Aarding vanaf zolder naar meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdj
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 17:54
Ik heb in mijn jaren 70 huis een extra installatiebuis nodig vanaf mijn zolder naar mijn meterkast ivm met plaatsing zonnepanelen.
huidige buizen zijn allemaal in muren weggewerkt en als het niet nodig is houdt ik het graag zo.

er lopen een aantal relatief nieuwe aansluitingen vanaf mijn meterkast naar mijn zolder, allen geaard.
en er loopt een originele aarding (blank 4mm) vanaf mijn zolder naar de meterkast, met daarop de CAP van de op de 1e verdieping gelegen badkamer aangesloten.

Is het toegestaan om de aarding van 1 van de groepen te gebruiken in plaats van de blanke aarding?

Hieronder een schematische weergave.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p42sMkf9oip0m34U9-Ljnis_1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0IK66Jj6xB4Cvfk3MnrWHqcv.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via dutchdj op 23-10-2022 13:48)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:26
Het cap van de badkamer mag ook gekoppeld worden aan de reguliere aarding van de badkamer.

Dus alles aansluiten op de CAP (radiator, kranen, etc) en vanaf daar met 2.5qmm groen/geel naar de centraaldoos van de badkamer (mits daar aarding aanwezig is natuurlijk)

Maar niet naar de aarde van andere groepen. Groepen dienen ten alle tijden gescheiden te blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 23-10-2022 13:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
De regels omtrent aarding kan ik je niet mee helpen, maar wat voor droger heb je? Als het een warmtepompdroger is kan die prima op dezelfde groep als de wasmachine. Dan kan je die buis gebruiken voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StippieMcDot
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-06 08:48
Als ik je vraag goed begrijp, wil je een van de gewone aardingen gebruiken voor je zonnepanelen. Klopt dat?

De aansluiting op een blanke leiding hoeft zover ik weet alleen in de natte ruimtes, dwz je badkamer.

In mijn vorige woning had de installateur het als volgt gedaan:
  • op zolder stond al een wasmachine met een wasmachine aansluiting, geaard natuurlijk.
  • op de plaats van die aansluiting. Had hij een soort mini-groepenkastje geplaatst met twee automaten
  • op de een stond de wasmachine
  • en op de ander werd de omvormer aangesloten
Op die manier was er geen extra leiding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdj
Het is een condensdroger, en nog te jong voor vervanging.

Die blanke leiding is idd voor de natte ruimte. Maar komt van de 1e, gaat naar zolder en vanaf de zolder naar de meterkast bg. Zal wel gedaan zijn Ivm geen aarding op de plek van de cv vroeger.

De optie van de groepenkast op zolder gaat niet op, want er komen ook zonnepanelen op het dak van m'n schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdj
De aarding die nu nog op de zolder zit is dus enkel voor de natte ruimte. Voor de zonnepanelen komt gewoon bruin-blauw-aarde in één buis naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StippieMcDot
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-06 08:48
Dan vrees ik dat ik niet goed begrijp wat je vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdj
StippieMcDot schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:30:
Dan vrees ik dat ik niet goed begrijp wat je vraag is?
Ik wil die aarding van de badkamer aan 1 van die andere 3 groepen hangen zodat de buis waar nu de aarding in zit vrij komt voor de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-06 13:38
Aarding van de badkamer is een verhaal op zich: https://www.klusbeter.nl/...e/aarding-in-de-badkamer/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:26
Het cap van de badkamer mag ook gekoppeld worden aan de reguliere aarding van de badkamer.

Dus alles aansluiten op de CAP (radiator, kranen, etc) en vanaf daar met 2.5qmm groen/geel naar de centraaldoos van de badkamer (mits daar aarding aanwezig is natuurlijk)

Maar niet naar de aarde van andere groepen. Groepen dienen ten alle tijden gescheiden te blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 23-10-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdj
timberleek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:26:

Ik weet niet of ik het voor elkaar krijg, maar dit is wel de enige juiste oplossing denk ik.
Pagina: 1