Inpandig balkon isoleren woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:42
Hi mede tweakers,

Ik ben momenteel bezig mijn jaren 30 woning te verbouwen. De houten vloer is er uit, er is schuimbeton gestort, vloerverwarming geplaatst enzovoorts. Het oude rieten plafond is verwijderd en in het plafond heb ik op het grootste gedeelte al isolatie geplaatst.

In de woonkamer is er een klein gedeelte van de ruimte in het plafond lager door een inpandig balkon. Het houten regelwerk is verrot bij het balkon en sommige plekken in het beton zijn donker. Bij dit gedeelte heb ik minder ruimte en ik weet niet zo goed hoe ik dat gedeelte het beste kan isoleren. Ik ben bang dat er straks condens ontstaat en ik vochtproblemen krijg in het nieuwe plafond. In het vorige plafond heb ik nooit vochtplekken gehad in het plafond.

Mijn vraag aan jullie: wat denken jullie dat de oorzaak is van het vocht probleem? Zou dit kunnen omdat er water blijft staan in het balkon en het balkon niet goed is gesealed? Of komt dit door condensatie in de woonkamer door het warmte koude verschil? Ik ben erg benieuwd wat jullie denken en alle tips zijn welkom!

In de bijlage zijn foto’s toegevoegd en eventueel kunnen er meerdere foto’s gemaakt worden.

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOEu8R_sq_NQD_rMO-O9LHc7gsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdvvqRKwAarM8AGsdYw2MNUt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-tNKlqX9YM4kZc1lYvc_gzRMJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXDvGIDcRT82aGTMj8lmux8b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akKpR3hgr8ZSZJtARoML22O9U4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WvfGyFAD9RxruwInhWBYsbe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IExGpRS_MK07QgwSKG2PVnrFBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyabTSYu2wj69wMDe5WItpoB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMgaJDp7UlErilxcXjfb8aWlQjA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OGU319UF7JBOzveW3K9Ycih.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AiGELxB0O7d-hdaLE0NLo0_XWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEp1Z3tLwQBssc4eo0S0YKkK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWk3KyeAVt3ABbkNxADfjbHZrcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0vUD3zowjZ5wAAkJ9KDFO3Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/090Dojp76r6R1xL6EtlveN9r6Qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWtDKixHzKsWFSjHVBWdcXkM.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:54
Idealiter op het balkon isoleren maar die deuren slaan naar buiten zeker? Hoeveel cm pir kun je wel kwijt? En gebruik je het balkon vaak?

Vocht kan komen doordat de warme lucht uit de kamer op het beton condenseert en het hout nat maakt.

[ Voor 27% gewijzigd door Knappel op 23-10-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Vocht kan van beide kanten komen. Inderdaad condensatie van onderaf is een mogelijkheid, maar het kan ook zeker door het beton van bovenaf trekken. Zorg dus dat je afwatering in orde is en laat het balkon (met een opstaande rand rondom tegen de muren) opnieuw sealen met een duurzame waterdichte coating. Zo weet je in ieder geval dat er geen vocht van boven meer naar beneden kan kruipen.

Het kan prima van onderaf geïsoleerd worden, het liefst naadloos met PIR platen. Ik zie dat de huidige wol isolatie doorloopt tot tegen het balkon of waarschijnlijk de muur. Misschien wijsheid om al het steense werk eerst te voorzien van een laag PIR en je wol isolatie hier niet strak tegenaan te houden vanwege condensatie gevaar.

Je rachels lopen nu door vanaf de woonkamer, dus dan is het plafond toch niet verlaagd? Hoeveel ruimte heb je tussen het beton en de rachels? Hoeveel ruimte wil je opofferen voor isolatie? Voor een koudebrug onderbreking heb je aan een centimeter of 2 al voldoende, maar mogelijk wil je er wat meer tussen stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Knappel schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:28:
Idealiter op het balkon isoleren maar die deuren slaan naar buiten zeker? Hoeveel cm pir kun je wel kwijt? En gebruik je het balkon vaak?

