Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 07:35
Hallo,

Al een paar jaar hebben we het gevoel dat de vloer in onze woning (2018) niet echt heel lekker warm wordt. Ik ben hier een paar keer mee bezig geweest maar nooit echt verandering gemerkt, het was wel zo dat het in huis steeds wel op temperatuur is maar altijd gevoelsmatig met de hakken over de sloot. Alsof de kachel er echt voor moest werken.
Nu hebben we deze week een warmtepomp laten installeren en waren we in de illusie dat dat het de situatie zou verbeteren, maar niet echt. Het kan dus dan niet meer aan de kachel zelf liggen.

Daarop ben ik eens wat installaties gaan vergelijken hier in de buurt en het volgende is me opgevallen.
-Op het verdeelstation zitten 2 thermometers. Die komen beiden eigenlijk nooit boven de 20/21 graden uit ondanks dat de toevoerleidingen wel echt warm zijn. De enige keer dat die boven de 30 uit komen is als ik alle leidingen die aftakken van het verdeelstation dicht draai.
-De leidingen die de vloer in gaan worden ook nooit warm
-Er zit een soort bypass leiding tussen de warm en koude kant net voor het verdeelstation. Het viel me op dat die helemaal open stond. Die heb ik daarop helemaal dicht gedraaid maar heb niet het idee dat dat iets heeft veranderd.

Enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt, Anman

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Dus bij het plaatsen van de warmtepomp zijn je verdelers niet vervangen of omgebouwd tot gesloten verdeler - waarbij geen retour water bijgemengd wordt om het te warme CV water geschikt te maken voor de vloer?
Dus je warmtepomp staat nu te warm water te maken, wat slecht is voor rendement, om het vervolgens kouder de vloer in te sturen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Anman
Er is niks gewijzigd aan het verdeelstation. Is dat wel noodzakelijk?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 06:07
Dat hangt ervanaf maar waarschijnlijk wel.
Met een WP (zonder CV-ketel) is het de bedoeling dat het warme toevoerwater rechtstreeks de vloer in gaat. En niet gemengd wordt met water wat uit de vloer komt voordat het de vloer in gaat.
Plus dat de flow (dus leidingdiameter) voldoende dik is voor de verhoogde flow/debiet van de WP. Omdat deze met een lagere temperatuur werkt dan een cv-ketel is er meer toevoerwater nodig namelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Anman Begin eerst eens met een stel goede, scherpe foto's. Dat helpt vaak enorm om je verhaal duidelijk te maken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Anman
Ik heb een paar foto’s geüpload naar mijn tweakjes fotoalbum
https://tweakers.net/gallery/260973/fotoalbum

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11 08:07

strompel

PSN: jansoe13

dit kan meerdere oorzaken hebben:

- er zit nog lucht in de installatie - onluchters boven op gebruiken mooiste is per groep ontluchten

pin thermostaat blijft hangen - thermostaat knop er afhalen en checken, als je aanvoer van de wp laag is kan die knop vervallen

de avo-ventiel ( bypass) is verkeerd ingesteld - deze knijpen.

zie je wel flow op de meters?

[ Voor 4% gewijzigd door strompel op 23-10-2022 07:59 ]

• Ronald
Dat is dus inderdaad een open (meng) verdeler. En 15mm staal als laatste stuk aanvoer, ook niet ideaal, maar gelukkig lijkt uit de vloer 20mm meerlagenbuis te komen, al een stuk beter.

Positief is je hebt debiet meters: zie je daar wat op gebeuren als het systeem in bedrijf is? Ik neem aan dat je meer dan 2 groepen hebt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Anman
Bedankt.
Ik heb het verdeelblok ontlucht, kwam geen lucht uit. Hoe kan ik per groep ontluchten? Hoe kan ik flow zien op die debiet meters? Ik zal nog een foto uploaden van de debietmeters, die zijn er mi wat gek uit…

• Anman
Alsof er wat bruine smurrie in zit ofzo, lastig te zien op de doto

• strompel

strompel

je kunt per groep ontluchten door de andere groepen dicht te zetten.

