CPU voor updaten BIOS, en de wet Koop op Afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik heb onlangs een CPU en moederbord gekocht (samen bij dezelfde webwinkel). Ik heb erbij in een mail gevraagd of ze wel kunnen verzekeren dat het moederbord een updated BIOS heeft, anders werkt het niet. Ofwel door een recent model te sturen, ofwel door het zelf te updaten. Het gaat om een Asus bord zonder BIOS Flashback. Wel EZ Flash 3, maar naar mijn weten kan die niet flashen zonder CPU. Maar helaas hebben ze het al verstuurd zonder op mijn mail te reageren. Ik weet dus niet of ik een compatibel bord krijg.

Kan ik een oude CPU kopen om de BIOS mee te flashen, en dan terugsturen onder de wet Koop op Afstand? En gaat dat me dan geld kosten omdat de doos al open is geweest?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom een topic openen voordat je weet wat je binnenkrijgt en of het wel werkt?

Waarom niet maandag of dinsdag de winkel bellen om te vragen wat je kan doen (gezamenlijk) en anders meteen WKOA in werking zetten voor alles?

Waarom was het niet mogelijk om een winkel in de buurt te vinden die voor een "vergelijkbaar bedrag" wel de goede onderdelen & versies kon leveren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:47:
Waarom een topic openen voordat je weet wat je binnenkrijgt en of het wel werkt?
Dan ben ik voorbereid en heb ik eerder een werkende build, dan wanneer ik er eerst achter moet komen en dan pas een topic start.
Waarom niet maandag of dinsdag de winkel bellen om te vragen wat je kan doen (gezamenlijk) en anders meteen WKOA in werking zetten voor alles?
Is een goed idee. Zal ze dan eens bellen.
Waarom was het niet mogelijk om een winkel in de buurt te vinden die voor een "vergelijkbaar bedrag" wel de goede onderdelen & versies kon leveren?
Omdat fysieke winkels niet meer bestaan. Al helemaal niet hier in de buurt. De laatste in de wijde regio die met dit soort dingen kon helpen is al een paar jaar geleden kopje onder gegaan. Zelfs als ik het dubbele wil betalen is er niemand om mijn geld aan te nemen. Het enige wat er nog is, zijn de grote ketens als de MediaMarkt en de Expert, en die doen hier niet echt aan. Plus, ik wil niet het dubbele gekozen, ik had juist een goedkope winkel uit de Pricewatch gepakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zou je het zelf fijn vinden als je een winkel had dat iemand iets zou bestellen om mee te flashen, om vervolgens een CPU terug te krijgen die is gebruikt en die je weer moet verkopen, samen met de kosten die je moet maken voor het behandelen van de order ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Nee, maar ik zou het ook niet fijn vinden om een hele dure baksteen te hebben omdat een incompatibele BIOS versie is meegestuurd.

En ik zou het ook niet fijn vinden om meermalig hetzelfde moederbord te moeten versturen omdat het uitgestuurde bord de verkeerde BIOS versie had voor de CPU die ik erbij in de doos deed, samen met de kosten voor het behandelen van de order.

Als het moederbord niet compatible is, gaat er naar alle waarschijnlijkheid iets gebeuren dat iemand niet leuk vindt. Of ik nu het moederbord terugstuur en hetzelfde moederbord opnieuw bestel, of met een leen CPU knoei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ten eerste wacht het even af. Verder, waarom dan niet netjes vragen of ze een CPU kunnen sturen die je mag lenen, in plaats van iets te bestellen zonder dat ze weten waarom. Misschien hebben ze wel een CPU liggen die al open is geweest. Dat zou een stuk netter zijn dan zonder overleg maar iets te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ja OK, vragen of ze een open hebben liggen is wel zoveel beter. Het is wel lastig dat ik geen outlets zie met een socket 1700 CPU.

Ik heb wel eens eerder bij een webshop (ik denk Coolblue) gevraagd of ik iets uit de outlet kon lenen, eventueel tegen een kleine betaling. Kon niet, maar ik kon wel kopen en weer retourneren, was toen het antwoord. Maar op dit moment zie ik niet zo'n optie, dan moet ik echt expliciet vragen of ze überhaupt iets hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wacht het gewoon even af. Mocht het dan een probleem zijn dan kan je zeggen dat je het jammer vind dat de email niet op tijd is gezien en kan je vriendelijk vragen of ze misschien mee willen denken over een oplossing. Gelijk boos worden of zonder overleg iets bestellen, dat lijkt mij niet de manier om samen tot een oplossing te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:36
Gaat het om een AMD systeem?

AMD heeft zelf een kit dat ze in bruikleen kunnen geven.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 23:23
Sir_Lion schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:43:
Gaat het om een AMD systeem?

AMD heeft zelf een kit dat ze in bruikleen kunnen geven.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100
Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 00:32:
Ja OK, vragen of ze een open hebben liggen is wel zoveel beter. Het is wel lastig dat ik geen outlets zie met een socket 1700
Socket 1700 geen AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:36
Goed punt. Dan afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Amanoo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:44:
CPU en moederbord gekocht (samen bij dezelfde webwinkel). Ik heb erbij in een mail gevraagd [...] Maar helaas hebben ze het al verstuurd zonder op mijn mail te reageren.
Heb je per e-mail besteld dan? Of heb je op de site iets in je mandje geplaatst en los daarvan een mail gestuurd?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

De bios versie staat vaak op een sickertje op de buitenkant van de doos. Dus dan kan je wel voor het openen zien of het gaat werken.
Heel veel schiet je daar niet mee op, alleen minder discussie als je beslist het bord terug te sturen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vooraf contact opnemen met de verkoper, dan pas beslissen tot aankoop. Dit gedrag kan weer voor topic zorgen dat je retour is geweigerd ….

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 21:26
Willens en wetens het risico nemen dat iets niet gaat werken en verwachten dat een ander het oplost en ook de kosten hiervoor draagt.dit heeft m.i. niets meer met consumentenrecht te maken.

Was het niet slimmer om een andere combi te bestellen waarvan je zeker weet dat het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:45
Ik dacht dat intel systemen wel bootten maar dan 'unknown cpu' aangaven ofzo. Kun je hem niet met een usb stick flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

stylezzz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:13:
Kun je hem niet met een usb stick flashen?
+
...Wel EZ Flash 3, maar naar mijn weten kan die niet flashen zonder CPU.
https://www.asus.com/support/FAQ/1012815/

Nee dus; EZ Flash 3 "eist" dat je in de BIOS terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:45
MAX3400 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

+

[...]

https://www.asus.com/support/FAQ/1012815/

Nee dus; EZ Flash 3 "eist" dat je in de BIOS terecht komt.
Dat kan toch gewoon als je 'unknown cpu type' krijgt?

edit:

Hmm ik denk toch dat het iets uit het verleden is. Blijkbaar geen POST als je een 13e gen in je z690 zonder bios update doet....

