Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Slimme rookmelder die is uit te schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41
Tweakers,

Ik ben op zoek naar een slimme rookmelder. Het liefst met Zigbee.

Op de overloop hangt nu een rookmelder die steeds af gaat als iler iemand staat te douchen. Heel irritant!

Thuis is alles geautomatiseerd met Homey. En Homey "weet" wanneer er iemand staat te douchen.

Ik zou de rookmelder graag automatisch willen uitschakelen wanneer er iemand onder de douche staat en 10 minuten na het douchen automatisch weer inschakelt.

Ik heb meerdere rookmelders in huis dus ben niet alleen van deze ene rookmelder afhankelijk.

Nu weet ik dat er slimme rookmelders bestaan maar volgens mij geven die alleen een signaal door als het alarm afgaat.

Heeft iemand tips?

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Niet wat je vraagt, maar probeer die rookmelder anders te plaatsen zodat daar de waterdamp niet langs stroomt na het douchen. Heb je geen adequate afzuiging in de badkamer? Hoezo komt er damp uit je badkamer tijdens het douchen?

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-10-2022 17:12 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je zou eens kunnen kijken of de Google Nest rookmelder betrouwbaarder is voor die situatie. Uitschakelen wil je niet per-sé, maar wel dat 'ie niet af gaat van een beetje waterdamp.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 23-10-2022 17:23 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• powermarcel10
CyBeRSPiN schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:11:
Niet wat je vraagt, maar probeer die rookmelder anders te plaatsen zodat daar de waterdamp niet langs stroomt na het douchen. Heb je geen adequate afzuiging in de badkamer? Hoezo komt er damp uit je badkamer tijdens het douchen?
Goed punt... Het steekraam in de badkamer gaat automatisch open als ik ga douchen. Maar dat is dus niet voldoende.

Er zit wel een afzuigkananaal in de badkamer, maar dat is niet meganisch. Dus niet met een motertje ofzo..

De rookmelder hangt centraal op de overloop. Ik zou hem eventueel nog wel ongeveer anderhalf meter verder bij de badkamer weg kunnen hangen, al vraag ik me af of dat voldoende is.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:31
De brandmelders van aqara hebben zigbee en kunnen via zigbee op Mute gezet worden.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/JY-GZ-01AQ.html zie Buzzer (enum)

Let wel, je kunt het alarm pas muten zodra deze af gaat, maar daar zou je een flow van kunnen maken.

Dit is overigens een van de weinige fatsoenlijke brandalarmen met zigbee.

Voor de rest, check zoals sommige al zeggen even de plaats van je brandmelder. Ik had er eentje vast aan de vlizotrap, maar die ging ook soms af tijdens het douchen als je de deur van de badkamer open liet.
Deze verplaatst naar de andere kant van de gang en het probleem is weg.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-11 03:16
Daar zijn hittemelders voor bedacht.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Buismotor plaatsen in het kanaal en raam dicht houden.

https://www.ventilatieland.be/kunststof-buisventilatoren

[ Voor 35% gewijzigd door plaspvd op 23-10-2022 17:35 ]

• powermarcel10
Klinkt interessant. Heb je een linkje? Als ik op Buismotor zoek krijg ik hele andere dingen..

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@powermarcel10 is toegevoegd.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:23
Een rookmelder heb je voor de veiligheid, zoiets uitschakelen zou ik zoveel mogelijk vermijden. Een badkamerventilator met hygrostaat of zoals eerder genoemd een buisventilator zou de beste oplossing zijn. Je rookmelder iets verhangen zou ook nog enigzins kunnen helpen maar dat is mede afhankelijk van de hoeveelheid stoom.

https://www.warmteservice...8?origin=Search%20Results

of

https://www.warmteservice...855?origin=-tl006-18-139-

-

• eltweako
Miyamoto schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:31:
Daar zijn hittemelders voor bedacht.
Je hebt gelijk, de optische melders vandaag de dag zijn gevoelig voor alles wat in de lucht kan zweven, sterker nog, als je een optische melder in tocht hangt waar het vaak vochtig is, heb je kans dat stof gaat plakken in de detectiekamer en je melder niet optimaal meer functioneert.

Zoals je aangeeft, is een Hittemelder, of "ouderwetse" ionisatie detector in deze gevallen het beste

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 15:35
eltweako schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Je hebt gelijk, de optische melders vandaag de dag zijn gevoelig voor alles wat in de lucht kan zweven, sterker nog, als je een optische melder in tocht hangt waar het vaak vochtig is, heb je kans dat stof gaat plakken in de detectiekamer en je melder niet optimaal meer functioneert.

Zoals je aangeeft, is een Hittemelder, of "ouderwetse" ionisatie detector in deze gevallen het beste
Klopt gedeeltelijk; er zijn ook optische melders met 2 kleuren (rood/ir & blauw) waarmee stoom tot op zekere hoogte geen valse meldingen oplevert.
Met Zigbee ken ik ze niet, wel van Bosch (met de juiste sokkel enkel een relais contact) of Ajax.

Edit: los daarvan, ik zou hem zeker weten 1,5 meter opschuiven, geen enkele melder is 100% ongevoelig voor stoom.

[ Voor 5% gewijzigd door OlivierF op 24-10-2022 16:24 ]

• eltweako
@OlivierF Die kon ik nog niet, weer wat geleerd, maar zijn zo te zien ook nog niet verkrijgbaar of is het een commerciële oplossing?

Ik weet dat Bosch voor hun "slimme" brandmelders ook zigbee gebruikt, maar dat is volgens mij weer een andere productlijn.
Maar als je een brandmelder hebt die geen valste alarmen meer geeft, dan heb je ook geen smarthome koppeling meer nodig om het alarm te muten.

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 15:35
eltweako schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:49:
@OlivierF Die kon ik nog niet, weer wat geleerd, maar zijn zo te zien ook nog niet verkrijgbaar of is het een commerciële oplossing?

Ik weet dat Bosch voor hun "slimme" brandmelders ook zigbee gebruikt, maar dat is volgens mij weer een andere productlijn.
Maar als je een brandmelder hebt die geen valste alarmen meer geeft, dan heb je ook geen smarthome koppeling meer nodig om het alarm te muten.
Die van Ajax zijn inderdaad heel nieuw, net aangekondigd.
De rookmelders van Bosch bestaan al jaren, maar worden inderdaad vooral in gecertificeerde installaties gebruikt. Maar met een relais sokkel (het voetje maar dan dus met een relais: FAA-MSR420) heeft die gewoon een schakelend relais dus als je het kunt bekabelen een prima optie.

• powermarcel10
Bedankt voor alle antwoorden!

Ik heb hem eerst maar eens verplaatst om te kijken hoe dat gaat..

Mocht dat niet werken dan ga ik kijken naar een buis ventilator.
Pagina: 1