Thermic elektrische badkamer radiator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-07 10:20
Een kennis gaf mij deze radiator die hij weer gekregen had waar het snoer met stekker vanaf was geknipt en vroeg mij of ik daar een nieuw snoer aan kon maken.
Bij het openmaken zag ik dat die aangesloten zat met 3 draden bruin - blauw - zwart
Later bleek dat de zwarte niet aangesloten zat in de stekken dus draait de radiator op de fase en min
Nadat ik een nieuw snoer met stekker had aangesloten en in het stopcontact had gedaan werd die warm maar kan hem niet uitzetten met de bedieningsknoppen dus moet de stekker er uit gehaald worden.
Toevallig heeft een buur aan de overkant exact de zelfde en die werkt goed alleen die zit vanaf de bouw 22 jaar geleden direct aangesloten dus zonder stekker.
Kan het zijn dat de aansluiting fase gevoelig is ?
Zo niet wat kan de oorzaak dan zijn want ook het vermogen blijft op 3 ledjes staan en de temperatuur instelling met de draaiknop reageert niet.
Ik ben geen electronica mens dus kan weinig aan het printplaatje doen en als het probleem daar in zit dan gaat die naar de gemeentewerf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4w5sHbPOW8A8C-czNTBBt_ug7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QaHDDfwegaVpKJyIwpkgR1Ko.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d6rwh9frHbXE0A4VaU84qvGzXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xrl8RG2TcK2XyOFBr9MilPmI.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z16Jx3-gTgeF2kWjUOqA7ac0WNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4oqlRYy1oEAka2N0akNRwlb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/686af0Zk0DDkAG1DpwAMGRJw-J0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FWYa3wYjix0z60fSNK2xPzuj.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7F7B2uzyMbk9Z-cp0NsEtn-C4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TuAabswcOkCYGuXeJYnZCTcc.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOQVdzEiP8SrkxcydG0-NmRHvWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jRxcuDqdnP19a9eKjdKk6Y4Z.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 15:10
Kan de 4e foto uit een andere hoek, dat het labeltje te lezen valt?
Ik gok dat de zwarte draad ook spanning moet krijgen, en dat het loskoppelen hiervan de sturing overruled; mss een optie om centraal te kunnen sturen ofzo?
Kan je geen handleiding vinden?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Hierbij foto 4 uit een andere positie, er staat "ther timer+fil pilot" op en die ligt in de behuizing plat op het printplaatje maar daar onder zit een schroefje waarmee het printplaatje vastgeschroefd zit en heb ik dus omhoog moeten buigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57XYh357Dy5wiW-S15bE-h41euQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dnZZ8gPZ7ttEE4B7HsEkemJw.jpg?f=user_large

De zwarte draad zat los in de stekker maar ik betwijfel of die origineel met een stekker zat aangesloten en niet, zoals bij de buur, direct en dan zou het kunnen dat die ook op de fase aangesloten hoort te zitten.
Ik heb hem nu met 2 x 1,5mm2 aangesloten en als ik de stekker in het stopkontakt doe gaat die gelijk aan en komt er spanning te staan op de pen waar de zwarte draad op aan zat.

Ik heb nog geen handleiding op google kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 15:10
'Fil pilot' is aanstuurdraad, zal idd wellicht iets zijn voor centrale sturing. Even proberen of je zwart en bruin op fase moet zetten, of enkel zwart.
Edit: blijkbaar iets complexer: http://www.radiateur-electrique.org/fil-pilote-radiateur.php

[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 24-10-2022 08:44 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Net even bij de buur wezen kijken hoe die daar zit aangesloten maar eigenlijk het zelfde als die ik hier heb.
Zwart zit los in de muurdoos en daar zit een label op dat die alleen voor Frankrijk nodig is
Bij hem zit net als bij mij bruin op bruin en blauw op blauw
Ik denk dat het probleem in het printplaatje zit en daar kan ik niets aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapkopje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03 19:06
Ik probeer eens mee te denken.
* als je hem aansluit doet hij het, de radiator wordt warm, de 3+1 lampjes gaan aan
* de knopjes onder de lampjes zijn drukschakelaartjes met een verleng plasticje om de knopjes te kunnen indrukken.
* hij springt niet uit als je de ronde draaischijf naar nul draait.
* het ronde knopje zit aangesloten op die blauwe potmeter en die zou eigenlijk aangesloten moeten zitten op een temperatuur sensor via het dunne witte kabeltje met dunne bruin en blauw.
* de sensor is een thermistor (temperatuur/resistor) hoge temperatuur is lage weerstand
* de thermistor in serie met de potmeter, dus hoe lager de weerstand hoe eerder hij uit zou moeten springen.
* dat doet hij niet, dus of is het erg koud in je schuur, of die potmeter staat een beetje te hoog of de sensor aan de achterkant is stuk?

met een beetje multimeter kan je de weerstand van de sensor meten, nu die losgekoppeld is en je weet hoe koud het nou is. En ook die blauwe potmeter in zijn uiterste standen. Ik denk ook dat die zwart kabel alleen bedoelt is om een andere unit te schakelen. losse kabels zijn gevaarlijk, je kan zo per ongeluk de interne logica opblazen, of jezelf, of brand veroorzaken.

