzigd door mike96elings op 24-10-2022 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Ik heb het over vermogen, niet usage :+

Ik had wel wat duidelijker mogen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
Thomg schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 00:53:
Ik heb het over vermogen, niet usage :+

Ik had wel wat duidelijker mogen zijn...
Ahhhh als ik t me goed herinner gaf ie 170W aan (had cpuid hwmonitor op mn tweede scherm open)

[ Voor 8% gewijzigd door mike96elings op 24-10-2022 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike96elings
Een ding dat mij overigens opvalt waarbij de oorzaak voor mij onduidelijk is, is dat de gpu bij opstarten vaak geen signaal geeft aan mijn beeldschermen en dan terwijl de pc al een tijd aanstaat ineens weer wel (probleem ligt bij gpu aangezien ik wel weer beeld heb als ik de kabel dan uit de gpu haal en direct in t moederbord stop)
Pagina: 1