Coax over 40 meter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:34
Mijn vraag
Ik wil graag een coax kabel van 40 meter hebben om via mijn aansluiting van Ziggo op die afstand tv te kunnen kijken.

Mijn grootouders wonen in een bijwoning op deze afstand. Een los tv kastje dat werkt via utp is geen optie omdat de leercurve met meerdere afstandsbedieningen voor mensen van in de 90 niet te doen is.

Is er een manier om deze afstand succesvol te overbruggen met een coax aansluiting?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een MoCa setje?

Kan je wel alles over Gbit oversturen en aan de voor- en achterkant even een metertje COAX.

En anders moet je COAX-versterkers gaan plaatsen; 40 meter gaat bijna altijd issues opleveren (zeker als je GoT leest waar sommige kabels van 2m het al opgeven)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan prima.. goede kwiteit kabel en indien nodig aan het begin van de kabel een kwaliteitsversterker...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

thatanas schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:10:
Een los tv kastje dat werkt via utp is geen optie omdat de leercurve met meerdere afstandsbedieningen voor mensen van in de 90 niet te doen is.
Een los TV-kastje dat werkt via UTP heeft tegenwoordig doorgaans gewoon HDMI-CEC aan boord waardoor je met dezelfde afstandsbediening zowel de TV als het kastje kan bedienen. Maakt het misschien makkelijker als je in je eigen huis ook digitale TV over het netwerk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:55
thatanas schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:10:
Een los tv kastje dat werkt via utp is geen optie omdat de leercurve met meerdere afstandsbedieningen voor mensen van in de 90 niet te doen is.
Next Mini is toch echt ideaal hiervoor. Via CEC zet deze ook de tv aan en uit, dus je hebt aan de ab van de mini genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, ik raad toch aan het zo veel mogelijk conventioneel te houden. Het kan wel, maar zeker bij dit soort mensen moet iets 100% werken en voor je het weet heb je iets dat 99% goed werkt, voor jou zelf als Tweaker geen enkel probleem, maar voor een grootouder een obstakel.

Het is ook nergens voor nodig, met een goede coaxkabel en een versterker kun je prima 40 meter overbruggen, dus je maakt het je zelf denk ik alleen maar lastiger als je UTP in het spel brengt.

Even een voorbeeld: Hirschmann Koka 9-kabel heeft volgens het gegevensblad een demping van 17,2dB per 100 meter bij 860MHz. 860MHz is de hoogste frequentie die je bij kabeltelevisie hebt en dus de waarde waar je naar wilt kijken, voor satelliet zijn juiste de hogere frequenties tot 2150MHz van belang.

Je hebt geen 100m te overbruggen, maar slechts 40m. Jouw demping zal dus minder zijn dan 17dB. Op basis hiervan kun je beredeneren dat een kabelversterker van 15dB voldoende gaat zijn om het verlies van de kabel te compenseren. Mogelijk zou je zelfs nog een versterker van 10dB kunnen gebruiken, maar dat kan krap aan worden.

Als je Googelt op "coax versterker 15dB', dan vind je voldoende aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:34
Gewoon kwaliteit kabel gebruiken met een versterker. 40meter is helemaal niets, vanaf de straatkasten ligt er, zeker in het buiten gebied, een paar honderd meter richting de woningen.

Als er wel internet ligt is zoals genoemd een next mini ook een prima alternatief. Gewoon kwestie van de afstandbediening goed instellen en het werkt zo goed als gelijk als coax in de tv. Hoogstens de 2 apparaten aanzetten ipv 1.

[ Voor 38% gewijzigd door jongetje op 21-10-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
30 meter is geen probleem, dus 40 m met een goede kabel ook niet. Normaal is er bij een hele goede kabel om de 1500 m een versterker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan ook altijd nog de losse ontvanger altijd aan laten staan en zorgen dat de a/b alleen de tv aan en uit kan zetten, maar met zappen de ontvanger bedient.