maar word de witte kunstof buis uit de vloer wel warm?

in de debiet meters zit normaal gesproken een soort palletje in een veertje die op een stand gaat staan naar gelang de flow

• Anman
Ja de buis uit de vloer wordt wel warm en het stuk van het verdeelblok bij de invoer ook, de rest niet.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:07
Zit hier ook een temperatuur sensor bij die de pomp regelt? Dus dat de pomp pas aanspringt als er warm water toevoer is? Ik heb ook een Wilo verdeler (met opticontrol) en die stond standaard ingesteld dat deze pas bij 35 graden aanvoer aanspringt. Dus als je WP maar 30 aanvoert, zal de pomp niet aanspringen.

• Anman
Pomp schakelaar is er tussen uit.

Net elke groep ontlucht en geen lucht tegen gekomen. Zag trouwens ook helemaal niks gebeuren op die debietmeters, die kijken helemaal vertroebeld te zijn met bruine smurrie ofzo? Is op een foto erg lastig te zien…

• strompel

strompel

de voetventielen staan wel los? :)

• Anman
Wat is een voetventiel?

• strompel

strompel

de chromen dingen aan de andere kant van de vloerverwarmings slang

er zit een dopje op, daarachter zit iets van een inbus kraantje

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou beginnen met het losdraaien van die thermostaat knop. En dan even kijken of die goed open gaat.

Je zou er over na kunnen denken om heel die thermostaat er tussenuit te halen overigens.

Nog mooier is de verdeler in zijn geheel vervangen.

Dat gezegd hebbende, dit zou uiteindelijk wel moeten gaan werken.

Op welke aanvoertemperatuur draait de warmtepomp nu?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat bedoel je met de bypass helemaal dicht gedraaid.
Op de hoogste waarde gezet neem ik aan.
0 bar is open en 0,5 bar zou dicht moeten zijn. Tenzij vervuild?
Wat is daar het temperatuurverschil? Meten is weten

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 10:43
Ik zou eerst een aantal dingen doen:

1) controleren op welk temperatuur je warmtepomp ingesteld staat.
2) alle grote witte knoppen er even van af halen en kijken of alles open staat.
3) Draait je pomp wel? Op welke stand staat die ingesteld?

Is je systeem ook wel goed gevuld? Groepen doorgespoeld?

Wat is dat witte kleine draaiknopje helemaal links?

[ Voor 8% gewijzigd door Rainesh op 23-10-2022 09:16 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:05
Op de foto met het drukventiel links, zit daar ook een of twee messing doppen op de verre kant van de verdeler?
Eentje is waarschijnlijk voor de thermostaat kraan,, de andere kan je ltv ventiel zijn. Als die openstaat, gebeurt er vrij weinig als je lage temperatuur toevoegt. Dat ventiel verbindt de warme aanvoer met de koude retour en met lage aanvoer blijft alles koud.
Dicht draaien, testen en dan wel of niet zo laten.

• tcw82
Rainesh schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:14:
Ik zou eerst een aantal dingen doen:

1) controleren op welk temperatuur je warmtepomp ingesteld staat.
2) alle grote witte knoppen er even van af halen en kijken of alles open staat.

Is je systeem ook wel goed gevuld? Groepen doorgespoeld?

Wat is dat witte kleine draaiknopje helemaal links?
Witte knoppie is het drukverschil ventiel (denk ik, het verbindt de beide leidingen)

• Anman
Bedankt allen.

Heb de voetventielen bekeken en die stonden allemaal open.
Temperatuur van de warmtepomp was volgens mij 55graden maar dat kan ik niet controleren.
Dat kleine witte dopje links heeft geen bar instellingen. Heb eigenlijk niet het gevoel dat dat dopje iets doet ook als ik hem er helemaal afhaal.
Pomp doet het wel die is goed hoorbaar.
Morgen maar eens kijken of ik een infrarood camera van het werk kan lenen. Maar ik denk dat ik er maar een installateur bij moet halen ik kom er zelf niet verder mee denk ik…

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anman schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:23:

Temperatuur van de warmtepomp was volgens mij 55graden maar dat kan ik niet controleren.
Hoezo niet? Je kunt op het bedieningspaneel toch zien hoe deze is ingesteld?

