DataGhost schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:50:
Zoals ik het zie ben je bij weigering sowieso eenmalig verzendkosten kwijt, terwijl je bij aannemen nog geen extra kosten maakt en kans loopt dat het hele boeltje gewoon werkt. Indien niet, kan je het alsnog voor hetzelfde(?) bedrag (krap 9 euro) retourneren.
Een herroeping is een ontbinding van de koopovereenkomst. Alle reeds verrichte verbintenissen over en weer moeten dus ongedaan worden gemaakt. De TS geld terug, de verkoper de zaak. Zie
art. 6:271 BW:
Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.
De AV zijn niet relevant, want art. 6:230o BW, art. 6:230r BW en art. 7:11 BW zijn van semi-dwingend recht (art. 6:230i BW en art. 7:6 BW) en gezien Rome I-Vo bij consumentenkoop van toepassing als de TS voornamelijk in Nederland woonachtig is en de AV vreemd recht van toepassing verklaren. Als er in de AV geen rechtskeuze staat genoemd is Nederlands recht van toepassing en uiteraard ook als Nederlands recht van toepassing is verklaard.
Het probleem van accepteren van de ontvangst voor herroeping is dat de TS (waarschijnlijk) het risico draagt van de retourzending en daarbij zeker de retourkosten moet betalen als de combinatie toch niet geschikt is. Uiteraard is het nadeel dat de TS dan ook niet weet of de combinatie toch geschikt is. Het is dus kiezen of delen.
Strikt genomen moet de TS obv
art. 7:29 lid 2 BW na herroeping voor ontvangst de zaak toch in ontvangst te nemen:
2 De koper die voornemens is een aan hem verzonden en op de plaats van bestemming te zijner beschikking gestelde zaak te weigeren, moet, zo dit geen betaling van de koopprijs en geen ernstige bezwaren of onredelijke kosten meebrengt, deze in ontvangst nemen, tenzij de verkoper op de plaats van bestemming aanwezig is of iemand aldaar bevoegd is zich voor zijn rekening met de zorg voor de zaak te belasten.
Je kunt dan discussiëren of de uitzondering in de laatste zin ook ziet op de bezorger, maar het zou kunnen dat die lezing niet opgaat. Als er echter als is herroepen zou ik de ontvangst duiden als een onverschuldigde betaling (er was immers ontbonden) en is het dus aan de verkoper om de zaak voor eigen rekening en risico op te halen. Net zoals een verkoper dat zou zijn als de zaak per abuis in ontvangst was genomen na aflevering op een verkeerd adres.
Er zijn dus na herroeping zowel bij weigeren van ontvangst als bij ontvangst op grond van art. 7:29 lid 2 BW geen retourkosten voor de TS.
Het mogelijke probleem dat samenhangt met art. 7:29 BW is dat de TS als zorgvuldig schuldenaar voor de zaak moet zorgen, maar ook als dat gebeurt er discussie kan ontstaan over het moment waarop een eventuele beschadiging is ontstaan na de oorspronkelijke verzending (tijdens het transport of bij de TS thuis). Zelfs al zou de verkoper dus de retourkosten mogen verrekenen, dan lijkt mij weigeren van ontvangst voor de TS risico-technisch vrij gunstig. Een zaak die de TS immers nooit in ontvangst heeft genomen kan zeker niet door de TS zijn beschadigd.
@
Amanoo Je kunt ook vandaag al contact opnemen met het ECC. Dat kan voor zover ik weet ook telefonisch en dat lijkt mij tijd technisch gezien ook het meest handige. In dit geval gaat het namelijk om de vraag wat zij adviseren wat betreft de ontvangst en volgorde van herroeping en de klok tikt.
Wat staat er in de AV over een rechtskeuze? Als daar Nederlands recht van toepassing wordt verklaard is er sowieso geen discussie over het toepasselijk recht, zelfs al bepaalt de Rome I-Vo dat je als consument ongeacht een rechtskeuze de bescherming van Nederlands dwingend recht toekomt.
Let wel op dat je
geen gebruik kan maken van de EPGV als de verkoper in Denemarken gevestigd is. Dat kan de verkoper dan overigens ook niet. Bij een eventueel geschil over terugbetaling als het pakket kwijtraakt bijvoorbeeld maakt dat voor jou en de verkoper wel lastiger om te procederen.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.