Meerdere blauwe schermen en andere rare gebeurtenissen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:16
Sinds eind mei heb ik een nieuwe pc build die is samengesteld door Azerty. Eerste paar dagen was er geen probleem maar na enkele dagen begaf een van de fans van de videokaart het. Deze heb ik teruggestuurd en een nieuwe videokaart ontvangen en ingebouwd.

Hierna geen problemen meer gehad met de videokaart, maar een week of 2-3 later kreeg ik de eerste BSOD tijdens het gamen. Het scherm wordt dan zwart met rode of blauwe artifacten? De exacte foutcode kan ik niet meer terugzien, maar volgensmij was dit een Not Less or Equal BSOD. Hierna heb ik het ram geheugen getest met de Windows diagnostics tool, en hier gaf hij aan dat er een fout was met het geheugen. Vervolgens omdat ik lage tijd geen BSOD meer heb gehad, heb ik hier verder niets mee gedaan.

Sinds september krijg ik weer verschillende BSOD. 29 september kreeg ik een System Threath Exception not handled BSOD, op 12 oktober tweemaal achter elkaar een Memory Management BSOD en vandaag een Critical Process Died BSOD.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik nu het beste kan doen. Mijn gevoel zegt dat er iets is met mijn ram, maar ik ben niet zo technisch.

Naast de BSOD zijn er de afgelopen tijd nog meer gekke dingen met mijn PC. Vorige week had ik een aantal keer dat mijn Blizzard Launcher niet op wilde starten (iets met corrupted files). Na enkele keren opnieuw de PC opstarten was dit probleem weg en niet meer teruggekomen. Ik heb overigens een aantal weken geleden al een clean Windows install gedaan.

Tot slot heb ik af en toe als ik de pc afsluit, dat de PC nog een tijdje blijft draaien (lampjes blijven aan en dan blijft draaien), terwijl er geen updates of iets meer worden geïnstalleerd.

Iemand die aan de hand van deze omschrijvingen weet wat het probleem zou kunnen zijn. Nogmaals de BSOD gebeuren af en toe en daartussen zitten soms dagen dat de PC gewoon normaal loopt en uren aan gamesessies zonder iets geks

Hieronder trouwens nog een foto van het moment als ik een crash (BSOD) krijg tijdens het gamen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w025iRV7Wb-YqXcqVfJRYHZNAZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yh1WpBNq0eX6G0Pwwk9Nvqxh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door destroye op 23-10-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Post ff een lijstje met de volledige systeemspecificaties bij voorkeur gemaakt met Handleiding Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
Uszka schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:42:
Post ff een lijstje met de volledige systeemspecificaties bij voorkeur gemaakt met Handleiding Pricewatch
Excuus, dit is mijn systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 338,18€ 338,18
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR)€ 869,-€ 869,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 109,31€ 109,31
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3 Zwart€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
1VoedingenCorsair RM850 (2021) Zwart€ 123,19€ 123,19
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 94,51€ 94,51
Totaal€ 1.934,56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
Uszka schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:15:
Is het BIOS van het moederbord up to date?
Ik heb er totaal geen verstand van. Vandaar een foto gemaakt ervan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OU_BNjvMsvIwlm_UNcMvud2eSpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxT5r76L7p355BPjKBI2iCXU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

De BIOS kan upgedate worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xfbo48b_dffLF0ospQzgl44BoFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mglEgTBma3mMskgmMxn1yZE.jpg?f=fotoalbum_large

Voor DDR compatibility and PCIe Gen5 stability. Beter kunnen omgaan met het geheugen en de slot voor de grafische kaart stabieler maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Bios update zou ik zeker doorvoeren. Gigabyte levert vast een tooltje op de website waarmee dat kan.

Verder zou je eens naar memtest86 kunnen kijken. https://www.memtest86.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
Toch het gevoel dat het de RAM is. Dit lijkt me niet goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p1sWj7CyzLBJ1weF6Bp6cUZvv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wg4pCMrsCYra3xXvTrKuTDOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
Ik denk dat ik je antwoord kan geven, zelf heb ik ook ervaring met deze combo van een processor, mobo en ram modules.

Bij mij zat het m in de processor, ik had ongeveer dezelfde problemen na lang testen en uitsluiten kwam ik tot de conclusie dat het aan de processor lag. Dit klinkt misschien gek maar probeer eens (voorzichtig) je pc lichtjes te schudden wanneer deze aanstaat, hij hoeft niet door elkaar geshaked te worden maar dat er wel wat beweging in zit. Bij mij resulteerde dit in een directe crash.

Na enkele weken is toen ook nog eens mijn 980 doorgebrand / corrupt geraakt. ook had ik continue problemen met het opstarten van de bios wanneer ik mijn ram modules in XMP modes wilde zetten, soms enkel op te lossen met een CMOS reset.

