Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wel of geen oost west opstelling en optimizers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• johan3452
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10-2022
Ik heb twee offertes voor zonnepanelen, van bedrijven die ik het graag toe vertrouw, maar ze lopen nogal uiteen.

Ik heb een plat dak van ongeveer 8m x 4,5m zonder schaduw, gelegen op het zuid-westen.

Oplossing 1 raadt 12 panelen aan van Eurener, met een Growatt 4200 Omvormer. Redelijk recht toe recht aan, gezien in veel vergelijkbare offertes.

Oplossing 2 raadt 12 panelen aan van Astronergy in oostwest opstelling met 12 SolerEdge S440 optimizers en SolarEdge SE3680H 4.26kW omvormer. De panelen liggen dan 6 op het zuid-oosten, en 6 op het noord-westen.

Ik weet dat die optimizers het voordeel hebben dat de panelen elkaar niet beïnvloeden, en onafhankelijk te monitoren zijn, maar biedt dit wel voordelen op een plat dak zonder schaduw?

Weet iemand misschien wat in mijn geval nu de verstandigste keuze is, of heeft iemand ervaring met vergelijkbare opstellingen?

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Oost-west doe je meestal alleen wanneer je op die manier meer panelen op het dak kwijt kunt en de lagere jaaropbrengst weer meer of meer compenseert.
Oplossing 1 klinkt heel logisch. Ligt het dak dan maximaal vol?

Oplossing 2 gaat niet werken, omdat de string minimaal 375-380 volt nodig heeft om te starten en je optimizers ieder 60 volt kunnen maken. Met 6x 60 volt haal je de 375 niet. Met S500b optimizers kan het waarschijnlijk wel. Maar het zal waarschijnlijk sowieso duurder zijn dan oplossing 1 en heeft geen voordelen in termen van hogere opbrengst en schaduw heb je ook niet.

Heb je al andere topics gelezen over vergelijkbare daken? Genoeg te vinden hier.

• johan3452
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10-2022
@schumacher dank voor je snelle reactie!
Het verontrust me wel dat ik dus een aanbieding heb gekregen van niets wat in de praktijk niet gaat werken...
Ik heb best wel wat topics doorzocht, maar die wijken allemaal net weer af van aantal panelen en ligging dak (richting en wel / geen schaduw).

Eén van de argumenten voor oostwest ligging is overigens een opbrengst die meer gespreid is over de dag.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 12:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Als je het dak eerst exact opmeet zodat je weet wat je kwijt kunt..

Je zou misschien ook 2 portrait rijen van 7 kwijt kunnen. (113cmx7stuks) Of zelfs 2 rijen van 8stuks als je rond de 830cm hebt en een smaller paneel pakt.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

johan3452 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:58:
@schumacher dank voor je snelle reactie!
Het verontrust me wel dat ik dus een aanbieding heb gekregen van niets wat in de praktijk niet gaat werken...
Het is ook veel te kort door de bocht dat het niet gaat werken. Zeker op een plat dak met vrij plat liggende panelen haal je de stringspanning mogelijk veel sneller dan wat @schumacher suggereert (dat de 6 oost of west panelen er "alleen voor staan", je kan hier alleen iets over zeggen als je het in hun systeem hebt gemodelleerd).

Wat je wel kan zetten is dat als er geen schaduw op het dak is, een SE systeem meestal helemaal niet nodig is.
Eén van de argumenten voor oostwest ligging is overigens een opbrengst die meer gespreid is over de dag.
Dat is marginaal waar maar scheelt eigenlijk bijna niets op een plat dak. Het argument om OW te doen, is als je 20% meer panelen kwijt kunt (en dat kan normaal gesproken, omdat je ze allemaal tegen elkaar aan kan leggen en bij "zuid" gerichte panelen moeten ze op een halve tot hele meter afstand liggen zodat ze niet in elkaar schaduw liggen).
johan3452 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:47:
Weet iemand misschien wat in mijn geval nu de verstandigste keuze is, of heeft iemand ervaring met vergelijkbare opstellingen?
Wat het verstandigst is, is lastig te zeggen. Ik heb een dak van 4,5 x 6 meter en heb er 8 grote 495wp en 460wp panelen op gelegd in OW. Dat leverde mij op een jaar het meest op en dat was mijn doel. (zie mijn topic: JvS in "Dakopbouw plat dat vol leggen met zonnepanelen")

Vul je topicstart eens aan met deze gegevens: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Dan kan je veel beter advies krijgen over wat in jouw geval verstandig is. Het scheelt namelijk ENORM per situatie en met wat je eigen eisen zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door JvS op 23-10-2022 10:32 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp