Houtskelet; alternatief houtvezelplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 07:06
Beste tweakers,

Aan de binnenzijde van mijn HSB wand (184x38) komt OSB ter verstijving van de constructie icm een dampscherm. Aan de buitenzijde komt sowieso een dampopen folie op de HSB en de gevel wordt met een houten verticale open gevelbekleding afgewerkt. Dus stuc oid is niet nodig.

Mijn vraag; is het aan te raden aan de buiten zijde ook een plaat te doen? Deze plaat moet dan dampopen zijn en wat ik lees wordt daarvoor houtvezelplaat voor gebruikt.

Dat type plaat is echter niet goed leverbaar bij mij in de buurt. Ik las dat MDF exterieur ook geschikt zo zijn, maar ik lees niets over de "dampopenheid" (diffusieweerstand) van dat type platen.

Is MDF exterieur geschikt voor de buite zijde van een HSB constructie, of heeft iemand andere tips?

Beste antwoord (via MWDKing op 24-10-2022 19:08)

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 19:20
Meestal wordt er dan aan de buitenzijde een cementvezelplaat toegepast, bijvoorbeeld cempanel.
Ik zou zelf andere platen niet zo snel aan de buitenzijde doen, behalve bij dakopstanden, dan willen we nog wel eens multiplex toepassen.

[ Voor 42% gewijzigd door jichem op 24-10-2022 16:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:40
Ik heb vorig jaar voor mijn tuinhuis van buiten naar binnen Cedral cementvezelstroken op houten latten, Koramic Fleece Maxi, houtstructuur met isolatie, Isover Vario Duplex dampscherm en vervolgens OSB.

Vochtbestendige MDF zou ik alleszins nooit buiten toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb daar voor 12mm OGB plaat voor gebruikt, een dampopenere versie van OSB.
Dat was toen prima leverbaar maar op een beperkt aantal plaatsen dus wellicht ook niet bij jou in de buurt? Prijs was toen (2 jaar geleden) iets hoger dan OSB maar niet heel veel, geen idee hoe dat nu is.

Pas wel op, de maatvoering is wat anders dan de standaard maten van OSB. Daar heeft de aannemer zich mee verekend bij ons waardoor we uiteindelijk wat te weinig hadden. En je haalt neit ff een plaatje erbij.

Aan de binnenkant wel gewoon OSB (met afgetapte naden) gebruikt, daar mag/moet het juist dampdichter zijn dan aan de buitenkant.

Ik heb trouwens geen idee waar die platen nou uiteindelijk gekocht zijn, dat heeft de aannemer geregeld.

[ Voor 39% gewijzigd door Wuursj op 24-10-2022 13:57 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MWDKing schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:23:
Beste tweakers,

Aan de binnenzijde van mijn HSB wand (184x38) komt OSB ter verstijving van de constructie icm een dampscherm. Aan de buitenzijde komt sowieso een dampopen folie op de HSB en de gevel wordt met een houten verticale open gevelbekleding afgewerkt. Dus stuc oid is niet nodig.

Mijn vraag; is het aan te raden aan de buiten zijde ook een plaat te doen? Deze plaat moet dan dampopen zijn en wat ik lees wordt daarvoor houtvezelplaat voor gebruikt.

Dat type plaat is echter niet goed leverbaar bij mij in de buurt. Ik las dat MDF exterieur ook geschikt zo zijn, maar ik lees niets over de "dampopenheid" (diffusieweerstand) van dat type platen.

Is MDF exterieur geschikt voor de buite zijde van een HSB constructie, of heeft iemand andere tips?
waarom wil je aan de buitenkant een plaat? Goede spinvlies erop mooie rachelwerk en je gevel afwerking. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hier ook geen plaat aan buitenzijde, maar harde persing houtvezelisolatie ala Pavatex isolair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 23:46
twain4me schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

waarom wil je aan de buitenkant een plaat? Goede spinvlies erop mooie rachelwerk en je gevel afwerking. :)
Mijn constructeur heeft dat ook voorgeschreven (damp dichte bouw). Hij beargumenteerde dat het resulteert in een stijvere constructie, makkelijker luchtdicht gebouwd wordt en dat het een relatief sterke bariere is voor ongedierte.

Nu overwegen we om alsnog damp open te bouwen (omdat de voor de inwendige hsb isolatie toch al cellulose begroot hebben en de overige isolatie (steenwol in de spouw en installatiewand) tegen een redelijke meerprijs te vervangen is voor houtvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Woody179 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Mijn constructeur heeft dat ook voorgeschreven (damp dichte bouw). Hij beargumenteerde dat het resulteert in een stijvere constructie, makkelijker luchtdicht gebouwd wordt en dat het een relatief sterke bariere is voor ongedierte.

Nu overwegen we om alsnog damp open te bouwen (omdat de voor de inwendige hsb isolatie toch al cellulose begroot hebben en de overige isolatie (steenwol in de spouw en installatiewand) tegen een redelijke meerprijs te vervangen is voor houtvezel.
ik snap niet al die argumenten.
Iets is of stijf genoeg of niet, stijver maken omdat het dan stijver is heeft veder geen waarde. dat heeft alleen nut als je vervolgens op iets anders kan besparen. bv minder constructiehout.
ik verwachte eigenlijk geluid of het plaatsen van spouwankers als argument maar dat is dus niet aan de orde?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 19:20
Meestal wordt er dan aan de buitenzijde een cementvezelplaat toegepast, bijvoorbeeld cempanel.
Ik zou zelf andere platen niet zo snel aan de buitenzijde doen, behalve bij dakopstanden, dan willen we nog wel eens multiplex toepassen.

[ Voor 42% gewijzigd door jichem op 24-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 07:06
Bedankt allen! Na jullie tips heb ik me wat verder ingelezen en uiteindelijk heb ik gekozen voor cementgebonden spaanplaat.

Voor toekomstige referentie voor mensen die in de toekomst met dezelfde vraag zitten, hierbij mijn redenen daarvoor:
  1. Geschikt voor buiten
  2. Dampopen; de buitenplaat moet ca. 7x 'dampopener' zijn dan binnen. Bij gebruik deze plaat is een dampscherm aan de binnenzijde (bijna) niet nodig, en is OSB voldoende. Aangezien er bij mij een badkamer komt, ga ik toch een dampscherm toepassen, maar eventuele fouten in de luchtdichtheid zijn dan wat minder kritisch geworden.
  3. Luchtdichte afsluiting. (alhoewel ik nog twijfel of ik nog een extra dampopen folie toepas, want daar heb ik nog genoeg van.)
  4. Dragend/verstijvend
  5. Ongedierte bestendig (iig insecten, schimmels, e.d.)
  6. Goedkoper dan menig ander plaatmateriaal
  7. Lange levensduur
  8. Geluidsdemping (soortelijke gewicht ca 2x die van OSB3 en zeker ivm een folie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZTTAkYgsO0bSiNG9dEWnBfV-hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uGausNnlJZePozHb8UGFslyt.png?f=fotoalbum_large
(Bron onbekend, niet opgeslagen...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPO5rjSAVSNO8o69KYLxk8kmFFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAcTtL9ziJ3DOj8kkXFljWsm.jpg?f=fotoalbum_large
bron
Pagina: 1