Vocht kan komen doordat de warme lucht uit de kamer op het beton condenseert en het hout nat maakt.
@Knappel De deuren van het balkon gaan inderdaad naar buiten open. Toch zou ik daar ruimte hebben voor ongeveer 9cm aan isolatiemateriaal. Wat zijn de voordelen om daar voor te kiezen? En moet je dan het isolatiemateriaal afwerken met loden randen en dakbedekking? Ik gebruik het balkon nooit/zeer zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
frennek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:38:
Vocht kan van beide kanten komen. Inderdaad condensatie van onderaf is een mogelijkheid, maar het kan ook zeker door het beton van bovenaf trekken. Zorg dus dat je afwatering in orde is en laat het balkon (met een opstaande rand rondom tegen de muren) opnieuw sealen met een duurzame waterdichte coating. Zo weet je in ieder geval dat er geen vocht van boven meer naar beneden kan kruipen.

Het kan prima van onderaf geïsoleerd worden, het liefst naadloos met PIR platen. Ik zie dat de huidige wol isolatie doorloopt tot tegen het balkon of waarschijnlijk de muur. Misschien wijsheid om al het steense werk eerst te voorzien van een laag PIR en je wol isolatie hier niet strak tegenaan te houden vanwege condensatie gevaar.

Je rachels lopen nu door vanaf de woonkamer, dus dan is het plafond toch niet verlaagd? Hoeveel ruimte heb je tussen het beton en de rachels? Hoeveel ruimte wil je opofferen voor isolatie? Voor een koudebrug onderbreking heb je aan een centimeter of 2 al voldoende, maar mogelijk wil je er wat meer tussen stoppen?
@frennek Bedankt voor je antwoord!

Het isolatiemateriaal wat in de rest van het plafond zit komt niet direct tegen het balkon aan, er zit nog een houten balk tussen waar het materiaal tussen is geklemt. Is het dan nog steeds noodzakelijk om er een stuk PIR tussen te plaatsen? En wat is daar dan eventueel precies het voordeel van? Kan dat beter tegen vocht?

Ik heb tussen de rachels en het beton nu 4cm zitten qua ruimte om eventueel PIR platen/één plaat te plaatsen zodat het naadloos kan. Mocht ik hier voor kiezen, moet het dan ook eerst met dampdichte folie bekleed worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25

BCC

Het mooiste is natuurlijk het balkon er af halen, maar dat is nog niet zo eenvoudig denk ik. Ik denk dat je eerder last hebt van water dat blijft staan op het balkon en naar binnen stroomt dan dat je condens krijgt ivm een koude-brug. Ik heb een vergelijkbaar balkon recent laten "renoveren" -> nieuwe epoxy erop en opnieuw geverfd en nu blijft er geen water meer op staan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat balkon heeft een renovatie nodig. alleen een beetje coating gaat niet houden daarvoor is de toplaag teveel aan het verzanden. kan je direct het afschot fixen. beton is vanzichzelf alleen onder redelijk ideale omstandigheid waterdicht.. ik kan bijna garanderen dat hier vocht doorheen komt.

waar zit de afvoer? ik kan hem niet ontdekken op de foto's, het voegwerk ziet er trouwens ook niet heel goed uit. en dat wit schilderen is voor het zicht gedaan. ik zou de boel eens goed nalopen, nu je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:54
je kan altijd even met de tuinslang testen of het balkon lekt.als je van beneden af isoleert - beton is denk ik niet dampdicht? Zou hem even in ubakus simuleren als je dat doet.

Bovenkant isoleren kun je ook doen, dan kun je ook gelijk waterdicht afwerken. Zou ik zelf een pro voor vragen trouwens.

Voordeel van buitenaf: Google maar eens op warm dak / koud dak. Je voorkomt condensatie, tenzij de betonplaat trouwens alsnog aan de buitenlucht bloot staat, dan creeer je een koudebrug. Lastige casus sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:28
@Pexdex het voordeel van pir is dat het een van de best isolerende isolatie materialen is per cm dikte.

Daarnaast is het ook dampdicht door de aluminium toplaag.

Eigenlijk wil je voor een normale isolatie waarde 8cm of meer plaatsen.

Je kan de platen met montage kit tegen het beton plakken. En dan goed overal aansluiten op de muren.
Naden aftapen met aluminium tape, en kieren dicht purren.

De binnenmuren waarop de betonplaat ligt vormen mogelijk wel een koudebrug, en daardoor kans op vochtproblemen.

