internetnetwerk versnellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-07-2023
Beste mensen,

Ik ben een enorme leek op het gebied van internet en alles wat daar bij komt kijken vandaar deze post om wat hulp te vragen.

Momenteel heb ik thuis internet van T-Mobile. De modem die wij hebben gekregen is met een DSL kabel verbonden aan de telefoonverbinding. Ik ervaar al langdurig erg veel hinder aan traag internet. met name het online gamen via o.a. de PlayStation 5 is niet te doen. als ik mijn netwerk snelheid test dan kom ik op een download snelheid van 30-38 mbps. Dit is via een ethernetkabel die zo'n 12 meter moet overbruggen. In-game resulteert dit dan ook in een enorme vertraging en hoge ping.

Wij zijn nu van plan om over te stappen naar Ziggo ( zijn over het algemeen niet tevreden over T-Mobile) en daar hebben wij gekozen voor het Giganet pakket voor de hoogste snelheid. dat volgens hun kan voldoen aan snelheden van 1 Gbit/s. Ik heb echter het idee dat het probleem grotendeels de verbinding via telefoon lijn is. Nu hebben wij ook een kabelverbindingsmogelijkheid via de coaxkabel aangezien deze niet meer wordt gebruikt voor de tv. is het voor de snelheid van het internet dan wellicht beter om deze aan de hand van een Coax/UTP kabel te verbinden met de modem? of zit het probleem echt in het feit dat wij geen glasvezel aansluiting hebben? ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik waardeer alle hulp! bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zodra je overstapt naar Ziggo hang je sowieso niet meer aan die telefoonlijn. Ziggo gaat niet via DSL, maar via de coaxkabel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:42
Bij gamen is bandbreedte irrevant, 30 mbps moet al voldoende zijn mits niet iemand anders toevallig zit te downloaden waardoor je lijn in elkaar klapt.

Bij gamen gaat het om de ping ofwel vertraging en die zou bij DSL niet noemenswaardig anders moeten zijn dan bij Kabel.

Een 38 mbps lijn zit het al snel vol daar hoef je weinig voor te doen, even Windows updates op achtergrond en het is al mis.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2022 17:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-06 14:58
Wat voor ping heb je? Zie je ook als je met speedtest.net test.

Die zijn zoals mr_evil08 al aangaf veel relevanter voor je game ervaring dan je snelheid.
Hoe dichter dat bij de 0 zit hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

mr_evil08 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:07:
Bij gamen is bandbreedte irrevant, 30 mbps moet al voldoende zijn mits niet iemand anders toevallig zit te downloaden waardoor je lijn in elkaar klapt.

Bij gamen gaat het om de ping ofwel vertraging en die zou bij DSL niet noemenswaardig anders moeten zijn dan bij Kabel.
Dat is inderdaad wel een goed punt.

Als je verder wilt onderzoeken of de switch naar Ziggo je problemen gaat oplossen is het wel handig om wat meer info te geven over wanneer je de problemen ervaart, wat er dan verder nog aan activiteit op je netwerk is. Hoe een en ander is aangesloten.

Je test de snelheid via een netwerkkabel, dat is goed, maar is dat ook hoe de PS5 is aangesloten? Of is die via WiFi gekoppeld en is het uiteindelijk misschien een probleem van een instabiel WiFi netwerk of zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
Orion84 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Dat is inderdaad wel een goed punt.

Als je verder wilt onderzoeken of de switch naar Ziggo je problemen gaat oplossen is het wel handig om wat meer info te geven over wanneer je de problemen ervaart, wat er dan verder nog aan activiteit op je netwerk is. Hoe een en ander is aangesloten.

Je test de snelheid via een netwerkkabel, dat is goed, maar is dat ook hoe de PS5 is aangesloten? Of is die via WiFi gekoppeld en is het uiteindelijk misschien een probleem van een instabiel WiFi netwerk of zo?
De PS5 is via ethernetkabel aangesloten die direct aan de modem verbonden is. ik merk met name dat het probleem groter wordt naarmate het later op dag is. toch is het resterende gedeelte ook niet best. is er manier waarop ik kan nagaan wat er qua activiteit op het netwerk gebeurd? ik weet dat er naast een PS5 ook direct een tv aan verbonden staat. daarnaast wordt het wifi netwerk gebruikt voor een tweede tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
Polderviking schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:10:

Die zijn zoals mr_evil08 al aangaf veel relevanter voor je game ervaring dan je snelheid.
mijn ping varieert tussen de 18-30 waarbij het in de latere uren op de dag en avond wel enorm schommelt. zo schiet hij van in de 30-70 en soms zelfs uitschieters in de 250+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Espadaa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
mijn ping varieert tussen de 18-30 waarbij het in de latere uren op de dag en avond wel enorm schommelt. zo schiet hij van in de 30-70 en soms zelfs uitschieters in de 250+.
30-70 vind ik hoog, zeker 250plus is gewoon je probleem, daar kan je niet fatsoenlijk een online game mee doen.

