Vodafone prepaid unlimited bundel is niet unlimited

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas81
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-04 18:44
Bij vodafone prepaid kun je unlimited bundel activeren voor een dag, een weekend of 7 dagen. Nu kwam ik een dag zonder internet zitten dus leek een unlimited bundel voor een dag wel goed idee. Deze heeft ook in tegenstelling tot de postpaid abbonnementen geen handmatige top up nodig.

Nu vroeg ik mij dus af is unlimited wel echt unlimited? Dus ik download een paar games (uiteraard wel heel laat in de avond om het netwerk niet voor anderen te belasten) en na 3 uur werkt mijn internet opeens niet meer. Ik kijk in "Mijn Vodafone" en mijn bundel was verdwenen en ik was door mijn tegoed gegaan. Meerdere keren met de klantenservice contact opgenomen en uiteindelijk was er iemand die mij vertelt dat er een verborgen limiet van 75GB per dag op staat. Uiteraard is 75GB een grote hoeveelheid maar met de komst van 5G en het adverteren van unlimited misschien toch niet helemaal onrealistisch voor sommigen.

Van het gesprek met de klantenservice:
Bedankt! Ondanks dat de bundel onbeperkt is, staat er een daglimiet op van 75GB. Deze is overschreden, waardoor de bundel is gestopt.
Dat er een limiet op staat vind ik op zich niet heel erg zolang dit gecommuniceerd wordt, mobiele netwerken raken nu eenmaal snel overbelast. Dus wat ik mij vooral afvraag is of dit wettelijk wel mag, want nergens in de voorwaarden, tarievenoverzichten en op de website staat dat er een limiet of fair usage van toepassing is in Nederland. Ook heb ik niks van een melding gekregen dat ik dat verborgen limiet had aangetikt.

Ik had ook nog hetzelfde geprobeerd met T-Mobile's prepaid unlimited bundel en die lijken geen verborgen limiet te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

- De Vodafone Prepaid 1 dag unlimited bundel is op de dag van aankoop geldig tot 23:59 en wordt niet automatisch vernieuwd. Voor gebruik in de EU geld een FUP
Staat letterlijk in de kleine letters. En aangezien NL in de EU ligt, is er dus een FUP fair use policy.

Je zou (nadruk) jezelf eens kunnen bedenken of meer dan 75GB/dag een acceptabele waarde is. Dat is omgerekend bijna 24TB per jaar. Technisch moet het met gemak kunnen maar als je weet dat de gemiddelde abonnee van Vodafone en KPN op piekmomenten, zoals Nieuwjaar, slechts 59MB verstouwt en het gemiddeld maandverbruik op minder dan 5GB ligt, ben je wel "even" een uitzondering met 75GB per dag.

Maar, je zegt terecht "niet helemaal onrealistisch voor sommigen" maar als je 75GB per dag (of meer) wil verstoken, neem ik aan dat je dat eerst / goed inventariseert bij een provider?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:30
Je kunt het eventueel melden bij de acm: 088-0707070.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:40

DataGhost

iPL dev

MAX3400 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

Staat letterlijk in de kleine letters. En aangezien NL in de EU ligt, is er dus een FUP fair use policy.
In de context van mobiele telefonie ligt NL "niet in de EU", de EU is hier een apart iets. Als ik zelf op zoek ga naar die bundel vind ik in eerste instantie alleen maar deze info:
Prepaid Unlimited
- De hele dag onbezorgd onbeperkt online. In Nederland en de EU.
- Deze internetbundel stopt automatisch aan het einde van de dag van activatie, om 23.59 uur.
en
1 dag Unlimited
De hele dag onbezorgd onbeperkt online met Prepaid Unlimited. In Nederland en de rest van de EU-landen.
Deze bundel stopt automatisch aan het einde van de dag van activatie, om 23.59 uur.
Emphasis mine. Niks over FUP, niet binnen NL en ook niet binnen EU. In het tarievenoverzicht wat jij gebruikt hebt is overigens ook af te leiden dat NL niet onder EU valt door te kijken naar wat er bij andere bundels gezegd wordt:
Voor de 10 GB dagbundel geldt een fair use policy voor gebruik in de EU van maximaal 1,1 GB per dag.
Dus jouw redenering volgend krijg je voor een 10GB dagbundel in NL slechts 1.1GB, want NL ligt in de EU. Klopt niet dus.