Neem aan dat je voor je huidige idee gaat voor een CI+ module in de tv? Want het analoge signaal is al een tijdje niet meer aanwezig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dmantione schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:41:
Nou, ik raad toch aan het zo veel mogelijk conventioneel te houden. Het kan wel, maar zeker bij dit soort mensen moet iets 100% werken en voor je het weet heb je iets dat 99% goed werkt, voor jou zelf als Tweaker geen enkel probleem, maar voor een grootouder een obstakel.

Het is ook nergens voor nodig, met een goede coaxkabel en een versterker kun je prima 40 meter overbruggen, dus je maakt het je zelf denk ik alleen maar lastiger als je UTP in het spel brengt.

Even een voorbeeld: Hirschmann Koka 9-kabel heeft volgens het gegevensblad een demping van 17,2dB per 100 meter bij 860MHz. 860MHz is de hoogste frequentie die je bij kabeltelevisie hebt en dus de waarde waar je naar wilt kijken, voor satelliet zijn juiste de hogere frequenties tot 2150MHz van belang.

Je hebt geen 100m te overbruggen, maar slechts 40m. Jouw demping zal dus minder zijn dan 17dB. Op basis hiervan kun je beredeneren dat een kabelversterker van 15dB voldoende gaat zijn om het verlies van de kabel te compenseren. Mogelijk zou je zelfs nog een versterker van 10dB kunnen gebruiken, maar dat kan krap aan worden.

Als je Googelt op "coax versterker 15dB', dan vind je voldoende aanbod.
Hoho je mist hier wezenlijke eigenschap van signaal op coax: het is breedbandig. Het gaat niet alleen om situatie op 868MHz maar ook op pakweg 214MHz, wat pakweg 1/4 dempt tov 868MHz.

Je uitdaging is niet om genoeg signaal op 868MHz te krijgen, maar om genoeg daarop te krijgen zonder de boel op 214MHz te oversturen. En als het een legacy box is die retoursignaal nodig heeft moet je ook nog beide richtingen apart versterken met juiste vermogen. Kan allemaal prima - niets anders dan wat een Ziggo monteur doet bij het inregelen van het signaal, maar heeft meer eisen aan apparatuur dan "15dB versterker" en vergt ook de nodige kennis.

Je moet weten welke box het is, welke signalen/frequenties het gebruikt, hoe hoog het signaal nu op 214/868MHz binnen komt (en hoe hard het in retour moet zenden, indien van toepassing), dan weet je wat je moet doen om het allemaal binnen spec op 30m werkend te krijgen en wat voor apparatuur je exact nodig hebt.

Maar als je niet diep in de materie zit moet je dat niet willen, al helemaal niet omdat Ziggo je niet gaat (kunnen) ondersteunen op dat stuk.

Ik sluit me daarom aan bij suggestie Mediabox Next Mini. Werkt voor eindgebruiker exact hetzelfde als oude XL meuk maar heeft niets meer dan werkende Ethernet nodig, wat op 30m totaal geen issue is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Theoretisch heb je gelijk, maar als ik het gegevensblad volg zit ik op 8,0dB demping op 200Mhz, ofwel 9dB verschil. Dat is niet om wakker van te liggen, als 860Mhz op redelijk acceptabel signaalniveau bij de TV krijgt, zal de 9dB extra echt niet opeens richting oversturing gaan, daarvoor is het verschil gewoon te klein. Het zou als je pech hebt kunnen gebeuren als je op 860MHz dicht tegen oversturing aanzit en dan op 214MHz in de problemen komt, maar dan is je versterker te krachtig en kun je daar naar handelen. Kortom, het is echt niet heel moeilijk om beeld op 40 meter te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wij gebruiken al een paar jaar deze versterker, geadviseerd door de Ziggo monteur. Is voor het hele huis, ook voor op de zolder.

Onze oude versterker ging maar tot 860Mhz, na de omzetting van analoog naar digitaal bij Ziggo heb je een versterker nodig die minimaal 1218MHz aankan.