[ Voor 20% gewijzigd door stylezzz op 23-10-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
CodeCaster schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Heb je per e-mail besteld dan? Of heb je op de site iets in je mandje geplaatst en los daarvan een mail gestuurd?
Ik heb de email kort na de bestelling verstuurd. Ik kon helaas geen aantekening tijdens het bestellen erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Lumics schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:32:
Willens en wetens het risico nemen dat iets niet gaat werken en verwachten dat een ander het oplost en ook de kosten hiervoor draagt.dit heeft m.i. niets meer met consumentenrecht te maken.

Was het niet slimmer om een andere combi te bestellen waarvan je zeker weet dat het werkt.
Er zijn geen combi's waarvan ik zeker weet dat het werkt. Althans, niet zonder dat ik significant meer voor het moederbord betaal dan voor de CPU, en dat wordt toch wel een beetje onredelijk. 700 series chipsets zijn nog niet echt verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
stylezzz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:13:
Ik dacht dat intel systemen wel bootten maar dan 'unknown cpu' aangaven ofzo. Kun je hem niet met een usb stick flashen?
Als dat het geval is en ik dus wel in de BIOS kan komen, dan kan ik het gewoon flashen met een USB stick. Dat zou wel heel mooi zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:12

Blokker_1999

Full steam ahead

De geest van de WKOA is bedoelt om een product te kunnen testen thuis zoals je dat in de winkel ook zou kunnen doen. De letter van de wet gaat evenwel verder dan dat omdat de geest zeer moeilijk te omschrijven valt.

Maar het is wel dit soort van vragen dat mijn inziens de WKOA ondermijnt. Ik zie hier zo vaak mensen passeren die komen klagen dat ze een nieuw product besteld hebben maar dat de verpakking duidelijk al een keer is opengeweest. Je geeft zelf ook aan dat als je verkoper zou zijn, dat je het ook niet leuk vindt dat een klant zoiets zou doen. Ik verwacht ook dat ook jij niet blij zal zijn als het zegel op de verpakking van een CPU verbroken is geweest.

En inderdaad, sinds de laatste fysieke winkel in de buurt vertrokken is, moet ik ook een heel stuk verder rijden, maar dat doe ik dan ook nog altijd, net omdat ik service verwacht ipv de goedkoopste prijs. Service heeft een kost, en dat vergeten mensen maar al te vaak totdat ze het nodig hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Desnoods bestel je een simpele Celeron voor het flashen en verkoop je die hier via V&A weer. Jij blij, de volgende met hetzelfde probleem blij, en winkel blij zodat ze niet met een aangebroken CPU en een retour blijven zitten.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:27:
En inderdaad, sinds de laatste fysieke winkel in de buurt vertrokken is, moet ik ook een heel stuk verder rijden, maar dat doe ik dan ook nog altijd, net omdat ik service verwacht ipv de goedkoopste prijs. Service heeft een kost, en dat vergeten mensen maar al te vaak totdat ze het nodig hebben.
Verder rijden is ook geen optie. De accu houdt het niet lang genoeg vol om bij de dichtstbijzijnde winkel te komen. De fiets is na 60km wel leeg. En de trein hier loopt nog op stoom en sluit dan ook niet aan op het landelijke net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:19
Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Er zijn geen combi's waarvan ik zeker weet dat het werkt. Althans, niet zonder dat ik significant meer voor het moederbord betaal dan voor de CPU, en dat wordt toch wel een beetje onredelijk. 700 series chipsets zijn nog niet echt verkrijgbaar.
Ook niet met een 12 series cpu?
spone schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:11:
Desnoods bestel je een simpele Celeron voor het flashen en verkoop je die hier via V&A weer. Jij blij, de volgende met hetzelfde probleem blij, en winkel blij zodat ze niet met een aangebroken CPU en een retour blijven zitten.
Volgens mij is dit bij eerdere series ook al eens gedaan, en waren hier zelfs topics voor / va adverts om goedkoop een celeron of pentium te lenen voor n bios flash, waarna je m weer naar de volgende stuurde.
iirc, ging dat om H110 boardjes 6000-7000 series intel cpu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
spone schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:11:
Dan is het nog enorm de vraag of ik weer van die Celeron afkom. Een verouderd product dat al niet veel soeps was toen het nog nieuw was. Als dat niet lukt is het alsnog een flinke markup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
JWL92 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Ook niet met een 12 series cpu?
Maar dan zou ik een 12 series CPU moeten kopen. Dat is nogal een verspilling van geld, wanneer de 13th gen i5 het vaak beter doet dan een 12th gen i9. Terwijl een 12th gen i9 nota bene duurder is. Dan steek ik mijn geld nog liever in brand. Als je nu een beetje goede CPU wil, dan koop je die niet vanuit 12th gen. Die zijn volledig irrelevant geworden. Het enige nut van 12th gen is als BIOS update CPU.
Volgens mij is dit bij eerdere series ook al eens gedaan, en waren hier zelfs topics voor / va adverts om goedkoop een celeron of pentium te lenen voor n bios flash, waarna je m weer naar de volgende stuurde.
iirc, ging dat om H110 boardjes 6000-7000 series intel cpu's
Ik kan wel eens kijken naar het aanmaken van een vraag advertentie als het nodig is, maar het probleem is dat je niet weet of iemand er een over heeft. Anders zit je mogelijk alsnog maanden te wachten op een leen CPU die wellicht nooit komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Amanoo op 23-10-2022 13:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Maar je kan toch wel even bij een computerwinkel in de regio (Azerty, Alternate, Informatique, ...) informeren of ze een bios update voor je uit willen voeren met een CPU die zij hebben liggen? Als je koste wat kost die kant niet op wil/kan dan kan je hem vast wel opsturen en ben je voor 20-ish euro klaar.

Dan zit jij niet met een "onverkoopbare" cpu, en de winkel ook niet. Je hebt bewust de keuze gemaakt om een combinatie te bestellen die niet noodzakelijkerwijs met elkaar werkt. Een beetje flexibiliteit of zelfbewustzijn zou daarom op zijn plaats zijn :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:19
Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Maar dan zou ik een 12 series CPU moeten kopen. Dat is nogal een verspilling van geld, wanneer de 13th gen i5 het vaak beter doet dan een 12th gen i9. Terwijl een 12th gen i9 nota bene duurder is. Dan steek ik mijn geld nog liever in brand. Als je nu een beetje goede CPU wil, dan koop je geen 12th gen. Die zijn volledig irrelevant geworden.