Ik vind het overigens ook niet eerlijk om zo'n FUP-uiting alleen maar in de PDF met het tarievenoverzicht te vermelden en daar op andere plekken geen verwijzing of hints naar te geven. Die PDF was ook niet heel makkelijk te vinden, je moet dan eerst klikken op "Voorwaarden prepaid" en daarna nogmaals op "Prepaid" voordat deze te openen is, en in de voorwaarden staat het niet dus dat is ook niet de link die ik aan zou klikken. Dan moet er minimaal ergens in het bestelproces expliciet direct verwezen zijn naar het tarievenoverzicht, als dat de enige plek is waar de uitzondering vermeld staat. Vind ik dan. En een logische plek daarvoor vind ik het niet.
Je zou (nadruk) jezelf eens kunnen bedenken of meer dan 75GB/dag een acceptabele waarde is. Dat is omgerekend bijna 24TB per jaar. Technisch moet het met gemak kunnen maar als je weet dat de gemiddelde abonnee van Vodafone en KPN op piekmomenten, zoals Nieuwjaar, slechts 59MB verstouwt en het gemiddeld maandverbruik op minder dan 5GB ligt, ben je wel "even" een uitzondering met 75GB per dag.
Nou moet ik zeggen dat ik het persoonlijk niet eerlijk vind om het dagverbruik voor een "unlimited" dagbundel door te trekken naar de rest van het jaar, waarvoor TS die bundel helemaal niet aangeschaft heeft. Daar hangt dan ook een prijskaartje van 4*30=120 euro per maand aan of 4*365=1460 euro per jaar en beide zijn geen prijzen die als normaal beschouwd worden. Zeker bij een bundel met een beperkte tijd en daarbij het label "unlimited" zou ik een flink hoger dataverbruik verwachten dus ik vind het verweer van Vodafone nogal zwak. Als ze intern al een harde limiet van 75GB hanteren, wat meer op nattevingerwerk lijkt dan op een verbruik gebaseerd op andere klanten, moet je het gewoon een 75GB-bundel noemen zodat iedereen weet waar 'ie aan toe is, of tenminste duidelijker vermelden wat de limiet is. Bij hun Red Unlimited abonnement is het wel gelukt, daar staat dat het 10GB/dag betreft en dat er gebruikersinteractie nodig is om die hoeveelheid voor die dag op te hogen.
Maar, je zegt terecht "niet helemaal onrealistisch voor sommigen" maar als je 75GB per dag (of meer) wil verstoken, neem ik aan dat je dat eerst / goed inventariseert bij een provider?
Moet die informatie wel beschikbaar zijn natuurlijk. Als de enige uitingen in de lijn van "onbezorgd" en "onbeperkt" zijn zonder vermelde van toepassing zijnde uitzonderingen mag je daarop vertrouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 23-10-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas81
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-04 18:44
[...]

Mijn fout, er is inderdaad een FUP van toepassing maar deze geeft ook aan dat je onberperkt data kunt gebruiken Nederland. Er staat wel dat EU zone 1 een daglimiet heeft van 2GB, maar Nederland valt niet onder EU zone 1.
Vodafone Prepaid Unlimited

De Vodafone Prepaid Unlimited bundels bieden een onbeperkte databundel in Nederland voor een periode van 1 dag, 3 of 7 dagen. In EU zone 1 kun je 2 GB per dag van je bundel gebruiken. Na het verbruik van deze 2 GB per dag zal toegang tot data uit deze bundel geweigerd worden voor diezelfde dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Met EU wordt buiten NL binnen EU bedoeld. Bij de tarieven hier wordt dat onderscheid ook gemaakt.

Nu is er wel een ander artikel uit de algemene voorwaarden van toepassing:
Artikel 15 – Jouw overige verplichtingen

4. Voor sommige diensten geldt dat je er onbeperkt gebruik van kunt maken. Als dat het geval is, geldt een Fair Use Police;
het onbeperkte gebruik moet redelijk zijn en misbruik is niet toegestaan. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan de aansluiting continu of bijna continu in gebruik te hebben, door langdurig openstaande verbindingen (zoals gebruik als babyfoon, router of telefooncentrale).
Ik kan me voorstellen dat er een limiet van 75GB is om dit artikel te effectueren.
Het lijkt me niet heel zinvol om een dagbundel bedoeld voor sporadisch gebruik door te rekenen naar jaarverbruik. Laat staan gemiddeld gebruik als representatief te nemen. Ook is het piekmoment Oud en Nieuw wellicht representatief als piekmoment voor de providers door het grote aantal gelijktijdige gebruikers, maar niet noodzakelijkerwijs representatief voor piekmomenten van de gebruikers zelf.
Fair Use is niet bijzonder hard gedefinieerd in de Algemene Voorwaarden, maar dat het niet bedoeld is om een vaste internetaansluiting te vervangen lijkt me helder.

