[Ziggo] Nieuwe modem, bridge modus, geen IP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 14:21
Kort gezegd: Een ziggo SmartWifi modem in bridge modus, die geeft toch gewoon een IP address via DHCP uit?

Lange versie: Ik had een Ubee modem van Ziggo, in bridge modus, via een kabel op mijn Linux bak aangesloten. Geen enkel probleem. Nu heb ik een nieuwe, Sagemcom, ook in bridge modus en nul komma nul geluk. De modem gaat aan, lampje is wit, lampje wordt groen. Volgens de helpdesk van Ziggo is het modem ook live. Maar, ik krijg geen IP address als ik de kabels aansluit.

Dat betekend dus geen internet. Ziggo zegt dat het 'even' kan duren voordat het modem actief wordt. Maar we zijn bijna 24 uur verder. Iemand enig idee?

Hard/Software
Een Ubuntu systeem, via een een kabel in port 1 van het Sagemcom SmartWifi modem van Ziggo.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reset, opnieuw installeren, nieuwe kabels, nieuwe splitter, Ziggo helpdesk laten resetten. De lijn lijkt goed, tis in het modem waar het hommeles is.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ziggo helpdesk de nieuwe modem uit bridge laten halen en na restart weer in bridge laten zetten. Dan is alles weer zoals het moet zijn. Bij de “out of the box” situatie is er geen “upstream” en krijg je geen verbinding met internet.

Ik had gisteren precies hetzelfde euvel. Koste wat tijd maar dan werkt het weer.

De bestaande bridged WiFi modem 1 op 1 vervangen met de nieuwe modem gaat dus niet goed. Modem is wel te bereiken voor ziggo maar er missen upstream kanalen. Dit heb ik gisteren samen met de ziggo medewerker kunnen vast stellen. Waar die “fout” inzit bij het “in bridge zetten” van de nieuwe modem is onduidelijk maar de oplossing was dus wel uit bridge laten halen en weer in bridge laten zetten. Gebruik wel poort 1 inderdaad.

[ Voor 32% gewijzigd door Sumuhtsop op 22-10-2022 17:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
CrimsonRider schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:02:
Kort gezegd: Een ziggo SmartWifi modem in bridge modus, die geeft toch gewoon een IP address via DHCP uit?
Lijkt mij een verkeerde aanname dat een modem in bridge modus nog een DHCP server heeft draaien.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

Lijkt mij een verkeerde aanname dat een modem in bridge modus nog een DHCP server heeft draaien.
Als ik me goed herinner krijg je dan een extern ip van zlde Ziggo dhcp, dat modem doet inderdaad niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SVMartin schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Als ik me goed herinner krijg je dan een extern ip van zlde Ziggo dhcp, dat modem doet inderdaad niets.
Klopt helemaal. Een bridged modem zal een IP van ziggo toewijzen aan het op poort 1 aangesloten device. In de meeste gevallen zal dit dus een eigen router of PC zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrimsonRider
sdk1985 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

De modem niet, de dienst er achter wel.

Behoorlijk irritante service van Ziggo hierin, 24 uur bezig geweest met trouble shooten en "opeens" is het gefixed als de helpdesk hem "reset". Volgens de helpdesk kerel konden ze hem in het weekend niet in en uit bridge halen. Heeft een hoog 'we doen maar wat' gehalte.

Anyways, het werkt, naar behoren en volgend jaar ligt er glas. Thx voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

zelfde probleem bij mij:

ik ben net drie uur met ziggo bezig geweest om weer online te komen.
ubee modem moest ook vervangen worden door deze zwarte gigabox.