Dus dan zit de kunst in het analyseren waar dat probleem ontstaat...

Hoeveel mensen/apparaten zitten er op je netwerk? Wordt er veel gedownload?

[ Voor 6% gewijzigd door Polderviking op 21-10-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
Polderviking schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

30-70 vind ik hoog, zeker 250plus is gewoon je probleem, daar kan je niet fatsoenlijk een online game mee doen.

Dus dan zit de kunst in het analyseren waar dat probleem ontstaat...

Hoeveel mensen/apparaten zitten er op je netwerk? Wordt er veel gedownload?
Er zitten 4 mensen op het netwerk. gedurende de dag worden er eigenlijk weinig apparaten gebruikt naast de telefoons via wifi. Gedurende de dag is het grotendeels mijn PS5 via ethernet en mijn laptop via de wifi. in de avond komen daar 2 tv's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
Polderviking schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:10:

Ik kan deze speedstest enkel doen op een wifi verbinding aangezien ik geen aansluiting heb voor een ethernet kabel in mijn laptop dus daar heb je denk niet veel aan. anders moet ik even een splitter aanschaffen voor mijn laptop. ik heb ook geprobeerd een nieuwe internet kabel te gebruiken maar ook dan blijft de snelheid hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Denk dat je je laad leiden door snelheid ipv ping en latency. Een ziggo 1Gb verbinding is voor je PS5 aardige overkill (ook in je portemonee). Zelfs met een 100Mbps zal je een flinke verbetering zien, aangezien de datastroom dan over Coax loopt ipv over je telefoon.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Espadaa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:29:
[...]
Er zitten 4 mensen op het netwerk. gedurende de dag worden er eigenlijk weinig apparaten gebruikt naast de telefoons via wifi. Gedurende de dag is het grotendeels mijn PS5 via ethernet en mijn laptop via de wifi. in de avond komen daar 2 tv's bij.
Oké dus je hebt geen andere computers aangesloten die eventueel ingezet kunnen worden voor heftig downloadwerk.
Gewoon je modem eens een slinger geven door even de stroom stekker er even uit te trekken?
Espadaa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Ik kan deze speedstest enkel doen op een wifi verbinding aangezien ik geen aansluiting heb voor een ethernet kabel in mijn laptop dus daar heb je denk niet veel aan. anders moet ik even een splitter aanschaffen voor mijn laptop. ik heb ook geprobeerd een nieuwe internet kabel te gebruiken maar ook dan blijft de snelheid hetzelfde.
Wat je eigenlijk wil weten is of die vertraging ergens in je netwerk optreed of er buiten.
Dat zal vooral dicteren of een switch naar Ziggo zin heeft.

Als je een apparaat of huisgenoot hebt die problemen zit te veroorzaken ga je daar op Ziggo ook geheid uitdagingen mee blijven hebben.

Dus je moet toch een beetje gaan elimineren door te kijken of je relaties ziet tussen je apparaten en je lag spikes.

Al eens gewoon naar je provider gebeld? Kan ook nog wel zin hebben. Die kunnen in ieder geval de connectie van hun netwerk naar je modem doormeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
Overigens als je eigenlijk al je zin hebt gezet op een switch naar Ziggo, Giganet heb je niet nodig om het probleem op te lossen waar je mee worstelt.

Zeker als je apparaten vooral op wifi gebruikt zou ik het bij "Complete" houden dat scheelt je bijna een tientje per maand en ga je amper tot niet merken want wifi houd in de praktijk rond de 100/200 megabit wel op.

Zelfs voor je bekabelde Playstation, ik heb Giganet maar van zowel Sony als Microsoft krijg content in de praktijk zelden sneller door dan 400/500 megabit per seconde.
Mijn consoles (PS5/XBSS) hangen ook aan een kabeltje.

[ Voor 13% gewijzigd door Polderviking op 21-10-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ia03VqgNRU_HT-9K0kgJrzpypQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pU94vfMGkIqWnW7Hk2TlUFaF.png?f=user_large Ik heb even ingelogd op mijn modem. dit is de interface status. er zijn momenteel 4 apparaten verbonden waarvan 3 via wifi en 1 via de kabel. Mijn ping zorgt nog steeds voor veel delay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Polderviking schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:45:
Giganet heb je niet nodig om het probleem op te lossen waar je mee worstelt.
Gamen + Ziggo Puma modem-router en je weet waarom gamen bij Ziggo niet veel verbeteringen geeft.
Dan heb je met de Giga modem of Ubee meer succes.