Het is wel hilarisch dat de Algemene Voorwaarden van Vodafone 46 keer "fair use police bevatten in plaats van policy :D

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 23-10-2022 16:58 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Dit verklaard wel waarom de bundel bij mij opeens verdwenen was uit my vodafone, ik zag de bundels ook staan bij vodafone. Heb toen voor €9 3 dagen unlimited gekocht alleen was deze bundel naar 6 uur (220GB) verdwenen. Heb contact opgenomen met de klantenservice die vinden het vreemd en hebben de bundel opnieuw geactiveerd alleen was ook die de volgende dag weer verdwenen naar 220GB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Roy Tollenaar schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:56:
Dit verklaard wel waarom de bundel bij mij opeens verdwenen was uit my vodafone, ik zag de bundels ook staan bij vodafone. Heb toen voor €9 3 dagen unlimited gekocht alleen was deze bundel naar 6 uur (220GB) verdwenen. Heb contact opgenomen met de klantenservice die vinden het vreemd en hebben de bundel opnieuw geactiveerd alleen was ook die de volgende dag weer verdwenen naar 220GB.
Dus je downloadt via je mobiel 440 GB in nog geen twee dagen? Waarom dan? Stream je 100 films tegelijk, of download je alle updates van MSFS een paar keer?

offtopic:
verklaart, na.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DataGhost schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:47:
Ik vind het overigens ook niet eerlijk om zo'n FUP-uiting alleen maar in de PDF met het tarievenoverzicht te vermelden en daar op andere plekken geen verwijzing of hints naar te geven.
Daar ben ik het mee eens, maar tegelijk hebben we het hier over Nederland(ers): als er staat "onbeperkt! tot 75 GB", dan krijg je weer mensen die hun geld terug willen omdat ze maar 5 GB hebben gebruikt, en mensen die de grens gaan opzoeken door elke keer dat ze zo'n bundel afsluiten nog even wat extra gaan downloaden om toch aan die 75 GB te komen, "want ik heb er toch voor betaald".

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:40

DataGhost

iPL dev

CodeCaster schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Daar ben ik het mee eens, maar tegelijk hebben we het hier over Nederland(ers): als er staat "onbeperkt! tot 75 GB", dan krijg je weer mensen die hun geld terug willen omdat ze maar 5 GB hebben gebruikt, en mensen die de grens gaan opzoeken door elke keer dat ze zo'n bundel afsluiten nog even wat extra gaan downloaden om toch aan die 75 GB te komen, "want ik heb er toch voor betaald".
Nah, hele hordes mensen betalen elke maand al voor een bundel met X minuten en Y data, gaan ze meestal ook niet doorheen en zeuren vervolgens ook niet. Ik vind dat helemaal niet onduidelijk aan bundels, zeker als er een tijd bij staat. Als Nederlander ga ik dan wel proberen om te zorgen dat de bundel zo op mogelijk is op het moment dat 'ie verloopt, maar verder niks. En dat alles overigens alleen als er een soort noodzaak ofzo is, anders had ik heel de bundel niet aangeschaft. Maar bij een daadwerkelijk unlimited bundel ga ik niet 24/7 volle kracht downloaden.

En bij een beperkte bundel is het verder goed recht van de gebruiker om deze zo op mogelijk te maken, dat is immers verkocht. Als de provider die expres voor te weinig geld verkoopt in de hoop dat de meeste mensen hem niet opmaken, tsja, dat is niet het probleem van de klanten lijkt me.

[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 29-10-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Nu online
CodeCaster schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Dus je downloadt via je mobiel 440 GB in nog geen twee dagen? Waarom dan? Stream je 100 films tegelijk, of download je alle updates van MSFS een paar keer?

offtopic:
verklaart, na.
Dacht even op een locatie met enkel adsl van 12 mbit een pc opnieuw te instaleren. En ik heb eerder al eens 1.4tb met die bundel verbruikt en dat ging toen nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Nu online
Aankomende week met z’n 4e op een locatie zonder vaste aansluiting. heb een week unlimited van Vodafone gekocht ben benieuwd of het limiet er nog op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Nu online
Roy Tollenaar schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 06:47:
Aankomende week met z’n 4e op een locatie zonder vaste aansluiting. heb een week unlimited van Vodafone gekocht ben benieuwd of het limiet er nog op zit.
Nou weekje is voorbij en de bundel is getest, heb een keer contact moeten opnemen met de klantenservice omdat de bundel was verdwenen. Maar voor de rest werkte het prima (hebben hem zelfs even in het buitenland gebruikt) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAkh_Y2BdTcwFQkln0i3pFx8oaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OPcr1XCdSAsRg2jkIozU4bsy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 16:20
Serieus 106GB aan Speedtests er doorheen gedraaid?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleo123
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-05 23:17
Jassy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:21:
Waar haal jij 106 vandaan? Ik zie alleen 2,2 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
donleo123 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:06:
[...]

Waar haal jij 106 vandaan? Ik zie alleen 2,2 staan
Fast.https://fast.com/nl/ Net boven Safari

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 30-12-2022 18:09 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleo123
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-05 23:17
Oh nvm 8)7 dacht dat het een vpn was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Nu online
Jassy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:21:
Als je fast op 300 seconden zet is 1 test al 7/8gb, valt dus nog wel mee :)
Pagina: 1