dmantione schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:03:
[...]
Nee, als ik aan het begin van de kabel beeld heb, dan hoef ik uitsluitend het verlies van de kabel te compenseren. Als ik weet dat ik tussen de 3,6dB en 7,2dB verlies, dan is dat voldoende om te beredeneren dat 10dB versterking afdoende is. Ik ben het met je eens dat je de versterker het best aan het begin van de keten plaatst, maar op zich zou als je beeld aan het begin van de kabel hebt, dan zou versterken met de juiste hoeveelheid, aan het eind van de kabel ook beeld op moeten leveren.
Als je alleen maar die ene apparaat aan moet sluiten dan kun je dat proberen, maar ervan uitgaande dat er ook in de woonhuis waar het signaal binnen komt gekeken wordt kun je dat nadrukkelijk niet doen. Je wilt de boel doorrekenen, niet op basis van vuistregels gokken.
Je hebt voor DVB-C/QAM256 net geen 30dB nodig, dus als je 60dB op de kabel zou hebben staan, dan heb je zeer veel marge en zou een versterker niet nodig zijn:
[Afbeelding]
Je haalt hier SNR (in dB) en signaalsterkte (waar ik het over had, in dBuV of dBmV) door elkaar. Jouw tabel heeft het alleen over SNR vs modulatie.
Signaalsterkte moet afhankelijk van gebruikte specificatie idealiter tussen bijvoorbeeld +54dBuV (-6dBmV) en +66dBuV (+6dBmV) zijn op de ingang van het aangesloten apparaat. Vaak gaat het daarbuiten nog enigszins goed, maar boven de +69dBuV wil oversturing nogal een probleem zijn. Dat is in je laagste frequenties grootste risico. Het wil vaak tot +48dBuV nog goed gaan bij zwak signaal, wat bij hoogste frequenties de uitdaging is.
Nu, Ziggo levert als het goed is signaal tussen de 60 en 70dBuV af, uitgaande van 4dB verlies door tweewegsplitter (een uitgang voor modem, eentje voor TV). Vraag is allereerst of het 'goed' is, en ten tweede ga je bij voorbaalt minimaal een 3-weg splitter nodig hebben in deze constructie, dus minimaal 6.5dB verlies tov binnenkomend signaal - en dat op 400MHz, met wederom meer op hogere en minder op lagere frequenties.
Beter zou in dat geval een aftakelement zijn die op ene uitgang ~0dB kost (waar je dan die 40m C9 op aansluit) en op andere 6.5dB om te zorgen dat woonhuis en huis ouders vergelijkbaar signaal krigjen. Maar goed, hamvraag blifjt wat "dat geval" is.
En NOFI, maar als je verschil tussen SNR en signaalsterkte door elkaar haalt, is mijn punt van waarom je deze complexiteit niet moet willen wel erg mooi onderstreept...