Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-11 20:11
Ook ik probeer mijn cv systeem zo efficiënt mogelijk te maken. Ik had mijn vraag al gesteld in het C.V tuning topic maar daar valt hij weg tussen de lopende discussies, dus ik heb maar even een eigen topic geopend.

We hebben vloerverwarming in het hoofdverblijf (Keuken/woonkamer/zithoek/hal), de bijkeuken en de badkamer. Boven(Badkamer) is met kleppen gescheiden van beneden en heeft een eigen thermostaat. Vorig jaar had ik al de cv temperatuur (HRC 25/CW4) naar 45°C gezet. Dat ging op zich prima. Maar tijd voor de volgende stap. Ik heb Koevlaas2 langs gehad om te kijken naar de mogelijkheid van een warmtepomp, die is ondertussen ook daar besteld. Maar ik weet niet waar ik in zijn wachtrij staat. Bij hem heb ik ook al aangegeven dat ik warmte kwijt raak in mijn verdeler. Hij gaf aan dat het verwijderen van de thermostaatkraan een heel stuk zou helpen. Om zo de doorstroming te verhogen naar de vloer ipv bijmengen in de verdeler.

Ik heb laatst alle thermostaatkranen hier en ook bij de verdeler in de bijkeuken (en andere beperkers) verwijderd. Nu heb ik een aantal vragen. Hieronder zijn de verdelers te zien inclusief warmtebeelden:

De hoofdverdeler heeft 5 groepen met 16 mm buitendiameter leidingen. Als ik verbouwingsfoto's zie lijken ze 15 cm uit elkaar te liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJWhS95RiJrPAwCY1Cmt1hXqC0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHg2AbVVP9BFwxqw6RLTysWB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZFKzCl7sVN9vPQydJUmiYT2jXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzQx6NlQg9vkKZ0mwPFu0HPI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4YcH2CSxqgrjD93oKKYjAP21h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KL9uzhSjrTBykf2KF1bUGews.jpg?f=fotoalbum_large

De bijkeuken verdeler heeft 1 lus. Hoe ze gevoed worden kan ik niet terugvinden, maar ik vermoed dat de leiding vanuit de cv ketel gewoon wordt gesplitst en dan naar beide verdelers gaat. De bijkeuken lijkt altijd wel warmer te worden dan de hoofdverdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5wNlNhqwQ0ZIEGHl8ekfDwIBi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ySP1glrfy9w9TSoJJuUWalT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu mijn uitdagingen:

De pomp op de hoofdverdeler lijkt te pendelen(dmv pompschakelaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6wYs8KtmGXfyG4Ww6GdraTQMIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SolcV6TgFKdK9OpNRz0ZE6Ku.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de pomp van de verdeler in de bijkeuken eruit haal is dit over. Het lijk wel of de retour van de bijkeuken de doorstroming in van de hoofdverdeler verstoord. De retour van de hoofdverdeler wordt namelijk ook warm als de pomp van de bijkeuken aan staat. Die koelt weer af als ik de bijkeuken pomp los koppel. Mist hier dan een soort terugslagklep in de retourleiding ofzo? Of is die hele pomp in de bijkeuken overbodig en kan de CV ketel dit zelf aan? Is ook de verdeler in de bijkeuken nog wel nodig? of kan dat rechtstreeks(met of zonder pomp)

Daarnaast blijf ik temperatuur verliezen in de hoofdverdeler. Zie warmtebeelden. De aanvoer is 29 °C en de leidingen die de vloer in gaan 22 °C . Wordt die 7 °C dan nog weggemengd? Is er een eenvoudige manier om dit op te lossen? Kan de verdeler aangepast worden? Of zou ik de aanvoer rechtstreeks op de pomp kunnen zetten? (Word fysiek nog wel een dingetje)

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen hoe het hier zit en mij misschien advies kunnen geven

Alle reacties

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zit er een regelventiel in de retour?
Want in deze verdelers staan aanvoer en retour in feite met elkaar in verbinding, en zorgt de pomp van de CV in feite er voor dat warm water via de aanvoer wordt aangevoerd. Alleen als je een 2e pomp hebt zou er een onbalans kunnen ontstaan. En gaat het water anders stromen.

