Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik zit met de situatie dat ik graag gebruik zou willen maken van mijn jaarruimte over de afgelopen jaren om wat extra pensioen op te bouwen. Normaliter is dit vrij rechtoe-rechtaan te berekenen, maar ... over één van mijn jaren heb ik de situatie waar ik in het buitenland (Duitsland) pensioen heb opgebouwd over een deel van 2016.

Als ik alle gegevens braaf invul (voor zover mogelijk) in de tooling van de Belastingdienst dan neemt hij mijn buitenlandse inkomsten _wel_, maar mijn buitenlandse pensioenopbouw _niet_ mee in de berekening.
(overigens is Duitsland ook anders qua opbouw, met een grotere eerste pilaar, maar ik heb ook "normaal" pensioen daar opgebouwd).

Ik wil graag mijn maximale aftrekruimte gebruiken, maar ook niet meer dan dat.
Ik geloof dat de berekening van BD niet klopt.

Ik heb overigens vele instanties gebeld (pensioenverzekeraars, meerdere loketten bij de BD, grensinfopunt, &c). Niemand lijkt het te weten en ik wordt heen en weer gestuurd.
Aangezien de aftrek ergens tussen de 1K en de 3.5K gaat uitkomen (afhankelijk) heb ik geen behoefte om een 350EU/uur adviseur in de hand te nemen.

Weet iemand OF ik de Duitse pensioenopbouw moet meenemen bij de berekening*?
Ze ja: hoe dan?

*) Als het niet teveel gevraagd is onderbouwd met bronnen :D

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:25
Bel gerust met de belastingdienst. Zij helpen je prima en gratis. Ook met mijn aangifte hebben ze een paar keer geholpen toen ik periodes in andere landen woonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Klinkt mooi jaarruimte gebruiken en fiscaal voordeel. Totdat je besluit eerder met pensioen te willen (60 jaar of zo) en je je moet conformeren aan allerlei regels mbt lijfrente en je fiscaal voordeel wellicht er niet meer is. Mijn advies is gewoon te gaan beleggen in Box 3 en daarmee dirigent van je eigen geld te zijn zonder allerlei belemmerende toestanden. Verder zijn je kosten dan vele malen lager en je rendement hoger.

Ik ben een vijftiger en ben blij dat ik geen enkele kapittaalverzekering en/of lijfrente ooit heb gesloten en kan mijn vermogen altijd aanwenden op ieder moment voor ieder doel zonder dat ik ooit 1 verzekeringsmaatschappij heb geholpen hun winst op te krikken. Vrijheid is blijheid.

Misschien iets om te overwegen alvorens je je geld vastzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:19:
Klinkt mooi jaarruimte gebruiken en fiscaal voordeel. Totdat je besluit eerder met pensioen te willen (60 jaar of zo) en je je moet conformeren aan allerlei regels mbt lijfrente en je fiscaal voordeel wellicht er niet meer is.
Dat is wel heel negatief en simplistisch gedacht. Het hele idee van pensioen-pijlers 1 en 2 is dat je een deel inkomstenbelasting uitstelt tot na je pensioen, wanneer je inkomen in het algemeen en belastingtarieven in het bijzonder meestal lager zijn. En ja, dat komt met een aantal eisen/restricties, zoals dat je je inleg niet tussentijds voor iets anders kan gebruiken. Eerder met pensioen is dan wel weer 1 van de zaken waar je het voor mag gebruiken, ook weer met wat restricties.

Dan kan best interessant zijn om die ruimte (al dan niet gedeeltelijk) te gebruiken, afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden, mogelijkheden en plannen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Dat is wel heel negatief en simplistisch gedacht. Het hele idee van pensioen-pijlers 1 en 2 is dat je een deel inkomstenbelasting uitstelt tot na je pensioen, wanneer je inkomen in het algemeen en belastingtarieven in het bijzonder meestal lager zijn. En ja, dat komt met een aantal eisen/restricties, zoals dat je je inleg niet tussentijds voor iets anders kan gebruiken. Eerder met pensioen is dan wel weer 1 van de zaken waar je het voor mag gebruiken, ook weer met wat restricties.

Dan kan best interessant zijn om die ruimte (al dan niet gedeeltelijk) te gebruiken, afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden, mogelijkheden en plannen.
Helemaal niet simplistisch. Verdiep je er maar eens goed in. Ik ben jaren financieel adviseur geweest bij een grootbank. Ik weet wat er aan de strijkstok blijft hangen. Teveel. En precies wat je zegt, al die restricties is waar ik geen last van wil hebben.

En plannen in de toekomst? Ik heb teveel meegemaakt in het leven (ook met klanten overigens) om te weten dat die bijna nooit uitkomen zoals jij hebt bedacht. En daar wil en kan ik flexibel op kunnen acteren.

Het is maar een overpeinzing en ik ben blij dat ik op mijn eigen zak geld zit zonder fiscale belemmeringen. Geen partner zo onvoorspelbaar als Den Haag en niets zo onvoorspelbaar als het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Topicstarter
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:11:
Bel gerust met de belastingdienst. Zij helpen je prima en gratis. Ook met mijn aangifte hebben ze een paar keer geholpen toen ik periodes in andere landen woonde.
Dat heb ik gedaan, bij meerdere loketten ;)
Ik heb tot noch toe nog geen duidelijk antwoord gekregen. I.e. het is kennelijk een complexe vraag.
Edit: ik vind het ook heel prettig dat de eerste reactie is "bel de BD" als ik in mijn post aangeef dat reeds meerdere malen gedaan te hebben.

Overigens, ik heb geen behoefte aan de discussie of het wel of niet nuttig is. Het is een belastingvoordeel en ik wil het maximaal gebruiken als onderdeel van een bredere strategie. Bovendien gaat het niet over heel veel geld t.o.v. de rest van het sparen / investeren / &c. Dit is gewoon het maximaal meepakken van een belastingvoordeel.

[ Voor 8% gewijzigd door qadn op 22-10-2022 20:18 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:25
qadn schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Dat heb ik gedaan, bij meerdere loketten ;)
Ik heb tot noch toe nog geen duidelijk antwoord gekregen. I.e. het is kennelijk een complexe vraag.
Edit: ik vind het ook heel prettig dat de eerste reactie is "bel de BD" als ik in mijn post aangeef dat reeds meerdere malen gedaan te hebben.
Dan heb je niet de juiste afdeling gebeld ;) Afdeling buitenland en migratie bevat genoeg kennis, kwestie van je vraag helder stellen en doorvragen.
Pagina: 1