Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-05 22:53
Hallo,

Ik ga op een overkapping (helling ongeveer 15 graden) wat panelen leggen.

410 WP

15 stuks op zuid
9 op oost
3 op west.

Ik zoek naar de juiste omvormer.
Ik wil eigenlijk wel gaan "oversizen" en b.v. een 8000 W SMA of Solar Edge kiezen.
Naast de voordelen die oversizen biedt, is een 8000 W omvormer iets goedkoper, ik kan met 6mm2 ymvk uit de voeten (50 meter naar de meterkast)
Daar komt nog bij, dat ik al een jaar of 8 11 panelen op het huis heb liggen, die max 2500 W opleveren.
ik heb 3 fasen van 25A en daar moet ik natuurlijk onder blijven.

Ik zou voor die oost, west, zuid eigenlijk 3 strings moeten hebben.
Enphase is natuurlijk ook een optie, maar weer zo kostbaar.

Een solaredge 3 fase, met optimizers, werkt dat ook voor oost, west, zuid?

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:51
Een solaredge 3 fase, met optimizers, werkt dat ook voor oost, west, zuid?
Ja, 1 string.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
Neeee, dit gaat niet werken met solaredge en ook niet met een SMA. Je hebt 3 richtingen en maar 3 panelen op west, veel te weinig voor het goed te laten functioneren. Òf meer panelen op west leggen, bijvoorbeeld 9 in totaal, dan zou een polystring kunnen of je moet werken met micro omvormers, enphase of APS of hoymiles etc.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou je kan het wel simuleren in de SE designer. EN dan weet je het. Ik zou zeggen dat je wat verliezen hebt op de momenten dat west wel en de rest niet in de zon ligt. Dan start het niet echt lekker op en houdt de rest van je systeem de prestaties van die drie panelen tegen.

Maar dat is dus alleen die drie panelen en alleen in die bijzondere situatie (alleen laat in de avond als opbregst toch al laag is?)

2 strings en 3 micro inverters kan ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 22-10-2022 08:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
Kijk eens naar de Aps ds3-l.

Als percentage van de systeem opbrengst zal het optimizer clippen mee vallen, maar individueel voor die 3 vrij serieus op een zonder avond

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-05 22:53
Bedankt voor de tips..

Die drie panelen op west is inderdaad een lastig verhaal, het is ook een praktisch verhaal. :-)
Ik wil een overkapping maken en een tuinhuisje. Het tuinhuisje krijgt een "kapschuur" vorm, en ja... daar passen dan net 3 panelen op de "kap" (west) .

(edit) Als die 3 panelen meer in de weg zitten, dan dat het oplevert, kan ik nog wel helemaal van die 'kap" afzien, en alle panelen op het tuinhuisje op oost zetten. Dan blijft zuid en oost over.

De panelen fungeren ook als dak trouwens.
Ik moet dat allemaal nog maken, dus ik kan nog wel wat schuiven, maar niet zo veel.

Dus als geld geen rol zou spelen, dan zou ik voor Enphase moeten gaan.
Ik heb trouwens ook Home Assistant, dus ik vind een fijne app ook wel fijn.

Ik lees veel over de opstartspanning, en dat begrijp ik, maar heb ik daar met Enphase (en de andere merken micro's) geen last van?
Ik verlies met micro omvormers niet te veel, op die 3 panelen op west?

Nog een voordeel van Enphase vind ik, dat ik wat flexibeler met de fasen kan omgaan.
Ik heb er 11 panelen (max 2500 watt) liggen, en zoals gezegd, ik moet natuurlijk wel onder de 25 A per fase blijven. Daar haal ik t.z.t. wel een installateur bij hoor, maar de basis wil ik al wel in mijn hoofd hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Robbie-1 op 22-10-2022 09:48 ]

Pagina: 1