Als je het echt goed wil doen kun je overwegen om de bovenste rij stenen eruit te blikken en foamglas te plaatsen.
Als je hier dan op aansluit met je pir isolatie, en je spouw isoleert heb je een on-onderbroken isolatie schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
twain4me schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:40:
dat balkon heeft een renovatie nodig. alleen een beetje coating gaat niet houden daarvoor is de toplaag teveel aan het verzanden. kan je direct het afschot fixen. beton is vanzichzelf alleen onder redelijk ideale omstandigheid waterdicht.. ik kan bijna garanderen dat hier vocht doorheen komt.

waar zit de afvoer? ik kan hem niet ontdekken op de foto's, het voegwerk ziet er trouwens ook niet heel goed uit. en dat wit schilderen is voor het zicht gedaan. ik zou de boel eens goed nalopen, nu je toch bezig bent.
Renovatie is misschien het betere woord wat ik bedoelde met coating. Het balkon moet inderdaad eerst geschuurd worden met diamant en vervolgens in een goede epoxy coating worden gezet door een vakman. Het liefst wordt er inderdaad ook een fatsoenlijk afschot verzorgd zodat er nooit staand water kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
Het balkon verwijderen of een hele rij aan stenen er uit halen lijkt mij een hele klus en durf ik eerlijk gezegd niet aan. Een PIR plaat er onder plaatsen met montage kit lijkt mij een handigere optie. Dan zorg ik er voor dat de bovenkant van het balkon opnieuw wordt gesealed door een epoxy coating.

Als ik een pir plaat rechtstreeks tegen het beton aan plak heeft het geen ruimte om nog te “luchten” en kan eventueel vocht geen kant op. Moet er dan nog ergens een opening komen zodat het vocht ook weer kan ontsnappen?

De rest van de muur rondom het kozijn in de woonkamer wil ik ook gaan isoleren. Hierbij wil ik damp open folie plaatsen tegen de muur en hetzelfde materiaal plaatsen wat ook in het plafond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:20
Dat foamglas is een goed advies. Koudebruggen geven een grote(re) kans op vochtprobleem. Dat kan op deze wijze voorkomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik het idee heb dat je het best de betonplaat gewoon kunt slopen.
Dan een houten balklaag aanbrengen en een normaal plat dak bouwen.
Deze is prima te belopen voor ramen lappen of de was buiten hangen.

Maar veel en veel beter te isoleren.
Geen gezeur met doorslaand vocht van bovenaf.
En ook geen gigantisch koelelement in je plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FRANQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:06:
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik het idee heb dat je het best de betonplaat gewoon kunt slopen.
Dan een houten balklaag aanbrengen en een normaal plat dak bouwen.
Deze is prima te belopen voor ramen lappen of de was buiten hangen.

Maar veel en veel beter te isoleren.
Geen gezeur met doorslaand vocht van bovenaf.
En ook geen gigantisch koelelement in je plafond.
Eens, niet zelde heb ik met meerdere eigenaren te maken bij een dergelijke constructie en is het daarom lastig. ik denk dat ik het er in mijn eigen huis ook uit zou halen, maargoed dat is wel een nivo hoger dat standaard DHZ en vergunningsplichtig. En als dat toch moet kan je misschien beter meteen het hele balkon laten vervallen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzipje1982
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-05 21:26
Ik heb precies dezelfde situatie thuis. Onderkant balkon (plafond slaapkamer = voormalige garage) is vochtig. Ik zal de bovenkant balkon sealen.

Onder het balkon wil ik een isolatielaagje van 2 of 3 cm aanbrengen om de koudebrug weg te halen.

PIR platen leken me ideaal en wordt hier dus ook ageadviseerd. Maar, dan is de bovenkant en de onderkant van het balkon dus dampdicht. Ik had altijd begrepen dat altijd minstens 1 zijde moet kunnen ademen.. of is dit niet erg bij beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Beton heeft niet zo'n problemen met vocht.

Maar ik zou het wel doen als het beton goed droog is. De epoxy coating trekt verder erin als het beton droog is (betere hechting). En je montage kit/pir wordt ook niet blijer van vochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Xzipje1982 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:41:
Ik heb precies dezelfde situatie thuis. Onderkant balkon (plafond slaapkamer = voormalige garage) is vochtig. Ik zal de bovenkant balkon sealen.

Onder het balkon wil ik een isolatielaagje van 2 of 3 cm aanbrengen om de koudebrug weg te halen.

PIR platen leken me ideaal en wordt hier dus ook ageadviseerd. Maar, dan is de bovenkant en de onderkant van het balkon dus dampdicht. Ik had altijd begrepen dat altijd minstens 1 zijde moet kunnen ademen.. of is dit niet erg bij beton?
De zijkanten zin toch nog open? Daar vind dus voldoende vocht uittreding plaats mocht dat nodig zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzipje1982
No Hands schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:03:
[...]

