Hoeveel max. Wattage heeft groep 1?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorneeKings
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-10-2022
Beste klussers,

Wij willen graag een elektrische kookplaat (laten) aansluiten in de keuken. Momenteel zijn we dan ook rond aan het kijken naar een leuke kookplaat. Echter hebben wij een vraag met het uitzoeken van een kookplaat: Hoeveel Watt kan deze maximaal zijn op onze groep 1?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN5mIjs0XzE6Dy_JxXQ5QmyP7iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URBHaxEVnMPJfu0j5r5xGOUd.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zit er weinig aangesloten op groep 1 namelijk een oven en dat was het. De rest van de keuken is aangesloten op een andere groep.

Hopelijk kan iemand ons helpen, alvast bedankt. :)

Beste antwoord (via CorneeKings op 23-10-2022 20:50)

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:00
16A maal 230v is 3680 watt

mijn pc

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:00
16A maal 230v is 3680 watt

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En vergeet (dus) je oven niet die er al op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36
@CorneeKings
Doe jezelf een plezier en laat een nieuwe kookgroep in je groepenkast monteren. Dan worden 2 16A groepen gecombineerd en kan je 7400 watt aansluiten als kookplaat. (ps; mocht je toevallig een 3-fase aansluiting hebben, dan neem je een krachtstroom groep, kan je nog meer wattage aansluiten).
En dat ga je echt nodig hebben. Een beetje waterkoker is al 2000 watt.

ps; een oven moet tegenwoordig al op een aparte groep, want die kunnen maximaal ook rond de 3400 watt verbruiken.

pps; Overstappen op inductie koken vanwege dat gasprijzen is erg onverstandig. Koken verbruikt erg weinig gas. Ik kook redelijk gemiddeld en zal maximaal 2 m3 gas per maand kwijt zijn aan koken.
Overstappen op inductie zou ik vooral aanraden als je sowieso al een soort van verbouwing gaat doen waardoor je een nieuwe groepenkast nodig hebt. Zeker in combinatie met een nieuwe keuken, dan zijn de extra kosten erg beperkt.
Maar als je hiervoor een aparte elektricien moet laten komen, kan het redelijk in de papieren lopen.

[ Voor 47% gewijzigd door chrisborst op 23-10-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

Een leuke kookplaat (inductie) sluit je het beste aan op een eigen kookgroep dit is dan een 2x16A zekering. Moet je aan laten leggen door een elektricien als je er zelf niet handig mee bent dus zal niet heel goedkoop zijn. Maar wat hebben wij een plezier van inductiekoken. Erg snel warm en schoonmaken is doekje erover.
Misschien dat sommige elektrozaken een monteur kunnen regelen tegen een leuke prijs?

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-10-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
volgens mij is dat links op de foto een aardlek voor 3 fase dan zal je wel 3x25A hebben en zou ik geen 2x16a kookgroep laten plaatsen. Maar gewoon een 3 fase. veder wat @Rusky zegt en 3680W kookplaten zijn niet zo heel erg lekker om mee te werken. ze hebben voor het mooi gewoon te weinig vermogen (ik heb er 1 ) als je de mogelijkheid hebt zal je waarcshijnlijk nieuwe kabels moeten trekken om het goed op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat @twain4me zegt. Indien 3f hoofdaansluiting: krachtgroep. Bij 1 fase is een kookgroep wel de aangewezen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CorneeKings
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-10-2022
Allemaal hartstikke bedankt voor al jullie reacties, we zullen jullie advies mee nemen in onze uiteindelijke beslissing! <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Zitten hier trouwens 5 groepen achter één aardlek?
Het maximaal toegestane aantal per aardlek is 4 groepen. Als je hier iets gaat aanpassen zal dit ook moeten veranderen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-05 15:48
De grens van 4 automaten per aardlek wordt als zodanig niet meer genoemd in de NEN 1010: 2020.

"In Nen 1010: 2020 moeten RCD’s zo worden gekozen en geïnstalleerd dat de kans op ongewenst aanspreken wordt beperkt (bepaling 531.3.2). Het aantal eindgroepen dat wordt beveiligd door een RCD moet zodanig beperkt zijn, dat lekstromen door de PE bij normaal gebruik - bij aangesloten toestellen - niet tot ongewenste uitschakeling van de RCD resulteert."

RCD (residual-current device): aardlekbeveiliging zonder overstroombeveiliging, een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-05 13:02
Geim schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:24:
De grens van 4 automaten per aardlek wordt als zodanig niet meer genoemd in de NEN 1010: 2020.

"In Nen 1010: 2020 moeten RCD’s zo worden gekozen en geïnstalleerd dat de kans op ongewenst aanspreken wordt beperkt (bepaling 531.3.2). Het aantal eindgroepen dat wordt beveiligd door een RCD moet zodanig beperkt zijn, dat lekstromen door de PE bij normaal gebruik - bij aangesloten toestellen - niet tot ongewenste uitschakeling van de RCD resulteert."

RCD (residual-current device): aardlekbeveiliging zonder overstroombeveiliging, een aardlekschakelaar.
Die is toch nog niet definitief?

Er van uitgaande dat ts zich in Nederland bevindt valt de groepenkast onder een van de voorgaande NEN 1010 uitgaves. Toen was dit sowieso niet geoorloofd, en bovendien ontbreekt de hoofdschakelaar en een tweede aardlekschakelaar.

Zo te zien is er vanwege ruimtegebrek maar iets in geprutst.

