Aankoop Gazelle vs Dutch ID

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psil
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-04 14:00
Hallo,

We zijn opzoek naar twee elektrische fietsen voor plezier gebruik.
Weekend ritjes tot max. 50 a 60km. Bij het langsgaan van enkele fietswinkels kwamen we uit op de twee volgende modellen die we beiden aan zo goed als dezelfde prijs kunnen verkrijgen.

Optie 1:
Gazelle Paris c7+
https://www.gazellebikes....2wpA2tEAAYASAAEgKVdvD_BwE

Optie 2:
Dutch ID Wave 2 50
( onderaan deze website kun je alle technische gegevens vinden )
https://dutch-id.nl/wave/#specificaties

De dutch id kunnen we 20% korting op krijgen waardoor de prijs zogoed als gelijk komt met deze van de Gazelle.

Naar rij gemak zijn ze voor ons beiden goed. Maar als we kijken naar de gebruikte onderdelen is de dutch id beter uitgerust? Voor ons klinkt het merk dutch id wat onbekend tegenover Gazelle, daarmee dat we eventueel twijfelen?

Wat is jullie ervaring/ mening?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 16:40
Grappig, mijn vriendin heeft een maand geleden voor dezelfde keus gestaan. Weet alleen niet precies meer of dat ook die types waren, al was de prijs ook ongeveer hetzelfde maar uiteindelijk toch voor de Gazelle gegaan en wel om de volgende redenen:

* Bij de Dutch ID hing de accu onder het frame, bij de Gazelle zit ie er juist in verwerkt.
* Bij de Gazelle waren er minder kabeltjes et cetera die open en bloot hingen en dus kapot konden gaan
* De Gazelle vonden we over het algemeen beter afgewerkt.

Vriendinlief heeft hem zaterdag opgehaald en is er helemaal blij mee :)

Dacht trouwens ook dat Dutch ID nieuw was maar dat valt wel mee, ze bestaan al sinds 1994. Al is Gazelle natuurlijk nog (veel) ouder.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psil
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-04 14:00
Bedankt voor je feedback/ ervaring.

Wat bedoel je juist met verschil tussen de inbouw van de batterij? Zie bij beide modellen zo goed als dezelfde manier achterop het achterwiel? Alsook de ingewerkte kabels zijn bij beide fietsen in het kader zelf? De dutch id heeft schijfremmen, tegenover velgremmen op de gazelle. Ook display is eenvoudiger op de Gazelle (niet echt van belang voor mij).

De schijfremmen doen ons meer twijfelen, of is dit van overbodig belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
Proefrijden is het allerbelangrijkste, dan toch even mijn feedback zonder proefrit maar op ervaring met vrij veel fietsen.

1. Schijfremmen op een elektrische fiets heeft niet veel toegevoegde waarde t.o.v. de magura velgremmen op de Gazelle. Schijfremmen gaan bijna altijd geluid maken. De magura velgremmen zijn stil en werken altijd.

2. Gazelle heeft vaak "eigen" onderdelen. In mijn ervaring is dat vaak veel plastic, en veel geïntegreerd. M.a.w., als je voorlamp stuk is, moet je ook je voorspatbord vervangen.

3. De Gates Belt drive vind ik wel een upgrade waard, het maakt de fiets heel erg stil en soepel. Fietst geweldig en heeft bijna geen onderhoud.

als ik nu zonder proefrijden moest kiezen zou ik denk ik de DutchID met Belt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:15
MJ1986 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:17:

1. Schijfremmen op een elektrische fiets heeft niet veel toegevoegde waarde t.o.v. de magura velgremmen op de Gazelle. Schijfremmen gaan bijna altijd geluid maken. De magura velgremmen zijn stil en werken altijd.
Ik zit toch regelmatig aan mijn Magura HS11 en HS33's te sleutelen omdat de blokjes niet gelijk slijten langs beide kanten (de slave cilinders aan het wiel krijgen door ouderdom wat meer weerstand waardoor ze soms niet volledig terug weg van de band gaan en er is altijd 1 blokje dat het wiel als eerste raakt voordat het andere naar de velg toegaat, schoonmaken helpt maar is een tijdelijke oplossing).

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat schijfremmen daar minder last van hebben, minder slijten en dus onderhoudsvriendelijker zijn?

Maar die Magura velgremmen remmen zeker goed genoeg.
MJ1986 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:17:

3. De Gates Belt drive vind ik wel een upgrade waard, het maakt de fiets heel erg stil en soepel. Fietst geweldig en heeft bijna geen onderhoud.
Dat zou ik ook doen, veel minder onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Een ketting in een gesloten kettingkast (die je af en toe eens smeert) verslijt ook nauwelijks. Daarbij kost (eventueel) een ketting maar een paar euro, een riem is een stuk duurder. Verder heeft een ketting ook minder weerstand.
Ik heb 2,5 jaar geleden voor mijn vriendin de Gazelle Paris C7 gekocht. Ik was eerst skeptisch over de velgremmen (ik heb zelf een Cube Touring EXC met Shimano schijfremmen, dat remt als een gek), maar die hydraulische velgremmen remmen serieus goed (sterker nog, ik vind ze voor dagelijks gebruik fijner dan mijn schijfremmen).
Ik ken verder de Dutch ID fietsen niet, maar qua afwerking is die Gazelle echt goed. Nette strakke lassen, kabels e.d. netjes weg gewerkt/gemonteerd (beter dan mijn Cube).
Verder is proeffietsen natuurlijk het aller belangrijkste (en neem ook de tijd om de fiets goed te laten afstellen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-06 22:50
Wij hebben zowel een Dutch ID als een Gazelle, voornaamste verschil (en ook meest irritante) is dat de Gazelle maar helpt tot 23.5 km/h, terwijl de Dutch ID gewoon lekker doorhelpt tot 25km/h (zoals het zou moeten). Samen rijden is dus niet zo aangenaam, in de zin van mijn vrouw (op de Dutch ID) moet constant wat inhouden terwijl ik het gevoel heb dat ik bijna met een gewone fiets onderweg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:15
-tom-562 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:36:
Een ketting in een gesloten kettingkast (die je af en toe eens smeert) verslijt ook nauwelijks. Daarbij kost (eventueel) een ketting maar een paar euro, een riem is een stuk duurder. Verder heeft een ketting ook minder weerstand.
Verschil in efficientie is verwaarloosbaar:
https://www.bikeradar.com...ry=1&embedded_slideshow=1

Verder is een ketting geen grote kost, maar vooral het werk (als je het zelf doet) of de arbeidskost bij de fietsenmaker weegt door (om te smeren moet die kettingkast er af, dat duurt ook even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

GoldenBE schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Verschil in efficientie is verwaarloosbaar:
https://www.bikeradar.com...ry=1&embedded_slideshow=1

Verder is een ketting geen grote kost, maar vooral het werk (als je het zelf doet) of de arbeidskost bij de fietsenmaker weegt door (om te smeren moet die kettingkast er af, dat duurt ook even)
Sorry, maar moet je voor zoiets simpels als een ketting smeren naar de fietsenmaker? 8)7 Voor zover ik weet kan je vaak gewoon een kapje demonteren/uitklikken (of zit er een smeerpunt/gaatje). Dan is het een kwestie een slinger aan de trapper geven en kettingvet er op spuiten.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1