DisplayPort 1.2 naar HDMI 2.0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Situatie: heb nog een iets langzamere HTPC met een Asrock J5005 (cpu onboard low power pentium) in een antec fusion remote kast. Deze gebruik ik niet zo vaak meer en als ik hem gebruik is hij toch wel een beetje traag. Nu heb ik een 2e hands zuinig PCtje op het oog (HP prodesk mini G5) welke gecombineerd als fileserver ook de laatste HTPC functies over kan nemen.

1 vraag hierbij, hij heeft alleen 2 DisplayPort (1.2) aansluitingen en geen HDMI. Ik zal hem aansluiten op mijn LG C9 oled TV (welke deze aansluiting dus niet heeft). Een DP naar HDMI adapter kan een oplossing zijn, maar waar moet ik dan rekening mee houden? Wat doet een passieve en wat doet een actieve aansluiting? Welke resolutie en beeldverversing ga ik halen en levert een adapter ook lag op of synchronisatie issues van beeld en geluid?

Wie heeft hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:41
Voor 4K60 heb je een actieve adapter nodig om van DP1.2 naar HDMI2.0 te gaan. Passief gaat het niet hoger dan 4K @30Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55
https://www.club-3d.com/en/cat/adapter/displayport/1609/310/

[ Voor 73% gewijzigd door White Feather op 22-10-2022 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mocht er de HDR weergave mogelijkheid in het achterhoofd zitten, naast 4k/UHD@60Hz.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/kCGA4.png

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Bedankt voor de goede info!

Nog even verder gekeken in de documentatie van de HP prodesk mini G5 en het blijkt dat deze een "flex poort" heeft waar je een insteek kaartje in kan drukken met een HDMI/VGA/DP/USB-C poort.
Een HDMI 2.0 poort zou ook HDR weergave mogelijk maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqD80CkytStfuKSULs8rr4fbRj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHnHwTw3EoxEaLX5IgrqCjvG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

jaapsander schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:09:
Bedankt voor de goede info!

Nog even verder gekeken in de documentatie van de HP prodesk mini G5 en het blijkt dat deze een "flex poort" heeft waar je een insteek kaartje in kan drukken met een HDMI/VGA/DP/USB-C poort.
Een HDMI 2.0 poort zou ook HDR weergave mogelijk maken.
[Afbeelding]
Die prodesk mini G5 moet dan wel een videochip hebben die HDMI 2.0 ondersteunt.
Intel CPU's met UHD graphics tot en met de 10e generatie doen dat NIET.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Scherp! Even nagekeken in de Intel spec sheet van de i3 9100t die er in zit. Die doet alleen 24Hz 4K beeld. DP doet wel 4K 60Hz, een adapter is dan inderdaad de beste route, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Volgens de specs van HP is de versie van de Flex-poort 2.0a.

Dat kan als daar ook gebruik is gemaakt van een Displayport naar HDMI 2.0a-adapter.

https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c06042607.pdf

Op zich is het mooi als het in de pc zou zitten (dus via Flex-port), anderzijds werkt het met een losse adapter altijd en kun je de adapter later ook nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
White Feather schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:28:
Volgens de specs van HP is de versie van de Flex-poort 2.0a.

Dat kan als daar ook gebruik is gemaakt van een Displayport naar HDMI 2.0a-adapter.

https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c06042607.pdf

Op zich is het mooi als het in de pc zou zitten (dus via Flex-port), anderzijds werkt het met een losse adapter altijd en kun je de adapter later ook nog gebruiken.
Ik twijfel nog of voor de G5 de V1 of de V2 voor de flex io nodig is... Kon ook niet vinden welke HDMI versie de V1 heeft. Indien het een DP naar HDMI intern is, dan is (bij vergelijkbare prijs) een losse adapter natuurlijk veel handiger, want ook mee te nemen naar een ander systeem.

