Hoe sneller Wifi verkrijgen met meerdere devices.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-10-2024
Hallo

Aangezien ik niet al te veel kennis heb over internet netwerken (kan wel met PC's overweg maar heb nooit echt veel onderzoek gedaan naar netwerkbeheer) zou ik hier graag wat advies vragen over wat ik het beste kan doen.

Probleem:
Wij hebben momenteel een redelijk goede verbinding maar hebben te veel apparaten op ons netwerk (10 momenteel & binnenkort kunnen er nog 2-3 extra bijkomen). Ik heb vandaag al geprobeerd door alle apparaten van het netwerk te gooien om te zien of dit het probleem was en het internet ging al veel vlotter (konden terug in hoge kwaliteit youtube kijken op de GSM terwijl die ervoor met moeite 144p kon spelen als er meerdere apparaten actief zijn op het netwerk.

Metingen Netwerk (met ookla):
LAN: 76.06mpbs Download, 23.32mbps Upload ping 12ms
Meting via GSM (met 6 apparaten actief): 16.00mpbs Download, 19.3mbps Upload ping 18ms

Apparaten op het netwerk:
LAN: 3 computers (1 game PC)
Wifi: 2 Tablets, 1 Laptop (2 in de toekomst), 5 GSM's , toekomstgericht waarschijnlijk ook nog een Smart TV voor netflix te kijken.
Modem: Is het exemplaar van Proximus

In principe is de vraag hoe kan ik de snelheid van ons Wifi sneller laten verlopen als er meer dan 10 apparaten zijn aangesloten? een nieuwe router? een access point installeren? Mochten er nog dingen zijn die jullie moeten weten om beter te kunnen helpen, laat het me weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

Reinier

\o/

Tien, twaalf apparaten is niks, dat zou prima moeten werken. Er zijn allerlei mogelijke oorzaken. Eerste wat ik zelf zou proberen is een ander kanaal instellen in het geval van 2,4GHz.
Heb je een 5GHz netwerk?
Afstand tot de router? Betonnen muren/vloeren?

[ Voor 10% gewijzigd door Reinier op 22-10-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
Reinier schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:59:
Tien, twaalf apparaten is niks, dat zou prima moeten werken. Er zijn allerlei mogelijke oorzaken. Eerste wat ik zelf zou proberen is een ander kanaal instellen in het geval van 2,4GHz.
Heb je een 5GHz netwerk?
Wij hebben "One SSID", Dat is een 2.4 & 5.0 in 1. Ik kan niet kiezen wat ik op welk netwerk zet helaas. Ik kan dit ook nergens uitzetten in de settings zover ik zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wifi in het modem uitschakelen. Netwerkkabel naar de ruimte waar de apparaten staan. Daar een access point plaatsen (met wifi 5 of 6). En alle apparaten waar mogelijk bedraad aansluiten. Tot slot: laatste firmware van access point gebruiken, geen fancy professional settings aanpassen en op de clients de nieuwste drivers gebruiken. Dan ben je al een heel end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
SVMartin schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:01:
Wifi in het modem uitschakelen. Netwerkkabel naar de ruimte waar de apparaten staan. Daar een access point plaatsen (met wifi 5 of 6). En alle apparaten waar mogelijk bedraad aansluiten. Tot slot: laatste firmware van access point gebruiken, geen fancy professional settings aanpassen en op de clients de nieuwste drivers gebruiken. Dan ben je al een heel end.
Het is voor meerdere ruimtes, De apparaten dat met LAN verbonden kunnen worden zijn met LAN verbonden (de laptop is van mijn broer die hier vaak komt). Maar een access point zou dus al een heel eind kunnen helpen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om inzicht te krijgen zou je misschien niet één SSID moeten doen maar twee verschillende. Zo kun je bekijken waar je met welk netwerk verbinding maakt. Omdat 5GHz leuk klinkt maar in de praktijk niet al te best is zodra er ergens een wandje tussen zit is dit niet de beste optie. Daarom kijken waar je router of accesspoint staat en waar je zit met je apparaten.

Op de meeste modems/routers is dit wel uit te zetten, even zoeken voor jouw modem/router hoe dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Naast een betere WiFi verkrijgen; ik denk dat je ook even kritisch moet gaan "bedenken" hoeveel devices tegelijk aan staan en hoeveel er dan een aardige bandbreedte nodig hebben.

