Tocht van luchttoevoer Cv ketel getapet, mag dat wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoodOnCrack
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 11:30
Hallo Tweakers,

Ik heb een HR ketel en ben bezig mij zolder te isoleren. Ik heb dikke Aluminium tape van Tesa die hittebestendig en waterdicht is waarmee ik mijn CV leiding aan het isoleren ben.

Nou keek ik naar mijn ketel en daar kwam best wat kou vandaan.

Waar de luchttoevoer van de ketel op het splitsing stuk aansloot zat een spleet tussen die met 2 losse schilfertjes aluminium tape bij elkaar zit. Dit was duidelijk de verkeerde tape die je gebruikt bij ondervloeren te verbinden. Deze heb ik gedicht net als de rookgasafvoer stukken en de 125mm buis op het Y-stuk.

Maar mag dit eigenlijk wel zo of bestaat er nou kans op corrosie/condensatie, of dat de ketel niet meer kan luchten?

Mij lijkt in het kader van CO beperken verplicht dat dit allemaal luchtdicht is uitgevoerd en er alleen beluchting en ontluchting via het dakdoorvoer plaats vind.
Er hangt nou ook aanzienlijk minder toch op zolder in het cv hok want ik voelde de kou nogal goed naar binnen komen langs de ketel af. Het dak zelf heb ik niet aan gezeten ivm beluchting houtwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WrUAj8hwmYBg28jCzxBl1A7UF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbQOEYry0iKoSPbL0MpViXnE.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast enorm bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:06

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat tapen mag. Ik zie een Remeha avanta ketel.
Wat niet mag is dat de buizen niet gebeugeld zijn. De stormbeugel is goed, maar er mag wel een extra beugel op.
en het flesje brandbare vloeistof even ergens anders neerzetten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat tapen mag niet.
Rubbers zorgen ervoor dat het gas/lucht dicht is.
De stormbeugel is correct gemonteerd, er is geen verdere beugelen nodig.
Pvc buis als luchttoevoer mag niet.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@edsandje @martijn v o Tijd voor bronnen. Zo stellig stellen, dan zou dit ergens moeten staan.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Falcon schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 06:51:
@edsandje @martijn v o Tijd voor bronnen. Zo stellig stellen, dan zou dit ergens moeten staan.
http://rookgasafvoeren.nl/rogafa/
Bij deze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:06

martijn v o

Certified by Enphase.

Falcon schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 06:51:
EN 14471
Bouwbesluit afdeling 3.8
NPR 3378-45 en 46 (hierin staat ook het nieuwe beugelen zoals door Edsandje genoemd)

PVC mag wel als toevoer mits het voldoet aan de brandklasse. Zie specs Remeha.
Tapen mag wel maar heeft geen extra nut.

Beugel zou ik wel toepassen omdat alles nu op de stormbeugel hangt en zo kan wippen als het waait en daardoor kan gaan lekken. Als je minimaal twee beugels toepast, dus eentje extra dan voorkom je dat wippen. En de rookgasafvoer mag NIET op de ketel afsteunen. Daarom een extra beugel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3o48kztzEL8tpBgj6nyo86_oBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZWQNHw8KOc2n3ZV8nYnQey7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 24-10-2022 18:18 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

martijn v o schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

EN 14471
Bouwbesluit afdeling 3.8
NPR 3378-45 en 46 (hierin staat ook het nieuwe beugelen zoals door Edsandje genoemd)

Beugel zou ik wel toepassen omdat alles nu op de stormbeugel hangt en zo kan wippen als het waait en daardoor kan gaan lekken. Als je minimaal twee beugels toepast, dus eentje extra dan voorkom je dat wippen. En de rookgasafvoer mag NIET op de ketel afsteunen. Daarom een extra beugel.

[Afbeelding]
Pvc mag als het lucht/gasdicht is, met manchet verbindingen.
Tapen mag niet, uit de rogafa:
Verboden te kitten, schuimen of plakken (bijv. PUR, siliconen etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45
Toch zie ik wel vaak iets van tape. Daar zit dan 1 gaatje achter welke men gebruikt om een rookgasanalyse uit te voeren. Toegegeven, daar lijkt dit niet helemaal op, maar iets van tape is dan niet heel gek(?).

[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 24-10-2022 20:07 . Reden: diet => dit niet ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Freeaqingme schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:45:
Toch zie ik wel vaak iets van tape. Daar zit dan 1 gaatje achter welke men gebruikt om een rookgasanalyse uit te voeren. Toegegeven, daar lijkt diet helemaal op, maar iets van tape is dan niet heel gek(?).
Rookgas meting kan bij dat dopje wat je ziet.

