Gas besparen onder de douche

Pagina: 1
Acties:
  • 1.222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warthog23
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-10-2022
Goedemorgen op het forum, ik heb een echt probleem met mijn kinderen onder de douche: ze douchen 20 en 30 minuten in de ochtend en soms ook 's nachts en er is geen manier om ze te laten begrijpen hoe duur gas is, vooral nu met de oorlog in Oekraïne.
Ik heb het huis zeer goed geïsoleerd en normaal houd ik met de biomassakachel mijn huis warm zodat het gasverbruik minimaal moet zijn.
Ik heb op internet een apparaat gezien dat Acqua-tempus heet, maar ik ken niemand die het heeft geïnstalleerd of gebruikt. Het ziet er goed uit, maar ik zou graag informatie uit de eerste hand willen hebben van iemand die het in huis heeft en het elke dag gebruikt.

https://youtu.be/12V31GCO5H0

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-05 19:54
In de nacht klinkt als pubers.
Dus heel simpel, elke douchebeurt langer als 10 minuten kost je 5-10 euro. Moet je eens kijken hoe snel ze het doorhebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik denk zelf dat een technische oplossing hierin zonde van je geld is. Gedrag van je kinderen proberen te veranderen levert m.i. meer op.

Bijvoorbeeld zelf even bijhouden hoeveel gas een douchebeurt van 5 minuten kost, alles daarboven inhouden op zakgeld/kleedgeld.

Of, wat mijn ouders deden: na x minuten de warme kraan elders open draaien, of de ketel uitzetten. Is het ook zo afgelopen

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 21:21
Een technische oplossing om te besparen in de vorm van een douche WTW pijp of goot scheelt ook in de kosten, ook bij korter douchen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
https://muntproever.nl/pr...7kv9OItm9hDRoCMBMQAvD_BwE

Lijkt me geweldig om dit thuis te plaatsen.
Gelijk vakantie / camping gevoel :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
BdK9001 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:56:
Of, wat mijn ouders deden: na x minuten de warme kraan elders open draaien, of de ketel uitzetten. Is het ook zo afgelopen
Heb ik een keertje bij mijn dochter gedaan, de ketel uitgezet nadat ze al 3 kwartier onder de douche stond. Ze gaf geen krimp, vond ik wel stoer 8)

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warthog23
BdK9001 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:56:
Ik denk zelf dat een technische oplossing hierin zonde van je geld is. Gedrag van je kinderen proberen te veranderen levert m.i. meer op.

Bijvoorbeeld zelf even bijhouden hoeveel gas een douchebeurt van 5 minuten kost, alles daarboven inhouden op zakgeld/kleedgeld.

Ik heb al geprobeerd hun gedrag te veranderen door ze het gasprobleem uit te leggen, maar..... Het zijn tieners

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:56
@Warthog23 Hoe slim zijn je kinderen?
Slim genoeg om na het plaatsen van die Aqua Tempus een eigen douchekop + slang aan te schaffen voor een paar euro? :+

Wellicht kan je wat met je ketel en opentherm.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

- databundel smartphone inkorten?
- favoriete snacks / voedsel minderen?
- zakgeld minderen?
- warm water gewoon afkoppelen tussen 22:00 en 06:00?
- weekendje terugkijken naar "Steenrijk, Straatarm"?
- zomervakantie "buitenshuis" gewoon een week inkorten?

Bot gezegd: het zijn jouw kinderen. Jij vindt nu dat ze "teveel" gas verbruiken. En dat komt op jouw bankrekening. Regel dat :)

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 23-10-2022 11:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warthog23
bgrr schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:59:
https://muntproever.nl/pr...7kv9OItm9hDRoCMBMQAvD_BwE

Lijkt me geweldig om dit thuis te plaatsen.
Gelijk vakantie / camping gevoel :-)
Ik ken de Inepro prepaid douchemethode maar dat is te veel om in een gezinswoning te installeren. Wat ik van de Acqua Tempus zie, is dat hij geen elektrische of sanitaire installatie nodig heeft en het idee lijkt me conceptueel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:35
Ik weet niet hoe vindingrijk je kinderen zijn, maar als je een technische oplossing kiest moet je er voor zorgen dat deze niet eenvoudig te omzeilen is met een code o.i.d., dat hebben ze zo door.