[...]

Ik kan wel eens kijken naar het aanmaken van een vraag advertentie als het nodig is, maar het probleem is dat je niet weet of iemand er een over heeft. Anders zit je mogelijk alsnog maanden te wachten op een leen CPU die wellicht nooit komt.
Dat is dus een gok die je bewust nam, door deze combo te kiezen en bestellen, voordat je een antwoord op je vraag heb gekregen..
Kijk op VA, misschien staat r al n compatible celeron ? dan hoef je r niet te veel aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
JWL92 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:39:
[...]

Dat is dus een gok die je bewust nam, door deze combo te kiezen en bestellen, voordat je een antwoord op je vraag heb gekregen..
Ik dacht aanvankelijk dat die BIOS flashback zou hebben. Daarom koos ik ook voor dit moederbord, juist zodat ik die gok niet hoefde te nemen. Asus is wat warrig met hun informatie over dergelijke features. Toen ik erachter kwam dat het niet zo was stuurde ik de email. Dat was redelijk snel na de bestelling, maar toen kon ik dus niet zomaar meer wat veranderen.

Sowieso is het een gok die iedereen zal moeten doen die nu 13th gen koopt.
Kijk op VA, misschien staat r al n compatible celeron ? dan hoef je r niet te veel aan uit te geven.
Had ik al naar gezocht, is er niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Amanoo op 23-10-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

Wildfire

Joy to the world!

Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:46:

[...]

Even ter verduidelijking, niet als je een moederbord koopt met een chipset die van het begin af aan als voor 13th gen is gemaakt/ontworpen. Een mobo met Z790 zal meteen met een 13th gen chip werken.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Wildfire schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Even ter verduidelijking, niet als je een moederbord koopt met een chipset die van het begin af aan als voor 13th gen is gemaakt/ontworpen. Een mobo met Z790 zal meteen met een 13th gen chip werken.
Z790 is alleen praktisch niet te krijgen. Al helemaal niet een ITX bord voor een prijs lager dan de CPU.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Z790 is alleen praktisch niet te krijgen. Al helemaal niet een ITX bord voor een prijs lager dan de CPU.
Ik hoor/lees heel veel "kan niet, wil niet, doet niet, geen zin, ver, geld" maar als je nou eerst eens begint met wat je besteld hebt aan moederbord, wie weeeeet kent iemand hier een omweg om wel een BIOS te flashen indien dat nodig zou zijn.

Let wel, ik snap dat je graag nieuwe spullen wil. En kudos dat je daar "op release" een bak geld voor neer kan leggen. Maar zoals met bijna elke early adopter; dit soort issues klinken niet onbekend en aangezien je expliciet er een mail aan gewaagd hebt, ligt dan het (kleine) risico ook niet een heul klein beutje bij jou? ;)

Andere optie: plaats een advertentie in https://tweakers.net/aanbod/ of iemand bij jou in de buurt een goede/werkende CPU heeft ter leen? Kom je nog eens de deur uit; hoef je geen 60km met de fiets; even samen Tweaken/flashen, klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

maar als je nou eerst eens begint met wat je besteld hebt aan moederbord
ASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi

Tijdens bestellen dacht ik ook dat hij Flashback had, zodat dit geen probleem was. Dat was een beetje het punt, ik wilde dit gedoe juist voorkomen. Maar ik stonk er dus alsnog in.

[ Voor 28% gewijzigd door Amanoo op 23-10-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

Wildfire

Joy to the world!

Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

ASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi

Tijdens bestellen dacht ik ook dat hij Flashback had, zodat dit geen probleem was. Dat was een beetje het punt, ik wilde dit gedoe juist voorkomen. Maar ik stonk er dus alsnog in.
Misschien ontvang je wel een moederbord uit recente voorraad, dan zit er BIOS v1620 met een beetje geluk al op en dan is er al support voor 13th gen. Even afwachten zou ik zeggen, misschien heb je geluk.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Ik dacht aanvankelijk dat die BIOS flashback zou hebben. Daarom koos ik ook voor dit moederbord, juist zodat ik die gok niet hoefde te nemen. Asus is wat warrig met hun informatie over dergelijke features. Toen ik erachter kwam dat het niet zo was stuurde ik de email. Dat was redelijk snel na de bestelling, maar toen kon ik dus niet zomaar meer wat veranderen.

Die gok hoef je helemaal niet te nemen, je kan immers ook gewoon bestellen bij een winkel die iets in deze strekking aanbied: https://azerty.nl/product...montage-assemblage/602657

Het zou mij verbazen als de andere grote webshops zo'n service niet aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Dennism schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Die gok hoef je helemaal niet te nemen, je kan immers ook gewoon bestellen bij een winkel die iets in deze strekking aanbied: https://azerty.nl/product...montage-assemblage/602657

Het zou mij verbazen als de andere grote webshops zo'n service niet aanbieden.
Ik had het besteld bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, maar die heeft zo'n service niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 23-10-2022 16:06 . Reden: Naam winkel in mo-tags geplaatst, conform beleid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20
Dus als ik het goed begrijp heb je bij webshop A een moederbord en CPU besteld die wellicht (out-of-the-box) niet gaan samenwerken en vervolgens wil je bij winkel B tijdelijk gratis een CPU lenen onze mom van WKOA?

Klopt dat? En zo ja, waarom die tijdelijke CPU niet bestellen bij winkel A, waar je de rest hebt gekocht? Dan richt je in elk geval alleen schade aan bij de winkel waar je ook daadwerkelijk iets gekocht hebt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:47

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik vind het ronduit asociaal dat je eigenlijk alleen maar schijnt te denken "Kom ik hier mee weg?", i.p.v. "Is dit eigenlijk wel netjes?".

Jij hebt een risico genomen en nu je bang bent dat het verkeerd voor je uitpakt wil je iemand anders (i.e. een winkel) een nadeel laten ondervinden om jouw fout op te lossen. Wees een vent en neem je verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
mjax schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:07:
Dus als ik het goed begrijp heb je bij webshop A een moederbord en CPU besteld die wellicht (out-of-the-box) niet gaan samenwerken en vervolgens wil je bij winkel B tijdelijk gratis een CPU lenen onze mom van WKOA?