Plakken gebeurd heel veel, al helemaal als de schoorsteen wat verder weg zit, aanvoer met pvc mag ook maar is dat speciale spul (vaak wit) wat erbij geleverd wordt of besteld. Die grijze afvoer buis mag hier dan eigenlijk weer niet.
Rookgas afvoer moet dikwandig aluminium zijn.

@martijn v o
Kantelen doet ie niet, er zit na het dakbeschot en pannen nog een verhoogde pan waar de schoorsteen door steekt en op staat/hangt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 20:43
Net als ik nooit van 'Rofaga' gehoord?
Dat blijkt de "Vereniging van Nederlandse Fabrieken van Gasafvoerleidingsystemen" te zijn, oftewel "de branchevereniging voor fabrikanten van rookgasafvoersystemen".

Hun checklist staat hier.

Die grijze PVC pijp rechts lijkt gewone riool of hemelwaterpijp. Dat zou eigenlijk een (PP) pijp met rubber manchet moeten zijn.
In de checklist staat dat men niet mag plakken (=lijmen?). Over AFplakken wordt niet gesproken. Maar, als het nodig is, lijken me de aansluitingen niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoodOnCrack
Rol-Co schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Rookgas meting kan bij dat dopje wat je ziet.

Plakken gebeurd heel veel, al helemaal als de schoorsteen wat verder weg zit, aanvoer met pvc mag ook maar is dat speciale spul (vaak wit) wat erbij geleverd wordt of besteld. Die grijze afvoer buis mag hier dan eigenlijk weer niet.
Rookgas afvoer moet dikwandig aluminium zijn.

@martijn v o
Kantelen doet ie niet, er zit na het dakbeschot en pannen nog een verhoogde pan waar de schoorsteen door steekt en op staat/hangt.
Hallo en bedankt voor je reactie,

Ik heb wel een beetje verstand van CV ketels maar natuurleek (pun intended) geen erkend installateur, ik ga ook geen pakkingen oid. openhalen of aan gasgedeeltes zitten. Moet ik voor het Safepp80 deel dan eentje met schuifsok/manchet bestellen? Hij kan 30mm in de ketel nog geschoven worden staat in de handleiding van de fabrikant. Het lijkt naar mijn ogen gewoon pvc te zijn en idd geen pp.

Moet met monteren ook nog vet gebruikt worden en kan ho, mag niet. ik eventueel mijn verbindingen controleren met lekdetectie spray van griffon in bedrijfsstand en na controleren drogen met een doek?

Ik neem aan trouwens dat als ik een safepp 125/80 buis naar het dak heb en er een broekstuk tussen zit met een pvc pijp aangesloten op de luchttoevoer dat het gewoon gecombineerd leidingwerk is en de installatie niet is uitgevoerd met de bedoeling dat deze lucht uit de stookruimte uitvoert? Want deze is hier niet voor ontworpen namelijk.

En over de gebeugelde pijp, daar is geen beweging in te krijgen en ik zou graag een extra beugel monteren maar vaak kom je er dan niet bij met een boorhamer zonder de pijpen weer te gaan verleggen tenzij er een beugel is die je 2 maal langs de pijp af moet boren. Ik zal bij de volgende storm controleren of de pijp wiebelt.

[ Voor 2% gewijzigd door FoodOnCrack op 25-10-2022 19:41 . Reden: Invetten niet toegestaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoodOnCrack
martijn v o schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

EN 14471
Bouwbesluit afdeling 3.8

[Afbeelding]
Ik weet niet of gewone HWA buis is toegestaan, daar lijkt het iig verdacht veel op. Ik kan nergens iets vinden over brandklasse of drukklasses bij HWA pijp. Van safePP wel natuurlijk.