Nefit heeft volgens mij een douchetimer in de ketel zitten, dan krijg je voor de ingestelde tijd een paar stoten koud water waarna je nog 1 minuut hebt om "af te douchen" voordat je alleen nog koud water krijgt.

Voor de rest lijkt me een automatische timer zoals je al naar linkt lijkt me wel een drastische maar effectieve oplossing. 20 á 30 minuten is natuurlijk wel extreem, zeker met de huidige kosten.
De timer kost €335, daarvoor kun je wel bijna 130 uur douchen, dat is natuurlijk ook een afweging.

edit:
korte rekensom:
30 minuten douchen kost bijna 1m³ gas, dus kost elke douchebeurt (op basis van het prijsplafond) €1,45.
Dat zijn dus 231 douchebeurten voor €335. En dan kost je elke douchebeurt, beperkt tot 5 min, nog steeds €0,22.

[ Voor 15% gewijzigd door eltweako op 23-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warthog23
eltweako schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:05:
Ik weet niet hoe vindingrijk je kinderen zijn, maar als je een technische oplossing kiest moet je er voor zorgen dat deze niet eenvoudig te omzeilen is met een code o.i.d., dat hebben ze zo door.

Nefit heeft volgens mij een douchetimer in de ketel zitten, dan krijg je voor de ingestelde tijd een paar stoten koud water waarna je nog 1 minuut hebt om "af te douchen" voordat je alleen nog koud water krijgt.

Voor de rest lijkt me een automatische timer zoals je al naar linkt lijkt me wel een drastische maar effectieve oplossing. 20 á 30 minuten is natuurlijk wel extreem, zeker met de huidige kosten.
De timer kost €335, daarvoor kun je wel bijna 130 uur douchen, dat is natuurlijk ook een afweging.

edit:
korte rekensom:
30 minuten douchen kost bijna 1m³ gas, dus kost elke douchebeurt (op basis van het prijsplafond) €1,45.
Dat zijn dus 231 douchebeurten voor €335. En dan kost je elke douchebeurt, beperkt tot 5 min, nog steeds €0,22.
Ik weet dat Acqua-tempus duur is, maar vandaag kost een douche van 30 minuten ongeveer € 3 en er zijn twee kinderen om te controleren, en daarom valt er veel gas en geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warthog23
eltweako schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:05:

edit:
korte rekensom:
U houdt geen rekening met de kosten van water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Ben je zelf een beetje thuis in automatisering?
Je zou ook een zigbee/wifi/z-wave klep tussen de warmwaterleiding naar de badkamer kunnen zetten.

Dat is natuurlijk wel op de voorwaarde dat de douche een eigen leiding heeft waar je bij zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:10
Misschien moet je je kinderen eens uitleggen dat 2 x per week douchen ook al voldoende is. Dat bespaart je dan al zo'n 75%. Daarnaast is het wassen aan de wasbak met een washandje ook heel goed te doen, maar dat zullen ze wel ouderwetsch vinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Warthog23 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Vitens: Drinkwater wordt iets duurder. In 2022 betaalt u €0,72 voor 1.000 liter drinkwater. Geen idee wat het debiet van jouw douche is maar een "gewone" douche, verbruikt ongeveer 1000 liter per 3 uur.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Warthog23 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Klopt, ik keek uitsluitend naar de gasprijs, die is op dit moment natuurlijk ook het grootste.
30 min douchen kost zo'n 150 literwater, dat is zo'n €0,12 aan water.
Een waterbesparende douchekop pakt zo'n 5 liter per minuut.

[ Voor 8% gewijzigd door eltweako op 23-10-2022 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zijn pubers, ze hebben ongetwijfeld zakgeld. Prima als ze lang willen douchen; maar dan is dat hun keuze, en mogen ze ook de consequenties voelen. Daar zit je mechanisme. Gewoon aangeven dat je bij gaat houden wie wanneer en hoe lang de douche gebruikt. Als je nog geen domoticz hebt draaien, die aansluiten, dan kun je het ook in de nacht zien en s ochtends je administratie bijwerken. De eerste 10 minuten krijgen ze van je (je weet hoeveel gas dat kost), de rest mogen ze zelf dokken. Achteraf afrekenen door inhouding op hun zakgeld. En een stopwatch op de badkamer zodat ze zelf bij kunnen houden.