Klopt dat? En zo ja, waarom die tijdelijke CPU niet bestellen bij winkel A, waar je de rest hebt gekocht? Dan richt je in elk geval alleen schade aan bij de winkel waar je ook daadwerkelijk iets gekocht hebt.
Nee, ik bedoelde niet dat ik per se bij winkel B de update CPU zou bestellen. Dat zou inderdaad prima via winkel A kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Managelorian schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:12:
Ik vind het ronduit asociaal dat je eigenlijk alleen maar schijnt te denken "Kom ik hier mee weg?", i.p.v. "Is dit eigenlijk wel netjes?".

Jij hebt een risico genomen en nu je bang bent dat het verkeerd voor je uitpakt wil je iemand anders (i.e. een winkel) een nadeel laten ondervinden om jouw fout op te lossen. Wees een vent en neem je verlies.
Dus gewoon maar even een moederbord op tafel laten liggen en weer een nieuwe bestellen? Ik heb niet het budget om eventjes een heel stel moederborden te gaan bestellen. Ik kan ook het moederbord direct weer terugsturen maar dan lijdt de winkel dus ook verlies.

Ik heb trouwens ook geen risico genomen. Ik koos bewust een moederbord waarvan ik dacht dat het de flashback optie had. Dan kon ik het altijd zelf flashen als het niet compatible was, zodat er ook geen risico was. Het was een bewuste keuze om dit soort grappen te voorkomen. Alleen blijkt het bord dat niet te hebben, want Asus is extreem inconsistent met de flashback functie, en zit ik alsnog mogelijk met dit gedoe.

[ Voor 21% gewijzigd door Amanoo op 23-10-2022 18:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Wat dacht je van überhaupt niet bestellen als je niet weet wat je eigenlijk besteld? Of zeg ik nu iets heel raars?

Jij bent hier geen 'slachtoffer' van de omstandigheden, hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Managelorian op 23-10-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Managelorian schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:32:
Wat dacht je van überhaupt niet bestellen als je niet weet wat je gaat krijgen? Of zeg ik nu iets heel raars?

Jij bent hier geen 'slachtoffer' van de omstandigheden, hoor.
Ik dacht dat ik precies wist wat ik kreeg. Een moederbord dat compatible is wanneer het een BIOS update heeft, en een BIOS flashback functie heeft voor het geval dat de update nog geïnstalleerd moet worden. Dan is er dus nooit een risico dat ik met een incompatible bord zit.

Alleen blijkt nu dat Asus extreem inconsistent is met het toepassen van de flashback functie, en dat ik alsnog het risico loop dat ik zeer bewust heb vermeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Dan lijkt terugsturen onder WKOA mij een prima alternatief. Of nog beter: bellen en de order annuleren zodat er überhaupt niet verstuurd wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hele discussies hier, maar kort antwoord voor TS, nee! Hier is WKOA absoluut niet voor bedoeld! en zou ronduit asociaal zijn.

TS had zich voor de koop beter moeten informeren. De juiste oplossing is nu afwachten welk bios het moederbord heeft en daarop verder te acteren.

Bij een te oud bios gewoon vraag en aanbod doorkijken voor een goedkope oudere processor, daarmee het moederbord van nieuw bios voorzien. Daarna kan betreffende CPU weer vraag en aanbod op, maar niet een ander of winkel onnodig op extra kosten jagen. Dat is namelijk wat je doet als je hiervoor gebruik gaat maken van WKOA, zowel voor winkel als andere consumenten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Managelorian schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:36:
Dan lijkt terugsturen onder WKOA mij een prima alternatief. Of nog beter: bellen en de order annuleren zodat er überhaupt niet verstuurd wordt.
Klantenservice is in het weekend en vrijdag in de namiddag dicht, maar het vrijdagavond besteld en in het weekend verzonden.

Ik heb direct contact gezocht toen ik erachter kwam dat het niet de Asus flashback functie had (de reden dat ik juist dit moederbord koos). Maar dat kon dus niet meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Amanoo op 23-10-2022 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20
Twee situatie gaan nu door elkaar lopen:
  1. Je hebt ergens een CPU + moederbord besteld die mogelijk niet compatibel zijn. Je hebt hierover vragen aan de webwinkel gesteld maar het antwoord niet afgewacht. Dus mogelijk ontvang je een niet werkende combinatie.
  2. Je overweegt nu al om (alvast?) een extra CPU ergens te bestellen om een BIOS update te kunnen uitvoeren op het moederbord. Je hebt op voorhand al geen intentie om deze CPU daadwerkelijk te behouden. Je gaat deze na gebruik retourneren onder WKOA.
Hoewel jij doet voorkomen alsof deze twee situaties met elkaar te maken hebben, staan ze helemaal los van elkaar.

1. Je kunt - als het allemaal niet werkt - gewoon terug naar de webwinkel om dit in orde te maken.
2. Niet zo zeer een juridisch vraagstuk (ik vermoed dat de WKOA zo ruim is geformuleerd dat jouw misbruik hier ook onder zal vallen) en dus meer een ethische vraag. Hoewel dat niet is hoe jij ‘m stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
mjax schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:40:
Je hebt ergens een CPU + moederbord besteld die mogelijk niet compatibel zijn. Je hebt hierover vragen aan de webwinkel gesteld maar het antwoord niet afgewacht. Dus mogelijk ontvang je een niet werkende combinatie.
Ik had daarom bewust een Asus bord gekozen waarvan ik dacht dat die de BIOS flashback functie heeft. Dan is die altijd compatible, want in het ergste geval update ik hem zonder CPU. Zo liep ik dus nooit risico. Alleen bleek Asus heel inconsistent te zijn met deze functie. Gerelateerde borden uit dezelfde serie hebben de functie wél.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:32
Wet koop op afstand is daar niet voor bedoeld: in de winkel kan je ook niet vragen om ff een cpu te geven, die in je mobo te steken, je mobo te flashen en dan zeggen "ah nee, die wil ik niet". Dat is de logica achter de wet. En zoals hierboven staat, het is een beetje asociaal naar de winkel die de cpu moet verkopen (en waarschijnlijk gaan die dan kosten in rekening brengen om het te gebruiken).

Betere oplossingen zouden zijn:

* wachten - als het aankomt en het werkt, geen probleem
* lief hier op tweakers vragen of er iemand in de buurt je wil helpen met zijn/haar 12 generatie zodat je even kan flashen voor een biertje
* de webshop betalen om voor jou te flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is asociaal, maar ja, het mag. De winkel waar je de flash-processor bestelt is verplicht de retour aan te nemen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Voor onderstaande ga ik er vanuit dat je kocht als consument in Nederland bij een Nederlandse webwinkel. Zo niet, geef dat dan aan.