1 op 1 vervangen was mislukt. dus nu hangt de gigabox direct op de coax-aansluiting (dus heb ik geen tv meer). bkijkbaar is het signaal te zwak voor bridge modus (met oude ubee nooit problemen gehad).
dus staat deze voorlopig in normal mode, (geen ip op mijn router in bridge modus, dus dhcp van ziggo is kaduuk of zo) tot donderdag de monteur langskomt om alles na te meten.
Ik wil bridge modus zodat mijn netwerk door unifi geregeld kan worden ipv de ziggo modem tussenbeide komt..

qua snelheid niet achteruit gegaan, maar ook niet vooruit: 100/35 mbps (ik heb 350mbps abo).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
kmf schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:57:
bkijkbaar is het signaal te zwak voor bridge modus (met oude ubee nooit problemen gehad).
Ziggo doet het weer lekker :) Maar, te zwak voor bridgemodus? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bridge modus is niet een extra belasting of zo. Wie heeft dat gezegd?

Je kan trachten op het Ziggo community forum te zoeken/posten. Daar zitten soms ervaren mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CrimsonRider schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Ziggo doet het weer lekker :) Maar, te zwak voor bridgemodus? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bridge modus is niet een extra belasting of zo. Wie heeft dat gezegd?
de ziggo helpdeskmedewerker. ik vond het ook al raar verhaal (ik was al van onder de indruk dat ze wist weat een router en een dhcp server is). maar goed, kan geen kwaad om het signaal goed te krijgen, dus laat de monteur maar langskomen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:46
Dus als ik de ervaringen mag geloven is de werkwijze bij een oud modem die in bridge staat als volgt:

1. neem contact op met ziggo en zet oude modem terug in originele stand
2. plaats nieuw modem
3. neem contact op met ziggo om het nieuwe modem in bridge te zetten en sluit je eigen apparatuur aan op poort 1.

Klopt dit?

@CrimsonRider @Sumuhtsop @kmf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

PolderPloer! schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:12:
Dus als ik de ervaringen mag geloven is de werkwijze bij een oud modem die in bridge staat als volgt:

1. neem contact op met ziggo en zet oude modem terug in originele stand
2. plaats nieuw modem
3. neem contact op met ziggo om het nieuwe modem in bridge te zetten en sluit je eigen apparatuur aan op poort 1.

Klopt dit?

@CrimsonRider @Sumuhtsop @kmf
Nee, het gaat hier over een nieuw modem. Die moet je van bridge naar router laten zetten, dan weer naar bridge. Dan werkt het weer, als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05:46
NaN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:17:
[...]

Nee, het gaat hier over een nieuw modem. Die moet je van bridge naar router laten zetten, dan weer naar bridge. Dan werkt het weer, als het goed is.
Sorry mijn fout bij de intro, ik heb dus een nieuw modem ontvangen en in mijn huidige situatie staat het oude modem in bridge. Kreeg opeens pakket van ziggo, met een dikke sticker erop dat het oude modem na 2 weken niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Aansluiten, dus. Als je geen extern IP-adres krijgt, zie mijn eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-06 11:37

B4tman_DH

To the Bat.....

Gewoon vervangen, je nieuwe zal ook in bridge gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

B4tman_DH schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:24:
Gewoon vervangen, je nieuwe zal ook in bridge gaan
En waarschijnlijk niet werken… >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Pcies hetzelfde verhaal gisteren bij mijn ouders.

Oude modem stond in bridge.
Ziggo gaf aan dat nieuw modem al in bridge stond echter geen public ip op router krijgen.

Vanmorgen heeft ziggo het nieuwe modem uit bridge gehaald en weer opnieuw in bridge gezet.
Daarna werkt het probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

bij mij was het wat meer werk. omdat mijn oude ubee in bridge stond, kreeg ik een nieuwe die gelijk in bridge staat, alleen werkte die dus niet.

de klantenservice had het eerst op router en dan weer bridge gezet, maar werkte niet.

monteur kwam een paar dagen later. die had mijn coax kastje vervangen omdat die dus blijkbaar 15 jaar oud is en niet geschikt. met de nieuwe heb ik geen coax versterker nodig en de modem direct op de bijgeleverde splitter gestoken. toen kreeg ik (met de modem in bridge) wel een IP.