Eerste maand geeft dat ongetwijfeld kwaaie gezichten. Daarna komt bewustwording. Hoe het ook zij: ze kunnen zo zelf de keuze maken, en jij hoeft geen ingewikkelde technische oplossingen te bedenken om het af te dwingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:18

Dogooder

dus...

Bij mijn kinderen, wel veel jonger denk ik, werkt een gewone feedback loop het beste.
Via home assistant lees ik de watermeter uit. Als er in 1 sessie 80 liter is gebruikt dan gaat de lamp (Ikea tradfri)in de badkamer op blauw.
Makkelijk te omzeilen, maar het probleem was dat ze geen flauw benul hadden dat ze al 150 l water hadden verbruikt.
Ander voordeel, ik heb in home assistant nu een log van douchebeurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:20
Nu heb ik geen kinderen en denk ik er misschien te gemakkelijk over, maar wat is erop tegen om ze gewoon streng te straffen als ze zich niet aan de regels houden? Je misdragen heeft consequenties, dat mogen ze ook best leren toch?

Betrapt worden op te lang douchen betekent: een week geen Xbox/Playstation / een maand huisarrest / 25 euro boete / mobieltje een 14 dagen inleveren (* doorhalen wat niet van toepassing is)

Volgens mij probeer je nu een technische oplossing te bedenken voor een gedragsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ik neig ook meer richting de oplossing zoals @The Eagle en @Dogooder opperen.
Bewustwording is het belangrijkste, en financiële consequenties werken het beste.

Natuurlijk kun je allemaal dure apparatuur aansluiten, maar de Acqua Tempus is onbekend, duur en je hebt geen idee hoe lang of hoe goed zo'n ding werkt.
Als je een beetje creatieve pubers hebt, is dat ding in no-time stuk en heeft niemand het gedaan.
Volg je dat dan wel op met financiële consequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik heb gemerkt dat de oplossing van korter douchen niet in er eerder onderuit stappen zit. Dat voelt tegennatuurlijk en onaangenaam. Het werkt beter om onder een lauwe ipv warme douche te stappen en die geleidelijk kouder te draaien. Dat voelt nauwelijks vervelend en het moment van stoppen met douchen is dan ook niet vervelend.

Nu nog eens een manier vinden ze ervan te overtuigen :+

Probeer eens een wedstrijdelement. Niet tegen jou want dat boeit ze niet, maar tegen elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik weet dat dit een techforum is en dat een technische oplossing ook een oplossing is. Douchetimers, besparende maatregelen, muntenkastjes enzovoort zijn dat allemaal.

En toch lijkt het probleem ‘gedrag’ te zijn en is een oplossing dus alleen te vinden in een gedragsverandering. En dat is iets dat afgesproken moet worden en met harde sancties gehandhaafd moet worden. Na 10 min (wat al lang is) geen zakgeld is dan een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Stuur ze een tikkie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-05 09:55
Mijn ouders hadden vroeger zo'n zandlopertje, 1x draaien en klaar, douche tegenwoordig niet langer dan 4 minuten, zelden misschien, heel soms draaide je hem 2x om.

Mijn vriendin is er ook zo een, zit soms 30 minuten in de douche, niks aan te doen... Ze betaald zelf ook mee en doucht niet elke dag dus het streept elkaar enigszins weg.

Heb tegenwoordig een oude nefit ketel met een ems-esp32 eraan, daarmee zou ik inderdaad koude stoten water kunnen geven alleen geen behoefte aan en weet niet of dat nu zo goed is voor de ketel.

Simpel zandlopertje in de douche moet prima werken, het is vooral dat je geen besef van tijd hebt dus dat moet je leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit heeft meer te maken met gedragsverandering en valt buiten de scope van DEI.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.