Veel te warm om een beetje zuinig te draaien ook.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 10:43
Heb je de grote witte knoppen al eens eraf gehaald?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
Anman schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:31:
Er is niks gewijzigd aan het verdeelstation. Is dat wel noodzakelijk?
Dat is zeker wel het beste ja. Zoals ook al door de anderen gezegd wordt nu het toch al lauwe water uit de warmtepomp eerst bijgemengd met nóg kouder retourwater uit je vloer, voordat het weer terug de vloer in gepompt wordt. Dat is verre van optimaal voor het rendement van je warmtepomp.

Eigenlijk moet je die verdeler vervangen door een gesloten verdeler zoals ik ook gedaan heb, en in diverse posts beschreven heb in dit andere topic hier:

BrainCrash in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

alle kleppen, ventielen en bypass in de aanvoer/retourleidingen die er nu zitten moeten er dan ook tussenuit, de nieuwe verdeler wordt dan rechtstreeks aangesloten op die twee kunststof leidingen die nu uit je vloer komen. (vergelijkbaar met de fotos van mijn installatie in de link)

(En ja, eigenlijk had je installateur dit al op zn minst moeten aangeven, maar goed)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 15:39
Let met alle genoemde suggesties wel even op dat je nou niet water van 55 graden je vloer in gaat sturen... (verhoogde kans op scheurvorming).
Verder snap ik niet dat zo'n installateur niet naar het totaalplaatje kijkt en het goed inregelt.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39
Anman schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:23:
Als dat waar is dan is je installatie wel waardeloos ingeregeld door je installateur.
Met dergelijk hoge temperaturen werkt je warmtepomp behoorlijk inefficient, en kan het zomaar zijn dat de elektra kosten voor je warmtepomp nauwelijks lager zijn dan wat je anders aan gas betaald zou hebben.
Het kan zomaar zijn dat je warmtepomp een 2x zo slechte COP heeft ten opzichte van wanneer deze ingesteld zou zijn op 30-35 graden.. (en dan dus twee keer zoveel stroom verbruikt)..

Overigens, mocht je de vloerverdeler alsnog gaan vervangen door zo’n gesloten model, dan mag die temperatuur van de WP zowiezo niet (meer) op 55 graden staan, dat is veel te heet om rechtstreeks de vloer in te sturen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• tcw82
Die 55 graden is toch gewoon de technisch haalbare top temp??
Ik weet eigenlijk niet goed in hoeverre de volgende vergelijking werkt, maar een cv ketel kan 80graden cv aanvoer maken, maar werkt veel efficiënter als je onder de 50 graden gaat zitten. (Efficiënter is zuiniger)..
Een warmtepomp kan vast ook een scala aan temperatuur aanbieden?? Waarbij 55 de top is.
(Mogelijk klopt dit niet, als dat zo is, hoor ik het graag, dan pas ik het aan en heb ik weer wat geleerd.)

• Ronald
tcw82 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:52:
Die 55 graden is toch gewoon de technisch haalbare top temp??
Ik weet eigenlijk niet goed in hoeverre de volgende vergelijking werkt, maar een cv ketel kan 80graden cv aanvoer maken, maar werkt veel efficiënter als je onder de 50 graden gaat zitten. (Efficiënter is zuiniger)..
Een warmtepomp kan vast ook een scala aan temperatuur aanbieden?? Waarbij 55 de top is.
(Mogelijk klopt dit niet, als dat zo is, hoor ik het graag, dan pas ik het aan en heb ik weer wat geleerd.)
Rendement verschil is nog heel veel groter bij een warmtepomp.
Seizoen COP ruim onder de 3 bij huidige instelling, moet boven de 4 kunnen met alleen vloerverwarming… dus echt om serieus geld gaan.