Edit: Ah in jouw link staat het beschreven, de V1 is nodig en deze heeft hdmi 2.0a specs, maar dus geen HDR?

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 23-10-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Naar mijn weten hebben alle HDMI-2.0-adapters HDR-ondersteuning.

Wiki zegt:
HDMI 2.0a was released on April 8, 2015, and added support for High Dynamic Range (HDR) video with static metadata.
Dus HDR wordt zeker ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
White Feather schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:50:
Naar mijn weten hebben alle HDMI-2.0-adapters HDR-ondersteuning.

Wiki zegt:

[...]

Dus HDR wordt zeker ondersteund.
Zou wel moeten, maar vanuit de GPU is er blijkbaar geen ondersteuning voor HDR (paar berichten naar boven). Vanuit de omzetting van DP naar HDMI zou ook geen ondersteuning mogelijk moeten zijn (DP 1.4 Edit: 1.2). Ik denk dat ik het maar moet gaan testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Waarom zou er vanuit de GPU geen ondersteuning zijn?

Het is gewoon een Displayport-1.2-signaal dat wordt omgezet naar HDMI 2.0a.

Als die converter geen HDR aan zou kunnen, dan mag je het ook geen HDMI 2.0a noemen. Want die “a” is specifiek de toevoeging voor een specifieke featureset voor HDR.

Ik heb een Intel NUC, de 8i5BEH, met 8e generatie Intel, die heeft ook geen native HDMI2.0(a)-support en een ingebouwde converter van Displayport 1.2 naar HDMI 2.0a.

uitvoering: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
nelizmastr schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Die prodesk mini G5 moet dan wel een videochip hebben die HDMI 2.0 ondersteunt.
Intel CPU's met UHD graphics tot en met de 10e generatie doen dat NIET.
@White Feather
Ik ga uit van de info uit deze post, aangezien het een 9e generatie UHD chip is lijkt het me dat HDR niet ondersteund wordt? Specs heet van de CPU zegt dit ook (i3 9100T) en de tabel aan het begin geeft ook aan dat DP 1.2 geen HDR ondersteund. Mis ik dan iets?

Edit: ok de beperking is dus niet HDR, maar hdmi 2.0 support, blijft het nog steeds bijzonder dat DP 1.2 volgens bovenstaande tabel geen HDR ondersteund... Terwijl HDMI 2.0a specifiek aangeeft dat HDR ondersteund wordt...

[ Voor 20% gewijzigd door jaapsander op 23-10-2022 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HDR support vanaf Intel Kaby Lake (7th gen)

En dan even graven in mijn geheugen: volgens mij vanaf Coffee Lake (8 gen dus) kan de CPU en dus de IGP H265 decoden op maximaal 2160p60 incl HDR-metadata zonder dat de machine 100% belast is.

Dan is puuuuur de enige vraag inderdaad (en dat is vendor-specifiek): welke HDMI-interface hebben ze op een moederbord gesoldeerd en wat kan je er dus mee. Theoretisch (!!!!!) is het dus mogelijk om gewoon een HDMI 1.3 interface op een Intel Z690-bord te solderen. Heb je een gruwelijke dure PC waar je video-technisch niets mee kan.

@jaapsander duik heeeeeel diep in de documentatie van je Prodesk; en anders bel je HP maandag. Dat is echt de enige manier van beantwoorden wat voor resolutie je kan uitspugen.

/edit: niet om heel bijdehand te doen maar allicht dat de posts van @Jorgen eens kunnen worden opgezocht; die heeft (snel gedacht) wel 900x op GoT uitgelegd wat je waarvoor nodig hebt :)

/edit2: @nelizmastr https://ark.intel.com/con...el-nuc-kit-nuc8i5bek.html -> HDMI 2.0a op Coffee Lake :)

[ Voor 83% gewijzigd door MAX3400 op 23-10-2022 15:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MAX3400 Mogelijk wel 1000 😂👍

Your Friendly Neighborhood Moderator