Want wat je al zegt in de startpost; als 1 apparaat op drukke momenten slechts 144p kan kijken, moet je dus eigenlijk weten wat de rest aan het doen is. 76Mbps downstream is, zeer waarschijnlijk, ongereguleerd op modem/router dus dan is het een beetje "wie het meest vraagt, slurpt het meest".

Dus naast het feit "betere WiFi" en dat oplossen met 1 of meerdere accesspoints, zou ik parallel eens uitdenken of het internet-abonnement sneller kan worden afgesloten en/of hoe je vaak je er plezier dan van hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
sypie schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:43:
Om inzicht te krijgen zou je misschien niet één SSID moeten doen maar twee verschillende. Zo kun je bekijken waar je met welk netwerk verbinding maakt. Omdat 5GHz leuk klinkt maar in de praktijk niet al te best is zodra er ergens een wandje tussen zit is dit niet de beste optie. Daarom kijken waar je router of accesspoint staat en waar je zit met je apparaten.

Op de meeste modems/routers is dit wel uit te zetten, even zoeken voor jouw modem/router hoe dit te doen.
Ik heb net gevonden hoe ik One SSID kon uitzetten. Heb het nu gedaan en zal zien of het al beter loopt van zodra we terug met 10+- apparaten op het netwerk zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• socomhunter
MAX3400 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:51:
Naast een betere WiFi verkrijgen; ik denk dat je ook even kritisch moet gaan "bedenken" hoeveel devices tegelijk aan staan en hoeveel er dan een aardige bandbreedte nodig hebben.

Want wat je al zegt in de startpost; als 1 apparaat op drukke momenten slechts 144p kan kijken, moet je dus eigenlijk weten wat de rest aan het doen is. 76Mbps downstream is, zeer waarschijnlijk, ongereguleerd op modem/router dus dan is het een beetje "wie het meest vraagt, slurpt het meest".

Dus naast het feit "betere WiFi" en dat oplossen met 1 of meerdere accesspoints, zou ik parallel eens uitdenken of het internet-abonnement sneller kan worden afgesloten en/of hoe je vaak je er plezier dan van hebt.
Momenteel hebben we het hoogste pakket van Proximus, een sneller pakket bestaat maar dan moet ik overschakelen naar Telenet wat we liever niet willen.

En meestal als dit gebeurd zitten men ouders op hun tablets en staat de TV op (digibox), Ik heb nu One SSID afgezet en moeten nu eventjes zien of dit al iets helpt of niet als we zelf goed opsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:56
@sypie dit kan ook nadelig uitpakken omdat, vooral je telefoon, als eerste het 2.4 netwerk gaat zien als je thuis komt, en daarna liever niet naar een ander ssid over wilt stappen. En 2.4 komt ver, maar is traag.
Het is beter om one ssid actief te houden zodat smartphones en tablets kunnen roamen van short (5ghz) naar long (2.4ghz) range.

Als de capaciteit van je wifi netwerk ontoereikend is kan je maar èèn ding doen. Meer accesspoints.
Belangrijk daarbij is wel dat je het bereik (zendvermogen) van de accesspoint op laag zet zodat toestellen vlot overschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 22:56

HUW

jeroen3 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:49:
@sypie dit kan ook nadelig uitpakken omdat, vooral je telefoon, als eerste het 2.4 netwerk gaat zien als je thuis komt, en daarna liever niet naar een ander ssid over wilt stappen.
Ik ben benieuwd welke apparaten dit doen, want in mijn beperkte ervaring kiezen mobiele telefoons wanneer mogelijk gewoon voor het 5ghz netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
jeroen3 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:49:
@sypie dit kan ook nadelig uitpakken omdat, vooral je telefoon, als eerste het 2.4 netwerk gaat zien als je thuis komt, en daarna liever niet naar een ander ssid over wilt stappen. En 2.4 komt ver, maar is traag.
dat los je op door prefered netwerk te kiezen als je 5g hoger staat dan 2,4 dan kiest ie bij verbinding 5ghz dan boven het tragere
Het is beter om one ssid actief te houden zodat smartphones en tablets kunnen roamen van short (5ghz) naar long (2.4ghz) range.
alleen als zowel router/AP én cliënt fastroaming snappen
Als de capaciteit van je wifi netwerk ontoereikend is kan je maar èèn ding doen.
nee 2 wie zegt dat het routertje de druk aankan? Meer accespoints zou het probleem dan juis verergeren
Meer accesspoints.
Belangrijk daarbij is wel dat je het bereik (zendvermogen) van de accesspoint op laag zet zodat toestellen vlot overschakelen.
en waar is ouderwets troubleshooting gebleven