Maar eerst: er lijkt geen water door de vloer lussen te willen, dat zal eerst opgelost moeten worden.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-11 18:17
Wat mogelijk is dat warm en koud verkeerd om is aangesloten op vv. Dat zou 21 graden kunnen verklaren een andere is dat de hoh afstand niet klein genoeg is of foutief aangelegd dat kun je zien met een IR opname. Als je cv wel een hogere afgifte temperatuur heeft moet het in de vv zitten.

• Vaevictis_
BrainCrash schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Als dat waar is dan is je installatie wel waardeloos ingeregeld door je installateur.
Met dergelijk hoge temperaturen werkt je warmtepomp behoorlijk inefficient, en kan het zomaar zijn dat de elektra kosten voor je warmtepomp nauwelijks lager zijn dan wat je anders aan gas betaald zou hebben.
Het kan zomaar zijn dat je warmtepomp een 2x zo slechte COP heeft ten opzichte van wanneer deze ingesteld zou zijn op 30-35 graden.. (en dan dus twee keer zoveel stroom verbruikt)..

Overigens, mocht je de vloerverdeler alsnog gaan vervangen door zo’n gesloten model, dan mag die temperatuur van de WP zowiezo niet (meer) op 55 graden staan, dat is veel te heet om rechtstreeks de vloer in te sturen.
55 graden is echt heel hoog. Ik zou 35 graden verwachten dus zit echt aan de verdeel/afgifte kant.

• tcw82
Vaevictis_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:06:
Wat mogelijk is dat warm en koud verkeerd om is aangesloten op vv. Dat zou 21 graden kunnen verklaren een andere is dat de hoh afstand niet klein genoeg is of foutief aangelegd dat kun je zien met een IR opname. Als je cv wel een hogere afgifte temperatuur heeft moet het in de vv zitten.
Als er warm water in de verdeler komt, ongeacht de juiste aansluiting. Zal een van die twee temperatuur metertjes wel moeten reageren.
Toch?

• Vaevictis_
tcw82 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

Als er warm water in de verdeler komt, ongeacht de juiste aansluiting. Zal een van die twee temperatuur metertjes wel moeten reageren.
Toch?
Ja kijk waar het warme cv water als eerste de vv verdeler in gaat. Dat is de aanvoer temperatuur die moet overeenkomen met de warmtepomp. Kan dus zijn dat de verkeerde meter (retour) warm is en aanvoer koud.

• ronnie88
  • Laatst online: 18-11 18:37
Klinkt alsof de retour (of mogelijk ook de aanvoer) op de verdeler (zo goed als) dicht staat. Als het goed is kan je achter de thermostaatknoppen hiervan deze verder open draaien, ik zou daar eens mee beginnen. 30-35 graden aanvoer is een mooie waarde, retour rond de 25.

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-11 09:54
Dit is een top flow mengverdeler.

Vervangen voor een gesloten verdeler en het liefste zonder pomp is de beste optie
Die 15mm cv leiding is veel te klein voor de benodigde flow.
Warmte pomp zou dan terug gezet kunnen worden op circa 25 graden. Zul je zien dat de cop flink hoger word

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Anman
Ik heb de kachel even op solderen gezet en een infrarood foto genomen van de verdeelunit, zie https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=162614.

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 19:12
Fotos is niet zichtbaar

• Anman
Ok dat is vreemd, nu wel?

• Anman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTYL44zF0hGqJeWxn0W3U4KDHp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lr6u1IOugvlpw1dYBwUuOHGb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgtCK3UDEsHsh7UXMYfI925buV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAy5gbc6eb865vadBJiqGx5k.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maargoed, nu weten we nog steeds niet welke Ta de WP draait. De cijfers op de tweede foto zijn niet zo goed leesbaar. Maar dat lijkt niet boven de 29 graden uit te komen?

• tcw82
Er gaat totaal geen warmte richting de vloer, alle leidingen daar zijn (voor zoverzichtbaar op de eerste foto) koud (even warm als de omgeving).
Het warmste onderdeel is de pomp (en dan met name het regelcircuitje). De aan en af voerleiding zijn ook gewoon koud. (op basis van de eerste foto)
Zit er niet ergens nog een klep in het systeem die de toevoer blokkeert? maak eens een plaatje bij de warmtepomp zelf, wordt het daar wel warm?

Ik zeg dat er geen warmwater naar de verdeler komt, dan maakt de instelling van Ta ook niet uit :+
Die fluke dingen zijn zo gevoelig dat als je je hand eventjes op je betonnen vloerlegt je direct kan zien waar je hand zat. als er ook maar een paar graden warmte in het systeem gegaan zou zijn, zou je dat direct zien.

ok, misschien is er op de tweede foto wel warmte zichtbaar maar door de reflectie van de stalenleidingen zie je het niet goed.

Dit ziet er dan toch meer uit als een mengverdelerprobleem. Zit er een schoefje aan de zijkant? (zie foto's hieronder van mijn LTV ventiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DHMyRFGovfwQ9GLx0oEiOdJGHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCM0HgJdN2xg45yTtSTa4BKt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0WDJ6qu7IyY5heC2NCv8Z-UtUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QD3rHP6TzJTM8DwVC57cgyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX2sWbA6d0RSkW-zEyUI7ogdLOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLLHDlneOgl8gt1lCAXIZ6Pw.jpg?f=fotoalbum_large
MikeyMan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:13:
Maargoed, nu weten we nog steeds niet welke Ta de WP draait. De cijfers op de tweede foto zijn niet zo goed leesbaar. Maar dat lijkt niet boven de 29 graden uit te komen?
Als er "29" graden naar de verdeler gaat, maar er gaat duidelijk geen 29 graden in de aanvoerbalk, denk ik dat het probleem vooral in de verdeler zit.

[ Voor 59% gewijzigd door tcw82 op 25-10-2022 08:30 ]

• tcw82
Een paar reepjes schilderstape om de glimmende leidingen helpt bij het beter zichtbaar maken van de temperatuur.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23
@tcw82 Niet om het topic te kapen, maar ik heb zelf 2 verdelers waarbij de bovenste 'scrhoef' volledig glad is aan de buitenzijde (en dus niet zoals op jouw foto met een stel functie).
Nu zijn deze verdelers destijds geplaatst door het bedrijf welke de vloerverwarming heeft aangelegd met de nadruk dat ik later op een warmtepomp wou overschakelen.
Kan het dan goed zijn dat ik geen LTV ventiel heb?

In de handleiding noemen ze het een DVR-ventiel maar dat is volgens mij een nieuwe benaming voor hetzelfde ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• tcw82
The-Source schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:23:
@tcw82 Niet om het topic te kapen, maar ik heb zelf 2 verdelers waarbij de bovenste 'scrhoef' volledig glad is aan de buitenzijde (en dus niet zoals op jouw foto met een stel functie).
Nu zijn deze verdelers destijds geplaatst door het bedrijf welke de vloerverwarming heeft aangelegd met de nadruk dat ik later op een warmtepomp wou overschakelen.
Kan het dan goed zijn dat ik geen LTV ventiel heb?

In de handleiding noemen ze het een DVR-ventiel maar dat is volgens mij een nieuwe benaming voor hetzelfde ;)
DVR is volgens mij een soort combinatie ding. Er zou wel een verstel mogelijkheid op moeten zitten:
https://www.herzo.nl/wp-content/uploads/2020/12/Slim-verdeler-Handleiding..pdf

In die handleiding staat expliciet: "3/4” blindstop of DVR ventiel"
Als jij een gladde kap hebt zitten, heb je zeker geen DVR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnLBag6ucY5_GYM38nDVc9Fr1fs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ACkZAzRP59xPjlth1rJ57OS.jpg?f=user_large

Bij mijn verderer zit (net als bij TS) de druk beveiliging "extern".
Als je ooit naar een WP zou willen gaan is het noodzakelijk om de koude retourstroom te kunnen blokkeren, anders komt hij nooit op temperatuur, geloof me, ik heb het geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks9X0fCzzosy_nsvvygxb33I0yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yguJAXuWWbXGVSFh9FM5SaGk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 25-10-2022 09:54 ]