dus waar het exact aan ligt weten we dus niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:35
Hier was ook hetzelfde probleem met de nieuwe modem. Ben er een mooie tijd mee aan het klooien geweest. Kreeg eerst een dame aan de telefoon die er weinig van snapte. De 2e medewerker die zette mij in de wacht en gooide mij er zo uit. En de 3e medewerker snapte het wel gelukkig en nadat de modem in router modus was gezet en daarna een harde reset en toen weer terug naar bridge modus werkte het eindelijk. Nou het is geweldig bij ziggo dat je dan zo nieuwe modem krijgt ineens met de bugs er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimsonRider
Tja, zodra er glasvezel ligt, gaat Ziggo eruit. Dure zooi voor weinig kwaliteit en matige tech support. Vooral het niet consistent zijn van de hulp is irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@CrimsonRider Gras is altijd groener bij de buren. In de basis gaat glasvezel niet ineens voor beter internet zorgen of betere support. Er zit een bug in de nieuwe Sagemcom die ervoor zorgt dat Bridge modus niet in één keer werkt. Reset naar fabrieksinstellingen en het werkt. Zullen ze de komende tijd vast wel met een firmware update fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrimsonRider
Beg to differ, n is wellicht 2, maar ik heb nu voor meerdere mensen Ziggo door Glasvezel vervangen. En niemand wil terug.

Ziggo is "lui" geworden door gebrek aan concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:39
Hier hetzelfde verhaal met de nieuwe "SmartWifi Giga" router (Sagemcom F3896LG-ZG). Hier een samenvatting van wat ik heb geleerd en wat werkt voor mij, ik kwam dit topic namelijk ook tegen via Google.

Ik heb een Unifi netwerk met router en het probleem was dat deze geen ip kreeg van de nieuwe modem (0.0.0.0 zichtbaar bij de 'Internet' settings op WAN1).

Als je oude modem in bridge staat, staat je nieuwe dit ook automatisch. Helaas werkt dit dus niet (zie hierboven met wat extra uitleg). Dit herken je aan de groene led aan de onderkant. Witte led betekent dat hij in normale mode staat.

De oplossing voor mij:
1. Ziggo bellen, vragen of ze het modem weer in de normale stand zetten. Deze oplossing is bekend bij ze dus was makkelijk om meewerking te krijgen.
2. Zodra hij weer online is (vaste witte led brandt) verbinden met het Ziggo Wifi netwerk (of via ethernet), door de setup flow van de router lopen (http://192.168.178.1/, password staat onderop je nieuwe router).
3. Ik moest de router nog een keer extra herstarten voordat ik daadwerkelijk internet had, wellicht werkt het soms wel in één keer.
4. Internet werkt weer 🎉
5. Ziggo opbellen om te vragen of ze je router weer in bridge mode zetten. Dit kan ook via een online formulier.
6. Weer even wachten tot de boel zich herconfigureert (knipperende LED).
7. Je eigen router met poort 1 van de Ziggo router verbinden en alles zou weer moeten werken.
7. Bonus bij Unifi: als je nog geen ipv6 had, kun je deze aanzetten via DHCPv6 met 'Prefix Delegation Size' op 56. Vergeet het ook niet aan te zetten bij je lokale DHCP server (bij Networks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-06 16:34
Lang leve de communities en forums, want dit speelt dus nog steeds. Helaas ging ik eerst naar de helpdesk van Ziggo en kreeg ik eerst allemaal onzin over me heen, voordat ik dit allemaal las.

Ik zit nog wel met een restpuntje. Itt de oude modem is de nieuwe (Sagemcom) in bridge modus nog bereikbaar (192.168.178.1). Op zich niet erg, maar ik merk ook dat verkeer niet automatisch doorgestuurd wordt naar m'n (asus) router. Is het dan wel bridge?

Ik heb de modem via deze url in "brigde" gezet: https://smartwifiweb.zigg...-settings/wired-mode.html
Dat is wel wat handiger dan dat formuliertje waarbij een medewerker het moet doen. En het ledje wordt ook daadwerkelijk groen. Maar de url "wired mode" doet ook vermoeden dat gewoonweg de wifi wordt uitgezet... ?

