Desktop valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghastrakun
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 16:34
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje met het probleem dat mijn desktop PC uitvalt tijdens het gamen, en daarna gelijk opnieuw opstart.. Nu hangt dit wel af van de intensiteit van het spel, want bij het (zeer regelmatig) spelen van Dota 2 gebeurt het niet, maar bij iets als Crusader Kings 3 vrijwel altijd. Bij Crusader Kings 3 verschilt wel hoe lang het duurt voordat de PC uitvalt. Soms gebeurt het na 20 minuten, en soms kan ik 5 uur lang achter elkaar mijn gang gaan zonder problemen. Ik heb het geprobeerd met zo min mogelijk actieve processen, en ook met een youtube video op de achtergrond maar dit lijkt niks uit te maken.
Het enige wat ik in event viewer te zien krijg is:

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Nu heb ik geprobeerd om de oorzaak te achterhalen en denk ik dat het aan de PSU ligt. Ik heb DISM, sfc en memtest zonder problemen gerund. De graphics drivers zijn geupdated maar dat verhelpt het probleem niet. Uit een aangemaakt Open Hardware Monitor Log kwam ik qua temperaturen ook geen problemen tegen.
https://drive.google.com/...xXw-6BvF/view?usp=sharing

Nu is mijn vraag of mijn conclusie de juiste is. Ik heb helaas geen GPU of PSU liggen waarmee ik kan testen.

Specs:
CPU: Intel Core i5-6500
GPU: MSI GeForce GTX 1060 6G
PSU: Corsair CX550
Mobo: Gigabyte GA-B150-HD3P
RAM: Corsair Vengeance (details zijn wat moeilijk te achterhalen)
SSD: 2x Samsung 870 EVO 500gb
SSD: Samsung 970 EVO PLUS M.2 1TB

[ Voor 3% gewijzigd door Ghastrakun op 23-10-2022 03:43 ]

Beste antwoord (via Ghastrakun op 13-11-2022 16:23)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:43
In je log zijn meerdere opmerkelijke dips te zien in voltage 0 te zien, wat volgens mij de CPU core voltage is. Deze zie je hier en daar zelf tot onder de 0,6V dippen, zelfs onder load. Dat gaat die processor echt niet leuk vinden, dus daar komen zeer waarschijnlijk je crashes vandaan. Op rij 254 zie je de Vcore zelfs naar 0,264 gaan, terwijl je processor op 4 cores 3300MHz draait. Je kunt vaak best een eindje undervolten, maar minder dan 0,3 gaat die processor echt niet lukken.

Dit lijkt inderdaad een probleem met de voeding. 450W zou toereikend moeten zijn, maar het is wel aan de krappe kant (voornamelijk in extra ruimte om pieken op te kunnen vangen). Met Speedfan kan je ook de GPU 12V uitlezen, het is misschien nog wel even de moeite waard om te checken of tijdens het gamen die +12V ook enorm fluctueert of dat die redelijk stabiel is. Je kunt dan vooral het contrast zien tussen op de desktop, waar je gewoon een nette 12V moet zien, en in game, waar de grafiek van de +12V rimpelingen gaat vertonen.

Of het dan ook echt je voeding is kan ik onmogelijk met zekerheid zeggen. Ik durf wel te zeggen: als je rimpelingen ziet op de +12V in SpeedFan dan heb je in ieder geval het probleem dat de 12V rail van je voeding overbelast wordt en dat die dus inderdaad dan vervangen moet worden. Maar deze Vcore dips zijn wel heel extreem en niet echt te hangen aan een duidelijke verandering in de load van je systeem. Het zou ook met de VRM's op je moederbord te maken kunnen hebben.

Begin dus even met SpeedFan te installeren en de +12V grafiek van je videokaart in de gaten te houden. Zodra je daar rimpelingen ziet en/of dat de spanning best een stukje zakt ten opzichte van geen load, dan durf ik wel te zeggen dat je voeding een upgrade kan gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
Klink inderdaad als PSU, enige manier om dat zeker te weten is door de PSU (misschien een test exemplaar lenen?) te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
Klinkt als een probleem wat ik had. Zou inderdaad je voeding checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:54
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Is de voeding een CX550 of CX550M? Die laatste lijkt mij waarschijnlijker als je die tegelijk met moederbord en cpu hebt gekocht. Skylake is van zomer 2015 tot zomer 2016 en CX550 kwam pas in 2017 toen Kabylake (Intel 7e gen Core i) actueel was. CX550M was er begin 2016. Buiten de modulariteit verschillen ze intern ook nogal veel.

[ Voor 86% gewijzigd door Uszka op 23-10-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kun je met tooltje van mail de videokaart beperken in maximaal wattage? Schroef hem wat terug en kijk of het wel stabiel blijft? Ik heb een zeer vergelijkbare setup en geen problemen.
Zitten alle kabels goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghastrakun
Voeding heb ik kunnen vinden en het blijkt om een Corsair CX450M te gaan (is alweer lang geleden).
BIOS versie is American Megatrends Inc. F3, 07/03/2016, SMBIOS Version 2.8
Tijdje geleden heb ik alles goed onstoft en toen heb ik ook de kabeltjes gecheckt en die zaten allemaal goed vast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
In je log zijn meerdere opmerkelijke dips te zien in voltage 0 te zien, wat volgens mij de CPU core voltage is. Deze zie je hier en daar zelf tot onder de 0,6V dippen, zelfs onder load. Dat gaat die processor echt niet leuk vinden, dus daar komen zeer waarschijnlijk je crashes vandaan. Op rij 254 zie je de Vcore zelfs naar 0,264 gaan, terwijl je processor op 4 cores 3300MHz draait. Je kunt vaak best een eindje undervolten, maar minder dan 0,3 gaat die processor echt niet lukken.

Dit lijkt inderdaad een probleem met de voeding. 450W zou toereikend moeten zijn, maar het is wel aan de krappe kant (voornamelijk in extra ruimte om pieken op te kunnen vangen). Met Speedfan kan je ook de GPU 12V uitlezen, het is misschien nog wel even de moeite waard om te checken of tijdens het gamen die +12V ook enorm fluctueert of dat die redelijk stabiel is. Je kunt dan vooral het contrast zien tussen op de desktop, waar je gewoon een nette 12V moet zien, en in game, waar de grafiek van de +12V rimpelingen gaat vertonen.

Of het dan ook echt je voeding is kan ik onmogelijk met zekerheid zeggen. Ik durf wel te zeggen: als je rimpelingen ziet op de +12V in SpeedFan dan heb je in ieder geval het probleem dat de 12V rail van je voeding overbelast wordt en dat die dus inderdaad dan vervangen moet worden. Maar deze Vcore dips zijn wel heel extreem en niet echt te hangen aan een duidelijke verandering in de load van je systeem. Het zou ook met de VRM's op je moederbord te maken kunnen hebben.

Begin dus even met SpeedFan te installeren en de +12V grafiek van je videokaart in de gaten te houden. Zodra je daar rimpelingen ziet en/of dat de spanning best een stukje zakt ten opzichte van geen load, dan durf ik wel te zeggen dat je voeding een upgrade kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghastrakun
Ik heb ondertussen de voeding vervangen en heb geen problemen meer. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ghastrakun schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:23:
Ik heb ondertussen de voeding vervangen en heb geen problemen meer. Bedankt voor de reacties!
Namens alle mensen die in de toekomst op dit topic uitkomen na een zoekopdracht: bedankt voor het laten weten wat de oplossing was! :)
Pagina: 1