Dat tapen was gedaan vanwege het spleetje van de HWA pijp op het broekstuk, toen heb ik voor de zekerheid de rest ook maar meegenomen. Meer als tijdelijke oplossing van het HWA stuk op de broekpijp, als ik een rookgas lekkage had dan had ik natuurlijk per direct een loodgieter ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoodOnCrack
Wacht, mag je wel griffon blue gel gebruiken? Deze is geschikt voor PVC, PP en rubbermanchetverbindingen in druksystemen. Het is op basis van polymeer en zuurvrij en vrij van vaseline. Kan niet vinden of het zeep of water bevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

FoodOnCrack schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:55:
Wacht, mag je wel griffon blue gel gebruiken? Deze is geschikt voor PVC, PP en rubbermanchetverbindingen in druksystemen. Het is op basis van polymeer en zuurvrij en vrij van vaseline. Kan niet vinden of het zeep of water bevat.
Als de manchetten niet te oud zijn is dat niet nodig, desnoods vervang je die toch zodat het weer goed dicht is. Bij twijfel een Co meter in de buurt hangen.
De rest gewoon doen als je de ketel gaat vervangen of vraag het de monteur bij een onderhoudje, vaak hebben ze die dingen gewoon in de bus bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoodOnCrack
Rol-Co schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

Als de manchetten niet te oud zijn is dat niet nodig, desnoods vervang je die toch zodat het weer goed dicht is. Bij twijfel een Co meter in de buurt hangen.
De rest gewoon doen als je de ketel gaat vervangen of vraag het de monteur bij een onderhoudje, vaak hebben ze die dingen gewoon in de bus bij.
Combimelder hangt er, cv ketel houdt het hopelijk uit tot ik alles heb getroffen om een warmtepomp te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 14:21
ik zou het brandbare potje ook van je ketel af halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoodOnCrack
joosd schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:29:
ik zou het brandbare potje ook van je ketel af halen ;)
Haha was een actiefoto, ik had namelijk die gebruikt om de oude lijmresten te verwijderen en een degelijke hechting te garanderen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
Zoals hier boven al geschreven: dit voldoet niet aan de rofaga.
Echter de 1e versie van de rogafa is van 1 feb 2012, is de installatiedatum van de ketel eerder dan hoef je niet aan de rogafa te voldoen. (Uitzonderingen daar gelaten.)

Afkeurpunten zijn:
- HWA gebruikt.
- Broekstuk sluit niet. Er is dus een open verbinding tussen de opstellingsruimte en de ketel. De aangebrachte tape is een mooie nood oplossing, maar niet meer dan dat.
- Elk systeem moet ten minste 1 beugel bevatten. Je hebt hier 3 systemen (de aluminium rookgasafvoer, de kunststof luchttoevoer, de concentrische dakdoorvoer.) Er zouden dus 2 beugels bij moeten.

De aluminium tape om de afvoer is niet verboden, het mag dus. Maar het moet nutteloos zijn. De silicone lipringen in de buizen moeten het werk doen. Deze lipringen zijn los vervangbaar.
Normaal gesproken is de aanwezigheid van tape een "alarmbel".

Er is hierboven ook sprake van een gaatje in de afvoer als meetpunt.
Dit is in afvoeren van na 1-2-2012 niet meer toegestaan. Daarvoor uitsluitend in metalen afvoeren.
(Evenals schroeven.)

Elke installateur zou dit vandaag de dag moeten weten. Als je nu je certificaat CO-vakmanschap nog niet binnen hebt, dan neem je er wel erg veel tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Lange Herman schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:39:
Elke installateur zou dit vandaag de dag moeten weten. Als je nu je certificaat CO-vakmanschap nog niet binnen hebt, dan neem je er wel erg veel tijd voor.
Behalve als je nog maar kort in het vak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
@pennywiser
Dan zou je een meer ervaren collega moeten raadplegen.
Ik hoop niet dat een ZZP-er nog maar net in het vak zit.
En de rogafa gewoon uitprinten oid en ter plekke raadplegen kan altijd. Doe ik ook als ik twijfel, en ik val wel in de categorie "ervaren collega".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Lange Herman schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:54:
@pennywiser
Dan zou je een meer ervaren collega moeten raadplegen.
Ik hoop niet dat een ZZP-er nog maar net in het vak zit.
En de rogafa gewoon uitprinten oid en ter plekke raadplegen kan altijd. Doe ik ook als ik twijfel, en ik val wel in de categorie "ervaren collega".
Of dat je wacht tot de regering een besluit heeft genomen, de wet is weer uitgesteld tot april 2023.
Ik heb mijn certificaat al ruim een jaar, veel van mijn concullega éénpitters wachten tot het definitief van kracht wordt.
Of vragen mij dan om de ketel te controleren.