De zijkanten zin toch nog open? Daar vind dus voldoende vocht uittreding plaats mocht dat nodig zijn.
Ah juist ja, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzipje1982
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:50:
[...]

Maar ik zou het wel doen als het beton goed droog is. De epoxy coating trekt verder erin als het beton droog is (betere hechting). En je montage kit/pir wordt ook niet blijer van vochtigheid.
Ik weet het, maar ik heb niet zoveel keus volgens mij.

Tenminste het is echt geen gezicht om de tot mei naar de onderkant van een lelijk betonnen plafond aan te kijken. Ik zie namelijk niet hoe het balkon in de komende maanden echt goed gaat drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzipje1982
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:50:
[...]

Wellicht nu epoxy coating en in de zomer nog een keertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53
Beste renovatie-avonturier,

Je staat op het punt om je charmante jaren '30 woning te transformeren, maar je bent gestuit op een mysterieus probleem: het inpandige balkon in de woonkamer. Het plafond is lager en het houten regelwerk zo verrot dat het lijkt alsof een hongerige bever zijn intrek heeft genomen. Geen zorgen, hier is een stap-voor-stap gids zoals wij het hebben gedaan!

Pindakaas

Begin met het insmeren van het verrotte hout met een royale laag pindakaas. Waarom pindakaas? Omdat elke klus beter gaat met een beetje proteïne! Bovendien ruikt het heerlijk, en misschien lokt het wat eekhoorns die kunnen helpen met de renovatie.

Houtsnippers

Strooi houtsnippers over de pindakaas. Dit geeft niet alleen textuur, maar ook een rustieke uitstraling die perfect past bij de eclectische stijl van je jaren '30 woning.

Binnenbanden

Snijd oude fiets binnenbanden open en drapeer ze als gordijnen over de houtsnippers. Ze bieden niet alleen isolatie maar geven ook een industriële look die helemaal in is!

Bananenbladeren

Bedek alles met bananenbladeren voor die tropische touch. Je balkon zal nu meer weg hebben van een exotische retraite dan van een bouwplaats.

Kaarten en Batterijen

Plaats speelkaarten in de hoeken als symbolische barrière tegen pech. Voeg batterijen toe voor extra zekerheid; niet omdat ze iets doen, maar omdat elektriciteit en water niet goed samengaan—een beetje humoristische logica kan nooit kwaad!

Spatels

Monteer spatels aan de muur als geïmproviseerde ventilatoren. Door ze met de hand rond te draaien, creëer je een lichte bries die hopelijk vochtproblemen oplost

Hoewel deze aanpak misschien wat ongebruikelijk lijkt, vermoed ik dat het vochtprobleem eerder te maken heeft met slechte afdichting van het balkon of condensatie door temperatuurverschillen in de woonkamer. Maar tot die tijd geniet je van je nieuwe creatie, die nu meer lijkt op een kunstinstallatie dan op een bouwproject.

Dus, beste renovateur, pak je spatels en pindakaas en ga aan de slag! En vergeet niet: alle tips zijn welkom, vooral als ze net zo creatief zijn als jouw huidige oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Xzipje1982

De betonplaat verwijderen en vervangen door een platdak zal het beste werken.

Optie 2 is hem binnen de geïsoleerde schil te halen
Dat betekent dat je hem aan de buitenzijde isoleert met pir. Dikker=beter.
Daarop kan dan nieuwe dakbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Xzipje1982 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:11:
Ik weet het, maar ik heb niet zoveel keus volgens mij.

[...]

Ik zie namelijk niet hoe het balkon in de komende maanden echt goed gaat drogen.
Als je het balkon tijdelijk kunt afschermen van regen, bijvoorbeeld door een zeiltje te spannen of een frame in de opening maken waarop je zeil of een plank schroeft oid, dan kun je alvast voorkomen dat er veel water in loopt.

Zorg trouwens wel dat je de betonplaat echt helemaal luchtdicht aan de binnenkant afsluit, want anders krijg je condensatie. En dat ziet eruit als lekkage als je pech hebt. Dus goed afpurren, plakken, opvullen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzipje1982
Gelukt. PIR plaatjes van 3cm vastgeplakt met constructiePUR. Constructiekit werkte helaas voor geen meter.

En voor wie het wil weten. Het blijkt dat als je aluminium folie met voorstrijk rolt, je er daarna gewoon overheen kan stucen :)
Pagina: 1