Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:22
Eigenlijk een basisvraag elektronica, maar ik kan het zo snel niet vinden.

In dit geval zoek ik een laadkabel (usb-c) voor een telefoon.

Ik zie bijvoorbeeld een laadkabel die gedefinieerd staat voor 100W, en daarbij wordt dan in de specificaties gesproken over 20V bij 5A.

Kan ik die kabel dan ook gebruiken voor een lader die laadt met 10V en 6,5A (65W).

Met andere woorden, is de benodigde dikte van de kabel afhankelijk van de stroom die er door moet lopen of het vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 14:37
De stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 13:58

Sebazzz

3dp

Stroom. Anders zouden hoogspanningskabels aan masten een stuk dikker zijn ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29

Onbekend

...

Even een extreem voorbeeld: Als je met 100.000V en 0,001A zou opladen (100W) is de kabel zeker een stuk dikker. De dikte van de kabel is niet altijd alleen afhankelijk van de stroom. :Y)

Maar met deze lage spanningen is doorgaans alleen de stroom van invloed.
Laden met 6,5A is wel 30% meer dan 5A. Voor een keertje kan dat vaak geen kwaad, maar voor vaker gebruik zou ik je toch hiervoor een betere kabel aanraden. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:22
Okay dank jullie voor de snelle en duidelijke reactie!

Ik raakte in de war doordat diverse aanbieders ook het maximale vermogen opgeven, maar dat is bij dit soort toepassingen dus eigenlijk niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:28

lytjepole

Schier?

Onbekend schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:59:
Even een extreem voorbeeld: Als je met 100.000V en 0,001A zou opladen (100W) is de kabel zeker een stuk dikker. De dikte van de kabel is niet altijd alleen afhankelijk van de stroom. :Y)

Maar met deze lage spanningen is doorgaans alleen de stroom van invloed.
Laden met 6,5A is wel 30% meer dan 5A. Voor een keertje kan dat vaak geen kwaad, maar voor vaker gebruik zou ik je toch hiervoor een betere kabel aanraden. :)
dikte van de kabel zou dan juist heel veel dunner kunnen. De isolatie daarentegen stelt wel iets hogere eisen...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29

Onbekend

...

lytjepole schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

dikte van de kabel zou dan juist heel veel dunner kunnen. De isolatie daarentegen stelt wel iets hogere eisen...
Het gaat om de dikte van de totale kabel, niet van de geleider. ;)

Het voorbeeld van de hoogspanning van @Sebazzz is dan ook niet te vergelijken met een USB-kabel. Dat laatste voert stroom heen en terug binnen de zelfde kabel (over meerdere geleiders). Een hoogspanningskabel wat je ziet hangen is eigenlijk maar 1 geleider, en je hebt er minimaal twee nodig. Dus inclusief de isolatie tussen 2 geleiders zou dat een enorm dikke kabel worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1