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 19:12
Er zijn bij de leverancier top flow van deze verdeler waarschijnlijk andere stiften te koop zodat de verdeler omgebouwd kan worden zoals in de fotos hierbij word aan aangegeven met dvr

• Anman
Bij mijn verderer zit (net als bij TS) de druk beveiliging "extern".
Als je ooit naar een WP zou willen gaan is het noodzakelijk om de koude retourstroom te kunnen blokkeren, anders komt hij nooit op temperatuur, geloof me, ik heb het geprobeerd.
Zoiets lijkt bij ons nu aan de hand te zijn. De retourstroom wordt niet geblokkeerd omdat het handwieltje kapot blijkt te zijn en het binnenwerk dus geen kant op gaat, ondanks dat het handwieltje wel goed is ingesteld. Een nieuwe is besteld dus we wachten dat eerst nog even af, gelukkig werkt het weer goed mee…

• Anman
Update, instellingen van de retour bleek niet goed vanwege defecte kraan. Daarna bleek ook de thermostaat kraan vast te zitten waardoor deze permanent op maximaal 20 graden stond. Geen wonder dat het nooit warmer in huis werd dan 19.5… dus dat gaat nu allemaal een stuk beter.

Overigens stond de toevoertemperatuur op 40, die heb ik nu naar 35 gezet en tot nu toe gaat het allemaal prima.
Alleen hoor ik de brom van de buitenunit soms binnen en ook het constante zoemen van de warmtepomp binnen is nog iets waar ik naar wil kijken

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
En die kapotte onderdelen was al een paar jaar zo?
Dan wordt het van af nú 'warme winter weken' *O*

Nu nog een geluid dempende kap over het buitendeel van de wp en een kast om het binnendeel (?)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Anman
Is waarschijnlijk altijd al zo geweest vanaf de oplevering. Toen de installateur erbij gehad een paar keer maar dat veranderde niks en koud was het ook niet in huis dus dan denk je maar dat het zo hoort… bizar eigenlijk hoeveel comfortabeler het nu in huis is mede dankzij de reacties in deze thread, dus bedankt allen!

Nu nog het geluid zien te fixen. De buiten unit trilt voor mijn gevoel via de muurbeugel naar binnen. Ze komen nog extra rubbers plaatsen, hopelijk helpt dat.
En voor binnen, ik heb de pomp al op zijn langzaamste stand gezet (70%), maar denk dat ik er nog iets omheen ga maken om de boel verder te dempen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Anman schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:28:
Nu nog het geluid zien te fixen. De buiten unit trilt voor mijn gevoel via de muurbeugel naar binnen. Ze komen nog extra rubbers plaatsen, hopelijk helpt dat.
Zit tussen unit en beugel al wel fasoenlijke trildempers / veren?

• Anman
Rukapul schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:01:
[...]

Zit tussen unit en beugel al wel fasoenlijke trildempers / veren?
Ja, er zitten flinke rubbers onder. Die echter behoorlijk aangedraaid lijken te zijn, ik vraag me af of ze hun werk nog wel kunnen doen. Binnenkort komen ze een nieuwe beugel monteren (die heeft nu de verkeerde kleur) en dan gaan ze ook nog kijken naar het brommen.

Zoals gezegd is het comfort in huis prima, wat echter wel op valt is dat op de thermostaat van de warmtepomt (Alfea Extensa AI) de ingestelde temperatuur nooit bereikt wordt. Hij zit er bijna altijd een graad onder. De thermostaat geeft ook structureel een lagere temperatuur aan dan andere thermometers in huis. Enig idee wat dat kan zijn?

Daarnaast zie ik in het menu een tabblad 'Attenuation' staan. Wat is daar precies de functie van?

