Ik heb een Palit GeForce RTX 3070 GamingPro OC van een mede-tweaker. Voordat ik in ging op de advertentie en heb ik wat onderzoek gedaan, ik wil namelijk graag een zo-stil-mogelijke (binnen redelijk budget) build hebben. Een beetje lawaai mag, maar vrouwlief wilt graag series kunnen blijven kijken.
Blijkt dat, ondanks meerdere reviews aangeven dat de kaart redelijk goed te doen is, het best wel luid is. En irritanter dan dat is hoe ie z'n curve doet
- Niets te doen, ik ga helemaal uit, lekker stil
- 1sec load? Temps omhoog naar 80/90 en dan MAX FAN POWER OM TE KOELEN!!!!!
- Oh, weer ff niets, weer uit!
- Herhaal.
Ik heb via MSI Afterburner een nieuwe curve ingesteld die 'm altijd op 40-50% laat draaien, noem het preventief koelen, en een fan max van 90%. Acceptabel te doen betreft geluid, het aantal uitschieters valt wel mee nu, maar is nog steeds wel irritant. Met fan FanControl software kom ik wel een stukje, maar dat is meer symptoombestrijding dan echt oplossen.
Wat zoek ik?
Manieren om mijn kaart stiller te krijgen. Hoeft niet geluidloos, maar momenteel is t niet zo prettig. Ik ben op zoek naar een manier om dit in te perken. Waar ik momenteel zit:
Net als de rest van de wereld: Liever niet duur, het hoeft niet fancy. Onderdelen de mee kunnen terwijl mn build langzaam upgrade zijn prijstechnisch verdedigbaar. Ik sta ook helemaal open voor wat gekke (maar realistische) oplossingen, een beetje uniek vind ik wel leuk.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De rest van mn case is behoorlijk simpel:
- AMD Ryzen 5 2600 + Scythe Mugen 4 PCGH Edition
- Paar SSD
Het is echt enkel de videokaart dat zeer aanwezig is.
Blijkt dat, ondanks meerdere reviews aangeven dat de kaart redelijk goed te doen is, het best wel luid is. En irritanter dan dat is hoe ie z'n curve doet
- Niets te doen, ik ga helemaal uit, lekker stil
- 1sec load? Temps omhoog naar 80/90 en dan MAX FAN POWER OM TE KOELEN!!!!!
- Oh, weer ff niets, weer uit!
- Herhaal.
Ik heb via MSI Afterburner een nieuwe curve ingesteld die 'm altijd op 40-50% laat draaien, noem het preventief koelen, en een fan max van 90%. Acceptabel te doen betreft geluid, het aantal uitschieters valt wel mee nu, maar is nog steeds wel irritant. Met fan FanControl software kom ik wel een stukje, maar dat is meer symptoombestrijding dan echt oplossen.
Wat zoek ik?
Manieren om mijn kaart stiller te krijgen. Hoeft niet geluidloos, maar momenteel is t niet zo prettig. Ik ben op zoek naar een manier om dit in te perken. Waar ik momenteel zit:
- Waterkoeling. Erg effectief (bijv een 240 of 360rad lost t volgens mij 95% op), maar ook erg prijzig.
Pomp en tubes zijn mee te nemen naar een volgende build, maar als ik voortaan een waterblok per nieuwe videokaart moet kopen is dat lang termijn een dure hobby.
Bovendien kan ik niets vinden wat voor mijn kaart past. Zijn waterblokken generiek of moet ik er echt expliciet 1 voor mijn Palit zoeken? Hoe vind ik welke matched? Kan zoiets bijvoorbeeld, een betaalbare optie? Kan iemand mij hier advies in geven? - Ik zou andere/betere koelpasta kunnen proberen, maar ik denk niet dat dat veel doet. Voordeel is dat het niet duur is. Het feit dat de temps zo heftig schommelen zou mogelijk wel een hint kunnen zijn dat de warmte niet optimaal wordt afgevoerd?
- Grotere koelervinnen. Ik heb ruimte onder de kaart, m'n CPU heeft een overkill cooler en dat werkt prachtig. Dit vind ik verder ook nergens, dit is geloof ik niet echt een ding. Ik vind t ergens wel iets cools hebben.
- Ik dacht nog wat koelvinnen aan de bovenkant van de kaart, maar dat voelt wel heel hobby aan en doet volgens mij niet heel veel voor de uitschieters. Ik denk dat de verhoogde massa (e.g. warmtebuffer) niet veel toevoegt, gezien de warmte aan de onderkant zit.
Net als de rest van de wereld: Liever niet duur, het hoeft niet fancy. Onderdelen de mee kunnen terwijl mn build langzaam upgrade zijn prijstechnisch verdedigbaar. Ik sta ook helemaal open voor wat gekke (maar realistische) oplossingen, een beetje uniek vind ik wel leuk.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De rest van mn case is behoorlijk simpel:
- AMD Ryzen 5 2600 + Scythe Mugen 4 PCGH Edition
- Paar SSD
Het is echt enkel de videokaart dat zeer aanwezig is.