Toon posts:

cdrom probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vaag probleem. Ik heb een oude 486 op de kop getikt en daarop Dos en Windows 3.1 geinstalleerd. Omdat de CDrom niet in een keer werd herkend heb ik ergens een generieke cdromdriver gedownload (oakcdrom.sys), en de config.sys en de autoexec.bat aangepast. Hij werkt nu uitstekend. Echter, als ik de computer opnieuw opstart terwijl er nog een CD in de CDromspeler zit, geeft hij de foutmelding dat hij de driver niet kan vinden, opstarten zonder CD in de CDrom gaat zonder problemen. Hoe kan dit, en hoe kan dit verholpen worden?
Bij voorbaat hartelijk dank.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dat hij de driveR niet kan vinden of de drivE niet kan vinden?? als hij de drive niet kan vinden met een CDROM erin, dan zou ik eens een andere generieke IDE CDROM driver voor DOS proberen, misschien dat die het verhelpt...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet bijna zeker dat het de driveR niet gevonden kan worden (al kan ik het op het moment even niet checken)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Wanneer vindt dit probleem zich voort :) : Bij de bios. Of als hij al verder is :).

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij als hij het mscdex-commando in de autoexec.bat probeert uit te voeren

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?? Jammer.
Heeft dan iemand misschien een goede tip voor een andere generieke cdromdriver, wie weet ligt het daar aan. :)

• topper
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01-2023
Ik zou er gewoon voor zorgen dat er geen cd-tje in je cdromspeler zit als je de PC uitzet, probleem opgelost :)

specs

Verwijderd

Of haal de CD-ROM driver er uit, kijk welk merk en type het is, en ga op de site van de fabrikant de bijbehorende DOS-drivers ophalen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 05:59 schreef HlpDsK het volgende:
Of haal de CD-ROM driver er uit, kijk welk merk en type het is, en ga op de site van de fabrikant de bijbehorende DOS-drivers ophalen.
Kan het merk en type niet op een andere manier achterhaald worden (bijv door een of ander commando in DOS)? Ik ben er namelijk nogal goed in om dingen (onbedoeld) te mollen als ik daadwerkelijk kasten ga openschroeven ;)

• LauPro
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat de computer de cd-romdrive niet kan vinden omdat er nog een cd in zit is gewoon een driver-fout...

En ik heb een paar jaar geleden is een diskette gekregen met een universele driver. Misschien heb je daar wat aan (wel ff zoeker hor)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 11:53 schreef laupro het volgende:
Dat de computer de cd-romdrive niet kan vinden omdat er nog een cd in zit is gewoon een driver-fout...

En ik heb een paar jaar geleden is een diskette gekregen met een universele driver. Misschien heb je daar wat aan (wel ff zoeker hor)
Nou, als het niet te veel moeite is, heel graag! :)

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Een CD-ROM speler geeft bij Initialisatie ook aan je BIOS door behalve het type een extra code ,of er een CD in zit en wat voor CD het is (MINI-CD of STANDAARD CD)
Die standaard driver krijgt die code bij het laden ook door en zal hem niet herkennen waarna hij een foutmelding genereert.
Kortom fix een andere driver.

(Mitsumi is een van de meest standaard ondersteunde CD-ROM spelers)

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

• LauPro
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op donderdag 30 augustus 2001 19:16 schreef langhors het volgende:

[..]

Nou, als het niet te veel moeite is, heel graag! :)
Pff dan moet ik even zoeker hor...ik hoop dat die diskette niet is 'verstoft'. want daar zijn al een heleboel diskettes aan ten onder gegaan :'(

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1