Hier bijvoorbeeld een vergelijkbare situatie gehad waarbij de pomp van de radiatoren niet het water vanaf de warmtepomp/buffer aanzoog, maar vanuit de aanvoer (!) Van de vloerverwarming. Nadat ik de verdeler van de vloerverwarming heb omgebouwd naar open verdeler (met zn eigen pomp) was dat probleem verholpen.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 22-10-2022 11:03 ]

• Woudtwe
_ferry_ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:02:
Zit er een regelventiel in de retour?
Want in deze verdelers staan aanvoer en retour in feite met elkaar in verbinding, en zorgt de pomp van de CV in feite er voor dat warm water via de aanvoer wordt aangevoerd. Alleen als je een 2e pomp hebt zou er een onbalans kunnen ontstaan. En gaat het water anders stromen.

Hier bijvoorbeeld een vergelijkbare situatie gehad waarbij de pomp van de radiatoren niet het water vanaf de warmtepomp/buffer aanzoog, maar vanuit de aanvoer (!) Van de vloerverwarming. Nadat ik de verdeler van de vloerverwarming heb omgebouwd naar open verdeler (met zn eigen pomp) was dat probleem verholpen.
Ik zie het niet op de verdeler. Ik heb wel het onderstaande weggehaald bij de retour, leek me doorstroomtechnisch niet handig, of ben ik te enthousiast geweest?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18rspX9VmHjKxD_qC-uK4aZOwmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4REd0VN1PqjdQeL3vR5otj1K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2i7ZAsoa6WplT_5TxfZuYl44cI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbM5SrqPGTRDo0vb3AbnIWhW.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hoe heb jij hem omgebouwd dan? Zou ik dat met deze ook kunnen doen zonder problemen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat is inderdaad een regelventiel ;)

Ik heb het voor nu nogal ghettostyle opgelost, door de retour van de vloerverwarming van de verdeler af te halen, en direct op de retourleiding van het systeem aan te sluiten. Vervolgens de ongebruikte aansluitingen afgedopt.

Als het deze winter allemaal goed gaat en ik gewoon met lage temperatuur kan verwarmen, en er dus geen naregeling nodig is voor de vloerverwarming, dan koop ik een open verdeler. Breid ik ook meteen uit met een extra groep voor de badkamer, en kan dit spul weg.

[ Voor 38% gewijzigd door _ferry_ op 22-10-2022 12:08 ]

• Woudtwe
_ferry_ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:53:
Dat is inderdaad een regelventiel ;)

Ik heb het voor nu nogal ghettostyle opgelost, door de retour van de vloerverwarming van de verdeler af te halen, en direct op de retourleiding van het systeem aan te sluiten. Vervolgens de ongebruikte aansluitingen afgedopt.

Als het deze winter allemaal goed gaat en ik gewoon met lage temperatuur kan verwarmen, en er dus geen naregeling nodig is voor de vloerverwarming, dan koop ik een open verdeler. Breid ik ook meteen uit met een extra groep voor de badkamer, en kan dit spul weg.
Hmm, te enthousiast. Maar goed een open verdeler is dus toch de toekomst. Dan moet ik die kant ook op. Maar hoe zit dat dan met de pomp. Ik zie de open verdelers allemaal pomploos. Kan de CV ketel/wamtepomp dan het water door het hele huis heen krijgen?

• ASP
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:42

ASP

Woudtwe schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:15:
[...]
Maar hoe zit dat dan met de pomp. Ik zie de open verdelers allemaal pomploos. Kan de CV ketel/wamtepomp dan het water door het hele huis heen krijgen?
Kan iemand hier nog antwoord op geven? Ik ben er ook benieuwd naar.

• Woudtwe
@_ferry_

Nog even over jouw "ghetto style" Als ik nu gewoon de retourbalk losmaak van de muur. De aanvoerleiding rechtstreeks op de pomp zet en dat andere gat afdop. Dan heb ik toch eigenlijk dezelfde situatie? Of zie ik dan wat over het hoofd?
Zou ik dan dat regelventiel nog nodig hebben? Voelt toch als een redelijke doorstroomvertrager.
Pagina: 1