Welke ssd upgrade is mogelijk bij iMac 2019 (Fusion)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakshak
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-11-2022
Hi,
Kan iemand mij adviseren over een sdd upgrade voor mijn iMac (Retina 4K, 21.5-inch, 2019 ) met fusion drive. Ik wil graag upgraden met een Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB

Ik ben niet zeker of deze past in mijn IMac omdat ik in de systeeminfo zie bij hardware > PCI:
Deze computer bevat geen PCI-kaarten of -apparaten. Als je PCI-kaarten of -apparaten hebt aangesloten, controleer je of ze goed zijn geïnstalleerd.

Bij NVMExpress staat de SDD vermeld:

Apple SSD Controller: APPLE SSD SM0032L:
Capaciteit: 28 GB (28.000.002.048 bytes)
TRIM-ondersteuning: Ja
Model: APPLE SSD SM0032L

Ik hoor graag van iemand,

Beste antwoord (via Rakshak op 23-10-2022 00:25)

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 22:28
Met een fusion drive kan je een PCIe SSD plaatsen op het moederbord, maar niet zonder verloopje. Ga voor de 970 Evo plus, de 980 is niet de beste keuze in een Mac.

Daarnaast zit het geheugen hier ook, maar je moet wel de hele boel uitbouwen. Flinke klus!

De normale SATA schijf is ook te vervangen. Fusion drive is namelijk SATA + PCIe constructie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Rakshak Ik zou gewoon een externe SSD gebruiken en daar MacOS op installeren.

Een Samsung T7 is bijvoorbeeld een goede keuze.

categorie: Externe SSD's

[ Voor 40% gewijzigd door Greatsword op 22-10-2022 19:39 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:33
Zoals hierboven staat.... maar als je dit echt ziet zitten zou ik even op iFixit kijken: https://eustore.ifixit.co...le?variant=39426035613777 (ik weet niet of dit de juiste is!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakshak
Externe SSD is een goed idee maar de Mac moet sowieso open om ook het RAM uit te breiden naar 2x16.

De vraag is eigenlijk of de Samsung 980 Pro zal passen ipv de huidige SSD (24GB) en dat ik dan de oude HDD gewoon laat zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• John767
Met een fusion drive kan je een PCIe SSD plaatsen op het moederbord, maar niet zonder verloopje. Ga voor de 970 Evo plus, de 980 is niet de beste keuze in een Mac.

Daarnaast zit het geheugen hier ook, maar je moet wel de hele boel uitbouwen. Flinke klus!

De normale SATA schijf is ook te vervangen. Fusion drive is namelijk SATA + PCIe constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakshak
Thx @John767

Dan ga ik voor de 970 Evo plus.. Na wat surfen zie ik dat de "Sintech NGFF M.2 nVME SSD Adapter" bruikbaar is in een iMac 2019.

Allemaal bedankt voor de adviezen... ik ga de upgrade voorbereiden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 20:42
Dat zou ik nu toch niet doen...

Je moet eens Googelen naar Slow boot time with Samsung SSD.

Ik heb die 970 Evo Plus in mijn 2019 27" iMac gestopt begin dit jaar. Werkte aanvankelijk als een speer en erg tevreden van.
Nu laat ik de iMac in principe altijd standby staan. Die enkele keren dat ik hem dan toch eens volledig uitschakelde duurde het drie minuten eer hij er weer stond.
Lijkt een TRIM incompatibilteitsprobleem te zijn tussen MacOS Monterey en Samsung.
Inmiddels Ventura erop, issue blijft gelijk, maar heb nog niet terug een clean install gedaan.

Mocht het niet zo'n klusje zijn had ik hem al snel weer vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakshak
Ai, heb ik net alles in huis... Ik ga eens googelen en overwegen wat te doen.
Bedankt voor je reactie.

Welke SSD zou je adviseren? Ik kan nog omruilen natuurlijk...

[ Voor 24% gewijzigd door Rakshak op 02-11-2022 21:37 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beeldbuisje
In diverse Mac fora's worden de SSD's van Western Digital hoog aangeschreven.

Het bewuste slow boot probleem is enkel maar toe te schrijven aan Samsung SSD's. Zelfs in Macbooks waar nog losse SSD's zaten gaf dat problemen schijnt.
Dat is niet meer te testen, want ik denk niet dat er nog van die types zijn die standaard Ventura toestaan.