• Anman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-F-AEd7HRRRq6ZUKUsAQTihT9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7dukNS4UHRGwpslz3AGQHVq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzNUBeOUBfTwlMD2io8f0op1gjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erDKF2YY9RJsoSmIE23mWtR9.jpg?f=fotoalbum_large

• Anman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1CcojhPry56NYyliQVh35D5p7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21KVbJ29ZEE0f1PIwlgSknpY.jpg?f=fotoalbum_large

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 19:33
Toevallig heb ik hetzelfde en dezelfde. Knop was vanaf dag 1 al niet goed. Inmiddels weet ik dat er 20 graden afwijking in zit en werkt het prima.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:10
Anman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:54:
[...]

Ja, er zitten flinke rubbers onder. Die echter behoorlijk aangedraaid lijken te zijn, ik vraag me af of ze hun werk nog wel kunnen doen. Binnenkort komen ze een nieuwe beugel monteren (die heeft nu de verkeerde kleur) en dan gaan ze ook nog kijken naar het brommen.

Zoals gezegd is het comfort in huis prima, wat echter wel op valt is dat op de thermostaat van de warmtepomt (Alfea Extensa AI) de ingestelde temperatuur nooit bereikt wordt. Hij zit er bijna altijd een graad onder. De thermostaat geeft ook structureel een lagere temperatuur aan dan andere thermometers in huis. Enig idee wat dat kan zijn?

Daarnaast zie ik in het menu een tabblad 'Attenuation' staan. Wat is daar precies de functie van?
Je kunt beter ook nog rubber tussen de muur en de beugel laten plaatsen. Dan demp je de trillingen nog verder.

Attenuation is zo te zien je silence mode. Tussen 19.00 en 07.00 mag er maximaal 40dB op de erfgrens te horen zijn van je warmtepomp. Tussen 07.00 en 19.00 mag dit maximaal 45dB zijn. Dit wel indien er een silence mode aanwezig is, anders moet het continu maximaal 40dB zijn geloof ik.

• Anman
Ik ga er inderdaad op aandringen dat ze nog extra buffers plaatsen tussen de muur en de beugel.

Die silence mode, die doet de snelheid van de ventilator buiten naar beneden of iets dergelijks? Zal toch ook een nadeel hebben anders stond dat altijd wel aan toch?
Ik zou ook verwachten dat de begrenzing compressor ingevuld zou moeten zijn, je kunt daar een percentage invullen van 16 tot 100%...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Buiten unit kun je ook op veren zetten. Heeft hier bij mijn airco alles opgelost.
Zorg er wel voor dat ze niet te licht zijn, anders gaat de unit dansen.

Silent mode beperkt compressor. Nadeel is dat je daarmee ook het maximum vermogen beperkt.

• Anman
Nu het even echt koud is heb ik even gekeken naar het verbruik.
Ik zie op onze slimme meter dat we zaterdag 21 kWh hebben verbruikt (gehele woning dus) en op de thermostaat van de warmtepomp 27 kWh. Is die laatste waarde hoger omdat de warmtepomp een COP heeft > 1?

Zijn dit een beetje normale waardes voor een 2 onder 1 kap, bouwjaar 2018?

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-11 22:40
Hoi Anman,

Mag ik vragen wat je hiermee gedaan hebt?
op welke waarde heb je de wp compressor in silent mode staan.
Anman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:31:
Ik ga er inderdaad op aandringen dat ze nog extra buffers plaatsen tussen de muur en de beugel.

Die silence mode, die doet de snelheid van de ventilator buiten naar beneden of iets dergelijks? Zal toch ook een nadeel hebben anders stond dat altijd wel aan toch?
Ik zou ook verwachten dat de begrenzing compressor ingevuld zou moeten zijn, je kunt daar een percentage invullen van 16 tot 100%...

• Anman
Ik heb de compressor in silence mode (attenuation) mode gezet op 70%. Maar vraag me af of dat feitelijk wat doet want zie de compressor zelden in de buurt van 70% komen eerlijk gezegd (maar ja ik kijk ook niet constant).

Wat wel heeft geholpen is dat ze vorige week veren hebbe geplaatst onder de buitenunit. Ik hoor nu binnen vrijwel niks meer van wat er buiten gebeurd...
Pagina: 1