aan de andere kant ben ik natuurlijk wel een ras-amateur vol goede adviezen en weinig bruikbaar verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik begrijp wat je bedoeld maar het gaat mij er om dat de radiator niet meer uit te zetten is met het enkele knopje wat bij de buren wel het geval is.
Het knopje onder de 3 lampjes bedient de 3 lampjes, bij één keer drukken gaat het onderste lampje branden en nog een keer drukken gaat de 2e en nog een keer de 3e
M.a.w. de drukknopjes werken totaal niet

Draaien aan het ronde knopje doet niets

Op de zwarte draad staat spanning als de radiator aan staat en ja ik vind dat ook niet zoals het hoort maar zo is het bij de buren bij de oplevering van deze huizen in 2001 aangesloten, de zwarte draad zit los in de muurdoos. Zelf geen lasdop of zoiets zit er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapkopje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03 19:06
Als die knopjes met het bruine stokje kapot zijn, kun je de pootjes van dat knopje kortsluiten, dat is tenslotte de functie van dat knopje, er zou max 24VDC overheen moeten lopen, maar ik kan dat niet vaak genoeg zeggen, niks aanraken er zitten tenslotte 240VAC aansluitingen dicht in de buurt.

Als je de pootjes kortsluit en hij gaat dan uit, dan is gewoon dat knopje stuk. Dat is een Tactile Pushbutton Momentary Switch en die zijn met een beetje solderen wel te vervangen.

https://www.tinytronics.n...ch-momentary-4pin-6*6*9mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59

SambalBij

We're all MAD here

Meet eens (met alle draden los) met een multimeter de continuiteit tussen de twee aansluitingen aan weeszijden van dat Omron relais.

Zo te zien zit de fase (bruin) direct doorgekoppeld naar de ene kant van het warmte-element. (De lichtblauwe draden)
De nul (blauw) loopt via het maakcontact van het relais. Als er geen spanning op die print staat, moet dat contact open staan. Is het contact dan dicht (doorverbonden dus) dan is je relais stuk. Mogelijk de contactpunten binnenin aan elkaar vastgelast.

edit:
Plaatje zegt meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCPnUuwA4h4_Fem-vDNsxiAYcjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G44oNvXQvbE6GMEVrvlXyirx.png?f=user_large

Fase komt binnen bij 1 en is direct doorverbonden naar je element bij 2.
De nul komt vanuit de muur binnen bij 4, en wordt, als het relais bekrachtigd is, doorverbonden naar 3, waardoor het element warm wordt.

Wanneer er geen spanning is, of wanneer de thermostaat besluit dat het warm genoeg is, dan verbreekt het relais, en heb je geen verbinding tussen 3 en 4.
Knopjes met ledjes e.d. is leuk, maar dit is een simpel aan/uit relais (en geen variabele schakeling) dus ik zie hier geen mogelijkheden dat hij verschillende vermogens of iets dergelijks zou kunnen hebben.
Dat laatste durf ik bij nader inzien niet met zekerheid te zeggen; er zit aan de bovenkant van die print ook nog het een en ander wat niet precies te volgen is via die dikke weerstand en dat lichtgrijze ding... Mogelijk dat er langs die weg ergens wel een beperkt vermogen kan lopen, en dat dat zwarte relais alleen sluit (of hoort te sluiten) als ie naar vol vermogen gaat.

[ Voor 57% gewijzigd door SambalBij op 25-10-2022 15:12 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@slaapkopje de pootjes van de drukschakelaartjes zijn kortgesloten alleen vreemd genoeg meet ik een kortsluiting tussen alle contacten van het drukschakelaartje
Gemeten op het board en zonder spanning aangesloten.
M.a.w. ik meet een doorverbinding tussen 1-2-5-6 en tussen 3-4-7-8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VxiiMBotqWqtc54-iIhMuX0WCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/grhIeDCDiKOBsV7jzr1G5o6v.jpg?f=user_large

@SambalBij ik heb geen verbinding tussen 3 en 4 als er geen spanning op staat dus relais is niet in doorverbonden.
Dat klopt ook wel want als ik de spanning er op zet dan hoor ik na ±1 seconden het relais overgaan en gaan de lapjes branden.
Dat grijze ding is de R46 MKP X2 van 0,47uF M 275Vac
Dat lijkt mij een condensator maar op de sticker aan de andere kant staat ther timer+fil pilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59

SambalBij

We're all MAD here

gsm schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:02:
Dat grijze ding is de R46 MKP X2 van 0,47uF M 275Vac
Dat lijkt mij een condensator maar op de sticker aan de andere kant staat ther timer+fil pilot
Dat is inderdaad dan een condensator. Met zo te zien een weerstand in serie, waarschijnlijk de 24v voeding voor de electronica.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik zie geen oplossing voor het probleem en ik ga er mee stoppen.
Iedereen bedankt.
Pagina: 1