Dit hele proces kost serieus geld, ik snap wel waarom niet iedereen dit nog gehaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Die meetpunten zitten anders nog steeds standaard in de aansluitstukken die Nefit meelevert bij hun ketels.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Denk ook aan een rookgasafvoer manchet voor tochtdichte afsluiting met het dakbeschot.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
@edsandje
De invoering van de gasketelwet en het opvolgen van de voorschriften van de fabrikant (=rogafa) staan eigenlijk los van elkaar. Zelfs zonder gasketelwet moet je gewoon de rogafa volgen.
En ja ik begrijp dat voor een ZZP-er de kosten een probleem kunnen zijn.
Aan de andere kant laten we hopen dat de "P" staat voor personeel en niet voor papieren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
@ds23man
Die "aansluitstukken" zijn denk ik meegeleverde meetpunten?
Dat is heel wat anders dan een in de afvoer geboord gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herkenbare afvoer…

Jaren terug een schrijven gekregen van Feenstra dat alle rookgassvoer pijpen vervangen moesten worden, zo niet aangepast.

Heb je een leaseketel of is het je eigendom, zo ja lease zou ik eens contact opnemen met je leverancier want dit is gewoon levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Lange Herman schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:39:
- Elk systeem moet ten minste 1 beugel bevatten. Je hebt hier 3 systemen (de aluminium rookgasafvoer, de kunststof luchttoevoer, de concentrische dakdoorvoer.) Er zouden dus 2 beugels bij moeten.
Bedoe je een beugel op die twee kleine stukjes toe- en afvoer?

Hoe moet ik het volgende uit de Rogafa richtlijn dan interpreteren?
"Elke bocht en verlengbuis fixerend beugelen op de mof.
Uitzondering bij aansluiting op toestel:
- Als de verlengbuizen voor en na de eerste bocht korter zijn dan 0,25 m."

Die 25 cm zou bij TS wel eens zo kunnen kloppen.
Dan hoeft toch alleen het broekstuk een beugel te krijgen? .

(en bij voorkeur dat stukje grijze PVC (hemelwaterafvoer) door een PP verlengstuk vervangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een filmpje op Youtube staan: "Koolmonoxide - Onderschat en onbegrepen gevaar"
Inetressant dat er wordt gezegd:
"Wat verder opvalt, is dat de deze toestellen [CV-ketel] in de meeste van de gevallen recent waren aangeschaft of periodiek waren onderhouden door een erkende installateur, oftewel een installateur met een kwaliteitslabel."

Die ervaring heb ik helaas ook..!
In ons huis hing een CV-ketel die helemaal was volgestickert (12x) als bewijs van jaarlijks onderhoud. Ze hadden alleen het onderhoud zoals Nefit voorschreef (warmtewiselaar schoonmaken), meerdere jaren niet gedaan.

Op een gegeven moment rook ik de rookgassen omdat die via de condensafvoer (was drooggevallen omdat warmtewisselaar geen condens meer produceerde) in de ruimte werden geblazen.
Dat was stap 1 op weg naar een koolmonoxide vergifiging. Dank je wel, [grote regionale installateur] :(

Door deze prive ervaringen, maar ook op mijn werk, is mijn vertrouwen in installateurs laag...
Zij en soortgelijke ambachten werken veel op ervaring en intuitie. Ze lezen geen handleidingen maar gaan direct aan de gang hoe ze denken dat het moet. Dat is vooral een gevaar als de techniek snel verandert en steeds complexer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoodOnCrack
WackoH schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:22:
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een filmpje op Youtube staan: "Koolmonoxide - Onderschat en onbegrepen gevaar"
Inetressant dat er wordt gezegd:
"Wat verder opvalt, is dat de deze toestellen [CV-ketel] in de meeste van de gevallen recent waren aangeschaft of periodiek waren onderhouden door een erkende installateur, oftewel een installateur met een kwaliteitslabel."

Die ervaring heb ik helaas ook..!
In ons huis hing een CV-ketel die helemaal was volgestickert (12x) als bewijs van jaarlijks onderhoud. Ze hadden alleen het onderhoud zoals Nefit voorschreef (warmtewiselaar schoonmaken), meerdere jaren niet gedaan.

Op een gegeven moment rook ik de rookgassen omdat die via de condensafvoer (was drooggevallen omdat warmtewisselaar geen condens meer produceerde) in de ruimte werden geblazen.
Dat was stap 1 op weg naar een koolmonoxide vergifiging. Dank je wel, [grote regionale installateur] :(

Door deze prive ervaringen, maar ook op mijn werk, is mijn vertrouwen in installateurs laag...
Zij en soortgelijke ambachten werken veel op ervaring en intuitie. Ze lezen geen handleidingen maar gaan direct aan de gang hoe ze denken dat het moet. Dat is vooral een gevaar als de techniek snel verandert en steeds complexer wordt.
Read The Fucking Manual. Dat niet iedere vakman dat doet want alle ketels zijn weer anders.