Na enkele maanden aanklooien heb ik het mobo, processor en de modules opgestuurd naar megekko. deze bleven echter volhouden dat er niets mis wat met de processor, vervolgens is die toch na wat aandringen omgeruild onder "service" en sindsdien helemaal nergens meer last van. Het systeem draait als een zonnetje.

Ik heb geen idee hoeveel verstand je van computers hebt maar je zou kunnen proberen om iets meer voltage naar je rammodules te laten gaan en op deze manier proberen toch zo veel mogelijk er uit te halen.

Maar ik zou niet te veel zelf gaan proberen (hoog uit even je bios updaten dit doet soms wonderen) en contact met je leverancier opnemen, ram modules kunnen namelijk nooit de problemen met de videokaart veroorzaakt hebben, de cpu daar in tegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
SteefdeKa schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:59:
Ik denk dat ik je antwoord kan geven, zelf heb ik ook ervaring met deze combo van een processor, mobo en ram modules.

Bij mij zat het m in de processor, ik had ongeveer dezelfde problemen na lang testen en uitsluiten kwam ik tot de conclusie dat het aan de processor lag. Dit klinkt misschien gek maar probeer eens (voorzichtig) je pc lichtjes te schudden wanneer deze aanstaat, hij hoeft niet door elkaar geshaked te worden maar dat er wel wat beweging in zit. Bij mij resulteerde dit in een directe crash.

Na enkele weken is toen ook nog eens mijn 980 doorgebrand / corrupt geraakt. ook had ik continue problemen met het opstarten van de bios wanneer ik mijn ram modules in XMP modes wilde zetten, soms enkel op te lossen met een CMOS reset.

Na enkele maanden aanklooien heb ik het mobo, processor en de modules opgestuurd naar megekko. deze bleven echter volhouden dat er niets mis wat met de processor, vervolgens is die toch na wat aandringen omgeruild onder "service" en sindsdien helemaal nergens meer last van. Het systeem draait als een zonnetje.

Ik heb geen idee hoeveel verstand je van computers hebt maar je zou kunnen proberen om iets meer voltage naar je rammodules te laten gaan en op deze manier proberen toch zo veel mogelijk er uit te halen.

Maar ik zou niet te veel zelf gaan proberen (hoog uit even je bios updaten dit doet soms wonderen) en contact met je leverancier opnemen, ram modules kunnen namelijk nooit de problemen met de videokaart veroorzaakt hebben, de cpu daar in tegen wel.
Bij mij gebeurt er niets als ik mijn PC op en neer beweeg. Overigens was van mijn videokaart gewoon een fan die ratelde, verder was er niets mis met de videokaart, enkel het geluid was irritant.

Blijf de BSOD gewoon irritant vinden. Vooral omdat het altijd zo onverwachts komt. Dan twee op een avond, dan weer 3 weken niets. Nu ik Memtest86 maar heel kort heb gedraaid en al meer dan 60 errors had in 15 min verdenk ik nu echt mijn RAM. Vooral ook door RAM gerelateerde BSOD zoals Not Less or Equal en Memory Management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
destroye schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

Bij mij gebeurt er niets als ik mijn PC op en neer beweeg. Overigens was van mijn videokaart gewoon een fan die ratelde, verder was er niets mis met de videokaart, enkel het geluid was irritant.