Review nog net aangemaakt:
Technetix FRA-752X 1218 MHz Ziggo geschikt antenne coax versterker review door route99

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 22-10-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die heb je vooral nodig als je je kabelmodem achter de versterker wilt plaatsen. Er zitten geen DVB-kanalen op frequenties groter dan 860MHz en ik verwacht ook niet dat dat zal gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb bij een klant destijds aangesloten: AOP -> aftakelement -> versterker -> 50m kabel -> AOP -> demper -> televisies

Die demper is door kabelbedrijf geplaatst, door de versterker was het signaal scheefgetrokken en moesten de lage frequenties gedempt worden.

Aftakelement was omdat er bij het AOP nog een radio op de kabel hing.

Geheel heeft een paar jaar zo gedraaid zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@dmantione Klopt, dank voor de aanvulling.
Ik had mijn ruim 30 jaar jonge Hirschman versterker niet vervangen als het digitale TV-signaal goed (*) verwerkt was, ik heb geen internet van Ziggo, dus daarvoor had ik hem niet genomen.
De getrapte oplopende versterking van de uitgangen, sprak me ook aan, de TV die het kortst bij de versterker staat krijgt het zwakste signaal.

(*) Er vielen me teveel frequentie blokken uit, waar zenders in zaten de we keken, was er een blok uitgevallen die we nooit keken had ik mijn Hirschman gehouden. Bij analoog signaal is dat blijkbaar veel minder kritisch, dan krijg je op bepaalde kanaal blokken hooguit wat ruis, boven staan geen high performance TV's, meer voor in de hobby kamer en zo, andere eisen, met niet teveel ruis geen probleem. De digitale probleem kanalen waren of blokkerig of vielen weg, iets wat je dan ook verwacht bij geen optimaal signaal.

En mocht ik toch naar Ziggo-internet switchen dan voldoet deze versterker er iig ook aan.
En de prijs was ook prima.

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 22-10-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
dion_b schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:58:
[...]
En als het een legacy box is die retoursignaal nodig heeft moet je ook nog beide richtingen apart versterken met juiste vermogen. Kan allemaal prima - niets anders dan wat een Ziggo monteur doet bij het inregelen van het signaal, maar heeft meer eisen aan apparatuur dan "15dB versterker" en vergt ook de nodige kennis.

Je moet weten welke box het is, welke signalen/frequenties het gebruikt,
[...]
Het gaat toch juist om een TV al dan niet met een CI+ module. Dan is het hele retourstuk niet zo relevant. Mischien werkt het zelfs zonder versterker afhankelijk van hoe hard het signaal binnenkomt, maar daar kom je maar op 1 manier achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jongetje schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Het gaat toch juist om een TV al dan niet met een CI+ module. Dan is het hele retourstuk niet zo relevant. Mischien werkt het zelfs zonder versterker afhankelijk van hoe hard het signaal binnenkomt, maar daar kom je maar op 1 manier achter...
CI+ is niet door ts zelf genoemd. Kan dus prima een Mediabox XL zijn (doet niets zonder retour). Ook de oude UPC boxen hadden retour nodig voor veel functionaliteit. TS moet dat eerst aangeven voordat we het weg kunnen strepen.

Al betreft het een oplossing zonder retour, bij 30m is probleem van scheef signaal eentje die je niet kunt negeren. All-IP is een stuk makkelijker als je apparatuur en kennis mist om dat in goede banen te leiden.

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 22-10-2022 17:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Uit het feit dat @thatanas meerdere afstandsbedieningen wil vermijden ga ik er vanuit dat geen sprake zal zijn van een Mediabox XL. Mijn inziens moet een Mediabox XL, indien aangetroffen, onmiddellijk uit de installatie verwijderd worden en door het raam naar buiten gaan, die dingen zijn verouderd, slurpen stroom en verlagen de kijkervaring. Het slaat nergens op om anno 2022 nog infrastructuur voor Horizon te gaan aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:19

B4tman_DH

To the Bat.....