Er zijn allerlei wegen naar Rome, maar de minst risicovolle voor jezelf en de verkoper is herroepen vóór je iets hebt ontvangen. Dat kan ook al vanavond dus. Het is vooral van belang dat je achteraf kunt bewijzen dat je verklaring van herroeping is ontvangen door de verkoper voor je iets ontvangen hebt.

De verkoper is dan verplicht om je zonder onnodige vertraging terug te betalen, maar uiterlijk binnen 14 dagen. Ter info voor hieronder: herroeping is in het Burgerlijk Wetboek een vorm van ontbinding.

Zie art. 6:230r lid 1 BW en de memorie van toelichting bij art. 6:230o BW:
1 De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
De formulering «tot een termijn van veertien dagen is verstreken» verduidelijkt dat een consument kan ontbinden totdat de specifiek gestelde termijn is verstreken. Dit betekent bij een consumentenkoop dat een consument kan ontbinden voordat hij de zaak heeft ontvangen (overweging 40). Overigens is deze uitleg ook al in de Nederlandse jurisprudentie aangenomen (Zie o.m. Rb Assen 15 maart 2011, LJN BP8079 en Rb Alkmaar 16 november 2011, LJN BU6789). Het tijdstip waarop deze termijn begint te lopen, hangt af van de aard en inhoud van de overeenkomst. Dit wordt in een aantal onderdelen verder uitgewerkt.
Kamerstukken II 2012/13, 33520, nr. 3, p. 37

Na ontvangst van je geld, kun je bij dezelfde of een andere verkoper vragen naar de juiste combinatie. Zorg in dat geval dat je vraag over de combinatie vooraf aan de koop vastligt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
@Real Aha, dan heb je dus sowieso ook de verzendkosten teruggekregen.

Maar als bij ontvangst blijkt dat ik toch een met correcte BIOS versie heb gekregen (mogelijk zit er een sticker op de doos met BIOS versie), maak ik dan de herroeping ongedaan? Of ga ik hoe dan ook het bord terugsturen?

De webwinkel in kwestie is niet gevestigd in Nederland (wel EU), maar ze hebben wel een Nederlandstalige .nl website, Nederlandse klantenservice. Geen kvk nummer, wel CV-nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:18:
Of ga ik hoe dan ook het bord terugsturen?
Als je niets aanneemt is er ook niets ontvangen en dan blijft sowieso elk risico op verzendschade bij de verkoper (art. 7:11 lid 1 BW).

De doos openmaken als je al hebt herroepen gaat dus niet als je geen risico wil lopen. Je moet bij voorkeur ook niets aannemen in dat geval. Je kunt bij een bezorger die aandringt zo nodig duidelijk maken dat de koop al is herroepen.

Een alternatief is niet herroepen, doos openen en kijken of je de juiste combinatie hebt. Maar als dat niet het geval is en je wilt alsnog herroepen, dan draag je zelf de retourkosten en (waarschijnlijk) ook het retourrisico (verlies, beschadiging etc.). Over dat retourrisico kun je ook weer discussiëren, maar daar ga ik nu niet op verder.
De webwinkel in kwestie is niet gevestigd in Nederland (wel EU), maar ze hebben wel een Nederlandstalige .nl website, Nederlandse klantenservice. Geen kvk nummer, wel CV-nummer.
Als de verkoper binnen de EU is gevestigd, maar niet in het land waar je zelf bent gevestigd is het van belang om na te gaan welk recht van toepassing is. Dat heeft overigens maar beperkte betekenis als je consument bent, want in dat geval kun je (als je voornamelijk in Nederland woont) onder art. 6 van de Rome I verordening van de EU (593/2008) al het dwingend recht uit het Nederlands Burgerlijk Wetboek dat in jouw voordeel is van toepassing verklaren. Als er geen rechtskeuze is overeengekomen en jij woont voornamelijk in Nederland, dan is bij consumentenkoop Nederlands recht van toepassing.

Verder heb je bij een internationale consumentenovereenkomst binnen de EU bij een eventueel conflict de mogelijkheid om contact op te nemen met het ECC in het land waar je voornamelijk woonachtig bent:

https://ec.europa.eu/info...entres-network-ecc-net_en

Tot slot kunnen jij en de verkoper bij een eventueel geschil tot €5000 ook gebruik maken van de Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV), behalve als de verkoper in Denemarken is gevestigd. Als jij zou willen procederen en in Nederland woonachtig bent, verloopt dat via een verzoekschriftprocedure. Je hoeft dus geen dagvaarding te sturen. Het ECC kan je in dat geval ook informeren. Voor een EPGV worden standaard EU formulieren gebruikt. Een uitspraak in je voordeel heeft een executoriale titel in het andere land. Je kunt dus zo nodig elders een deurwaarder of andere gerechtelijk ambtenaar beslag laten leggen als dat moet.

Let op dat de verkoper ook een EPGV kan starten tegen jou en dat je bij verlies waarschijnlijk ook de proceskosten draagt. Het is vaak beter om een geschil buitengerechtelijk op te lossen, maar niet altijd.

Let wel op dat het niet mogelijk is om op een forum zoals dit alle relevante feiten te overzien (we weten nu pas volgens mij dat het een internationale koop betreft bijvoorbeeld) en mede daarom elk risico op handelen naar wat ik noem bij jou blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
ik heb dit probleem ook gehad dat ik geen beeld had ik heb mijn bord en cpu bij de webshop rma aangemeld met de vraag of zij er een nieuwe bios op wilde zetten
het probleem was 5 dagen later opgelost
dan hoef je niks anders te kopen en terug te sturen je moet alleen wat geduld hebben

[ Voor 17% gewijzigd door Steenw op 23-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik ga morgenochtend sowieso maar eens bellen. Ik weet wel iets beter nu wat mogelijk is. Herroepen voor ontvangst en vervolgens weigeren zoals @Real zegt zodat het wordt teruggestuurd, nieuwe BIOS via RMA zoals @Steenw zegt, misschien andere oplossing van de webwinkel zoals leen CPU. Ik verwacht niet dat he tmorgen al aankomt. Die ideeën kan ik in ieder geval meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 23-10-2022 21:35 . Reden: Reals suggestie onvolledig genoteerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:05:
Weigeren zoals @Real zegt zodat het wordt teruggestuurd,
Let op: alleen maar weigeren aan de deur is niet hetzelfde als herroepen. Je moet (als je daadwerkelijk wil herroepen tenminste) echt een verklaring van herroeping sturen vóór je ontvangt om er zeker van te zijn dat je bijvoorbeeld niet in schuldeisersverzuim wordt gesteld omdat je al voornemens was om te herroepen.