@CorneeKings Laat de boel door een elektriciën nakijken en normconform maken. Voeg een nieuwe groep toe voor de kookplaat, type afhankelijk van de hoofdaansluiting, want er is niet met zekerheid te zeggen of dat nu 1 of 3 fase is. Waarschijnlijk is het dan ook nodig om de kast in de hoogte of breedte uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Die is toch nog niet definitief?
Is in april vorig jaar gepubliceerd.
Er van uitgaande dat ts zich in Nederland bevindt valt de groepenkast onder een van de voorgaande NEN 1010 uitgaves. Toen was dit sowieso niet geoorloofd,
Dat meer dan 4 automaten achter een aardlek niet per definitie verboden is, was meer een algemene uitspraak en minder rechtstreeks op de installatie van de TS, hoewel die mogelijk best wel aan de huidige norm kan voldoen.
en bovendien ontbreekt de hoofdschakelaar en een tweede aardlekschakelaar.
Zonder de hele kast te zien kun je dat onmogelijk zeggen. Zo zie ik b.v. een 4 polige aardlekschakelaar, waarom zou je zoveel geld uitgeven als een 2 polige ook voldoet voor 4 (5) groepen? Ik denk dat de kast uitgebreider is dan we op de foto zien.
Overigens waren hoofdschakelaars niet altijd verplicht. Bij oplevering in '96 had mijn woning die ook niet.
Zo te zien is er vanwege ruimtegebrek maar iets in geprutst.
De extra aardlekschakelaar installatieautomaat zou er mogelijk niet thuishoren, maar wees eerlijk, welk risico loop je daar? Onterechte uitschakeling van de aardlekschakelaar. Vervelend, maar niet perse onveilig. Zonder overzicht van de hele kast kun je verder geen uitspraken doen.
@CorneeKings Laat de boel door een elektriciën nakijken en normconform maken. Voeg een nieuwe groep toe voor de kookplaat, type afhankelijk van de hoofdaansluiting, want er is niet met zekerheid te zeggen of dat nu 1 of 3 fase is. Waarschijnlijk is het dan ook nodig om de kast in de hoogte of breedte uit te breiden.
Eens!

edit: kleine aanpasssing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-05 13:02
Geim schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:38:
Ik denk dat de kast uitgebreider is dan we op de foto zien.
Zou kunnen hoor, maar omdat onderin een meterbord zit, bovenin wat lijkt op een buisinvoer en rechts lege ruimte ging ik er even vanuit dat dit het zo was. Heel misschien dat er links nog wat zit, maar dat is dan niet eenzelfde soort kast en een beetje aparte constructie.

In oude stoppenkasten kom je trouwens nog vaak een 3p+n aardlekschakelaar tegen die als een soort hoofdschakelaar wordt misbruikt. Ook bij 1 fase hoofdaansluitingen. Daar deed dit me een beetje aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-04 11:40

Dom

Bij het plaatsen van onze nieuwe keuken afgelopen mei werden wij verplicht om nieuwe kabels te trekken van de meterkast naar de keuken, speciaal voor de kookplaat met een dubbele (schone)groep en een perilex stekker.

Opzich ook wel logisch aangezien een 4 pits kookplaat al 7kw kan trekken (waarbij de plaat zichzelf al beschermt en niet op alle pitten voluit kan) Daar een koelkast, vaatwasser, afzuigkap, oven (maar zo 2a 3 kw) en een waterkoker van 1500 watt bij op zetten is dan geen optie op een 16a groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Dom schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:04:
Bij het plaatsen van onze nieuwe keuken afgelopen mei werden wij verplicht om nieuwe kabels te trekken van de meterkast naar de keuken, speciaal voor de kookplaat met een dubbele (schone)groep en een perilex stekker.

Opzich ook wel logisch aangezien een 4 pits kookplaat al 7kw kan trekken (waarbij de plaat zichzelf al beschermt en niet op alle pitten voluit kan) Daar een koelkast, vaatwasser, afzuigkap, oven (maar zo 2a 3 kw) en een waterkoker van 1500 watt bij op zetten is dan geen optie op een 16a groep.
Ze bestaan wel (helaas) met lagere aansluitwaarde en een standaard geaarde stekker. Verwacht er dan echter niet te veel van.

Onze nieuwe keuken komt in februari en wij krijgen een Siemens kookplaat met een aansluitwaarde van 7400watt. Het eerste advies was om 3 fasen te nemen zodat we ook de boostfuncties normaal kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Het eerste advies was om 3 fasen te nemen zodat we ook de boostfuncties normaal kunnen gebruiken.
Ik heb mijn Siemens op een kookgroep zitten en kan boosterfunctie (volgens mij) normaal gebruiken. D.w.z. Alleen als ik links of rechts maar 1 pit gebruik, als de 2e pit ook in gebruik is dan gaat hij niet verder dan stand 9.

Overigens vinden niet alle pannen de boosterfunctie even fijn. De pan wordt lokaal erg warm en kan krom trekken en gecoate pannen houden helemaal niet van grote hitte (>stand 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-04 11:40

Dom

Bij onze 1 fase aansluiting kunnen we dan ook aan beide kanten 1x boost tegelijk gebruiken (ofwel 2 van de 4 pitten).

in de praktijk gebruiken we de boost eigenlijk weinig tot niet, hooguit om een pannetje water iets sneller aan de kook te brengen. Bij een koekenpan betekent dit namelijk aangebrand eten als je 10 seconden stopt met roeren.

Persoonlijk zou ik dus niet de meterkast aanpassen naar 3 fasen voor het koken, maar mocht je dit toch al doen voor je zonnepanelen/ elektrische auto/ noem maar op, is het een leuke maar onnodige bijkomstigheid.

[ Voor 23% gewijzigd door Dom op 31-10-2022 10:45 ]

Pagina: 1