Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Groep zonder spanning terwijl aardlek er niet uit ligt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harald Nijmegen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-10-2022
Hallo,
Gisteren heeft een aannemer bij ons een nieuwe garagedeur met elektromotor gemonteerd. Nu is er een groep waar de kookplaat, de oven en een stopcontact op de douche op zitten die het sindsdien niet meer doet.
We hebben een groepenkast met aardlekautomaten en de aardlek ligt er niet uit, deze staat nog omhoog.
De elektromotor van de nieuwe garagedeur zit overigens niet op de desbetreffende groep. Deze elektromotor doet het gewoon.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Het lijkt te toevallig dat dit net gebeurt nu de nieuwe elektromotor van de garagedeur is geïnstalleerd.
Ik ben absoluut geen elektro expert, hopelijk kan iemand mij op weg helpen naar de oplossing.

Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten,
Harald

Alle reacties

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 19:23
Heeft de monteur iets in de meterkast gewijzigd?

Als dit het geval is zou er mogelijk een kabel los zijn gegaan.

Zo niet en dit is een aparte groep zou het puur toeval kunnen zijn, een automaat kan zomaar stuk gaan.

Zou niet perse een garage deur installatie linken aan een niet werkende groep.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Of er is een fase uitgesprongen. Zijn de zekeringen onderin de meterkast nog goed? Ik zou m maandag even terug laten komen. Heb je de groep al eens uit en aan gezet ?

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 22-10-2022 18:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:59
Harald Nijmegen schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:25:
Nu is er een groep waar de kookplaat, de oven en een stopcontact op de douche op zitten
Zit dat allemaal op dezelfde groep dan? :? Normaalgesproken heeft de kookplaat een aparte kookgroep of krachtgroep, en de oven ook een aparte groep.

Of zijn het verschillende groepen achter dezelfde aardlekschakelaar?

Het zou inderdaad kunnen dat je een 3-fasen aansluiting hebt en dat er een hoofdzekering uit ligt. Heb je automaten onder de meter? Dan kun je dat zelf zien en weer inschakelen. Als je zekeringen hebt van de netbeheerder achter een dichte kap dan zie je er niets aan.

Heb je een slimme meter en kun je op het display zien of er 3 fasen aanwezig zijn? Werkt de testknop op de betreffende aardlekschakelaar nog?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze mag naar >> DEI :)

Tweakers Discord