Herroepen kan vormvrij, maar je draagt als verzender van een verklaring onder Nederlands recht de stelplicht en bewijslast dat je verklaring is ontvangen door de verkoper.

Weigeren aan de deur zal voor een RMA mogelijk ook ingewikkeld worden overigens. Waarschijnlijk moet daarvoor dan wel eerst ontvangen. Je beroept je dan naar ik begrijp op non-conformiteit (art. 7:17 BW), maar de vraag is of dat wel slaagt. Het gaat er dan namelijk om of je ontving wat je mocht verwachten. En je hebt de verkoper zelf al duidelijk gemaakt dat je achteraf ontdekte dat er mogelijk een compatibiliteitsprobleem is waar je rekening mee had kunnen houden vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik heb nog even nagedacht, en ik denk dat herroeping vooraf en daarna weigering (zoals beschreven door @Real) toch het beste is. Omdat je het vooral over Nederlandse regels hebt en het gaat om een Deense webwinkel met een Nederlandse website, wist ik niet helemaal zeker in hoeverre hetzelfde geldt. Dus daarom toch nog even hetvolgende voor de zekerheid:

In de FAQ van de webwinkel staat dat je bij herroeping wel al je geld terugkrijgt inclusief transport, maar als je het in ontvangst neemt en dan weer gaat verzenden, dan zijn die verzendkosten terug wel voor je rekening. Volgens de website van de pakketvervoerder: als een pakket door de ontvanger wordt geweigerd, dan sturen ze het terug naar de verzender en brengen ze hiervoor geen extra kosten in rekening. Als ik dus nu herroep en dan bij de vervoerder weiger dan gaat die terug en dan gaat alles gewoon goed, en kost het me ook geen verzendkosten, dan gaat alles gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het pakje weigeren aan de deur is annuleren, het pakje gaat retour afzender en de overeenkomst wordt vernietigd. Verkoper zijn goed terug, jij je betaling terug.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Bij weigeren/herroepen ontslaat dat jou volgens mij niet van het moeten betalen van de verzendkosten terug, de enige verzendkosten die je terugkrijgt zijn die van de shop naar jou toe. Dat jij toevallig niet degene bent die vooraf betaalt voor de retourzending bij weigering aan de deur wil niet zeggen dat ze die kosten later niet alsnog mogen vorderen/inhouden, dat is namelijk niet per se een gratis dienst van de vervoerder. Ook in hun voorwaarden staat "De directe kosten van het terugzenden van de goederen komen voor uw rekening", dus dat is wellicht iets om rekening mee te houden en te heroverwegen of je de gok zou willen wagen of niet. Zoals ik het zie ben je bij weigering sowieso eenmalig verzendkosten kwijt, terwijl je bij aannemen nog geen extra kosten maakt en kans loopt dat het hele boeltje gewoon werkt. Indien niet, kan je het alsnog voor hetzelfde(?) bedrag (krap 9 euro) retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:22
Hackus schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:11:
Vooraf contact opnemen met de verkoper, dan pas beslissen tot aankoop. Dit gedrag kan weer voor topic zorgen dat je retour is geweigerd ….
Idd, daarnaast bellen als je meteen een antwoord wil met email accepteer je dat er een vertraging in reactie is.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:50:
Zoals ik het zie ben je bij weigering sowieso eenmalig verzendkosten kwijt, terwijl je bij aannemen nog geen extra kosten maakt en kans loopt dat het hele boeltje gewoon werkt. Indien niet, kan je het alsnog voor hetzelfde(?) bedrag (krap 9 euro) retourneren.
Een herroeping is een ontbinding van de koopovereenkomst. Alle reeds verrichte verbintenissen over en weer moeten dus ongedaan worden gemaakt. De TS geld terug, de verkoper de zaak. Zie art. 6:271 BW:
Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.
De AV zijn niet relevant, want art. 6:230o BW, art. 6:230r BW en art. 7:11 BW zijn van semi-dwingend recht (art. 6:230i BW en art. 7:6 BW) en gezien Rome I-Vo bij consumentenkoop van toepassing als de TS voornamelijk in Nederland woonachtig is en de AV vreemd recht van toepassing verklaren. Als er in de AV geen rechtskeuze staat genoemd is Nederlands recht van toepassing en uiteraard ook als Nederlands recht van toepassing is verklaard.

Het probleem van accepteren van de ontvangst voor herroeping is dat de TS (waarschijnlijk) het risico draagt van de retourzending en daarbij zeker de retourkosten moet betalen als de combinatie toch niet geschikt is. Uiteraard is het nadeel dat de TS dan ook niet weet of de combinatie toch geschikt is. Het is dus kiezen of delen.

Strikt genomen moet de TS obv art. 7:29 lid 2 BW na herroeping voor ontvangst de zaak toch in ontvangst te nemen:
2 De koper die voornemens is een aan hem verzonden en op de plaats van bestemming te zijner beschikking gestelde zaak te weigeren, moet, zo dit geen betaling van de koopprijs en geen ernstige bezwaren of onredelijke kosten meebrengt, deze in ontvangst nemen, tenzij de verkoper op de plaats van bestemming aanwezig is of iemand aldaar bevoegd is zich voor zijn rekening met de zorg voor de zaak te belasten.
Je kunt dan discussiëren of de uitzondering in de laatste zin ook ziet op de bezorger, maar het zou kunnen dat die lezing niet opgaat. Als er echter als is herroepen zou ik de ontvangst duiden als een onverschuldigde betaling (er was immers ontbonden) en is het dus aan de verkoper om de zaak voor eigen rekening en risico op te halen. Net zoals een verkoper dat zou zijn als de zaak per abuis in ontvangst was genomen na aflevering op een verkeerd adres.

Er zijn dus na herroeping zowel bij weigeren van ontvangst als bij ontvangst op grond van art. 7:29 lid 2 BW geen retourkosten voor de TS.

Het mogelijke probleem dat samenhangt met art. 7:29 BW is dat de TS als zorgvuldig schuldenaar voor de zaak moet zorgen, maar ook als dat gebeurt er discussie kan ontstaan over het moment waarop een eventuele beschadiging is ontstaan na de oorspronkelijke verzending (tijdens het transport of bij de TS thuis). Zelfs al zou de verkoper dus de retourkosten mogen verrekenen, dan lijkt mij weigeren van ontvangst voor de TS risico-technisch vrij gunstig. Een zaak die de TS immers nooit in ontvangst heeft genomen kan zeker niet door de TS zijn beschadigd.