Weet iemand of dit een echte bridge mode is? Is de modem nog bereikbaar bij andere die het wel via het formulier hebben aangevraagd? En als dit wel de juiste wijze is, hoe zorg ik dat het verkeer doorgestuurd wordt naar mijn router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-06 16:34
Ziggo maar even benaderd. De "bridge modus" via de smartwifiweb portal is inderdaad geen echte bridge, maar het zet gewoon de Wifi uit. Duh. Echt bridge aanzetten moet nog steeds via het formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 16:10
oh fijn, precies hetzelfde probleem, ik werd er gek van.
Na vele jaren weer ziggo in nieuwe woning.
Had nog een Fritz die ik graag als router wilde gebruiken, dus ziggo in bridge gezet.
Heel mijn wifi mesh netwerk liep op random momenten in de vernieling. Kids boos.

Maar in bridge mode blijft de DHCP actief :? Dus had 2 DHCP op mijn netwerk draaien.
Factory reset komt steeds terug in bridge mode :( en duurt mega lang.

Ik ga morgen Ziggo bellen.

[edit]
Even via Ziggo chat geregeld.
Mijn modem stond in normal mode (vandaag dat DHCP, etc actief waren) echter stond de switch in het menu op bridge mode, wat niet echt een bridge mode is. Dank je Maurice@ziggo voor de hulp. Alles werkt nu (voorlopig) naar behoren :) Ook dank voor de topic starter en diegene met een oplossing, ik begon zwaar aan mijn technische kennis te twijfelen.

[ Voor 43% gewijzigd door The Source op 01-02-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:54
Gonnhirrim schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:15:
Ziggo maar even benaderd. De "bridge modus" via de smartwifiweb portal is inderdaad geen echte bridge, maar het zet gewoon de Wifi uit. Duh. Echt bridge aanzetten moet nog steeds via het formulier.
Hoe lang duurt het dan voordat de wijziging naar bridge-modus is doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:21
Vandaag ook het nieuwe modem binnen gekregen, niet omdat ik een upgrade heb gedaan maar simpelweg omdat ze de docsis 3.0 modems aan het uitfaseren zijn gok ik? Gaat om het Sagem modem.

Hetzelfde probleem bestaat nog steeds, modem stond in bridge modus (groene lampje) maar geen verbinding.
Helpdesk gesproken en ik kon de medewerker vlot overtuigen dat dit een 'bekend' probleem is en gelukkig herkende hij dit.

Modem uit bridge modus gehaald en weer in bridge modus gezet heeft ongeveer 15 min geduurd en daarna weer verbinding.

Intel Core i9-7960X - Asus ROG Rampage VI Extreme - 2x Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G SLI - 64GB G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz - Samsung NVME 960 EVO 1TB - Seasonic X-1250 Gold - Anidees AI Crystal Cube Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cageman007
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-03-2023
Yep. Zelfde probleem hier. Heb net een uur lopen rommelen en me af lopen vragen waarom ik geen ip adres kreeg. Vorige modem stond in bridge, die nieuwe sagem giga modem dus ook.

Helaas is de ziggo helpdesk nu gesloten, dus morgen maar eens de bridge-router-bridge oefening doen met de helpdesk.

Ik snap niet waarom ziggo dit niet een beetje pro-actief regelt. Er zit geen waarschuwing oid bij het modem, terwijl dit inmiddels een bekend probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisMir72
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-02-2024
Nou, het lijkt erop dat ik geluk heb. 2 dagen geleden had mijn oude technicolor TC7210.Z er ineens genoeg van (bleef in een startup/error loop hangen), dus gisteren met Ziggo contact opgenomen waarop ze een nieuwe Smartwifi modem gestuurd hebben. Ik had de technicolor ook in bridgemodus staan, omdat ik erachter een unify router heb zitten die alles regelt.

Vandaag de smartwifi binnengekregen, aangesloten en hoppa! Alles direct ok, groene led brand dus bridge modus. Web interface niet bereikbaar via 192.168.178.1, maar via 192.168.100.1. Alles zoals het hoort!

Verrast, zeker gezien de problemen die andere hebben gehad, maar zeker zeer content.
Pagina: 1