Werkt het niet? Gooi er meer tegenaan is ook niet echt een goede bovendien wat gebeurt er als blijkt dat er nog legacy devices zijn of als het netwerk nog op bijvoorbeeld wifi N draait ipv ac of ax dan kun je zoveel accespoints ophangen als je wilt

Laten we nou eerst eens uitvinden wat er echt speelt voor we ongefundeerde tips gaan geven

@socomhunter

Voordat je van wie ook tips aanneemt
Maak een aansluit schema van je netwerk

Welk apparaat is met wat verbonden
Hoeveel en wat voor muren tussen apparaat en wifipubt.
hoeveel bereik geeft het apparaat zelf aan
Spelen snelheidsproblemen op alle apparaten of alleen op specifieke
en speelt het alleen op wifi of ook bedraad

[ Voor 6% gewijzigd door i-chat op 23-10-2022 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

2.4ghz traag?

Als je gewoon een stabiele 10mbit haalt op je mobiel is dat toch zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

FreakNL schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 01:34:
2.4ghz traag?

Als je gewoon een stabiele 10mbit haalt op je mobiel is dat toch zat?
Maak er vandaag de dag maar 30mbit van met een samsung S20 Pixel 6 of Iphone 11 of hoger ;)

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:31
socomhunter schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

Momenteel hebben we het hoogste pakket van Proximus, een sneller pakket bestaat maar dan moet ik overschakelen naar Telenet wat we liever niet willen.

En meestal als dit gebeurd zitten men ouders op hun tablets en staat de TV op (digibox), Ik heb nu One SSID afgezet en moeten nu eventjes zien of dit al iets helpt of niet als we zelf goed opsplitsen.
Het antwoord is vrij simpel.
De digibox reserveert bandbreedte bij je router van proximus waardoor de rest minder krijgt.
Dat merk je heel goed in je downloadsnelheid.

Daar valt vrij weinig aan te doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

lSltAlKeR schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 03:22:
[...]

Maak er vandaag de dag maar 30mbit van met een samsung S20 Pixel 6 of Iphone 11 of hoger ;)
Off-topic (misschien) maar waarom vind je dat je "minstens" 30Mbit moet hebbben want je beschrijft absoluut niet waardoor; je hebt in ieder geval geen 30Mbit continu nodig om op GoT even een post te maken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Asterion schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 06:03:
[...]

nee
De digibox reserveert bandbreedte bij je router van proximus waardoor de rest minder krijgt.

Ik ga er voor het gemak van uit dat we het hier over xdsl hebben dan is tv dus gewoon een stream
Je hebt vrij aardig kans dat de provider heeft lopen k*tten met QoS. Maar daarmee trek je die 100mbit niet mee leeg een beetje stram doet hooguit een mbit of 8 vaker eerder 4.

De kans dat het mips cputje de bottleneck is lijkt me dan groter dan dat de verbinding zelf tekortschiet

Vandaar ook mijn eerdere vraag aan ts om het netwerkje wat te duiden nu loopt iedereen maar wat te roeptoeteren zonder zelfs maar een aanwijzing naar het werkelijke probleem en dat is eigenlijk nog erger (en slechter voor de community) dan een TS die de tsguidelines niet goed opvolgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23
Asterion schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 06:03:
[...]

Proximus tv gebruikt iets van 6Mbit/s voor een HD stream, dat verklaart het grote verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

MAX3400 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Off-topic (misschien) maar waarom vind je dat je "minstens" 30Mbit moet hebbben want je beschrijft absoluut niet waardoor; je hebt in ieder geval geen 30Mbit continu nodig om op GoT even een post te maken?
Filmpies kijken op je foon in 4K kwaliteit

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
Welk apparaat is met wat verbonden
Hoeveel en wat voor muren tussen apparaat en wifipubt.
hoeveel bereik geeft het apparaat zelf aan
Spelen snelheidsproblemen op alle apparaten of alleen op specifieke
en speelt het alleen op wifi of ook bedraad
1. Alles zat op een "one SSID" dus ik weet niet wat op dat moment op welk netwerk zat. Nu heb ik de gsm's op de 2.4 gezet en de rest op de 5.0, dit blijkt iets verbetering te hebben gebracht.