@Amanoo Je kunt ook vandaag al contact opnemen met het ECC. Dat kan voor zover ik weet ook telefonisch en dat lijkt mij tijd technisch gezien ook het meest handige. In dit geval gaat het namelijk om de vraag wat zij adviseren wat betreft de ontvangst en volgorde van herroeping en de klok tikt.
Amanoo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:53:
Omdat je het vooral over Nederlandse regels hebt en het gaat om een Deense webwinkel met een Nederlandse website, wist ik niet helemaal zeker in hoeverre hetzelfde geldt.
Wat staat er in de AV over een rechtskeuze? Als daar Nederlands recht van toepassing wordt verklaard is er sowieso geen discussie over het toepasselijk recht, zelfs al bepaalt de Rome I-Vo dat je als consument ongeacht een rechtskeuze de bescherming van Nederlands dwingend recht toekomt.

Let wel op dat je geen gebruik kan maken van de EPGV als de verkoper in Denemarken gevestigd is. Dat kan de verkoper dan overigens ook niet. Bij een eventueel geschil over terugbetaling als het pakket kwijtraakt bijvoorbeeld maakt dat voor jou en de verkoper wel lastiger om te procederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-09 19:30
...

In de FAQ van de webwinkel staat dat je bij herroeping wel al je geld terugkrijgt inclusief transport, maar als je het in ontvangst neemt en dan weer gaat verzenden, dan zijn die verzendkosten terug wel voor je rekening. Volgens de website van de pakketvervoerder: als een pakket door de ontvanger wordt geweigerd, dan sturen ze het terug naar de verzender en brengen ze hiervoor geen extra kosten in rekening. Als ik dus nu herroep en dan bij de vervoerder weiger dan gaat die terug en dan gaat alles gewoon goed, en kost het me ook geen verzendkosten, dan gaat alles gewoon goed?
Volgens mij gaat het dan precies fout. Jij hoeft in bovenstaande scenario immers geen verzendkosten te betalen. Het lijkt me zeer wenselijk dat jij de verzendkosten betaald voor het terugsturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Amanoo Heel topic vol speculatie, wat als.

Maar wat als de juiste BIOS er al op staat, ben je dan tevreden en is het hele topic voor niets geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:42:
@Amanoo Heel topic vol speculatie, wat als.

Maar wat als de juiste BIOS er al op staat, ben je dan tevreden en is het hele topic voor niets geweest ?
Ik heb nog even nagedacht, en ik denk dat herroeping vooraf en daarna weigering (zoals beschreven door @Real) toch het beste is. Omdat je het vooral over Nederlandse regels hebt en het gaat om een Deense webwinkel met een Nederlandse website, wist ik niet helemaal zeker in hoeverre hetzelfde geldt.
Hieruit blijkt dat het hele topic niet voor niets is geweest. Nuttig, met goede tekst en uitleg van @Real met toegevoegde waarde voor users die tegen hetzelfde issue aan lopen. Jezelf goed laten informeren en mogelijk handelen voorbereiden voordat je voor de keus staat is nagenoeg altijd verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:12:
Nuttig, met goede tekst en uitleg van @Real met toegevoegde waarde voor users die tegen hetzelfde issue aan lopen. Jezelf goed laten informeren en mogelijk handelen voorbereiden voordat je voor de keus staat is nagenoeg altijd verstandig.
Zo moeten mijn reacties ook worden gelezen. Het gaat niet enkel om de individuele situatie van de TS, maar in de toekomst kan iedereen met een vergelijkbare situatie te maken krijgen.

Natuurlijk zou het kunnen dat de bestelde combinatie gewoon werkt. Geen idee wat de kans daarop is. Is dat heel waarschijnlijk, dan heeft herroepen voor ontvangst wellicht weinig zin. Maar is de kans op een niet werkende combinatie realistisch, dan draagt de TS bij herroeping na ontvangst de verzendkosten en (waarschijnlijk) het verzendrisico als er alsnog wordt herroepen. Dat betekent ook niet dat er zeker een probleem gaat optreden, maar dat kan wel. Er zijn genoeg topics waar kopers klagen over retouren die nooit bij de verkoper aankomen. En dan? Of het wordt een RMA, maar daar zijn ook verzendkosten voor de verkoper mee gemoeid.

De TS kan dus:
1. herroepen voor ontvangst en daarna (1a) ofwel de ontvangst weigeren, of zoals art. 7:29 lid 2 BW eigenlijk voorschrijft (1b) de zaak ontvangen en de verkoper meedelen dat het pakket als onverschuldigde betaling is ontvangen en opgehaald kan worden terwijl de TS goed voor de zaak zorg draagt
2. de zaak ontvangen, testen en eventueel herroepen, maar daarbij wel de verzendkosten en (waarschijnlijk) het verzendrisico dragen
3. de zaak testen, RMA onder non-conformiteit of commerciële garantie en wachten op herstel
4. de zaak testen, concluderen dat alles werkt en niks meer doen

Van die drie lijkt mij optie 1 het minst risicovol en zeker.

De vraag is vooral wat de verkoper in Denemarken daar allemaal van vindt, want die heeft het geld begrijp ik. Overigens kun je als consument onder Nederlands recht via de AV nooit verplicht worden om meer dan 50% aan te betalen. Niemand doet dat in de praktijk, maar het idee is uiteraard risicoverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Real schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Een herroeping is een ontbinding van de koopovereenkomst. Alle reeds verrichte verbintenissen over en weer moeten dus ongedaan worden gemaakt. De TS geld terug, de verkoper de zaak. Zie art. 6:271 BW:
Real schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
De TS kan dus:
1. herroepen voor ontvangst en daarna (1a) ofwel de ontvangst weigeren, of zoals art. 7:29 lid 2 BW eigenlijk voorschrijft (1b) de zaak ontvangen en de verkoper meedelen dat het pakket als onverschuldigde betaling is ontvangen en opgehaald kan worden terwijl de TS goed voor de zaak zorg draagt
2. de zaak ontvangen, testen en eventueel herroepen, maar daarbij wel de verzendkosten en (waarschijnlijk) het verzendrisico dragen
Ik vind dit een moeilijke uitleg, waarmee je wat mij betreft jezelf tegenspreekt. Als een herroeping onder WKOA inderdaad alles ontbindt en een reeds verzonden maar nog niet aangekomen zending verandert in een "onverschuldigde betaling", dan geldt dat natuurlijk ook als de herroeping/ontbinding pas plaatsvindt na ontvangst van de zending. Immers de overeenkomst wordt geacht niet te hebben bestaan, dus het pakket is hoe dan ook onverschuldigd bij TS aangekomen. Echter zijn in de praktijk (en volgens mij ook volgens de wet) de verzendkosten terug dan in principe niet voor de verkoper maar voor rekening van de koper. Dat zeg je zelf ook bij punt twee en dat vind ik in tegenspraak. Wat vind jij daarvan?