Ook in de elektra, in de NEN1010 staat dubbelzinnig dat instructies van de fabrikant opgevolgd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

FoodOnCrack schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Read The Fucking Manual. Dat niet iedere vakman dat doet want alle ketels zijn weer anders.

Ook in de elektra, in de NEN1010 staat dubbelzinnig dat instructies van de fabrikant opgevolgd moeten worden.
In elke risico inventarisatie gaat men altijd eerst uit van de handleiding fabrikant.
Als je die aanhoud zal je zien dat het overal op gaat, ook thuis. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het kan zijn dat ik onbedoeld diverse dingen ben vergeten te melden, werkzaamheden aan een CV ketel moet je altijd door een gecertificeerd iemand laten uitvoeren.

Hierbij diverse links:
https://vakmanschapco.nl/
https://www.rogafa.nl/
https://www.techniekneder...bin.aspx?documentid=76230
Of Google op:
- Gasketelwet.
- Rookgasafvoer wetgeving.
- VakmanschapCO
- Regelgeving cv ketels.
- Etc.

De volgende materialen zijn toegestaan voor een HR ketel rookgasafvoer:
- RVS
- Aluminium
- Kunststof Safe-PP
Let op: de toepassingsklasse staan erop vermeld zoals Temperatuurklasse, Droog of Nat, QA of CE keurmerk etc.
Lees ook de fabrikanthandleiding!

De volgende materialen zijn toegestaan voor een HR ketel luchttoevoer:
- Kunststof Luchttoevoerbuis zwart met rubbere inlage.
- RVS Rookgasafvoerbuis.
- Aluminium Rookgasafvoerbuis.
- Kunststof Safe-PP (Let wel op: er zijn bijvoorbeeld HR heaters waarbij je geen Safe-PP mag gebruiken)

De volgende verbinding zijn toegestaan voor een HR ketel:
- Mof-Spie verbinding.
- Gelast.
- Andere toepassingen welke conform de fabrikant goedgekeurd zijn en goed bevonden.

Beugelen dient op juiste wijze te gebeuren, Zie hiervoor Rogafa, VakmanschapCO en handleiding Ketelfabrikant.

Wat mag niet:
- Aluminiumtape was bedoeld voor dunwandig aluminium Rookgasafvoer kanalen, dit werd toegepast bij (niet condenserende) VR ketels.
- PVC, rioolbuis is geen luchttoevoerbuis.
- Verschillende merken door elkaar gebruiken. Alleen op een CLV systeem mag je 2 verschillende merken “eventueel” toepassen.
Uitzonderingen zijn hierop echter dan moet je wel weten waarmee je bezig bent!
- Rookgaskanelen ouder als 3 a 5 jaar hergebruiken.
- Rookgaskanelen laten zitten bij vervanging cv ketel.
- Niet goedgekeurd materiaal toepassen, zie ook handleiding fabrikant.

Een HR ketel produceert altijd koolmonoxide, zelfs lage concentraties kunnen levensgevaarlijk zijn en/of lichamelijke en psychische klachten geven op langer termijn, schakel ten alle tijden iemand in met het VakmanschapCO certificaat.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 30-10-2022 18:20 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
@WackoH
De rogafa schrijft voor "tenminste 1 beugel". Op "maximaal 0,5 meter van de ketel". Let op: maximaal, niet minimaal of daar onder hoeft het niet.
Dus op die 25 cm moet gewoon een beugel. Ja ik denk ook dat dat wat overdreven is, maar het voorschrift is duidelijk. (En dik gedrukt mbt minimaal 1 beugel).

Een van de problemen in de installatie branche is dat iedereen zich (tegenwoordig) installateur mag noemen.
Dus wat krijg je, omdat iemand niet ter zake kundig is laat hij handelingen/controles achterwege.
Daardoor is hij goedkoper, dus hij krijgt het werk. etc. etc.
De kwaliteit, kennis, kunde en vakmanschap zijn de laatste 20 jaar hard achteruit gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Volgens mij betekent die tocht, dat je luchtaanvoer niet luchtdicht is. Als je het hebt opgelost met tape, dan is dat alleen een noodoplossing. In de aanvoer kan dat wellicht niet veel kwaad (al kan CO-vergiftiging ook optreden via de aanvoer), maar ik ga dan wel twijfelen of de afvoer net zo houtjetouwtje is gemaakt. Als die lekt, dan heb je een probleem dat ik niet zou fixen met tape.