2. In het scenario dat ik slecht internet had zat ik in dezelfde ruimte als de modem pakweg 30-40m van de modem.

3. Bedoel je op de GSM want dat heb ik in de OP al vermeld

4. Probleem is enkel met de Wifi, LAN werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Je hebt dus een niet nader genoemde modemrouter met ingebouwde wifi en niet nader genoemde mobieltjes

Misschien heb je nog andere wifi apparatuur

Misschien werken ook de tv-kastjes via wifi

Allemaal misschiens

Als je goed advies van ons wilt zorg dan ook dat je uitgebreid antwoord op de vragen die we stellen

Weet wel dat je bij slechtere (slecht geconfigureerd) modemroutertjes alle wifi apparatuur naar een lager punt trekt als er één cliënt is die het hogere protocol niet snapt

Je probleem kan dus nog altijd van alles zijn
Het kan zijn dat je beter een losse accespoint
Kunt aanschaffen Of wellicht zelfs je hele modemrouter

Het kan ook zijn dat het gewoon een configuratiefout is

Het kan alsnog ook een dekkings probleem zijn

Valt allemaal te achterhalen als je die vragen beantwoordt

[ Voor 24% gewijzigd door i-chat op 23-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:31
i-chat schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:53:
[...]
nee
[...]

Ik ga er voor het gemak van uit dat we het hier over xdsl hebben dan is tv dus gewoon een stream
Je hebt vrij aardig kans dat de provider heeft lopen k*tten met QoS. Maar daarmee trek je die 100mbit niet mee leeg een beetje stram doet hooguit een mbit of 8 vaker eerder 4.

De kans dat het mips cputje de bottleneck is lijkt me dan groter dan dat de verbinding zelf tekortschiet

Vandaar ook mijn eerdere vraag aan ts om het netwerkje wat te duiden nu loopt iedereen maar wat te roeptoeteren zonder zelfs maar een aanwijzing naar het werkelijke probleem en dat is eigenlijk nog erger (en slechter voor de community) dan een TS die de tsguidelines niet goed opvolgt
Niet te vergeten dat we in België zitten waar de koperlijnen niet al te best zijn.

Een stream mag dan misschien 6mbit zijn, topicstarter weet niet hoeveel er gereserveerd wordt door Proximus.
Dat kan evengoed 20 mbit zijn om de kwaliteit te kunnen garanderen.

Ik had vroeger ook Proximus met televisie en da was mijn internetsnelheid ook om te huilen wanneer de tv op stond.

Topicstarter zou eens een snelheidstest moeten doen met en zonder tv.
Dan weten de ongeveer hoeveel gereserveerd wordt voor de tv zelf.

Vergeet ook niet dat het over Proximus gaat en hun routers.
De laatste zijn al veel beter maar die ervoor zijn om te huilen.
Welke heeft de topicstarter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
samenvattend: @socomhunter

1: welk modemrouter heb je type / model / plaatje,

2: hoeveel bereik heb je (dus niet snelheid, maar DBa) (of desnoods verbindingsstreepjes)
- je kunt daar ook android of iphone apps voor downloaden.
3: meet je snelheid op via een speedtest op 3 devices, 2 wifi 1 wired
3.1 : als er verder niemand aan het gamen, youtuben of tv kijken is.
- als baseline
3.2 : als de TV aan staat..
- om te zien of snelheid het probleem is
3.3 : met iets van youtube, netflix of iets anders op 4k met bijv 2 streams tegelijk..
- om te zien of het alleen met tv gebeurt of ook met andere bandbreedte-vreters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23
Asterion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 06:26:
[...]

Niet te vergeten dat we in België zitten waar de koperlijnen niet al te best zijn.
Que?

Koperlijn is koperlijn, maakt op zich niet veel uit in welk land dat het zit. Of je nu 500m van de DSLAM zit in België, Nederland, Spanje of Burkina Faso moet niet veel uitmaken. Als TS normaal 70Mbit/s kan halen ga ik daar het probleem niet direct in zoeken.
Pagina: 1