Los daarvan vind ik het persoonlijk niet redelijk dat annulering na verzending maar voor aankomst eventueel extra kosten voor de webshop zou betekenen, waar dat bij annulering na aankomst (en volgens de WKOA) niet bij de webshop zou moeten liggen. Ook al is het een impulsaankoop geweest wordt de consument maar beperkt beschermd door het vergoeden van de aankoopwaarde inclusief verzendkosten enkele reis, niet retour. Niet elke vervoerder handelt retourzendingen nav weigering gratis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:28:
dan geldt dat natuurlijk ook als de herroeping/ontbinding pas plaatsvindt na ontvangst van de zending.
Nee, want bij ontvangst voor herroeping draagt de TS het risico op grond van art. 7:11 BW. Maar art. 7:11 BW is niet van toepassing als de zaak onverschuldigd betaald door de TS wordt aangenomen op grond van art. 7:29 lid 2 BW.
Immers de overeenkomst wordt geacht niet te hebben bestaan
Nee, ontbinding heeft anders dan vernietiging geen terugwerkende kracht. Dat staat ook in art. 6:271 BW.
Echter zijn in de praktijk (en volgens mij ook volgens de wet) de verzendkosten terug dan in principe niet voor de verkoper maar voor rekening van de koper.
Bij herroeping na ontvangst is dat het geval.
Wat vind jij daarvan?
Dat het niet in tegenspraak is.
Los daarvan vind ik het persoonlijk
Ja, dat kan. Maar dat is niet relevant voor de vraag van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Real schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Nee, want bij ontvangst voor herroeping draagt de TS het risico op grond van art. 7:11 BW. Maar art. 7:11 BW is niet van toepassing als de zaak onverschuldigd betaald door de TS wordt aangenomen op grond van art. 7:29 lid 2 BW.

[...]

Nee, ontbinding heeft anders dan vernietiging geen terugwerkende kracht. Dat staat ook in art. 6:271 BW.

[...]

Bij herroeping na ontvangst is dat het geval.

[...]

Dat het niet in tegenspraak is.

[...]

Ja, dat kan. Maar dat is niet relevant voor de vraag van de TS.
Als ik 6:230o goed begrijp kan herroeping niet gedaan worden voordat het artikel is ontvangen dus kan er nooit sprake zijn van een onverschuldigde levering. Dat het in de praktijk voor webshops vaak net zo makkelijk is om dit wel toe te staan (bijvoorbeeld nog voor de verzending plaatsvindt) verandert hier niks aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:11:
FirePuma142 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

[...]

Hieruit blijkt dat het hele topic niet voor niets is geweest. Nuttig, met goede tekst en uitleg van @Real met toegevoegde waarde voor users die tegen hetzelfde issue aan lopen. Jezelf goed laten informeren en mogelijk handelen voorbereiden voordat je voor de keus staat is nagenoeg altijd verstandig.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als je het topic had gelezen, dan zie je dat er een oprechte fout gemaakt is. Ook dat kan gebeuren. Daarnaast mag de winkel de retour niet weigeren.

Geen idee wat je probeert te zeggen met slechts een knipoog overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door FirePuma142 op 24-10-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:21:
[...]

Als je het topic had gelezen, dan zie je dat er een oprechte fout gemaakt is. Ook dat kan gebeuren. Daarnaast mag de winkel de retour niet weigeren.

Geen idee wat je probeert te zeggen met slechts een knipoog overigens.
Ik heb het gelezen *knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.. Met de knipoog laat ik zien dat ik met je sjans :+
Wat je wilt bereiken met de quote ontgaat me ook volledig

[ Voor 12% gewijzigd door Yorinn op 24-10-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:49:
[...]
Als ik 6:230o goed begrijp kan herroeping niet gedaan worden voordat het artikel is ontvangen
Misschien goed om nog even mijn allereerste reactie terug te lezen, want ik begon nu juist met de opmerking dat herroeping voor ontvangst expliciet als mogelijkheid in de MvT bij art. 6:230o BW staat genoemd.

Real in "CPU voor updaten BIOS, en de wet Koop op Afstand"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:26:
[...]

Ik heb het gelezen [Mbr]*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.[/]. Met de knipoog laat ik zien dat ik met je sjans :+
Wat je wilt bereiken met de quote ontgaat me ook volledig
De TS heeft een oprechte fout gemaakt, ik wijs je daar op. Ook wijs ik je er op dat de winkel wettelijk gezien niet mag weigeren. Je had het dubbel fout, daar mag je dan wel op gewezen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

De TS heeft een oprechte fout gemaakt, ik wijs je daar op. Ook wijs ik je er op dat de winkel wettelijk gezien niet mag weigeren. Je had het dubbel fout, daar mag je dan wel op gewezen worden.
Ik heb het niet fout als je even leest wat ik heb geschreven. Verder ben ik goed geïnformeerd over juridische zaken, daar hoef jij mij niet op te wijzen. Loop al tijdje mee(zal niet knipogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Ik heb het niet fout als je even leest wat ik heb geschreven.
Toch wel.
Verder ben ik goed geïnformeerd over juridische zaken, daar hoef jij mij niet op te wijzen. Loop al tijdje mee(zal niet knipogen)
Dat valt toch tegen, ik en anderen hebben je al met regelmaat e.a moeten toelichten als je het weer eens bij het onjuiste eind had.

Zo ook nu: de winkel mag juridisch gezien niet weigeren met de activiteit en het product zoals hier omschreven. Ze mag wel waardevermindering in rekening brengen, maar daar is de bewijsdrempel vrij hoog voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Goed. Zullen we het met z'n allen gezellig houden hier? Zoals ik eerder ook zei, reageren we hier niet op de persoon, maar op de discussie.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Amanoo Heb je je pakje al binnen of contact gehad met de verkoper ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:29:
@Amanoo Heb je je pakje al binnen of contact gehad met de verkoper ?
Verkoper is op de hoogte gesteld. Pakje is binnengekomen en teruggestuurd. Weigeren aan de deur ging helaas niet, want onze Duitse pakketbezorgende vrienden zijn blijkbaar niet zo goed met Nederlandse adressen. Ik had vanochtend ineens de overbuurvrouw aan de deur om hem aan mij te geven. Maar ik kon ermee naar een parcelshop en die hebben hem ingenomen zonder dat ik hoefde te betalen voor een verzendlabel.
Pagina: 1