Laat een goede installateur dit fixen. Die buizen horen gewoon luchtdicht te zijn, ook zonder tape. En van de juiste voorgeschreven materialen. Als je niet op korte termijn een installateur kunt vinden, schaf dan in ieder geval een CO-melder aan en hang die volgens de voorschriften in de buurt van de ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Lange Herman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 00:44:
@WackoH
De rogafa schrijft voor "tenminste 1 beugel". Op "maximaal 0,5 meter van de ketel". Let op: maximaal, niet minimaal of daar onder hoeft het niet.
Dus op die 25 cm moet gewoon een beugel.
Tja, dit hangt dus op wat er onder een 'systeem' wordt verstaan. Dat wordt niet uitgelegd en niet eenduidig gebruikt.
De checklist begint met:
"Wat is de beste manier om een rookgasafvoersysteem te installeren?"
Dus zie ik het systeem als het samenstel van de verschillende componenten.

Dat wordt bevestigd doordat onder die pagina staat:
"Per afvoersysteem kunt u een checklist afdrukken op één A4'tje."
De tekeningen laten ook de pijpen zowel aan- als afvoer zien, plus de CV ketel (gek genoeg niet de dakuitvoer).

Als dan die tekst komt die jij aanhaalde:
"Let op! Elk systeem moet minimaal 1 beugel bevatten. De eerste beugel moet op maximaal
0,5 meter van het toestel worden aangebracht. "

Dan interpreteer ik dat dus dat als de gehele rookgasafvoer van ketel tot dakbeschot, en vind beugelen op het broekstuk aan de voorschriften voldoen..
Jij interpreteert dat als die 0.25 m.

Ik zie een verbeterpuntje in de voorschriften ;-)
Ook zouden ze de beugels in de voorbeeldtekeningen veel duidelijker moeten aangeven. Een duidelijk plaatje zegt zoveel meer. En de dakuitvoer of tenminste overgang naar concentrisch, toevoegen.

Ik denk dat voorschrijften doelen op dit soort situaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyy0Ealji1brtJa1bGrCYlD3N34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m2hfH6yw6MSNovJi3SQmq4GX.png?f=user_large

Je wilt dan niet dat dit gebeurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq-e_6PmN6d8U2xemjJGO0QMFak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R1XXdiW3E6QXifZGZZdjyaIs.png?f=fotoalbum_large

Ze zullen o.a. zo hameren op beugelen op de mog vanwege dit soort gevallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yG-Z1eFB_X8FKxJsifqF61A7VM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t6CLnPeFBZQA3BWQyqVsBnAW.png?f=user_large
Dat gat was niet ontstaan, of had geen kwaad gekund, als die verzinkte beugel (die op zich als niet mag) op de mof had gezeten.
Ja ik denk ook dat dat wat overdreven is, maar het voorschrift is duidelijk. (En dik gedrukt mbt minimaal 1 beugel).
Het nadeel van voorschriften en normen is dat gezond verstand en dieper begrip wordt uitgeschakeld. Het is een lastige belans.
Een van de problemen in de installatie branche is dat iedereen zich (tegenwoordig) installateur mag noemen.
Dus wat krijg je, omdat iemand niet ter zake kundig is laat hij handelingen/controles achterwege.
Daardoor is hij goedkoper, dus hij krijgt het werk. etc. etc.
De kwaliteit, kennis, kunde en vakmanschap zijn de laatste 20 jaar hard achteruit gegaan.
Mijn persoonlijke ervaring met die slecht onderhouden ketel speelde al in 2007. Ik heb gisteren nog wat foto's opgezocht. Er zaten tenminste 10 stickers van jaarlijks onderhoud op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
@WackoH
Ten eerste ben ik het volkomen met je eens dat het gezond verstand en dieper begrip (kunnen) worden uitgeschakeld.
Maar als ik dan denk aan wat ik in de praktijk wel eens tegen kom..........
dan liever dit.

Het is inderdaad niet duidelijk omschreven maar:
Als je niet naar de tekeningen kijkt maar naar de tekst, dan zie je dat elk A4'tje over een specifiek deel van de totale afvoer gaat. Vandaar dat ik van mening ben dat je over drie systemen moet praten.
De enigste uitzondering is, natuurlijk, concentrisch.

Oja die tekeningen zijn inderdaad niet echt briljant.
Pagina: 1