Blijf de BSOD gewoon irritant vinden. Vooral omdat het altijd zo onverwachts komt. Dan twee op een avond, dan weer 3 weken niets. Nu ik Memtest86 maar heel kort heb gedraaid en al meer dan 60 errors had in 15 min verdenk ik nu echt mijn RAM. Vooral ook door RAM gerelateerde BSOD zoals Not Less or Equal en Memory Management.
Klinkt inderdaad niet echt jofel, heb je de bios al geprobeerd te updaten dit is gelukkig bij Asus super makkelijk en veilig te doen en het kan echt een wereld van verschil maken, zeker omdat de nieuwe chipset waar de 12600k gebruik van maakt in het begin nog erg onstabiel was. zelf merk ik ook dat mijn systeem beter is gaan werken nadat ik verschillende updates heb gedaan. Uiteraard lost dit natuurlijk niets op als de ram modules daadwerkelijk fysiek niet in orde zijn, helaas blijft het elektronica en wil het af en toe wel eens niet helemaal lekker werken. Indien de BIOS updates niet werken zou ik toch contact opnemen met Azerty (uit mijn hoofd waar jij het gekocht had) en oproep doen tot de garantie die de ram modules hebben, zover ik weet geld deze een jaar of 5. Heb je niet toevallig een tweede systeem staan waar de ram modules ook in passen? anders zou je daar eens op kunnen kijken wat een stresstest doet met het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
SteefdeKa schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Klinkt inderdaad niet echt jofel, heb je de bios al geprobeerd te updaten dit is gelukkig bij Asus super makkelijk en veilig te doen en het kan echt een wereld van verschil maken, zeker omdat de nieuwe chipset waar de 12600k gebruik van maakt in het begin nog erg onstabiel was. zelf merk ik ook dat mijn systeem beter is gaan werken nadat ik verschillende updates heb gedaan. Uiteraard lost dit natuurlijk niets op als de ram modules daadwerkelijk fysiek niet in orde zijn, helaas blijft het elektronica en wil het af en toe wel eens niet helemaal lekker werken. Indien de BIOS updates niet werken zou ik toch contact opnemen met Azerty (uit mijn hoofd waar jij het gekocht had) en oproep doen tot de garantie die de ram modules hebben, zover ik weet geld deze een jaar of 5. Heb je niet toevallig een tweede systeem staan waar de ram modules ook in passen? anders zou je daar eens op kunnen kijken wat een stresstest doet met het systeem.
Bios updaten is gelukt. Viel wel mee maar vind het wel stressen als je er niet heel veel verstand van hebt en hebt bij een fout kritiek kan zijn. RAM ga ik nu mijn focus opleggen in ieder geval. Misschien Memtest nog eens gebruiken terwijl ik maar 1 ramstick gebruik.

Blijf het alleen zo vervelend vinden. Ik heb er al niet zoveel verstand van en dan telkens een BSOD. Al meer dan 20 jaar een Game pc gehad en in al die jaren slechts 1-2 gezien, en nu zo vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:52

M2M

medicijnman

Als memtest al binnen een kwartier met errors aan komt zetten is het tijd om het geheugen te verdenken. 1 reepje erin, stock settings (dus geen XMP), stock CPU en laten draaien. Eerst even een stabiele situatie, dan langzaam uitbouwen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
destroye schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

Bios updaten is gelukt. Viel wel mee maar vind het wel stressen als je er niet heel veel verstand van hebt en hebt bij een fout kritiek kan zijn. RAM ga ik nu mijn focus opleggen in ieder geval. Misschien Memtest nog eens gebruiken terwijl ik maar 1 ramstick gebruik.

Blijf het alleen zo vervelend vinden. Ik heb er al niet zoveel verstand van en dan telkens een BSOD. Al meer dan 20 jaar een Game pc gehad en in al die jaren slechts 1-2 gezien, en nu zo vaak
Persoonlijk zou ik nu even een memtest aanzetten. Krijg je weer foutmeldingen gewoon herroepen op je garantie en zeggen dat je product niet jofel is. een computer hoort niet telkens te crashen en al helemaal niet als deze voorzien is van de nieuwste BIOS.

Zoals je zelf al aangeeft heb je er niet zo veel verstand van daarom zou ik niet te graag dit probleem zelf willen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
destroye schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

Na die mem-test met (zoveel) fouten hoef je echt niet meer verder te testen. Tenminste 1 van de 2 modules is stuk en daar kun je niet mee verder werken. Goede kans dat het nog erger wordt.

Als je ze terugstuurt zul je ze allebei moeten opsturen en nieuwe kit krijgen. Is de set ouder dan twee jaar (wettelijke garantietermijn) zul je het waarschijnlijk met de GSkill zelf moeten regelen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Gezien systeem niet te oud is zou ik persoonlijk hier niet teveel moeite, tijd en geld insteken en het probleem bij Azerty neerleggen gezien alles nog in de garantie zit. Hoe meer je zelf iets gaat doen hoe makkelijker er gezegd kan worden, meneer heeft zelf geheugen vervangen en moederbord is hierdoor defect geraakt (bij wijze van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
Misschien nog een gekke en wellicht domme vraag. Mij geheugen is 3200 mhz, maar in mijn foto van Memtest86 staat linksboven 3726mhz. Klopt dat wel? in principe ben ik niet iemand die gaat overclocken of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 13:37

Zorian

What the fox?

destroye schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:15:
Misschien nog een gekke en wellicht domme vraag. Mij geheugen is 3200 mhz, maar in mijn foto van Memtest86 staat linksboven 3726mhz. Klopt dat wel? in principe ben ik niet iemand die gaat overclocken of iets dergelijks?
Dat is je CPU.
Paar lijntjes eronder zie je de snelheid van je RAM en die is 3200Mhz zoals verwacht.
Zou die RAM gewoon terug sturen, die lijkt dood te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Zorian op 24-10-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
Laatste update van mijn kant. Memtest nog een keer gedraaid nadat ik gisteren mijn bios een upgrade heb gegeven. Aanzienlijk minder errors tot op dit moment (weet niet of dat iets heeft geholpen), maar ga deze week contact opnemen voor nieuwe RAM Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBG_kzffVmHIs1l_CoaKZHXchKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdYDMNM9mrvnoqDIos1wQSBm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
-