Ik denk dat je er verder kunt inproppen wat het wil, behalve Samsung.
Ik ga zelf eerst nog testen doen met een clean install Ventura en Timemachine backup er weer overheen. Kijken of het dan goed blijft lopen.
Geen haast hier; wordt weer wat voor de koude wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakshak
Thx @Beeldbuisje,
Ik ga dit weekend eens kijken naar Western Digital. Dan moet ik alleen de Samsung Evo 970plus nog zien te ruilen want ik heb het zegel verbroken van de verpakking om even te kijken :(
fijn weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
laat weten hoe het afloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakshak
Zonet met Samsung gebeld...

Volgens hen is het 'slow boot' probleem niet bekend. Wanneer de normale updates gedaan zijn moet de '970 EVO plus' goed werken. In geval van iMac zou het vlgs Samsung aan de adapter (nodig) kunnen liggen, maar dat kunnen ze niet testen.

Het lijkt nogal in tegenspraak met alle meldingen in diverse fora... Dus ik neem het risico niet.
Ik heb nu een WD Blue SN570 1TB op het oog omdat er voor snellere typen bijna altijd een heatsink geadviseerd wordt. Ik denk dat daarvoor geen ruimte genoeg is in een iMac 21,5" 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Heb toch al best een aantal iMac met PCIe Samsung SSD's voorzien, maar slow boot eigenlijk nog niet als opmerking gehad. De 970 Evo Plus werkt gewoon goed, de 980 is dan weer niet zo'n vriend bij de Mac.

Er is wel een bepaalde firmware geweest die wat problemen gegeven heeft. Maar die is al tijden out of the box bijgewerkt.

Mocht je twijfels hebben, dan zal je echt voor OWC moeten gaan. Zij maken SSD's specifiek plug and play.

Een verloopje kan altijd stuk gaan, maar er zit geen chip in.

[ Voor 14% gewijzigd door John767 op 07-11-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
John767 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:40:

Er is wel een bepaalde firmware geweest die wat problemen gegeven heeft. Maar die is al tijden out of the box bijgewerkt.
Daarvan was ik op de hoogte. Ik heb speciaal gewacht tot nieuwe voorraad van de groothandel. Aan de productiedatum op het doosje van de SSD kon ik zien dat er af-fabriek de goede firmware op staat.

Het lastige van dit issue is dat het eerst na een half jaartje begon te spelen. Ik heb die schijf in januari '22 geplaatst. Bij het eerste stevig onweer deze zomer schakelde ik de boel uit + stekker uit stopcontact. Na opnieuw starten viel het me op. Eerder in het voorjaar gingen alle reboots nog prima.

Nu heb ik Monterey altijd wel een erg buggy OS gevonden. Ook op m'n 15" MBP uit 2017 had ik last van spontane kernel panics in sleep mode.
Heb die laptop ooit eens gedowngrade naar Catalina en die kernel panics en TouchBar issues (want die waren er ook) waren meteen verleden tijd.
Sinds hij op Ventura draait (2 weekjes nu?) nog geen enkele kernel panic gehad.

Er was eerder dit jaar iemand op één of ander forum die stelde dat bij het opnieuw formatteren van z'n Samsung 970, clean install van Monterey en TimeMachine terug te zetten het issue even voorbij was.

Tegen het einde van de week een dagje vrij. Ik ga die procedure ook eens proberen en kijken wat het onder Ventura gaat geven.

Ik herinner me de OWC schijven als erreuuug duur. Tenminste vorig jaar deze tijd toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakshak
Leerzaam om jullie inbreng te volgen. Ik heb daarom besloten om toch de EVO in te bouwen. Omruilen is nl ook een heel gedoe omdat ik het zegel al verbroken heb. Het ergste dat kan gebeuren is dat ik de Mac nog een keer moet open maken om alsnog de SSD te vervangen.
Ik laat het weten zodra het gedaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Hier is inmiddels de EVO volledig leeg gemaakt, nieuwe installatie van Ventura 13.0.1 erop en later de TimeMachine kopie.

Het viel me op dat heel die procedure een pak langer duurde dan op m'n 15" Macbook Pro van 2017 waar ik het deze zomer ook mee deed (met Monterey dan nog).
Nu goed, eens de installatie volledig afgerond was, heb ik terug een normale opstarttijd.
Benieuwd hoe lang dat gaat duren. Ik hou jullie op de hoogte...
Pagina: 1