Als Ziggo nou gewoon die modem/router bij goedkoopste abo zou leveren heeft TS inderdaad gsen Giganet abo nodig.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41
Je LAN2 geeft aan dat die met 100Mbit/s is verbonden met een ander toestel, ik vermoed de PS5 dan. De meeste moderne provider modems en consumenten routers zijn voorzien van gigabit poorten, de PS5 is dat sowieso. Als deze verbinding slechts 100Mbit/s geeft wil dat zeggen dat er een netwerkpoort defect is of dat er ergens een breuk zit in het blauwe en/of bruine aderpaar van de netwerkkabel. Grote kans dat daar je probleem zit.

Probeer eens een andere poort op de modem, een andere kabel en eventueel een ander toestel dan de PS5 tot je daar wel een gigabit LAN verbinding hebt. Een overstap naar een andere provider gaat dit probleem niet oplossen als je lankabel rot is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:33
@Andros Hij heeft een dsl verbinding met een snelheid van 40 Mbit. Een interne gigabitverbinding maakt de playstation niet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
W1ck1e schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:39:
@Andros Hij heeft een dsl verbinding met een snelheid van 40 Mbit. Een interne gigabitverbinding maakt de playstation niet sneller.
Weet ik. Het probleem is ook niet de downloadsnelheid maar de ping. Ik weet echter uit ervaring dat als je netwerkaansluiting 100Mbit/s aangeeft terwijl dit gigabit moet zijn dat dit duidt op een defecte netwerkpoort van een van de twee toestellen of een rotte kabel. En dat kan dit probleem weldegelijk veroorzaken, daar zit sowieso iets niet goed dat eerst opgelost dient te worden voor je verder kunt gaan zoeken. Rotte kabel is rotte kabel, ongeacht welke internetsnelheid er beschikbaar is. Al was er maar 8Mbit/s, die ping is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
Andros schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:16:
Je LAN2 geeft aan dat die met 100Mbit/s is verbonden met een ander toestel, ik vermoed de PS5 dan. De meeste moderne provider modems en consumenten routers zijn voorzien van gigabit poorten, de PS5 is dat sowieso. Als deze verbinding slechts 100Mbit/s geeft wil dat zeggen dat er een netwerkpoort defect is of dat er ergens een breuk zit in het blauwe en/of bruine aderpaar van de netwerkkabel. Grote kans dat daar je probleem zit.

Probeer eens een andere poort op de modem, een andere kabel en eventueel een ander toestel dan de PS5 tot je daar wel een gigabit LAN verbinding hebt. Een overstap naar een andere provider gaat dit probleem niet oplossen als je lankabel rot is :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--zBKekAF_2uOQXCJ3OMUeHs_A0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2GC8bezmf1Z03DRYxPXesxnd.png?f=user_large
Het verwisselen van de kabel naar poort 1 geeft inderdaad wel 1 gigabit verbindingssnelheid. een nieuwe kabel heb ik inmiddels ook geprobeerd. mijn download snelheid hapert nu tussen de 35-40 Mbps. Ik weet niet of een Coax verbinding in dat opzicht gaat zorgen voor een betere snelheid t.o.v. DSl. Het grootste probleem wat ik nu ervaar is een hoge Ping, als ik het goed heb begrepen heeft de download snelheid hier vrij weinig mee te maken. kan het niet zo zijn dat ik constant met een server ver uit mijn regio wordt verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Dus enkel van LAN2 naar LAN1 geeft nu wel gigabit? Dan heb ik al twijfels bij die modem en zou ik de provider eens bellen met die bevindingen. Kans bestaat dat het gewoon je modem is en dat die vervangen moet worden. En ping hangt inderdaad af van de server waar je mee verbindt al heeft een groot bedrijf als Sony wel verschillende servers wereldwijd om hoge pings te voorkomen. Het probleem isoleren is de eerste stap om het op te lossen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Andros schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:54:
Dus enkel van LAN2 naar LAN1 geeft nu wel gigabit? Dan heb ik al twijfels bij die modem en zou ik de provider eens bellen met die bevindingen. Kans bestaat dat het gewoon je modem is en dat die vervangen moet worden. En ping hangt inderdaad af van de server waar je mee verbindt al heeft een groot bedrijf als Sony wel verschillende servers wereldwijd om hoge pings te voorkomen. Het probleem isoleren is de eerste stap om het op te lossen :) .
Of gewoon een brakke kabel/stekker aan de kant waar ie het modem in gaat en nu hij verplaatst is maakt ie wel weer contact op alle aders om gbit te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
Orion84 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:00:
[...]
Of gewoon een brakke kabel/stekker aan de kant waar ie het modem in gaat en nu hij verplaatst is maakt ie wel weer contact op alle aders om gbit te activeren.
Kan maar TS heeft ook al aangegeven de kabel te hebben vernieuwd. Secuur noteren wat welke kabel op welke poort doet isoleert het probleem in deze.
Pagina: 1