[ Voor 99% gewijzigd door destroye op 25-10-2022 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destroye
Inmiddels twee weken verder en de afgelopen twee weken amper tijd gehad. Heb nog een aantal memtests gedaan. Eerst nog een keer met beide ramsticks. Toen na 6 minuten 10.000 errors waardoor de test afbrak. Vervolgens ben ik de geheugensticks ieder voor zich gaan testen. De eerste keer met 1 stick kreeg ik geen errors. Vervolgens met de andere stick getest en binnen 2 minuten weer 300 errors. Toen de andere stick weer gebruikt in dit geheugenslot en geen error. Dus de conclusie zou moeten zijn dat een van de RAM sticks kapot is?

Later viel mij op dat ik de laatste tijd een soort hogepieptoon uit mijn PC hoorde komen. Deze toon hoor ik nu niet meer als ik de PC draai met de RAM stick waar ik geen errors mee krijg. Was dit wellicht al een signaal van fout/kapot RAM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
eheijnen schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Na die mem-test met (zoveel) fouten hoef je echt niet meer verder te testen. Tenminste 1 van de 2 modules is stuk en daar kun je niet mee verder werken. Goede kans dat het nog erger wordt.

Als je ze terugstuurt zul je ze allebei moeten opsturen en nieuwe kit krijgen. Is de set ouder dan twee jaar (wettelijke garantietermijn) zul je het waarschijnlijk met de GSkill zelf moeten regelen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
destroye schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:01:
Inmiddels twee weken verder en de afgelopen twee weken amper tijd gehad. Heb nog een aantal memtests gedaan. Eerst nog een keer met beide ramsticks. Toen na 6 minuten 10.000 errors waardoor de test afbrak. Vervolgens ben ik de geheugensticks ieder voor zich gaan testen. De eerste keer met 1 stick kreeg ik geen errors. Vervolgens met de andere stick getest en binnen 2 minuten weer 300 errors. Toen de andere stick weer gebruikt in dit geheugenslot en geen error. Dus de conclusie zou moeten zijn dat een van de RAM sticks kapot is?

Later viel mij op dat ik de laatste tijd een soort hogepieptoon uit mijn PC hoorde komen. Deze toon hoor ik nu niet meer als ik de PC draai met de RAM stick waar ik geen errors mee krijg. Was dit wellicht al een signaal van fout/kapot RAM?
Meeste moederborden als er een los speakertje op aangesloten zit geven een bepaald signiaal af waardoor je een bepaald defect kunt herkennen.

Fijn dat je weet dat het een RAM stick is, wat ik al eerder zei je hebt garantie op je aankoop bij Azerty maak daar gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:36

DataGhost

iPL dev

Markozv schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:32:
[...]

Meeste moederborden als er een los speakertje op aangesloten zit geven een bepaald signiaal af waardoor je een bepaald defect kunt herkennen.

Fijn dat je weet dat het een RAM stick is, wat ik al eerder zei je hebt garantie op je aankoop bij Azerty maak daar gebruik van.
Ja, beep codes, maar die hoor je niet tijdens gebruik, eigenlijk alleen maar als de hele machine niet start, wat hier niet het geval is. Een hoge pieptoon tijdens gebruik kan duiden op een kapot component wat opeens geluid is gaan maken, maar dat hoeft lang niet altijd te gebeuren en ook lang niet altijd een defect te betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroye
DataGhost schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:38:
[...]

Ja, beep codes, maar die hoor je niet tijdens gebruik, eigenlijk alleen maar als de hele machine niet start, wat hier niet het geval is. Een hoge pieptoon tijdens gebruik kan duiden op een kapot component wat opeens geluid is gaan maken, maar dat hoeft lang niet altijd te gebeuren en ook lang niet altijd een defect te betekenen.
Ja klopt. Het is echt tijdens het gamen etc. Zou dan inderdaad het kapotte RAM stick kunnen zijn. Geluid is nu namelijk weg als ik met de enkele RAM stick gebruik in plaats van beide (waaronder dus de waarschijnlijk kapotte RAM stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:36

DataGhost

iPL dev

Ik zou niet op het geluid letten maar puur op je testresultaten afgaan waarin je met slechts 1 wijziging (andere module in hetzelfde slot, verder zelfde settings en hardware) bij de ene module wel en bij de andere module geen fouten krijgt. Bijkomend voordeel is dat het geluid waarschijnlijk met de kapotte module mee verdwijnt zonder dat je daar speciaal iets voor hoeft te doen.
Pagina: 1