Op 40 meter verlies je gemiddeld zo'n 6 dB dus dat kan prima (mits je c9 kabel gebruikt)

[ Voor 18% gewijzigd door B4tman_DH op 22-10-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

B4tman_DH schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:29:
Op 40 meter verlies je gemiddeld zo'n 6 dB dus dat kan prima (mits je c9 kabel gebruikt)
Dat kun je niet zonder meer stellen. Je weet niet hoe het signaal binnen komt en je weet niet wat er tussen AOP en kabel van 30m gebeurt. Bovendien negeer jij ook al verschil in demping per frequentie. De 'C' figuren gelden voor 400MHz, erboven dempt meer, eronder minder.

Mbt afstandsbediening: sinds jaar en dag kun je TV bedienen met ab mediaboxen dus non -issue. Enige wat je niet kunt is smart-tv opties bedienen, maar dat lijkt me geen waarschijnlijke use case hier

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
dion_b schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:17:
[...]

CI+ is niet door ts zelf genoemd. Kan dus prima een Mediabox XL zijn
Dat is wel vreemd dan want ik lees in de OP dat hij juist geen extern kastje wilt ivm meerdere afstandbedieningen en de leercurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:19

B4tman_DH

To the Bat.....

dion_b schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Dat kun je niet zonder meer stellen. Je weet niet hoe het signaal binnen komt en je weet niet wat er tussen AOP en kabel van 30m gebeurt. Bovendien negeer jij ook al verschil in demping per frequentie. De 'C' figuren gelden voor 400MHz, erboven dempt meer, eronder minder.

Mbt afstandsbediening: sinds jaar en dag kun je TV bedienen met ab mediaboxen dus non -issue. Enige wat je niet kunt is smart-tv opties bedienen, maar dat lijkt me geen waarschijnlijke use case hier
Op 40 meter is het verlies op de lage freq 3.6 dB en op hoge 7.2 dB. Gemiddeld dus 5.5 dB.
Je moet dan wel een C9 kabel gebruiken (aan 1 stuk).
Er vanuit gaande dat je alleen het verlies op die 40 meter wil berekenen. Wat er voor zit is niet relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zijn we het er dan over eens dat een versterker van 10dB ook adequaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jongetje schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Dat is wel vreemd dan want ik lees in de OP dat hij juist geen extern kastje wilt ivm meerdere afstandbedieningen en de leercurve.
Zonder te weten wat hij nu heeft kunnen we hier niets over roepen.
dmantione schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:48:
Zijn we het er dan over eens dat een versterker van 10dB ook adequaat is?
Als jij zeker weet dat het signaal aan begin van die 30m zit in de buurt van de 60dBuV dan zou dat kunnen, mits C9 of beter gebruikt wordt en er geen behoefte is aan retoursignaal.

Weet niet of jij helderziend bent, maar ik weet geen van die zaken... TS moet eens wat meer duidelijkheid geven over huidige situatie, vooral als wens is om daar zo min mogelijk in te eraan te veranderen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

B4tman_DH schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Op 40 meter is het verlies op de lage freq 3.6 dB en op hoge 7.2 dB. Gemiddeld dus 5.5 dB.
Je moet dan wel een C9 kabel gebruiken (aan 1 stuk).
Er vanuit gaande dat je alleen het verlies op die 40 meter wil berekenen. Wat er voor zit is niet relevant
Juist wel. Alles begint met hoe het signaal binnen komt. Dat kan al 10dB verschillen tussen ondergrens en bovengrens (of buiten spec zijn), vervolgens moet je daar dan alle demping aftrekken tot en met splitter waar die 40 meter kabel aan hangt, inclusief evt scheefgang tot op dat moment. En als je moet versterken doe je dat op het binnenkomend signaal (aangezien je niet een verzwakt en mogelijk door ruis verstoord signaal meters verderop wilt versterken), dus moet je ook daar rekening houden met alles ertussen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
dion_b schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:08:

Als jij zeker weet dat het signaal aan begin van die 30m zit in de buurt van de 60dBuV dan zou dat kunnen, mits C9 of beter gebruikt wordt en er geen behoefte is aan retoursignaal.
Nee, als ik aan het begin van de kabel beeld heb, dan hoef ik uitsluitend het verlies van de kabel te compenseren. Als ik weet dat ik tussen de 3,6dB en 7,2dB verlies, dan is dat voldoende om te beredeneren dat 10dB versterking afdoende is. Ik ben het met je eens dat je de versterker het best aan het begin van de keten plaatst, maar op zich zou als je beeld aan het begin van de kabel hebt, dan zou versterken met de juiste hoeveelheid, aan het eind van de kabel ook beeld op moeten leveren.

Je hebt voor DVB-C/QAM256 net geen 30dB nodig, dus als je 60dB op de kabel zou hebben staan, dan heb je zeer veel marge en zou een versterker niet nodig zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jj62etmO_gDnG-81-6dCaRlFI1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olJHb3A41hf6GDLjlDtLtmEV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dmantione schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:03:
[...]

Nee, als ik aan het begin van de kabel beeld heb, dan hoef ik uitsluitend het verlies van de kabel te compenseren. Als ik weet dat ik tussen de 3,6dB en 7,2dB verlies, dan is dat voldoende om te beredeneren dat 10dB versterking afdoende is. Ik ben het met je eens dat je de versterker het best aan het begin van de keten plaatst, maar op zich zou als je beeld aan het begin van de kabel hebt, dan zou versterken met de juiste hoeveelheid, aan het eind van de kabel ook beeld op moeten leveren.
Als je alleen maar die ene apparaat aan moet sluiten dan kun je dat proberen, maar ervan uitgaande dat er ook in de woonhuis waar het signaal binnen komt gekeken wordt kun je dat nadrukkelijk niet doen. Je wilt de boel doorrekenen, niet op basis van vuistregels gokken.
Je hebt voor DVB-C/QAM256 net geen 30dB nodig, dus als je 60dB op de kabel zou hebben staan, dan heb je zeer veel marge en zou een versterker niet nodig zijn:

[Afbeelding]
Je haalt hier SNR (in dB) en signaalsterkte (waar ik het over had, in dBuV of dBmV) door elkaar. Jouw tabel heeft het alleen over SNR vs modulatie.

Signaalsterkte moet afhankelijk van gebruikte specificatie idealiter tussen bijvoorbeeld +54dBuV (-6dBmV) en +66dBuV (+6dBmV) zijn op de ingang van het aangesloten apparaat. Vaak gaat het daarbuiten nog enigszins goed, maar boven de +69dBuV wil oversturing nogal een probleem zijn. Dat is in je laagste frequenties grootste risico. Het wil vaak tot +48dBuV nog goed gaan bij zwak signaal, wat bij hoogste frequenties de uitdaging is.

Nu, Ziggo levert als het goed is signaal tussen de 60 en 70dBuV af, uitgaande van 4dB verlies door tweewegsplitter (een uitgang voor modem, eentje voor TV). Vraag is allereerst of het 'goed' is, en ten tweede ga je bij voorbaalt minimaal een 3-weg splitter nodig hebben in deze constructie, dus minimaal 6.5dB verlies tov binnenkomend signaal - en dat op 400MHz, met wederom meer op hogere en minder op lagere frequenties.

Beter zou in dat geval een aftakelement zijn die op ene uitgang ~0dB kost (waar je dan die 40m C9 op aansluit) en op andere 6.5dB om te zorgen dat woonhuis en huis ouders vergelijkbaar signaal krigjen. Maar goed, hamvraag blifjt wat "dat geval" is.

En NOFI, maar als je verschil tussen SNR en signaalsterkte door elkaar haalt, is mijn punt van waarom je deze complexiteit niet moet willen wel erg mooi onderstreept...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1